PIIIPower Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 hehe Prøvekjørte en '08 520DAT i dag... livet blir aldri det samme... Fytti grisen for en bil, for en motor, for en glede Horna poppa momentant ut i panna og bilen ba om å bli brukt hardere.. og hardere.. Seff stort soltak, full M ute og inne og full utstyrpakke var med på å øke opplevelsen Eneste var at det var en E61 og ikke en E60 og at den ikke var i en kul farge dro litt ned... menne hadde vel ikke lagt meg på magan og nekta...
Saltkjelen Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Var det 163' eller 177' hesteren du prøvde? Etter nå, 3100km bak min 08 520dAT (177') er jeg like fornøyd og angrer ikke et sekund på valget. Bilen drar bra i alle hastigheter og er absolutt ingen sinke. I tillegg kan man jo chippe bilen (med garanti) og trolig få rundt 210-220hk.. At jeg klarte langkjøring på 0,42l/mila er heller ikke å forakte ettersom det offisielle tallet er 0,45l/mila..
PIIIPower Skrevet Februar 21, 2008 Forfatter Skrevet Februar 21, 2008 var ikke spart på noe så det var nok 177.. kunne sikkert takket ja til en 163.. var nok å ta av
Saltkjelen Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Jeg har ikke prøvd 163 hesteren (før eller etter facelift), men jeg har prøvd 150 hesteren (facelift) og den syns jeg gikk mer enn bra nok. Var jo hurtigere enn min forrige E60 520iA 170 hk.. Ellers må jeg jo si at jeg ikke angrer for at jeg valgte å bestille min med 177 hester. 80-90% av norskbestilte 520d er vel 163 hestere og da blir det litt mer stas å ha en 177 hester som opprinnelig ikke leveres i Norge..
Fredrik Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Jeg har ikke prøvd 163 hesteren (før eller etter facelift), men jeg har prøvd 150 hesteren (facelift) og den syns jeg gikk mer enn bra nok. Var jo hurtigere enn min forrige E60 520iA 170 hk.. Ellers må jeg jo si at jeg ikke angrer for at jeg valgte å bestille min med 177 hester. 80-90% av norskbestilte 520d er vel 163 hestere og da blir det litt mer stas å ha en 177 hester som opprinnelig ikke leveres i Norge.. Hvor stort er egentlig mellomlegget (altså ikke hva du betalte) for å gå fra 163 HK til 177 HK i forbindelse med E61 520dA ?
morteym Skrevet Februar 21, 2008 Skrevet Februar 21, 2008 Imponerende drivstoff(ikke)forbruk, bare så synd disel har blitt så dyrt nå.
Saltkjelen Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Jeg har ikke prøvd 163 hesteren (før eller etter facelift), men jeg har prøvd 150 hesteren (facelift) og den syns jeg gikk mer enn bra nok. Var jo hurtigere enn min forrige E60 520iA 170 hk.. Ellers må jeg jo si at jeg ikke angrer for at jeg valgte å bestille min med 177 hester. 80-90% av norskbestilte 520d er vel 163 hestere og da blir det litt mer stas å ha en 177 hester som opprinnelig ikke leveres i Norge.. Hvor stort er egentlig mellomlegget (altså ikke hva du betalte) for å gå fra 163 HK til 177 HK i forbindelse med E61 520dA ? Man må ut med 15 000kr ekstra for å få 177 hesteren.. Når mellomlegget var så lite som det var var det hvertfall ingen tvil om hva jeg skulle velge - 177hk og 350Nm (kontra 163hk og 340Nm)... Imponerende drivstoff(ikke)forbruk, bare så synd disel har blitt så dyrt nå. Forbruket er det ikke noe å si på hvertfall. Selv om diesel har blitt dyrt nå er det ingen tvil om hva som er mest lønnsomt. Du kjører jo omtrent dobbelt så langt med diselbilen enn med bensinbilen. I tillegg så er jo dieselen omtrent 50-øre billigere (hvertfall her i Oslo/Lillestrøm). Forrige uke fyllte jeg full tank med en dieselpris på 9,35kr literen..
