Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Du har sikkert ikke skrevet vibrasjon, men jeg antok det vel. Virker det som motstand, at motor mister kraft? Eller bare dunking i drivverk?

Du måler riktig diameter forskjell, men høyden ned til asfalten blir jo bare halvveis. Selv bruker jeg miata kalkulator, men blir omtrent det samme. Dette er så liten forskjell at det burde absolutt ikke skje noe som helst. Vi har aldri hatt slik i vår bil.

Du har helt rett i at ingen kalkulatorer er eksakte når merkene er forskjellige. Derfor styrer jeg unna det.

Det føles som du sier at jeg mister kraften i et par millisekund. Noe so ikke utgjør mye av

akselerasjonen, men veldig merkbart. Det er ingen dunking på noe vis.

Det med at det blir halve avstanden til asfalten forstår jeg. Men jeg kan ikke forstå at

det er avstanden til asfalten som skal måles når du måler rulle omkrets. Når begge hjulene går rundt navet en omdreining så må du måle diameteren for å finne forskjellen på begge hjulene.

Hvis jeg bruker dekk kalkulatoren på 285/25/20 = 650mm diameter og 245/30/20 = 656

Det blir en differanse på 6mm

Da tar jeg: 6mm/656mm x100 =0,9%

Her har jeg en differanse på 6mm og ligger på grensen som er 1%.

Er vi enige i det?

Hvis jeg da har 12mm:

12mm/656 x 100 = 1,8% Da er jeg 0.8% over maks som tillates.

Det jeg lurer på er om at dette kan ha en betydning. Jeg vet at 12mm er veldig lite,

men det er fortsatt over grensen som BMW tillater.

Men det som hadde hvert greit for min del, var vist du sjekket dekkene dine når du har

de av og ser om du har like mye differanse som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun akkurat når du gir på? Må det være full gass eller er det uansett?

Prosentene jeg la til var differansen i speedometerverdien så det må da bli rulleomkretsen. Ihvertfall det kalkulatoren jeg bruker gir meg.

Kjører selv på 275/30-19 og 245/35-19, dette utifra anbefalinger på diverse forum. Har som sagt ikke hatt noe problem med dette.

Jeg vet ikke hvem som har satt 1% grense, og jeg tror at styreenheten finner dette fort ut selv og kalkulerer for det.

Skal måle hjula i ettermiddag. Bakdekka er helt nye og framdekka er brukt i en sesong før denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe fastit på når det skjer. Men det er i akselerasjon. Det

spiller ikke noen rolle hvor mye jeg gir.

Oki takker.

Som du ser her så har jeg TUV papirer på felgene mine.

Så her kan du se at vi kan kjøre 295 og 285/25/20 bak

og 245/30/20 foran. Med ditt oppsett så havner du nok

ganske lit ut.

xy4em0lvtthtjwq3tc3a.png

Jeg vet heller ikke hvem som har sagt 1% grense. Men jeg har hvert i kontakt med sykt mange forskjellige og alle har den samme infoen om akkurat dette. Til og med BMW i tyskland.

Så da prøver jeg å forholde meg til dette.

Det som hadde hvert kjekt å prøvd før jeg handler meg noen nye dekk.

Så jeg slipper å tape mer penger på dekk unødvendig. Var å prøvd et oppsett

fra en identisk bil, som ikke har samme problem som meg. Altså satt felgene på min bil og

sett. Så vist noen fra vest agder har identisk bil og kjører ulik dim fremme og bak. Så hadde det hvert kjekt å prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, hva med noe bilder fra litt vinkel samt bakfra så det kommer frem hvordan hjula bygger? Vanskelig å få inntrykk på dette bildet ;)

Bedre? :D

vadlr0b061k9zxdmspe4.jpg

9itedhxrch2lgkx9m7eg.jpg

Neste felgsett blir M6 felger i 20" visst man får tak i :D

Her er det og montert 20w cree leds i AE

Noen her som bra tips til bakpotte som ser bra ut og lager fin lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser perfekt ut! Ligger bra i kanten.

Jeg tok ned anlegget og byttet stussene. Fikk egentlig mer enn nok lyd når dpf forsvant. Ble kjempefornøyd. Fylte ut originalhullet bra. Kan ta bilde i morra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser perfekt ut! Ligger bra i kanten.

Jeg tok ned anlegget og byttet stussene. Fikk egentlig mer enn nok lyd når dpf forsvant. Ble kjempefornøyd. Fylte ut originalhullet bra. Kan ta bilde i morra

Jepp ligger bra i kanten :D Hva mener du med dpf? :oops: Hvor kjøpte du stussan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partikkelfilter.

Jeg hadde noen nesten ubrukt fra en corvette som passet perfekt. Brukte to på forrige passaten og da var det igjen to til denne. Tror faktisk det er fra en simons potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten : Om jeg måler slik du har gjort har jeg ca 3 - 3,5 mm forskjell i diameter. Større hjul foran enn bak. Du må bare komme hit å prøve mine når du måtte ønske :)

Edit ; altså..høyere foran enn bak. Kanskje det kan være noe av årsaken din? Har det stort sett vært omvendt hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med en kompis og hentet en E60 530 i Oslo igår. Etter at vi hadde begynt å kjøre så kom det Tyre puncture feilmelding opp, men ingen var punktert eller lite luft i.

-Hvordan fjernes denne melding? Står forøvrig på 20" GS Concave felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow 3,5mm er ingenting i forhold. Da er det nok det som er årsaken. Jeg hadde større foran jeg også men 12mm. Du ligger på rundt 0,5% ca. Jdg tror jeg jeg må ha meg nye dekk foran da. Hvilken produsent kjører du? Har hankook bak jeg, så tror jeg må få tak i samme foran da.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...