Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Ligger rundt 68 grader ved normal kjøring å ca 0 grader ute, har ikke partikkelfilter eller cat på mind 530d kan vel ikke ta skade av lav vanntemp? neste er ikke så mye varme fra varmeappartatet.

Egr systemet bruker eg heller ikke, er ikke det mulig å bare plugge hele systemet? 

kommer opp mot 80 grader står den på tomgang en stund så virker vel rett dette?

har koblet opp dynavin mediasenter så har temp i idrive sammen med alle info fra ecu. så  68 grader ved normal kjøring å kaldt ute er vel ikke unormalt? får tross alt massiv luft kjøling

dere som utaler dere har vel ikke mulighetetn til å overvåke vanntemp ved kjøring siden dere teller streker?

Kjølevannet er jo relativt lav temperatur, så du bruker kanskje litt mer drivstoff?

Oljen blir vel aldri skikkelig varm heller da? Olje er vel 90-100 grader når motor er skikkelig varm.

Om det betyr noe mer vet jeg ikke.

Men termostaten åpner ikke før 88 grader, så noe særlig under det er egentlig for lavt, vel og merke når du har kjørt langt nok for å fått skikkelig varm bil. Feks når viften inni bilen begynner å roer seg, da bruker min motor å bli korrekt varm/driftstemperatur. Jeg bruker 22 grader inni bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Høres jo kunstig lavt ut med det forbruket du oppgir. Så det høres jo absolutt mer korrekt ut nå.
Spørs hvor ofte du har nullstilt computer, kjøpte du bilen helt ny?"

Svar:

Jeg kjøpte bilen da den var nesten tre år og har selv hatt den i ca tre og et halvt år nå (reg. medio des. -07).

Jeg vet ikke om jeg har nullstilt computer noen gang, da jeg ikke er sikker på hva du mener eller hvordan man gjør det ;-)

Bilen har vært inne til alle servicer på merkeverksted (inkl. EU kontroll), og jeg har selv bare trykt på knappen på hendelen (på venstre side) der vi skifter mellom forskjellige funksjoner på skjermen.

Jeg får ta en måling fra nå hvor jeg har full tank og til neste fylling og sjekke forbruket selv. Det er vel beste måten å sjekke hva forbruket egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo kunstig lavt ut med det forbruket du oppgir. Så det høres jo absolutt mer korrekt ut nå.

Spørs hvor ofte du har nullstilt computer, kjøpte du bilen helt ny?

Jeg kjøpte bilen da den var nesten tre år og har selv hatt den i ca tre og et halvt år nå (reg. medio des. -07).

Jeg vet ikke om jeg har nullstilt computer noen gang, da jeg ikke er sikker på hva du mener eller hvordan man gjør det ;-)

Bilen har vært inne til alle servicer på merkeverksted (inkl. EU kontroll), og jeg har selv bare trykt på knappen på hendelen (på venstre side) der vi skifter mellom forskjellige funksjoner på skjermen.

Jeg får ta en måling fra nå hvor jeg har full tank og til neste fylling og sjekke forbruket selv. Det er vel beste måten å sjekke hva forbruket egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo hende at forbruket ditt har vært korrekt, men at du kjører litt annerledes?

Evt så er en eller flere dyser dårlige. Det skal dog komme over tid, som oftest. Da de er slitedeler.

Jeg er at min bil bruker fort 0,5-0,55 på landeveien, men som sagt i bykjøring med litt/blanding og endel tomgang, da havner jeg på 1 liter per mil.

Så det er absolutt mulig å kjøre billig med e6x, men ikke ved bykjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det har jeg jo gjort mange ganger :smile:

Jeg gikk ut i bilen for å være sikker på at jeg forstod rett hvordan man nullstiller computeren. Jeg holdt inne "check-knappen" lengre enn jeg har gjort tidligere, og da kom det opp CHECK OK i gul farge på skjermen. Da har jeg kanskje nå nullstillet computeren for første gang. Jeg har trodd at computeren viser forbruket kontinuerlig. Hvor ofte må computeren nullstilles for at den skal vise riktig forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nullstilte ikke noe da. Mener du må holde inne knappen på tuppen av blinklysarmen for å nullstille, kanskje 2 sekunder.

OK, nå forstår jeg. Tuppen på blinklysarmen har to knapper og jeg skal trykke på den knappen som er merket BC for å nullstille (ikke check-knappen).

Nå ble computeren for forbruk nullstilt,- bare streker der forbruket normalt vises...

Men hvorfor må man nullstille egentlig, viser ikke computeren forbruket fortløpende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du aldri nullstiller, så vil den bare justere seg for den totalt tilbakelagt kilometer.

Når du nullstille vil den telle fra da og fremover.

Du har 2 tellere, og det er den vanlige som heter computer og den andre som journey computer. Du kan se den andre på idriven.

Mulig den aldri har vært nullstilt til deg og dermed svært lavt forbruk. Fordi, om du kjører 1000 km med ren landevei, som en ferie feks. Så tar det lang tid før den kommer seg opp på 1 liter per mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den skjulte menyen kan man overvåke tempen jo.

Sent from my GT-I9505 using Tapatal

Skjult meny?, å den fikler du med mens du er ute å kjøre ller blir den permanent i displayet?

får opp hele obd eg i en layout i idriven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...