Gå til innhold

E30 318iS eller 325i?

JulianS
 Share

Hva ville du valgt?  

194 stemmer

1. 1. Hva ville du valgt?

• 318iS
      35
    • 325i
      162

Anbefalte innlegg

Bare lyden er nokk til og avgjøre en vinner. 325 er overlegen der.

Og dette med banekjøring og 318is har jeg ikke helt forstått. Det er greit at den går nesten like godt som en 325, men en ribbet 316 med kvass kam og god forgasser går sikkert nesten like godt som en 318is og er enda lettere...Til slutt ender vi opp med fiesta motor og noen fantastiske sving egenskaper. Det blir tøft det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://home.lyse.net/nms/as2_res_06.html

kikk litt her... ja en 325 går bedre men en e30 er ikke opptimal med 6'er som bruker no jævlig med bensin... hvorfor ble e30 m3 produsert med 4'er?

eneste du bruker bilen til er naf autoslalom eller? no slår jo en fiesta ei porsche å da men ville ikke bytta porscha mi i en fiesta fordi. det er 80% sjåføren så det blir en dum sammenlikning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en E36 kar, men hadde E36 325 før og kjører E36 318is nå. Grunnen til at jeg solgte 325'n og degraderte til 318is var at jeg bor i Storbyen og kjører mest i bytrafikk. Jeg har derfor ikke bruk for mer enn en 318is. 325'n brukte så mye bensin når jeg kjørte i midtbyen at det var ikke verdt det. Forsikringen var også en annen verden. Det ble for mye penger å legge i en bil som jeg ikke fikk igjen så mye for, da jeg ikke fikk brukt bilen som den fortjente i Oslo. Bor man en plass der man ikke står i kø hele tiden og hvor lyskryssene ikke hindrer deg i å få brukt mer enn 1,2 og 3. gir så tror jeg nok de fleste ville valgt 325. Jeg savner bilen min fryktelig pga. lyden, draget på toppen, momentet på lave turtall og at den var sterk uansett hvor fullastet den var. Likevel er jeg overbevist om at jeg gjorde det riktige valget med tanke på økonomien min. Så motorvalg handler mye om omgivelsene også. Blir større motor på meg når jeg flytter tilbake til Trondheim. Der går det ihvertfall ann å kjøre bil selv om det er en storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en E36 kar, men hadde E36 325 før og kjører E36 318is nå. Grunnen til at jeg solgte 325'n og degraderte til 318is var at jeg bor i Storbyen og kjører mest i bytrafikk. Jeg har derfor ikke bruk for mer enn en 318is. 325'n brukte så mye bensin når jeg kjørte i midtbyen at det var ikke verdt det. Forsikringen var også en annen verden. Det ble for mye penger å legge i en bil som jeg ikke fikk igjen så mye for, da jeg ikke fikk brukt bilen som den fortjente i Oslo. Bor man en plass der man ikke står i kø hele tiden og hvor lyskryssene ikke hindrer deg i å få brukt mer enn 1,2 og 3. gir så tror jeg nok de fleste ville valgt 325. Jeg savner bilen min fryktelig pga. lyden, draget på toppen, momentet på lave turtall og at den var sterk uansett hvor fullastet den var. Likevel er jeg overbevist om at jeg gjorde det riktige valget med tanke på økonomien min. Så motorvalg handler mye om omgivelsene også. Blir større motor på meg når jeg flytter tilbake til Trondheim. Der går det ihvertfall ann å kjøre bil selv

om det er en storby.

Veldig enig med deg i det Mexos..

Hadde nok KANSKJE bytta ut m3èn med en 318is jeg og, om jeg hadde vært i din situasjon..

Eller i en e46 320d..

Dette vart litt OT:

Men jeg hadde nok valgt 325 her :)

Nå har jeg ikke prøvd 318is

Men e30 325 har for meg siden jeg var liten vært no litt spesielt.. :wink:

Selv om 318is muligens sitter bedre i svinger, så kjører ikke jeg så mye på bane at det har noen betydning for meg..

Bare lyden i sekseren er nok til at valget blir lett for meg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har begge delene en 318is og en 325i. riktig nok går ikke min 318is ennå men har da sitti på med julian sin altså han som startet tråden...

Da vi var på sigdal en 12/1-08 kjørte vi begge og han kjørte opp ca 40-45 liter inkl kjøring til og fra drammen, og jeg en ca 50L. jeg kjørte i tilleg med 325 og ishjul og en bensinlekasje på retur side... så bensinmessig på banekjøring litt mer ja men ikke altfor mye... men på vanlig kjøring er 325 mer tørst en 4`ern. men 4`ern gir en bedre vektfordeling over bilen og er en mer idiel bil sånn sett, med et par gulekoni er det en morsom kjøremarskin på vei og bane og de går ikke dårlig... men det er noe spessilt som gjør meg glad i 2.5l også blant annet lyden og draget i den...

Jeg mener at disse to bilene er forskjellig å kjøre pga motorens vekt over framaksel osv, sekseren får bilen til å oppføre seg helt annerledes en 4`ern med tanke på kjøreegenskaper... jeg ville heller hat en litt kvass 318is motor fra e36 en en litt kvass 325 fra e30... men jeg liker begge motorene og er helt klart optimale... men se på rundetidene på linken ovenfor se blant annet på ove kvam og de to andre som kjører is motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har begge delene en 318is og en 325i. riktig nok går ikke min 318is ennå men har da sitti på med julian sin altså han som startet tråden...

Da vi var på sigdal en 12/1-08 kjørte vi begge og han kjørte opp ca 40-45 liter inkl kjøring til og fra drammen, og jeg en ca 50L. ...

Haha, no skjønte jeg ingenting en liten stund her. Jeg heter også Julian og trodde du mente meg. Kunne ikke skjønne når du skulle ha sittet på med meg, og jeg har aldri vær på Sigdal :lol: Men så etterpå at du skrev at trådstarter har samme navn ;)

Jeg gleder meg til å prøve min bil på bane og se hvorfor isbilen blir så skrytt opp på bane. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men heller nedstemt enn frakjørt;)

Du blir begge deler!

se på rundetidene på linken ovenfor se blant annet på ove kvam og de to andre som kjører is motor

Uinterresant!

Da må man i tilfelle sette samme fører i E30 325i også, for en korrekt sammenligning.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

altså enkelt og greit..

gammel "klassisk" e30 uten rekkesekser er som bløtkake uten krem..

klart at 318is er morsomt det og sikkert, men det vil ikkje kunne måle seg med gode rekkesekser'n til bmw;)

Må si eg heller hadde valgt e34 m5 enn e39..reint pga motoren..Fins ikkje so mye tøffere en rekkesekser lyden i bmw generelt!

BASTA:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325 helt klart. Bedre drag og sekserlåt.

Grunnen til at M3 har firer er pga. at bilen ble brukt i DTM og måtte selges i et visst antall eksemplarer for å bli godkjent for bruk i DTM.

Firer gir bedre vektfordeling i en E30, så den blir mer ideel for banebruk. Veiva er kort og gir da mulighet for høyt turtall. Ved 10.000 rpm kommer effekten fort med tanke på pengene BMW M brukte på utvikling, så da var firer det beste alternativet. Det jeg har fått med meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke mange som har kjørt E30 318is her virker det som..

Den går faktisk ganske bra... Henger ikke så langt etter en ORG 325 E30 heller faktisk.

Men klart når det kommer til lyd så er jo 325 og foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...