Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva som er viktigst av stor motor, eller fett utseende tror jeg ikke det blir enighet om, noensinne :) Folk er forskjellige ;)

Jeg for min del syns motor er veldig viktig i bmw, og syns den skal ha R6 ;) Det var det som fikk meg interessert i bimmere i utgangspunktet :)

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

tja....jeg valgte det vel pga bakhjulstrekk og at jeg likte org utseendet på e36. Nå liker jeg ikke orginale e36 lengre :lol:

Etterhvert oppdaget jeg hvor hvilken utrolig kjørekomfort ikke minst veigrep det befant seg i bilene.. Sportsstoler som man sitter godt nedi og ikke kjipe stoler man sitter "oppå" er vel også et stort pluss...

  • 5 weeks later...
Skrevet

Har ikke kjørt så mange forskjellige Bmw biler. Men sitti bak rattet på e28 518, e36 316i, e36 318i, e36 318is, e90 316i, e36 320i m50 og min egen e36 320i m52.

Og valget er såret enkelt mellom de bilene. R6 320i! Jeg simpelthen elsker lyden av motoren min :) Kommer aldri kjøpe meg bmw med 4'er, you can take that to the bank :) e90'n var fin, men helt dau.

Uansett, smak og behag selvfølgelig fra person til person.

Skrevet

Jepp, jeg synes 4-ere støyer og vibrerer. En rekkesekser er mer komfortabel og har mye finere lyd! Dieselseksere kan også ha fin sound, men det er lett for at turboen "tygger" opp lyden til grøt..

Leser en litt om motorer vil en finne ut at en 4-takts motor må ha mer enn 4 sylindre for å gi jevn kraftlevering på veiva...

Skrevet

Alle har sin smak, vi er født sånn.

Som nevnt tidligere ville det bare trengtes en bil hvis alle hadde lik smak...

Har stor respekt for de som ikke vil ha/ikke trenger større motor enn eks.316 eller 518. De får da til de utroligste biler de også.

Vill selv ikke ha mindre enn 6er. siden jeg er så gla i 6'ern.

Lyden er jo noe eget med bmw 6'er :-)

En annen grunn er at jeg ikke har lyst til og style biler som om at det var 1000 ville gamp men motor er en helt vanlig e36 316.

Derfor har heller ikke min e36 325 fått annet enn m-tech og ikke noe 1000hesters styling siden den i dagens nybilsammenheng ikke er noen RÅ bil lengre og den ikke har i nærheten av 1000 hk. :-P

Men det skal være sagt at man skal lete litt etter en bedre 6'er en bmw sine,

finn en 17 år gammel 2,5 lite NA med 190hk :-)

Sånt gjør det spesielt alikevel.

Skrevet
Og valget er såret enkelt mellom de bilene. R6 320i! Jeg simpelthen elsker lyden av motoren min :) Kommer aldri kjøpe meg bmw med 4'er, you can take that to the bank :) e90'n var fin, men helt dau.

Jada, kan skjønne at E90 316i ikke var det kvikkeste, men nå får man jo faktisk 4'ere som er relativt kvikke og som lever tall som senker maaange av BMWs seksere. I et utvalg av spreke 4'ere til BMW har man jo blandt annet 123d (204hk med TwinTurbo) og 120d/320d/520d (177hk). Dette er motorer som holder seg helt nede ved 8.0 tallet fra 0-100km/t og under. Toppfarten er heller ikke dårlig sammenliknet med mange av BMWs seksere. Jeg her helt enig, seksere er noe spesielt og noe jeg absolutt ville hatt - men ikke for enhver pris. Jeg har bare hatt BMW med seksere og har nå en BMW med firer. Kan ikke annet si enn at jeg er imponert over denne motoren. Jeg hadde samme holdning som 93% av de som har skrevet i tråden her "BMW skal ha sekser", men etter at jeg prøvde en med firer, så var det ingen tvil om at disse hadde kommet seg. Etter snart 2500km bak rattet i min 520dAT er jeg fortsatt strålende fornøyd - faktisk den motoren og girkassa jeg er mest fornøyd med av alle BMW'ene jeg har hatt.. Det sier ikke lite... :wink:

Skrevet

Rekkesekseren er sjela i en BMW. Erstattes den med 4er eller dieselknakking forsvinner noe av "personligheten" til bilen, da blir det bare et transportmiddel på sparebluss. Når man hører en 318/diesel passere kunne det like gjerne vært en Avensis.

Det er synd at E30 M3 ikke kom med rekkeseks. Høres tross alt ut som en Audi 80..Lydmessig kunne de lært litt av japanske produsenter..

  • 2 years later...
Skrevet

Er det noen av dere som kjenner til hvordan BMW 520DA 4syl med 163HK er på veien?

Vurderer nå å kjøpe en 520da 2007 modell. Hva er forbruket? Hvordan er støynivået? Har noen av dere datatunet motoren til 202hk og dreiemoment til 400Nm? Tåler girkassa det?

Skrevet
Hei og hopp

Diskuterer ofte bil (dvs. BMW) med et par venner og kollegaer.

Gjengangeren er hvorvidt man "har" en BMW om man ikke har R6 eller bedre under panseret.

Selv heller jeg nok til det siste, en BMW skal ha 6-sylindre plassert etterhverandre. Det tristeste er jo en 5-serie med 4-sylindre i mine øyne, ekstra kjipt om den brenner olje.

Hva synes folket her inne?

Tøys og tullball! En BMW med 4 sylindre er etter min mening like mye BMW enten den har 6-, 8-, 10- eller 12 sylindre..

Ja, det er jo utrolig kjipt å måtte ha en 4 sylindret motor og spesielt en som går på diesel. De går som en dass og bråker som 43 anleggsmaskiner, 10 lastebiler og 3 vrakbiler på en og samme gang. Uff, så fælt det er med 4 sylindre.. Jeg syns mer eller mindre at det er trist på 525d (177hk og 400Nm) som faktisk blir frakjørt av en 520d (177hk og 350Nm).. :roll:

Jeg fant fram tall på BMWs E60 f.o.m 2003 til og med 2008 og kom fram til hvordan de dårlige firesylindrede motorene kom blandt de store sekserne..

Akslerasjon i rangert rekkefølge:

525d, 177hk og 400Nm, 0-100 km/t 8,1 sek (2004-2007) (2,5ltr sekser)

523i, 190hk og 240Nm, 0-100km/t 8,2 sek (2007-xxxx) (2,5ltr sekser)

520d, 177hk og 250Nm, 0-100km/t 8,3 sek (2008-xxxx) (2.0ltr firer)

523i, 177hk og 230Nm, 0-100km/t 8,5 sek (2005-2007) (2.5ltr sekser)

520d, 163hk og 340Nm, 0-100km/t 8,6 sek (2006-2007) (2.0ltr firer)

520i, 170hk og 210Nm, 0-100km/t 8,7 sek (2008-xxxx) (2.0ltr firer)

520d, 150hk og 340Nm, 0-100km/t 8,9 sek (2006-2007) (2.0ltr firer)

520i, 170hk og 210Nm, 0-100km/t 9.0 sek (2003-2005) (2.2 ltr sekser)

Toppfart i rangert rekkefølge:

523i, 190hk og 240Nm, toppfart 237km/t (2007-xxxx) (2,5ltr sekser)

523i, 177hk og 230Nm, toppfart 235km/t (2005-2007) (2,5ltr sekser)

520d, 177hk og 350Nm, toppfart 231km/t (2008-xxxx) (2.0ltr firer)

520i, 170hk og 210Nm, toppfart 230km/t (2003-2005) (2.2 ltr sekser)

525d, 177hk og 400Nm, toppfart 230km/t (2004-2007) (2.5ltr sekser)

520i, 170hk og 210Nm, toppfart 224km/t (2008-xxxx) (2.0ltr firer)

520d, 163hk og 340Nm, toppfart 224km/t (2006-2007) 2.0ltr firer)

520d, 150hk og 340Nm, toppfart 220km/t (2006-2007) (2.0ltr firer)

Utifra disse tallene bevises det at selv en firer kan både være hurtigere enn en sekser i akslerasjon og toppfart.. I tillegg er de mye mer miljøvennlige og har et vesentlig lavere forbruk..

Du glemmer en liten "detalj" i din sammenliging, som har vesentlig mere å si enn 4 kontra 6 sylindre. ALLE diesel motorene har turbo, INGEN av bensin motorene har det og likevel er ytelsen tilnærmet lik.

En 6'er vil uansette gå penere/jevnere enn en 4'er. Men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes 4'er som går jevnt og pent.

BMW har da alltid vært kjent for sine 6 sylindrede bensin motorer, forhåpentlig vil det fortsette å være sånn.

  • 8 months later...
Skrevet

Rekkesekseren i min 523i lager en helt fantastisk lyd. Lyden i pappas 85 modell firesylindrede 518i var nydelig den og.... BMW lager fin lyd uansett.

Rent teknisk er det liten forskjell mellom 520d og 525d, du betaler mer for å vite at du har 6 sylindre. Lyden der vet jeg ingenting om, ikke prøvd noen av delene men regner med det er dieselrakling begge to.

Skrevet

Når tråden først er gjenopplivet kan jeg jo dure videre i den...

En kompis av meg har null peiling på bil, men liker å ha noe nytt med jevne mellomrom. Han har idag en Volvo han oppdaget vaskeriper på, og var da igang med å sende denne til hellakkering...det sier sitt, tror jeg.

En kompis av han kjøpte seg en E60, og jeg E39 kort tid etter...da måtte han brått ha ny femmer, for han likte sekserlyden.

Valget falt på en F11 520DA, og han aner ikke hva han har kjøpt. Jeg gleder meg til det går opp for han...

Skrevet

Har kjørt litt forsjellige BMWer, men må si, at lyden med KN åpent filter på min M52 gir meg rett og slett orgasme! Den lyden er så unik at...ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...