Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff... jeg orker ikke en ny diskusjon vedr. hva som betyr mest for en hurtig akselerasjon mellom hestekrefter og dreiemoment (når alt annet ellers er likt)... :roll:

Dagens motoreffekt og motorkarakteristikk er mest av alt et resultat av software... ikke tradisjonelle trimmeredskaper slik mange later til å tro. Vi kommer derfor i nær fremtid til å få oppleve at små og effektive bensinrekkefirere med turbo og/eller kompressor overtar mye av dagens hyping av dieselmotorer. VW´TFSI rekkefirere er en forsmak på hva som kommer... 1,4 liter og over 200 HK blir ikke uvanlig, men mest interessant blir 2,0 liter og over 300 HK. Dette er motorer som spesielt VW behersker i dag, men trolig er det Fiat som i en større utstrekning først kommer til å tilby slike motorer i større biler. CO2 utslippet blir lavere enn for dagens dieselmotorer, forbruket blir knapt 10% dårligere enn dagens dieselmotorer (mot ca. 30% i dag) og graden av opplevd smidighet og komfort vil bli tilsvarende om ikke bedre enn VW´s 2.0 GTI motor med 200 HK og/eller BMW´s egen 1,6 liter rekkefirer i Mini som yter 175 HK... altså kvalitet hele veien... :wink:

• 11 months later...
  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Denne uttalelsen er bare tullball... det handler om economy of scale... ikke om antall sylindre. Hvor mange bilmodeller brukte S14B23 ?... én (1). Motoren var totalt ubrukelig i alminnelige biler... selvom BMW forsøkte seg med en volumredusert S14B20 i E30 320is. Det blir ikke god økonomi av slikt og når fokuset på en heller dum måte kun er rettet mot toppfart og komfort i høyere hastigheter blir det naturligvis konstruert flest rekkeseksere og andre motorkonfigurasjoner med mange sylindre. Nå tvinger imidlertid begrensninger på bl.a CO2 og drivstofforbruk bilprodusentene til å prioritere små og effektive firesylindrede motorer igjen. BMW´s N4x og M47 motorserier er gode eksempler i denne sammenhengen, men Mercedes-Benz setter en ny standard med deres nye firesylindrede dieselmotor... 204 HK og 500 Nm fra kun 2,1 liter (du leste riktig) er virkelig imponerende.

Så har Mercedes-Benz kommet med den nye motoren i forbindelse med den nye E-Klassen. Modellen heter 250 CDI Blue Efficiency og har en dieselrekkefirer på 2143 cm3 som yter 204 HK ved 4200 rpm og 500 Nm mellom 1600 og 1800 rpm. Den klarer 0-100 Km/t på 7,4 sekunder og har en topphastighet på 242 Km/t. Drivstofforbruket er iht. Mercedes-Benz 0,53 liter/mil ved blandet kjøring.

Denne motoren kommer også i to andre utgaver på hhv. 136 HK og 170 HK (200 CDI og 220 CDI), men det er kun 200 CDI som er markant forandret fra tidligere. 200 CDI har nå et maksimalt dreiemoment på 360 Nm mot tidligere 270 Nm (som bl.a stadig finnes i den nye C-Klassen).

Skrevet
Modellen heter 250 CDI Blue Efficiency og har en dieselrekkefirer på 2143 cm3 som yter 204 HK ved 4200 rpm og 500 Nm mellom 1600 og 1800 rpm. Den klarer 0-100 Km/t på 8,2 sekunder og har en topphastighet på 242 Km/t..).

Hmm.. Ikke akkurat imponerende når E60 520d med kun 177hk og en turbolader gjør samme øvelse på 8,3 sekunder og toppfarten står til 231km/t.. 8)

Skrevet

Hmm.. Ikke akkurat imponerende når E60 520d med kun 177hk og en turbolader gjør samme øvelse på 8,3 sekunder og toppfarten står til 231km/t.. 8)

Sorry... min feil... den nye Mercedes-Benz E 250 CDI klarer 0-100 Km/t på 7,4 sekunder... :oops:

Skrevet
.. og det er jo slettes ikke verst! Men nye E-klassen er jo hyundai sonata bakfra..

Ja... designet er en stor skuffelse i forhold til den utgående E-Klassen som etter min mening er ganske elegant. Det ingen tvil om hvilket marked Mercedes-Benz mener blir det viktigste i fremtiden når designet på den nye E-Klassen er såpass asiatisk.

