Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E36 318 selv, M43 motor. Er veldig fornøyd og har heller aldri hatt noe tull med denne. Den bruker veldig lite bensin ved normal kjøring. Såklart er en 320 raskere i aks. og toppfart, men jeg mener den sparker ifra greit, trenger ikke mer på norske veger. Eneste at den er lett på rumpen på vinteren, men dette blir en vane.

Så hvis du tenker på 318, ville jeg ha kjøpt etter 1994.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvorfor på død å liv en 318, når du kan få en pen og brukandes tidlig e36 320 til 50 store? MYE bedre lyd om ikke annet, også er vel m50b20 motorn ganske skuddsikker med jevnlig service og "riktig" bruk :)

Blir mere riktig med sekser lyd i en bayer etter min mening da, selv om trådstarter ikke er så opptatt av lyden så skader det vel ikke at andre synes den har pen lyd? 8)

Skrevet
Hvorfor på død å liv en 318, når du kan få en pen og brukandes tidlig e36 320 til 50 store? MYE bedre lyd om ikke annet, også er vel m50b20 motorn ganske skuddsikker med jevnlig service og "riktig" bruk :)

Blir mere riktig med sekser lyd i en bayer etter min mening da, selv om trådstarter ikke er så opptatt av lyden så skader det vel ikke at andre synes den har pen lyd? 8)

Vist du leser litt bedre i første post så ser du at det har med forsikring og gjøre. En 318 er en del billigere og forsikren enn en 320...da en 320 har større motor volum, flere hester og veier mere enn en 318. Også er en 320 mer populær blant ungdom, og derfor mer utsatt for ulykker...

Jeg har forsikra min 318is i sparebank 1...og den var faktisk billigere og forsikre enn 318. Det på grunn av at en 318is er mere skjelden enn 318, og ligger ikke så høyt på ulykkes statestikken....Min var faktisk den enesten is som var forsikra her omkring..

Skrevet

Tusen takk igjen, har aldri vært på et forum der jeg har fått så mange og grundige svar på så kort tid!

Okei, så hvis jeg skal gå for 318 så bør jeg kjøpe en motor etter 94, og det bør være med service hefte?

Hva er sjansene for at jeg finner en 318is i god stand mtp ungdomskjørt?

Hva er typiske svakheter på BMW 318 som jeg bør se etter når jeg begynner å reise rundt for å se på biler som kan være interessant?

Andreas

Skrevet

for 50 tusen kan du få en 320 coupe! bare du gir deg litt tid, å ikke hastekjøper ,det først du kommer over.

Og ja kan bekrefte at 318iS kom som sedan.var vel i 96 de kom ? og ble bare produsert et antall som jeg ikke husker nå :P

Skrevet
for 50 tusen kan du få en 320 coupe! bare du gir deg litt tid, å ikke hastekjøper ,det først du kommer over.

Og ja kan bekrefte at 318iS kom som sedan.var vel i 96 de kom ? og ble bare produsert et antall som jeg ikke husker nå :P

Men det jeg er redd for er at jeg får en 320 som er veldig hardt kjørt, og da blir det mye penger til rep etter hvert. Videre så er det forsikringen som jeg er veldig redd for.

Noen her som vet hva forsikringen på en 318i og 318is kan komme opp i?

Eneste at den er lett på rumpen på vinteren, men dette blir en vane.

Ja hvordan er bilen på vinterføre?

Takker for alle svar, hvert til mye hjelp.

Skrevet

Ved kjøp av E36 er dette en grei oversikt:

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/

Servicehefte er som sagt alltid en fordel, uansett hvilken bil du kjøper. Dessuten er det en litt bedre sikring for km-stand enn dersom du ikke har noe servicehefte.

Tar du deg tid til å kjøpe bil og ikke stresser for mye dukker det alltid opp noen gullkorn. Er fullt mulig å finne på 320 og 318is som ikke er ihjelkjørt, så lenge du ikke bare tar den første og beste.

Du må regne med reperasjonskostnader uansett hvordan bil du kjøper deg. Er du heldig slipper du noen store kostnader, er du uheldig blir det veldig dyrt. Som sagt lurt å ta seg god tid når man ser på bil, og sjekk den aktuelle bilen nøye! Var selv litt for rask her...

Jeg må betale rundt 6.500kr for å forsikre en 91-mod 320i på meg selv. Aldri hatt noen forsikring før, så har 20% bonus. Dette er med delkasko...

Bilene er greie på vinterføre. Selvfølgelig ikke noe problem å få sleng på rumpa, men det styrer man greit med gassen. Kjører du fint er det ikke noe problem, men har du bakhjulstrekk er det fort gjort å leke seg litt! :D

Skrevet
Men det jeg er redd for er at jeg får en 320

Jeg tror en 318 kan være like hardt kjørt. Se ann hvem du kjøper fra..

Ja hvordan er bilen på vinterføre?

En vanlig E36 uten diffbrems (de fleste altså) er ikke noe spesielt. Det går stort sett helt fint, men de som påstår at en slik bil er en topp vinterbil har ikke noe vinterføre å snakke om.

Skrevet

Jeg ville ha satset på en så ny som mulig 318 kontra en eldre 320. De er bedre sammenskrudd, spesielt etter -96, og den vil nok passe din lommebok som student bedre, både med tanke på bensin og forsikring. Nå vet jeg ikke hvor store krav du har på motor, men det går kanskje ann å se på 316 også, da vil du nok kunne finne en av de siste modellene av E36, i tillegg så vil jeg tro de ikke er så hardt kjørt.

E36 fungerer helt ok som vinterbil, så lenge du er klar over bakdelene med en bakhjulstrekkende bil uten diffbrems. Har kjørt flere ganger på fjellet med E36, og faktisk ikke hatt noe problemer med det, men det finnes selvsagt bedre biler på vinterføre..

Skrevet
Jeg ville ha satset på en så ny som mulig 318 kontra en eldre 320. De er bedre sammenskrudd, spesielt etter -96, og den vil nok passe din lommebok som student bedre, både med tanke på bensin og forsikring. Nå vet jeg ikke hvor store krav du har på motor, men det går kanskje ann å se på 316 også, da vil du nok kunne finne en av de siste modellene av E36, i tillegg så vil jeg tro de ikke er så hardt kjørt.

Det som er tingen at hvis årsmodellen er nyere en 95 så går omregistreringsavgiften opp fra 1 447 kr til 4 431 kr. Det er kansje ikke så mye for dere, men for meg så er det litt penger.

316 er nok ikke aktuelt nei, da jeg kjøper BMW hovedsaklig pga kjøre egensakpene dens. Og med 100 hk forsvinner nok litt av kjøregleden?

Bilene er greie på vinterføre. Selvfølgelig ikke noe problem å få sleng på rumpa, men det styrer man greit med gassen. Kjører du fint er det ikke noe problem, men har du bakhjulstrekk er det fort gjort å leke seg litt!

Jepp, jeg har ingen ting mot å leke meg litt. Ser veldig fram til det faktisk.

Tar du deg tid til å kjøpe bil og ikke stresser for mye dukker det alltid opp noen gullkorn. Er fullt mulig å finne på 320 og 318is som ikke er ihjelkjørt, så lenge du ikke bare tar den første og beste.

Du må regne med reperasjonskostnader uansett hvordan bil du kjøper deg. Er du heldig slipper du noen store kostnader, er du uheldig blir det veldig dyrt. Som sagt lurt å ta seg god tid når man ser på bil, og sjekk den aktuelle bilen nøye! Var selv litt for rask her...

Hvilke feil er typiske for 318 og 320 som jeg bør se etter?

Andreas

Skrevet

Det som er tingen at hvis årsmodellen er nyere en 95 så går omregistreringsavgiften opp fra 1 447 kr til 4 431 kr. Det er kansje ikke så mye for dere, men for meg så er det litt penger.

316 er nok ikke aktuelt nei, da jeg kjøper BMW hovedsaklig pga kjøre egensakpene dens. Og med 100 hk forsvinner nok litt av kjøregleden?

Jeg vil mene at hvis 3000 kroner fra eller til er et spørsmål om du har råd til en bestemt bil eller ikke... har du trolig ikke råd til bilen (sånn for å sette det litt på spissen). 3000 kroner er selvfølgelig helt greit å ta med seg, men den potensielle økonomiske sikkerheten ved å kjøpe en nyere bil er helt sikkert verdt mer enn kun tre festblanketter.

Jeg vil også mene at hvis man først skal kjøpe en eldre bil med kun 102 HK er absolut E36 316i en av de bedre bilene man kan kjøpe. BMW er nettopp kjent for å bygge inn en stor grad av kjøreglede i selv de små modellene og forskjellen opp til E36 318i er relativt marginal. Det skiller ikke mer en 200 cm3 i motorvolum (11 HK og 20 Nm) og det gir f.eks en forskjell på knapt et sekund 0-100 Km/t (12,3 versus 11,3 sekunder)... så i praksis er modellene relativt like. Jeg ville derfor ha kjøpt den best velholdte hvis valget sto mellom en E36 316i eller en E36 318i.

Skrevet

Jeg vil mene at hvis 3000 kroner fra eller til er et spørsmål om du har råd til en bestemt bil eller ikke... har du trolig ikke råd til bilen (sånn for å sette det litt på spissen). 3000 kroner er selvfølgelig helt greit å ta med seg, men den potensielle økonomiske sikkerheten ved å kjøpe en nyere bil er helt sikkert verdt mer enn kun tre festblanketter.

Jeg vil også mene at hvis man først skal kjøpe en eldre bil med kun 102 HK er absolut en E36 316i en av de bedre bilene man kan kjøpe. BMW er nettopp kjent for å bygge inn en stor grad av kjøreglede i selv de små modellene og forskjellen opp til E36 318i er relativt marginal. Det skiller ikke mer en 200 cm3 i motorvolum (11 HK og 20 Nm) og det gir f.eks en forskjell på knapt et sekund 0-100 Km/t (12,3 versus 11,3 sekunder)... så i praksis er modellene relativt like. Jeg ville derfor ha kjøpt den best velholdte hvis valget sto mellom en E36 316i eller en E36 318i.

Jo, det er sant det. 3000 kr er ikke mye. Så en 318i etter 96- er en del bedre en -95? Er det da motor det er snakk om?

Men går ikke bensinforbruket opp når motoren begynner å bli så liten da den arbeider noe tyngere?

Skrevet

Jo, det er sant det. 3000 kr er ikke mye. Så en 318i etter 96- er en del bedre en -95? Er det da motor det er snakk om?

Men går ikke bensinforbruket opp når motoren begynner å bli så liten da den arbeider noe tyngere?

Det avgjørende med E36 som modell var at den ble bedre og bedre bygget med årene... og det store løftet kom etter faceliften i 1995. Derfor er det fornuftig å kjøpe en mest mulig ny E36 iom. at de første årgangene ikke var mye å skryte av vedr. byggekvalitet. Både E36 316i og E36 318i ble motormessig oppgradert i 1993 (begge fikk M43 motoren)... et par tre ekstra hestekrefter og et marginalt mindre bensinforbruk var resultatet. Vedr. bensinforbruket er det absolut en hyggelig historie for begge modellene med et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på hhv. 0,78 liter/mil og 0,80 liter/mil. Dette er fine biler som dessverre er klart undervurderte av gutta på hjørnet... :wink:

Skrevet

Det er ganske stor forskjell på de første E36-modellene kontra de siste. Jeg har hatt 5 stk E36, alt fra -93 og til min nåværenede -98-modell, og det er ganske stor forskjell på de. Spesielt interiøret er mye mer sammenskrudd i de senere modellene. Det er verdt mer enn 3000,- i mine øyne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...