Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde meg en tur til danmark nu i jula, dette var første tur sør på med vinterdekk, så blev overrasket over hvor ustabil bilen blev i 130-140kmt. Har 16" 225/55 vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta ) som var sprit nye når jeg fik bilen for et åar siden.

Bilen seilet side veis på motor veien i denne hastighet. Har hatt flere ture sør over med sommerdekk i 18" 235 for å 245 bak uten de samme problemer å da også i hastigheter et godt stykke over det som var på denne turen.

Bilen var pakket med hele familien men det var luft i henhold til spec fra BMW å jeg prøvde å justere dette underveis uten at det hjalp noe, så lure felt på om dette kun er på grund av den bløde gummi eller det er noe annet som er gale å må sjekes. Bilen er en 520D fra oktober 2009 uten M-sport. Om det er på grund av dim på hjul så blir de kastet før neste vinter å 18" med lavprofil blir montert som vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en tur til danmark nu i jula, dette var første tur sør på med vinterdekk, så blev overrasket over hvor ustabil bilen blev i 130-140kmt. Har 16" 225/55 vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta ) som var sprit nye når jeg fik bilen for et åar siden.

Bilen seilet side veis på motor veien i denne hastighet. Har hatt flere ture sør over med sommerdekk i 18" 235 for å 245 bak uten de samme problemer å da også i hastigheter et godt stykke over det som var på denne turen.

Bilen var pakket med hele familien men det var luft i henhold til spec fra BMW å jeg prøvde å justere dette underveis uten at det hjalp noe, så lure felt på om dette kun er på grund av den bløde gummi eller det er noe annet som er gale å må sjekes. Bilen er en 520D fra oktober 2009 uten M-sport. Om det er på grund av dim på hjul så blir de kastet før neste vinter å 18" med lavprofil blir montert som vinterdekk.

Haha. Huff.

Etter opplevelsen jeg hadde i går, med akkurat samme dekkene, så er i allefall 130+/- km/t hastigheter den bilen aldri skal få oppleve mellom oktober og april.

Parkerte bilen utpå tunet, og fant den igjen nedi veien.

(Ja, håndbrekk var på, og fungerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleretning er ok. Dette var det første jeg sjekket. Var ingen slaps på veien når vi kjørte på motorvei i DK. Trodde faktisk at disse Hakkapelitta R som sitter på var gode vinterdekk, men tar kanskje feil der.

skal vudere andre(større) felg med annet dekk merke neste vinter om det er det som skal til, for å kjøre i 80 på motorveien i dk blir ikke aktuelt når veien er fin å tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 225/55-16 i Nokian Hakkapelita RSi og Conti Blizzak. Med begge dekk føles bilen utrolig vinglete i større hastigheter. Har kjørt med 245/40-18 i Nokian Hakkapelita RSi og nå 235/35-19 Nokian Hakkapelota R. Med de to sistnevnte oppleves bilen helt annerledes og mye mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når profilen blir så høy som 55-60+ så blir vel alle dekk, både sommer og vinter, litt vinglete når man kommer opp i hastighet? Har vært borti dette på biler før. Det kjennes ut som om bil og felg vil bort fra dekkene når man svinger?!?

Kjører nå på 18" originale M felgene til E61, 245/40/18 trur eg, og dette er første og siste sesongen eg kjører på så breie vinterhjul!! Var på fjellet i jula, og på bremselengde var bilen MYE dårligere enn min svogers HiAce med 195 dekk. Han kjører Michelin og eg Yokohama.

Uavhengig merke så gjelder fysikkens lover: trykk = kraft/areal. --> Jo breiere dekk, jo dårligere grep når veien er glatt. På sommerdekk er det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en blir forbi kjørt av diverse små korea sardin bokser i 130 å de klare kjøre rett med 65 profil så bør en vel å kunne forvente det samme av en premium bil til nærme 700k. Men uanset så blir det andre fekk/felg neste vinter. Jeg kjøre uanset ikke i fjellet da ingen i familien står på ski. Så min kjøring er i by å på landevei. Har aldrig opplevd å ikke kunne komme frem eller ikke å ha kontrol når jeg kjørte MB(E-klasse) med 245/40/18 vinters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, kan ikkje skjønne at det er dekkene som gjør dette så gale som du beskriver. Kan hende tyngden på bilen spiller inn, evt at noe er galt med din. Dersom den vingler når du kjører nesten rett fram på dansk motorvei så høres jo ikkje dette bra ut?!?

Neida eg kom meg fint fram i bratte bakker opp fjellsiden på Hol, 10% stigning i snitt, men poenget er at bremselengden og terskelen for å slippe var betydelig dårligere enn min svogers HiAce. Det er nok smak og behag, men eg er overbevist om at det er tryggere med smale dekk. Fysikkens lover støtter også dette;)

Du kjører vel ikkje ofte i 130 på danske motorveier heller`?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...