• 2 weeks later...
Skrevet
Uff... jeg orker ikke en ny diskusjon vedr. hva som betyr mest for en hurtig akselerasjon mellom hestekrefter og dreiemoment (når alt annet ellers er likt)... :roll:

Dagens motoreffekt og motorkarakteristikk er mest av alt et resultat av software... ikke tradisjonelle trimmeredskaper slik mange later til å tro. Vi kommer derfor i nær fremtid til å få oppleve at små og effektive bensinrekkefirere med turbo og/eller kompressor overtar mye av dagens hyping av dieselmotorer. VW´TFSI rekkefirere er en forsmak på hva som kommer... 1,4 liter og over 200 HK blir ikke uvanlig, men mest interessant blir 2,0 liter og over 300 HK. Dette er motorer som spesielt VW behersker i dag, men trolig er det Fiat som i en større utstrekning først kommer til å tilby slike motorer i større biler. CO2 utslippet blir lavere enn for dagens dieselmotorer, forbruket blir knapt 10% dårligere enn dagens dieselmotorer (mot ca. 30% i dag) og graden av opplevd smidighet og komfort vil bli tilsvarende om ikke bedre enn VW´s 2.0 GTI motor med 200 HK og/eller BMW´s egen 1,6 liter rekkefirer i Mini som yter 175 HK... altså kvalitet hele veien... :wink:

1.6 Thp motoren som mini blir levert med (Cooper S) er nå ikke akkurat en BMW-motor, det er en motor som er produsert i et samarbeid mellom PSA gruppen og BMW. Er vel bare ventilstyringssystemet som kommer fra BMW...

175 hk og dreiemoment på 260Nm fra 1800omdr/min til 6000omdr/min er ganske imponerende fra peugeot :)

Skrevet

1.6 Thp motoren som mini blir levert med (Cooper S) er nå ikke akkurat en BMW-motor, det er en motor som er produsert i et samarbeid mellom PSA gruppen og BMW. Er vel bare ventilstyringssystemet som kommer fra BMW...

175 hk og dreiemoment på 260Nm fra 1800omdr/min til 6000omdr/min er ganske imponerende fra peugeot :)

Tja... det verserer jo endel diskusjoner på nettet vedr. hvem som egentlig står bak den siste Cooper S motoren. Sikkert er det iallefall at BMW og PSA har et større og bredere samarbeide enn det som er kjent av folk flest... noe BMW har bekreftet ved flere anledninger.

Apropos bensinrekkefirere på rundt to liter og ca. 300 HK... den nye toppmodellen vedr. Golf... R20 får denne konfigurasjonen og 270 HK. Når tar BMW til fornuft og følger etter ?... :roll:

Skrevet
Nevn i fleng! Kom i igjen! Volvo har ikke en eneste langsgående sekser forøvrig.

Volvo har så absolutt en rekkesekser som er langsgående, er det ingen som husker Volvo 164 ?

Skrevet
Fredrik: tro meg både topp og blokk er peugeot/citroen deler :wink:

Jeg tror deg gjerne, men dette faktum betyr jo ikke automatisk at BMW ikke har vært med på utviklingen av motoren. BMW har bl.a motorfabrikken Hams Plant nær Birmingham i England som produserer alle BMW´s firesylindrede bensinmotorer inkl. samtlige motorvarianter til Mini. Såvidt jeg vet er flere av Minimotorene utviklet i samarbeide med PSA og Toyota (dieselmotorer).

http://www.bmwgroup.com/bmwgroup_prod/e ... ochure.pdf

Tom K: B30 er navnet på motoren... B30... :wink:

Skrevet

har ein 316. trodde det skulle gå greit for jeg har hatt litt forskjellige biler med 1,6l .

men jeg vurderer sterkt og bytte til 318 eller noe for den er treig. bmw er ikke noe flink og lage motor med sprut i.

Skrevet
har ein 316. trodde det skulle gå greit for jeg har hatt litt forskjellige biler med 1,6l .

men jeg vurderer sterkt og bytte til 318 eller noe for den er treig. bmw er ikke noe flink og lage motor med sprut i.

Joda... BMW bygger svært fine rekkefirere... BMW mangler bare å implementere ladeluft i de minste motorene. Din motor er ikke et spesielt godt eksempel på BMW´s motorkunnskap idag iom. at den er en 18 år gammel konstruksjon (kom på markedet i 1991).

Skrevet

Skjønner at du mener det hvis du kjører 316, den er ikke laget for å være noe racerbil akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...