Gå til innhold

Min nye bil: '07 BMW 525iA

Share

Anbefalte innlegg

Jeg mener bestemt at jeg har Saltkjelens alternativ nr. 2:

"(2006-2007) 525i, 2497ccm, 218hk ved 6500 O/min og 250Nm ved 2750 O/min. 0-100km/t går unna på 7.5 [7.9] sekunder og toppfarten står til 245 [242] km/t. Forbruk bykjøring; 1.24 [1.35], langkjøring; 0.65 [0.70] og blandet kjøring på 0.87 [0.94] l/mila. Co2 utslipp på 210 [227] g/km"

Grunnen til at jeg kjører rimeligere med 525en kontra 520en, er nok at kjørestilen min blir mindre anstrengt jo større motoren er.

Til sammenligning bruker 230TE'n med 132 hk som jeg har til bruksbil nesten 1 l/mil på langkjøring og rundt 1,5 l/mil på bykjøring. Men dette er jo en gammel bil med gammel teknologi, 4 trinns automatkasse og knappe 300' på telleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 550
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"(2006-2007) 525i, 2497ccm, 218hk ved 6500 O/min og 250Nm ved 2750 O/min. 0-100km/t går unna på 7.5 [7.9] sekunder og toppfarten står til 245 [242] km/t. Forbruk bykjøring; 1.24 [1.35], langkjøring; 0.65 [0.70] og blandet kjøring på 0.87 [0.94] l/mila. Co2 utslipp på 210 [227] g/km"

Grunnen til at jeg kjører rimeligere med 525en kontra 520en, er nok at kjørestilen min blir mindre anstrengt jo større motoren er.

Til sammenligning bruker 230TE'n med 132 hk som jeg har til bruksbil nesten 1 l/mil på langkjøring og rundt 1,5 l/mil på bykjøring. Men dette er jo en gammel bil med gammel teknologi, 4 trinns automatkasse og knappe 300' på telleren.

Jeg også liker den teoringen til den type kjøring, så neste bilen min har V8.. gratis i drift den! (nesten).. hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også liker den teoringen til den type kjøring, så neste bilen min har V8.. gratis i drift den! (nesten).. hehe :lol:

Velg heller en bil med V12'er, så får du penger igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket som er oppgitt der er vel omtrent det samme som jeg bruker på min. Har ikke sjekket de "offiselle" tallene, men de er som regel en del lavere enn hva man bruker i virkeligheten. Saltkjelen har dem vel sikkert på min bil også? :)

Var da virkelig hvordan de hadde fiksa på automatkassen på de senere typene. Litt kjipt at de tidligere typene mistet så mye i 0-100 tid.

Den teorien din om bensinsparing funker ikke i praksis Cato. :D Jeg ser på forbruket at jeg bare har 170 hk nå! WRX'en kjørte jeg faktisk ikke på under litern på langkjøring. Den brukte bare bare 1,3 - 1,4 på bykjøring, men i visse tilfeller kunne den pluttselig "miste" 5 liter på noen sekunder. :lol: Men BMW skal virkelig ha ære for all guffen de har greid å gi 5 serien med 2,2 literen. Selv om de første automatutgavene kanskje var litt seig.

Saltkjelen. Skal JEG ha bensin BMW skal d være 6'er. Nyyydelig lyd! Bytter jeg til diesel kan det være det samme, for da har jeg ingen glede av motorlyden uansett....

Fyller du 98 eller 95 oktan Cato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig gaute, sekser lyden til BMW er spesielt fin. Så får firer være firer.

Man ser og hva dem klarer og hente ut av en liten 2,0 slik saltkjelen har, samme HK og NM som min 525, selv om jeg vil tro at bunndraget i min er bedre, alt annet ville vært ulogisk. ER nok litt manupilert elektronikk.

kjøregleden i BMW er uansett noe for seg selv.

Fahre em fraude!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser og hva dem klarer og hente ut av en liten 2,0 slik saltkjelen har, samme HK og NM som min 525, selv om jeg vil tro at bunndraget i min er bedre, alt annet ville vært ulogisk. ER nok litt manupilert elektronikk.

2.0 liters motor er da ingen liten motor.. ;)

For å sette opp denne 2.0 liters motoren opp med 2.5 liters motoren fra 525d må jeg si at 520d imponerer svært bra. De nye automatkassene er en drøm!

(2008-20xx) 520d, 1995ccm, 177hk ved 4000 O/min og 350Nm ved 1750-3000 O/min. 0-100km/t går unna på 8.3 [8.4] sekunder og toppfarten står til 231 [230] km/t. Forbruk bykjøring; 0.65 [0.6x], langkjøring; 0.43 [0.45] og blandet kjøring på 0.51 [0.5x l/mila. Co2 utslipp på 136 [140] g/km..

(2004-2007) 525d, 2497ccm, 177hk ved 4000 O/min og 400Nm ved 2000 O/min. 0-100km/t går unna på 8.1 [8.3] sekunder og toppfarten står til 230 [227] km/t. Forbruk bykjøring; 0.93 [1.06], langkjøring; 0.53 [0.62] og blandet kjøring på 0.67 [0.78] l/mila. Co2 utslipp på 197 [208] g/km..

SuperGaute, det er 520i du har?

(2003-2005) 520i, 2171ccm, 170hk ved 6100 O/min og 210Nm ved 3500 O/min. 0-100km/t går unna på 9.0 [9.9] sekunder og toppfarten står til 230 [226] km/t. Forbruk bykjøring; 1.30 [1.39], langkjøring; 0.68 [0.75] og blandet kjøring på 0.90 [0.98] l/mila. Co2 utslipp på 219 [237] g/km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket som er oppgitt der er vel omtrent det samme som jeg bruker på min. Har ikke sjekket de "offiselle" tallene, men de er som regel en del lavere enn hva man bruker i virkeligheten. Saltkjelen har dem vel sikkert på min bil også? :)

Var da virkelig hvordan de hadde fiksa på automatkassen på de senere typene. Litt kjipt at de tidligere typene mistet så mye i 0-100 tid.

Den teorien din om bensinsparing funker ikke i praksis Cato. :D Jeg ser på forbruket at jeg bare har 170 hk nå! WRX'en kjørte jeg faktisk ikke på under litern på langkjøring. Den brukte bare bare 1,3 - 1,4 på bykjøring, men i visse tilfeller kunne den pluttselig "miste" 5 liter på noen sekunder. :lol: Men BMW skal virkelig ha ære for all guffen de har greid å gi 5 serien med 2,2 literen. Selv om de første automatutgavene kanskje var litt seig.

...

Fyller du 98 eller 95 oktan Cato?

Jeg fyller 95 oktan.. må jo prøve å spare inn litt penger noen plasser :lol: Vet ikke om det har noe for seg å fylle 98 oktan? HVa bruker du, Gaute? :) Noen andre med erfaringer? :)

2,2 literen på 170 hk er en fin motor. Automatkassen er nok noenlunde den samme som jeg hadde på E39en, da den også brukte ca. 1 sekund mer fra 0 - 100 kontra bil med manuellgir. Likevel har jeg hørt rykter om at E60 520 er +/- 130 kg lettere enn E39 520. Dette vet jeg ikke, men hvis det stemmer så skal motoren i en E60 520 være mer enn nok til vanlig bruk :)

At WRX'en din tidvis kunne sluke bensin har jeg all forståelse for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoen brukte også myyye suppe! S2000 var kanskje ikke så ille med tanke på kjørestilen min. Det som ofte også har litt å si på sånner biler er at man må fylle 98. Ble fort sinnsykt irriterende når det var bensinpriskrig på 95 oktan, også stod 98 urørt!! Eneste bilen jeg har hatt som brukte lite var mr2 mk1. Den kjørte jeg 0,5 på langkjørig.

Jeg fyller 95 oktan jeg også. Er jo en cruiser, så vet ikke om det er noe vits med 98. :wink:

Ser det ligger en chip på trimchip.com som gir 2.2 litern 187 hk, og litt høyere nm... Lurer på å kjøpe noe sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ligger en chip på trimchip.com som gir 2.2 litern 187 hk, og litt høyere nm... Lurer på å kjøpe noe sånnt.

17hk i effektøkning ved hjelp av en chip syns jeg er mye og hvis det er tilfellet ville jeg absolutt ha slått til om prisen er innenfor rimelighetens grenser.. Vanlig for en bensinmotor som dette er jo 5-7hk i effektøkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17hk i effektøkning ved hjelp av en chip syns jeg er mye og hvis det er tilfellet ville jeg absolutt ha slått til om prisen er innenfor rimelighetens grenser.. Vanlig for en bensinmotor som dette er jo 5-7hk i effektøkning..

Jeg er så skeptisk til disse boksene/chippene!

Jeg har er boks liggende til min, hva er dere ringrevene sine anbefalinger til det?

ER det trygt å kjøre med over tid? er automatkassene feks. bygd for å tåle moment økningen?

Hadde satt pris på et utfyllende svar mht. til dette!

Visst det er trygt å kjøre med er det jo bare plug and play. den hjelper visst på forbruk, raskere forbikjøringer etc. Men som sagt skeptisk derfor har jeg ikke montert den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er enig med deg. Jeg er forsåvidt også noe skeptisk til dette ettersom jeg hører litt av hvert om dette. Jeg kommer til å gjøre noe med motoren min etterhvert (kan jo vente meg ca 220hk og 450-500Nm) på min motor, men kjøper kun konsekvent noe jeg vet er ordentlig. Da snakker jeg om HARTGE, AC-Schnitzer eller Hamann som prøver og utvikler disse nøye på de aktuelle bilene. HARTGE skulle lansere sin til min i slutten av Januar, men det skjedde ikke. De vil være grundige og sikre i sitt arbeid før lansering - og det syns jeg er bra. I tillegg er de tre tunerne en "original" BMW tuner. Som du sikkert skjønner ville jeg ikke ha kjøpt noe annet enn en av de tre til en så dyr bil som E60/E61 er.. Jeg koster heller på meg 20 000kr i en tuning fra HARTGE, AC-Schnizter eller Hamann enn å kjøpe en "billig-boks" til et par-tusen-kroner for så å kanskje risikere motorhavari/girkassehavari.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, det er artig med mer drag og power men, jeg ser ikke for meg at det er verdt 20.000 kr. Men jeg er helt enig med deg Mht. seriøse aktører, selv om mye av pengene går til forskning, å at man betaler en del for det originale merket. Men visst det er safe å bruke en boks til 5000,- er jo det 15.000 spart :wink:

På en annen side kan spøre seg, trenger man mer :roll: Personlig er jeg fornøyd slik den er levert.

JEg er ikke i tvil at motor, driverk etc. tåler dette. Det jeg er mest skeptisk til er girkasse, slik jeg tolker dette tar ikke boksen hensyn til kassen, Please correct me if am wrong!

Sorry Catoooo! litt off topic! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, det er artig med mer drag og power men, jeg ser ikke for meg at det er verdt 20.000 kr. Men jeg er helt enig med deg Mht. seriøse aktører.

Jeg er enig i at det er dyrt, men for mitt vedkommende er det ikke aktuelt med noe annet som ikke er godkjent av BMW. HARTGE er godkjent av BMW, jeg får beholde nybilgarantien, derfor så venter jeg på at HARTGE har ferdigutviklet sitt og motoroppgraderingen kommer i salg. Om jeg ikke husker feil koster den ca 16500kr + montering. Om man skal beholde garantien må den monteres av godkjent BMW verksted (Bavaria, Stenshagen, Brages etc) og det koster 2000kr.. Med HARTGE vet jeg at jeg får kvalitet og når de i tillegg er godkjent for BMWs modellprogram bærer det ingen tvil for min del. Jeg ønsker ikke å ryke hverken girkasse eller motor som da vil koste maaaaange tusenlapper mer enn hva motoroppgraderingen til en godkjent tuner koster.. :wink:

Jeg er også enig i at motoren er bra allerede originalt. Den er sprek, men når jeg først har muligeten til å få ca 220hk og 450-500Nm uten at det går utover garantier og slikt sier jeg ikke nei takk.. Er jo litt morsomt med litt ekstra sprut.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt diesel så hadde jeg ikke ventet mange timene med å trimme for å si det sånn.... Så billig, og så mye effekt! Hør med han som nylig har kjøpt den sorte E60 525 m-sporten. Rødt skinn i setene. Husker ikke nicket. Mener det stod på tråden hans at han hadde gjort det.

Vil tro at på 2,5 literen så er det mye og hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...