Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Diy på motortemp, kjøleveske, olje osv. finnes her:

Skru på tenningen(eller ha motoren i gang) spiller ingen rolle.

*Hold inne triptelleren til det står 01.00

*Under der det står 01.00 kommer det opp et tall på 6 eller 7 siffer.

noter deg de siste fem siffrene.

*Legg sammen disse fem sifrene f.eks 66431=20.

*Trykk så gjentatte ganger på triptelleren til du kommer til 19.00.

*Under 19.00 vil det da med en gang stå "Lock on"

*Start da umiddelbart å trykke på tripptelleren det antall ganger som det tallet du fikk når du la sammen tallene tidligere(altså i dette tilfellet 20 ganger)

*Den vil nå gå tilbake til 01.00 og nå er alt "Lock off" D.v.s at nå kan du lese av alle mulig slags parametere på bilen/motor.

Menyen ang. motortemperatur/kjølevanntemperatur for eksempel er på meny 07.00.

Inne i disse menyene kan du lese av mye artige ting. F.eks. eksakt mengde drivstoff igjen på tanken, ladespenning, hastighet digitalt. osv.osv.

Hm, hva er dette for noe? Skjult meny? :o Kommer det opp en ny permanent meny på skjermen når man gjør det der, eller...? Nå er eg ikkje heilt med her... #-o

ja skjult meny som man kan lese av ting.

Kommer ikke opp i idriven, bare i de små dispalyene i speedomteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hva denne 'meldingen' i dashbordet betyr? (beklager at eg ikkje har bilde, så tok og tegnet kjapt i photoshop.. #-o )

(BMW 530D e60, 2004mod)

cxta5gjswibeqzl54y4t.jpg

Den kommer opp av og til om vinteren, når bilen har stått over natta, akkurat i det eg setter i nøkkelen og vrir om (når bilen gløder, før eg starter den) - men forsvinner etter 2 sekunder, og det "plinger" heller ikke. Bilen starter, og alt fungerer som det skal.

Ideer? Ser ut som en leding som går i krøll... Den er der som sagt kun om vinteren når det er kaldt, og bilen har stått parkert i minst 10 + timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hva denne 'meldingen' i dashbordet betyr? (beklager at eg ikkje har bilde, så tok og tegnet kjapt i photoshop.. #-o )

(BMW 530D e60, 2004mod)

cxta5gjswibeqzl54y4t.jpg

Den kommer opp av og til om vinteren, når bilen har stått over natta, akkurat i det eg setter i nøkkelen og vrir om (når bilen gløder, før eg starter den) - men forsvinner etter 2 sekunder, og det "plinger" heller ikke. Bilen starter, og alt fungerer som det skal.

Ideer? Ser ut som en leding som går i krøll... Den er der som sagt kun om vinteren når det er kaldt, og bilen har stått parkert i minst 10 + timer.

Det er gløde tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt erfaringsoverføring hvis noen har fått opp feil på cruice control systemet.

Jeg fikk en dag opp feilen "active cruice control inactive due to defective sensors".

Jeg tenkte f... Og, nå har radaren røket...

Jeg har systemet med stop&go, og da har jeg en radar sensor som står i grillen på bilen.

Sjekket pris på denne, og fikk hakeslipp.... 17500 bols hos GS Bildeler...

Tenkte det var for drøyt, og fant en til en del lapper mindre på ebay..

Fikk ny sensor, monterte denne, og akkurat samme feil....

Tenkte å levere den inn til Bavaria for å lese hvor feilen lå, men de regnet ca en halv dag for å finne ut av dette... Da fyker lappene fort tenkte jeg, så da skal jeg heller feilsøke litt selv.

Trakk ut og fulgte kablene fra radar sensor og oppover, og fant et sted rett ovenfor radaren hvor kabel harnesset hadde ligget inntil en kant og gnisset av en kabel..

Reparerte kabelen, og testet med ny radar. Ingenting virket enda. Monterte så tilbake gammel radar, og vips så var alt i skjønneste orden.

Fikk høre etterpå at ny radar må programmeres inn i bilen, og det koster ca 2000kr hos Bavaria.

Nå funker alt helt topp, og jeg har spart meg for mye peng bare ved å feilsøke litt selv.

Har dog lest på nettet at det er en del som har opplevd at radaren har røket, så det kan klart være en feil hvis adaptive cruise control slutter å fungere.

Uansett, så sjekk ledningsnettet fremme i fronten av bilen først..

Dette er kun til informajon hvis andre opplever samme feil på systemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tips Pederferje.

Prøve et lite tips jeg også. Mange er plaget med fukt/dugg i lyktene på E60/61. Mange lykter er byttet på garanti, men virker som problemet ofte kommer igjen. En av lyktene mine var bare noen måneder da jeg kjøpte bilen, men like fuktig som den andre. Får ikke byttet lykter på Europlus, og nye lykter kostet ca 27k med bytte på verksted noe som var helt uaktuelt. Kjøpte noen 5grams poser med silica gel på ebay og puttet inn. Kostet 60kr og det har virket over all forventning. Ikke sett anntydning til dugg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tips Pederferje.

Prøve et lite tips jeg også. Mange er plaget med fukt/dugg i lyktene på E60/61. Mange lykter er byttet på garanti, men virker som problemet ofte kommer igjen. En av lyktene mine var bare noen måneder da jeg kjøpte bilen, men like fuktig som den andre. Får ikke byttet lykter på Europlus, og nye lykter kostet ca 27k med bytte på verksted noe som var helt uaktuelt. Kjøpte noen 5grams poser med silica gel på ebay og puttet inn. Kostet 60kr og det har virket over all forventning. Ikke sett anntydning til dugg etter det.

Hei!

Kan du fortelle litt mer detaljert hvor du brukte silikonet på lykten. Sliter selv med fukt i lyktene.

edit: Så det nå at det var silica gel du brukte, hehe. Har flere slike hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve et lite tips jeg også. Mange er plaget med fukt/dugg i lyktene på E60/61. Mange lykter er byttet på garanti, men virker som problemet ofte kommer igjen. En av lyktene mine var bare noen måneder da jeg kjøpte bilen, men like fuktig som den andre. Får ikke byttet lykter på Europlus, og nye lykter kostet ca 27k med bytte på verksted noe som var helt uaktuelt. Kjøpte noen 5grams poser med silica gel på ebay og puttet inn. Kostet 60kr og det har virket over all forventning. Ikke sett anntydning til dugg etter det.

Jøss...Ligger posene bare løst inne mellom reflektor og lykteglass? Dumt spm kanskje, men hvordan får du de ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gløde lampen ja. Hvor lenge den er tent varierer hvor lenge bilen må gløde før den startes. Dette varierer alt etter hvor kaldt det er ute.
Er det noen som kan fortelle meg hva denne 'meldingen' i dashbordet betyr? (beklager at eg ikkje har bilde, så tok og tegnet kjapt i photoshop.. #-o )

(BMW 530D e60, 2004mod)

cxta5gjswibeqzl54y4t.jpg

Den kommer opp av og til om vinteren, når bilen har stått over natta, akkurat i det eg setter i nøkkelen og vrir om (når bilen gløder, før eg starter den) - men forsvinner etter 2 sekunder, og det "plinger" heller ikke. Bilen starter, og alt fungerer som det skal.

Ideer? Ser ut som en leding som går i krøll... Den er der som sagt kun om vinteren når det er kaldt, og bilen har stått parkert i minst 10 + timer.

Det er gløde tegnet.

Ahhh! Har lest og lest i manualen for å prøve å finne ut hva det er, og har trudd det var noe galt :oops: TAKK for svar, begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver med eit nytt spørsmål når eg fyrst er i gang :)

Regnsensoren på bilen min er ikkje så sensitiv som eg skulle ønske den var. Uansett om eg stiller den på MAKS sensitivity (er fire hakk man kan sette den i) - Om det regner mye, så er det farlig å bruke den, fordi ruta er nesten heilt tildekket av regn før den visker ...

Er det noen måte å stille den enda mer sensitiv, uten å måtte bruke mangfoldige tusen kroner på eit BMW-verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DanielMK :D har fått samme problem nå når ruta sprakk over sensoren.

Men har av langturerfaring lagt merke til at når rutene er skitten og upolert at viskerne ikke går så ofte :D

Når jeg vasker bilen og vinduene og polerer med Rain Off (Rain X) fra Biltema for en 50 lapp så er dette problemet vekk. :D

Mye salt og veistøv (film) virker som om det "blender" sensoren slik at den ikke ser at det er vann på ruten. Og i kombinasjon med dårlig/slitt/skitten visker blir det verre. :( Har måtte sitte og kjøre viskerne manuelt pga dette..... :(

Vask og poler ruten og se - regner med at du vil oppleve en forskjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...