Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor mange på død og liv skal ha dieselmotor om forbruket ikke er lavere enn det det skrives om her. På en LCI 530iA klarer jeg lett å få den under 0,7 l/mil på langkjøring. 0,9-0,95 er det den ligger på med småkjøring og en del kikcdowns. :)

Uansett, var ikke det jeg mente å skrive om. Spørsmålet mitt er om det stemmer at E60 LCI ikke har temperaturmåler for kjølevannet? På E60 pre-LCI var det et skravert felt utenfor turtelleren som flyttet turtallsperren lenger og lenger ned ettersom bilen oppnådde høyere temperatur. På LCIen derimot er det skraverte feltet alltid i bunn, på i overkant av 6500 o/min enten motoren er kald eller varm.

Noen som kan si om dette skraverte feltet skal flytte seg på en E60 LCI?

Seriøst? Mener du at ett forbruk på 0.52 er oppnåelig med en bensinversjon av E61 på langkjøring på vinterføre, med full oppakning og grei fart nedover? Ellers, så mener jeg å kunne erindre at det skraverte feltet beveger seg på min etterhvert som motoren blir mer driftsvarm...

Nei, jeg mener ikke at man kan oppnå 0,52 på en 530iA, men det var noen poster hvor det var 525d o.l. med forbruk opp mot 0,8-1 l/mil.

Forøvrig er det merkelig med dette fokuset på forbruk, all den tid verditap og annet vedlikehold er større utgiftsposter enn drivstoffet.

Ikke glem ytelsene på 520d'en med 177hk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at man kan oppnå 0,52 på en 530iA, men det var noen poster hvor det var 525d o.l. med forbruk opp mot 0,8-1 l/mil.

Forøvrig er det merkelig med dette fokuset på forbruk, all den tid verditap og annet vedlikehold er større utgiftsposter enn drivstoffet.

Vist er forbruk viktig. Selv om man bruker mye penger på bil og har stort verditap på den så betyr det ikke at man trenger å unødig kaste penger ut vinduet på drivstoff. For meg var drivstoffkostnader en del av totalvurderingern da vi byttet ut vår e39 520i med e60 525d. Som småbarnsfar er faktisk de 6-8000kr jeg kan spare på drivstoff i løpet av året ikke uvesentlig. Derfor ønsker jeg også å sjekke at faktisk forbruk er som antatt. At bilen også har litt mer kraft når jeg gir på gjør heller ingen ting :)

For øvrig viste siste manuelle måling (fulltank med tripteller) et stort avvik mellom kjørekomputer og faktisk forbruk. Komputer viste 0.88 mens jeg målte 0.79. Dette på blandet kjøring. Det er ikke så ille som fryktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2006 E61DAT. I følge computer så ligger den på 1,06 på blandet kjøring, og det syntes jeg er vel drøyt.... Har aldri målt den, så er ikke sikkert computeren er riktig da men.

På veldig pen langkjøring, og ved å manuelt legge den tidelig i 6 gir har jeg kjørt den på litt i underkant av 0,6, det syntes jeg er bra. Men virker som den er veldig tørst så fort den belastes litt eller kjøres der det gires mye. Er det flere som har samme erfaringer eller bør jeg kontakte verksted for en sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 530DAT '07 (face-lift) går på 0,73 nå når det er så kaldt (under -10) på langkjøring. Blandet kjøring ser ut som ligger på 0,81. Alt ihht kjørecomputer.

Et spørsmål jeg har sett andre stille også: Er det virkelig mulig at det ikke er noen anvisning av motortemperatur på bilen? Jeg har nå holdt øye med den stipla markeringen på turtelleren fra bilen er kald til den er gått 30km, og den flytter seg ikke... :?: (dette etter tips herfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min ein 525dA driver og går veldig ujevnt ved kald motor og temperatur under null. Høres ut som den ikke går på alle sylindre. dette blir borte etter ca 5-15 sek med et minimalt gasspådrag..

har lest her inne at mange har hatt problemer med at glødepluggene er defekt på sine import biler( denne er også import)

Noen om veit om BMW kan med diagnose se om det er disse om er defekt eller andre komponenter? .. lite lysten til å legge ut 5-6 tusen på å bare skifte disse pluggene uten at feilen er borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 530DAT '07 (face-lift) går på 0,73 nå når det er så kaldt (under -10) på langkjøring. Blandet kjøring ser ut som ligger på 0,81. Alt ihht kjørecomputer.

Et spørsmål jeg har sett andre stille også: Er det virkelig mulig at det ikke er noen anvisning av motortemperatur på bilen? Jeg har nå holdt øye med den stipla markeringen på turtelleren fra bilen er kald til den er gått 30km, og den flytter seg ikke... :?: (dette etter tips herfra).

på min 06 preface så flytter den seg ned ettersom motor blir varm. finnes ikke dette på facelift?

inne på 5 series forumet såg eg ein DIY på hvordan du kan finne det ut. ( mye trykking på BC ) men det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min 06 preface så flytter den seg ned ettersom motor blir varm. finnes ikke dette på facelift?

inne på 5 series forumet såg eg ein DIY på hvordan du kan finne det ut. ( mye trykking på BC ) men det er mulig

Hei! Har du en link til den siden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør ca. 1.2 på blandet kjøring (90% småkjøring).

Dette må da være vel i overkant.. syntes min brukte mye jeg men (1,06) :D

Min gamle e39 525 dat gikk i snitt på 0,85 mener jeg å huske, syntes det er pussig at arvtakeren skal bruke såpass mye mer.

Flere som kan skrive litt om forbruket på sine biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjør ca. 1.2 på blandet kjøring (90% småkjøring).

Dette må da være vel i overkant.. syntes min brukte mye jeg men (1,06) :D

Min gamle e39 525 dat gikk i snitt på 0,85 mener jeg å huske, syntes det er pussig at arvtakeren skal bruke såpass mye mer.

Flere som kan skrive litt om forbruket på sine biler?

Tja, er jo x-drive, bensin og automat. Har antatt at det er ca. normalt for en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hvordan du skjekker motortemp, lading osv.

Så gjør du følgende:

Skru på tenningen(eller ha motoren i gang) spiller ingen rolle.

*Hold inne triptelleren til det står 01.00

*Under der det står 01.00 kommer det opp et tall på 6 eller 7 siffer.

noter deg de siste fem siffrene.

*Legg sammen disse fem sifrene f.eks 66431=20.

*Trykk så gjentatte ganger på triptelleren til du kommer til 19.00.

*Under 19.00 vil det da med en gang stå "Lock on"

*Start da umiddelbart å trykke på tripptelleren det antall ganger som det tallet du fikk når du la sammen tallene tidligere(altså i dette tilfellet 20 ganger)

*Den vil nå gå tilbake til 01.00 og nå er alt "Lock off" D.v.s at nå kan du lese av alle mulig slags parametere på bilen/motor.

Menyen ang. motortemperatur/kjølevanntemperatur for eksempel er på meny 07.00.

Inne i disse menyene kan du lese av mye artige ting. F.eks. eksakt mengde drivstoff igjen på tanken, ladespenning, hastighet digitalt. osv.osv.

Og ja facelift har også strekerad som viser temp. Når der er 3 streker er motoren driftsvarm ca 90C. Slik er der vertfall på min 04 E60 og min søsters 08 E61 facelift. For dere som har diesel så kan det ta opptil 30-50 min med kjøring før det er 3 streker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har opplevd nykking på e60? Jeg får nykking på ca 2300 rpm. Opplever også merkelig høy turbo susing... er det noen slanger som bør sjekkes? ellers går bilen bra... mente først det var dtc som tullet, men det er det ikke. 2006 525D

Fant en luft slange som var hoppet av. Merkelig at den bare er tred på uten klemme:/ Må innrømme at det er ikke mye jeg forstår hva er hva i motorrommet på denne bilen, og jeg har skruet mye bil gjennom årene...

Kan du forklare hvor slangen er i motorrommet. Eller enda bedre et bilde :)

Sliter med nykking mellom 1800-2500 omdreininger.

Veldig takknemlig for litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...