Diesel power Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Imponerende drivstoff(ikke)forbruk, bare så synd disel har blitt så dyrt nå. Surt at prisen har økt, men jeg forstår egentlig argumentet deres på det området. Det er andre steder rundt bilavgifter jeg irrer meg mere over for å si det slik. F.eks så betaler man 76.000 i avgift på en std.Golf 1,6 bensin, mens man må ut med ca.330.000 for en 330, tross at denne er snillere mot miljøet. Hvor ligger da miljøsatsingen??? Man betaler mao ca.50.000 mer i rene avgifter for en 330 en det en ny Golf koster å få på veien. Diesel er allikevell fortsatt klart rimeligere å eie uansett km.pr år. Ut over annehåndsverdi så kan man bare prøve å finne en så tung bil med like kraftig motor og mindre forbruk av bensin. Tror det skal vise seg vanskelig Bensin har sine fordeler, men for menig mann, og spesielt økonomi er fortsatt diesel som regel det fornuftige valget. Har selv prøvd denne med 163hk, og motoren holder i massevis. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en 530d igjen, for denne gjør meg i overkant ivrig på gassen. Klart en E61 535d hadde vært en drøm, men jeg vil ikke leve i frykt for å miste lappen hver dag Massivt utstyrt 520d hadde vært riktig valg for min del i denne klassen ihvertfall. Sannsynligheten for at dette blir min neste bil er meget overveiende. Evt. E91 320d som også hadde plenty av plass for vår lille familie på 4. Gjerne i denne fargen:
Fredrik Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Har selv prøvd denne med 163hk, og motoren holder i massevis. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe en 530d igjen, for denne gjør meg i overkant ivrig på gassen. Klart en E61 535d hadde vært en drøm, men jeg vil ikke leve i frykt for å miste lappen hver dag Massivt utstyrt 520d hadde vært riktig valg for min del i denne klassen ihvertfall. Sannsynligheten for at dette blir min neste bil er meget overveiende. Evt. E91 320d som også hadde plenty av plass for vår lille familie på 4. Vi har hatt vår 2003 E46 318d Touring i over fire år og som en praktisk familiebil til all slags bruk er den perfekt. Vi er også fire personer (to voksne og to barn (4 og 14 år gamle)) og med litt god vilje har vi ingen problemer med plassen. Vår E46 318dT har en eldre variant av den samme motoren som man finner i f.eks E61 520d... og den er like økonomisk, men selvfølgelig ikke like sterk/kraftig. Hvis man fokuserer på de økonomiske aspektene ved å kjøre en dieselbil er det liten tvil om at når verditapet flater ut (noe det normalt gjør etter 3-4 år) blir den økonomiske gevinsten ved å kjøre en dieselbil større for hver kilometer man kjører. Dette gjør at det ikke er like interessant å bytte ut vår 318dT iom. at vi da må starte på nytt igjen med et kraftig verditap i 3-4 år (ca. 40% av bilens nybilpris). Den harde sannheten (alt ettersom man ser det) er at det er først nå vår E46 318dT virkelig begynner å bli økonomisk... iallefall så økonomisk som en nyere BMW kan bli.
Diesel power Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Når vi først er inne på økonomi, det har de siste årene vært svært lett å få ett meget dårlig økonomisk bilhold. Man blir fristet til å bake bilån inn i hus, og man får faktisk også bilån helt opp til 11år!!! Dette er meget dårlig økonomi for de aller aller fleste. Bare kaster ut tall her, men tenk seg at man kjøper en 520 til 600.000,- Man skyter inn 200.000 og låner 400.000 over 11år. Si at renten er noenlunde god og flat. Man betaler da "kun" rundt 5000,- pr.mnd. Men etter 11år har man betalt ett sted mellom 150-200.000 i renter, mistet 130.000 av innskuddet og sitter igjen med en bil som er verd kanskje "70.000"??? Bilen har mao på toppen av verditapet kostet deg masse oppspart innskudd samt 25-30% av bilens nypris er betalt i renter på toppen. (Det samme beløp som man må gi for en 2001 520d idag, bare i renter!!!) Baker man det inn i huset kan man bortimot dobble dette rentesluket (la oss si rundt 20år). Og man kunne idag kjøpt seg en 02-03 530d bare for rentene i perioden. Det jeg prøver å si, ikke fall for denne farlige fristelsen men kjøp bil etter lommeboken, ikke str. på mnd.avdrag.
Fredrik Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Jeg er helt enig i det du poengterer vedr. en fornuftig biløkonomi "Diesel power"... og det er dessverre alt for mange som i tiden fremover kommer til å oppleve fenomenet du beskriver. Det er i det hele tatt alt for mange som har levet og lever over evne økonomisk... og i mange tilfeller er ganske sikkert bilen(e) den store synderen. Jeg har som prinsipp å ikke låne penger til biler og jeg stiller heller ikke vårt hjem som sikkerhet for kjøp av biler. Kjøp av en ny/nyere BMW (eller et annet relativt kostbart bilmerke) bør være et overskuddsfenomen der man bør kunne betale bilen mer eller mindre kontant. Alt annet er som du beskriver i realiteten et økonomisk mareritt. Ikke alle er klar over dette, men hvis de hadde hatt oversikt over deres personlige økonomi ville de nok ha revurdert kjøpet av vidunderet på gårdsplassen. Jeg er en av de eldste her inne og jeg har derfor mer fartstid på arbeidsmarkedet enn mange her inne. Dette har medført at jeg har en relativt solid økonomi (jeg har f.eks ikke lån), men allikevel mener jeg at jeg ikke bør legge mer i potten enn det jeg allerede har gjort ved kjøpet av vår E46 318dT for over fire år siden. Det er som tidligere nevnt først nå at bilen virkelig begynner å bli økonomisk og det ønsker jeg ikke å ødelegge før det er absolut nødvendig (eller jeg går alvorlig lei av bilen/bilen begynner å streike). Foreløpig går den som en drøm og kan ikke være bedre som en bruksbil for hele familien.
Bjørnar_ Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Kan jeg bare få spørre om en ting? Hvordan skal man klare å starte livet som 20-22 åring med den økonomien du legger frem her? Da må man bo hjemme hos mamma og pappa til man er 35 år da? Hvor mange på 25-30 år er det som ikke har boliglån/billån om du spør 100 nordmenn? Det er ikke veldig mange tror jeg....
Fredrik Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Kan jeg bare få spørre om en ting? Hvordan skal man klare å starte livet som 20-22 åring med den økonomien du legger frem her? Da må man bo hjemme hos mamma og pappa til man er 35 år da? Hvor mange på 25-30 år er det som ikke har boliglån/billån om du spør 100 nordmenn? Det er ikke veldig mange tror jeg.... Mitt poeng er naturligvis at jeg mener at man bør prioritere boliglån fremfor billån og at det absolut er naturlig å ha et større boliglån, men ikke nødvendigvis et større billån når man er 25-30 år gammel. Jeg er 41 år gammel og har hatt noen ekstra gode år som IT-systemutvikler... og derfor har jeg ikke lån i dag. Jeg mener ikke at det er naturlig at man som 18-20 år gammel f.eks har en nyere E46 som "ungdomsbil"... iallefall ikke med et par-tre hundrede tusen kroner i gjeld. På mange måter tror jeg at mange unge nå vil ha godt av å stramme inn livremmen litt (mrk. formuleringen).
Diesel power Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Kan jeg bare få spørre om en ting? Hvordan skal man klare å starte livet som 20-22 åring med den økonomien du legger frem her? Da må man bo hjemme hos mamma og pappa til man er 35 år da? Hvor mange på 25-30 år er det som ikke har boliglån/billån om du spør 100 nordmenn? Det er ikke veldig mange tror jeg.... Det er nok ikke det han mener, for det er tross alt en hovedvekt av befolkningen som har lån tett opp til og veldig mange velger idag også å belåne utover pensjonsalder. Dette trenger ikke være usunt, snarere tvert imot. Jeg er selv en godt voksen ungdom som en eldre bekjent av meg så snilt omtalte meg som, og befinner meg nærmere 40 en 30år Jeg har pr.idag en ett lån som jeg må betale i ytterligere +15år, men jeg tror ikke jeg kommer i en posisjon hvor jeg vil ende som gjeldfri. Litt lån for en mann i arbeiderklassen ser jeg bare sunt egentlig. Men det er smertegrensen for å "bo seg ihjel" jeg tror Fredrik egentlig snakker om. Og den er ikke langt unna med slik aggressiv markedsføring og velvillighet som bankene fører idag. Jeg har reist en del rundt om, og opplevd alt fra ekstrem velstand til fattigdom. Om man kunne målt hvor lykkelig disse samfunnene er så tror jeg mange ville blitt overrasket av hvor små forskjeller det er. Jeg sitter med ett inntrykk av at de lykkeligste famillier er de som har god økonomi, men allikevell må strekke seg etter drømmene. Problemet i Norge idag er at disse drømmene kan realiseres for de aller fleste, til tross for en privat økonomi som sier at man bør holde igjen. Jeg tror at ungdom i lærlingeperioder som triller rundt i flett nye og fult belånte biler til mange hundre tusen ikke kan ha helt kontroll på sin økonomi. Det finnes selvsagt unntak, mange som har pengesterke foreldre, men stort sett så ser jeg på dette som ett stort problem, og som kommer til å eskalere voldsomt de neste årene. Jeg var selv nær ved å gå i den fellen selv, og snakker derfor av egen erfaring. Jeg tenkte ikke langsiktig, lånte på bil, snakker ikke særlig dyre biler her, og leide leilighet. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke beholdt min E21, og satset på fast eiendom tidligere. Jeg kan derfor, og skal heller ikke preike som en bedreviter her, men jeg har også den holdning at erfaring ikke alltid trenger å være selvopplevd. Man kan lære av andre også
Fredrik Skrevet Februar 22, 2008 Skrevet Februar 22, 2008 Jeg har reist en del rundt om, og opplevd alt fra ekstrem velstand til fattigdom. Om man kunne målt hvor lykkelig disse samfunnene er så tror jeg mange ville blitt overrasket av hvor små forskjeller det er. Jeg sitter med ett inntrykk av at de lykkeligste famillier er de som har god økonomi, men allikevell må strekke seg etter drømmene. Problemet i Norge idag er at disse drømmene kan realiseres for de aller fleste, til tross for en privat økonomi som sier at man bør holde igjen. Dette er min erfaring også og på et filosofisk nivå er du uten tvil inne på noe veldig viktig. Hvis man ikke har noe å strebe/hige etter fordi man kan kjøpe alt det man ønsker uten en ekstra innsats (les: låne pengene) blir det meste relativt meningsløst med tiden. Jeg tror at gresset på denne måten alltid vil være grønnere på den andre siden av gjerdet... og at man aldri blir tilfreds med det man har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå