Gå til innhold

E30 318iS eller 325i?

JulianS
 Share

Hva ville du valgt?  

194 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt?

• 318iS
      35
    • 325i
      162

Anbefalte innlegg

Det var vel helst to stk som kjørte veldig fort med 318is og også lagde mye lyd rundt det. :) De samme sjåførene kjører nå veldig fort de bilene de har nå.

Jeg har "kjørt fra" diverse i superbil-klassen og jeg er ikke god til å kjøre engang - og det er neppe fordi z3'n er så fantastisk! - - så hva man har "kjørt fra" på bane er ingen god sammenligning..

Resultatlistene fra div. løp taler for seg selv, men jeg skal være enig i at banekjøring ikke forteller hele historien. Allikevel vil jeg mene at banekjøring gir en god indikasjon på hvor sofistikert konstruert en bil er mhp. chassis, understel og kjøredynamiske egenskaper. Litt av poenget i denne sammenhengen når det gjelder bl.a E30 er at man kan kjøre fort uten å ha en stor motor... og uten å hete Ove eller Ole Jørgen. At dette ikke imponerer yngre mennesker i dag er ikke spesielt overraskende... E30 har jo tross alt underholdt oss i et kvart århundrede nå og alt har en ende... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror e30 med 4,5,6,8,10 og 12 sylindere og slagvolum fra 1200ccm til 7-8liters motorer, kommer til å underholde oss i en del år til jeg.

Om de går på diesel eller bensin,om de må dra til seg luften selv,eller får pustehjelp via turbo eller kompressor,om det er drag eller rundetider på grus eller asfalt.

Kort og godt til alle morsomme formål man kan bruke en bil,men også selvsagt langs landevei,selv om formålet bare er transport.

Det er klart det finnes mange biler som er bedre enn e30 innen mange grener,men når man ser på mange prosjekttråder nå om dagen,både i og utenfor bmw forum,så er e30 en slager.

Her i gården kommer det ihvertfall til å stå e30 i mange år til,og dette vil da ha formålet å underholde.

E30 er elsket verden over,og for noen handler dette om evig kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget i denne sammenhengen når det gjelder bl.a E30 er at man kan kjøre fort uten å ha en stor motor... og uten å hete Ove eller Ole Jørgen.

Ja, men de fleste kjører nok enda fortere med mer motor - til et punkt hvor det blir for mye og det bare blir vanskeligere å kjøre. Ingen av bilene i diskusjonen er i nærheten av den grensen dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget i denne sammenhengen når det gjelder bl.a E30 er at man kan kjøre fort uten å ha en stor motor... og uten å hete Ove eller Ole Jørgen.

Ja, men de fleste kjører nok enda fortere med mer motor - til et punkt hvor det blir for mye og det bare blir vanskeligere å kjøre. Ingen av bilene i diskusjonen er i nærheten av den grensen dog.

Joda, men mer motor krever større bremser og et kraftigere chassis og det fører til mer vekt og dermed bikker det ofte over. E36 M3 er jo et eksempel på dette i forhold til E30 M3... den har langt bedre høyhastighetsegenskaper, men er knapt så agil på en trang bane eller i forbindelse med landeveisrally. Dagens M3 er ikke til å kjenne igjen i forhold til konseptet E30 M3... og E30 318is representerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens M3 er ikke til å kjenne igjen i forhold til konseptet E30 M3... og E30 318is representerte.

Så sant, så sant.. :cry: I dag har M3 skiftet konsept, og har blitt en tung comfort"racer".

For meg handler E30 om å ha en leken og morsom bil. Dens prislapp, simple, enkle og ryddige sammensetning gjør den til en nytelse å skru på, eie og ombygge - i lengden :D . Også har jeg flere ganger lurt på om Gud hadde med en finger i spillet da han med vilje lagde motorrommet på E30n ekstra romslig, til tross for den faktiske smale bredden totalt sett. Ingen utESENDE fjærbein, kun rett, rasjonelt, funksjonalbelt OG lettskrudd. Pure and simple. Noe jeg skulle ønske det var mer av i dag..

E30 er og blir bilen over alle biler for meg, og jeg har store vansker å se at det noensinne kommer noe liknende på markedet som kan matche E30 i halvparten av disse disipliner.

Man kan lure på hvorfor BMW aldri har gått inn for E30 retro, med teknolologi up to date og lure løsninger på auto heving/senking på karosserideler for å kunne beholde mest av karosseriformene/linjene intakt.

2009 E30(0?) 335 CSL, det hadde vært noe å hatt i garasjen. Med racingstoler, dashlogger, carbontak, carbonskjermer, ekstremt tilbakeflytta 450hk R6 monster på 8500rpm. Tilvalg med AC og ESP.

Lov å drømme på morgenkvisten.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en drøm det, Oddis ;) Må si meg enig i det du og andre sier her, E30 har alltid vært favoritten og vil alltid være det. Ikke uten grunn jeg er på sjuende E30 nå :)

Fasongen på karrosseriet og dens ytelser både motormessig og kjøremessig er det som gjør E30 til en vinner hos meg. Bonusen er at de blir skam-rå med senk og breie hjul. Det skal nesten ikke mere til 8) Kjører man i tillegg ORGINAL styling og ikke noe Rieger shit så er den fullkommen i mine øyne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele den tråden som er her er blitt helt på tryne, en 318is går som en bøtte me dritt originalt men det gjør 325(e30) også.

Har ingen problem med og tro at en is(med små modifikasjoner) ikke har problemer med og holde følge med en 325 på både slette og i svingen.

Di som sier noe annet her har garantert ikke prøvd en 318is, noe mange i denne tråden garantert ikke har gjort

Da har no ikke du prøvd en 325...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

År Type HK Volum Forbruk Toppfart 0-100

1988 318Is 113 (4) 1795 0,82 188 10,8

1988 325I 170 (6) 2494 1,02 218 8,8

1988 M3 195(4) 2302 1,02 230 6,9

Vis rundetider gjelder gjelder vel denne like godt......

Nei... fordi data som dette ikke forteller noe om modellenes balanse og kjøredynamiske egenskaper. Det er som nevnt tidligere ikke antall hestekrefter som gjør hhv. E30 318is og E30 M3 interessante, men derimot hvordan modellene med letthet oppviser agilitet og presisjon når det er viktig. Det er det samme fenomenet som gjør en Porsche til en Porsche... en disiplin BMW på mange måter dessverre har glemt i dag... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer enn 113hk i en 318is?trodde det var 140 jeg,men det er kanskje i m44 det da.

Er det 113hk,så er det i mine øyne å karakterisere som crap.

E30 318is har 136 HK ved 6000 rpm og 172 Nm ved 4600 rpm... fordelt på knapt 1200 Kg. 0-100 km/t klarer den iht. BMW på 9,4 sekunder (mange klarer distansen på under 8,5 sekunder) og topphastigheten er ca. 210 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener, men har hele tiden prøvd å få fram at en iS ikke går så mye dårligere enn en 325. men tråden handler ikke om den originale e36 318iS girkassa mi, men når jeg bruker den kassa og 4.27 diff så holder ikke en 325 følge å sånn er det:)

prøv og sett 3 mann i hver bil og se hvor "likt" de går, hallo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...