Bjørnar_ Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Rett og slett ikke noe problem å ha billån syns jeg heller, spørs akkurat hva man er mest fornøyd med, om man skal sitte å slite med en gammal møkkabil med 0 gjeld, eller ha en bil man trives veldig godt med å heller betale litt i lån osv på den, man lever bare en gang, så trenger ikke å væra så fornuftig....
Fredrik Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Rett og slett ikke noe problem å ha billån syns jeg heller, spørs akkurat hva man er mest fornøyd med, om man skal sitte å slite med en gammal møkkabil med 0 gjeld, eller ha en bil man trives veldig godt med å heller betale litt i lån osv på den, man lever bare en gang, så trenger ikke å væra så fornuftig.... Hmmm... de av oss som er gamle nok til å huske børskrakket i 1987 og IT-krakket i 2002... samt ettervirkningene etter den såkalte "jappetiden" på 80-tallet vil uten tvil mene at dagens økonomiske situasjon ikke er en spøk. Det er absolut alvor og mye vil bli forandret i tiden fremover... spørsmålet er hvor mye og hvor omfattende. Når (ikke hvis) arbeidsløsheten begynner å stige er det nettopp unge mennesker som kommer sist i køen og de er de første bankene strammer til overfor. Derfor er mitt råd til dere unge (og gamle) å være litt mer forsiktige når det gjelder økonomiske disposisjoner i tiden fremover.
morteym Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Noen kommer bedre ut av det ved å låne, så slipper de å ha råd til å sløse bort alle pengene sine. Alt er relativt sånn sett... Jeg sparte 200k på et år og tok 150k i lån på denne bilen da jeg var 20 år. Har en kompis som lånte 150k til en bil, og trimma den for 100k med kredittkort, han har vel jobba mer enn meg, men det endte nylig med at han måtte selge denne bilen (som kun har vært på forum og værksted, hehe) og sitter nå igjen med 80k i lån og ingen bil etter at han flytta hjemmefra i alder av 24 år. Når det gjelder biler til over 100k så synes jeg man bør ha en 50% EK.
Diesel power Skrevet Februar 23, 2008 Skrevet Februar 23, 2008 Noen kommer bedre ut av det ved å låne, så slipper de å ha råd til å sløse bort alle pengene sine. Alt er relativt sånn sett... Dette er også ett veldig riktig og viktig poeng du kommer med der i mine øyne, men jeg mener også at de som velger å reise ett år eller to etter endt utdanning før de handler eiendom også drar nytte av den ballsten de henter utenfor lille store Norge(Stjælte den fra De lillos, men de setter bare så sable gode ord på det her). Og jeg er absolutt ikke imot at folk skal kunne kjøpe seg en bra bil, bare man har litt karrakter og velger etter str på lommeboken. Jeg sparte 200k på et år og tok 150k i lån på denne bilen da jeg var 20 år. Det står det respekt av i mine øyne, jeg hadde aldri klart dette som 20åring. Selv om jeg er litt opp i årene så var jeg av den første generasjonen som virkelig begynte å få sydd puter under armene. Fader`n startet offshore i 76, og familiens økonomi var godt over gjennomsnittet. Dette tror jeg fjernet noe av ballasten min i begynnelsen. Ikke noe gærnt med foreldra mine, men vi ser vel nå at tilgangen til penger hjemme hos mange er litt for god, og det blir dermed ett brutalt møte når det virkelige liv starter. Har en kompis som lånte 150k til en bil, og trimma den for 100k med kredittkort, han har vel jobba mer enn meg, men det endte nylig med at han måtte selge denne bilen (som kun har vært på forum og værksted, hehe) og sitter nå igjen med 80k i lån og ingen bil etter at han flytta hjemmefra i alder av 24 år. Det er dette som er så farlig, og spesielt kredittkortene. Det er en grunn til at banken din stort sett ikke vil låne ut penger til trimming/oppshinning av bil. Det medfører risiko for tap, for begge parter. Men dette vet jo alle her inne, 100.000 i trimming gir ikke akkurat bilen en verdiøkning på det samme, noen klarer faktisk å senke bruktverdien på bilen med skjødesløs styling
PIIIPower Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Skrevet Februar 23, 2008 greit å låne til bil, men å låne til en bil til 580K skal man ha god økonomi til.. 1.7 i huslån og 100k i billån fra før er ikke helt billig. Selv om renta er forholdsvis lav, blir det nesten 9000 bare i renter.. Kjekt å leve litt ved siden av også. .......MEN så snakker vi om en NY bimmer også da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå