SteffenM2 Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Skjønner hva du mener ChrZZ, men syns ikke forumet kan fortsette slik, blir jo bare flere og flere inlegg og brukere, tar lengere og lengre tid. Syns Gunnar kunne satt opp en konto så folk kan sette inn så mye penger de selv vil, han hadde nok fått inn en del kroner av det. Burde holde til en ny server eller linje.
ehrnst Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 dere vet hva skikkelig serverutstyr koster? Men ja, kronerulling vil muligens dra inn noen kroner, men hvor mange som sier de vil sponse kommer til å gjøre det? En IBM xServer vil starte på ca 10k og en rack-server enda litt til og HVORFOR brukes ikke en av de fire andre trådene om emnet?
Dr_S Skrevet Mai 23, 2008 Skrevet Mai 23, 2008 Det som er synd, er at Gunnar ikke har tid til å fakturere sponsorene... Så det tapes muligens noen inntekter der som kunne gått til ny hardware.
SirTommy Skrevet Mai 24, 2008 Skrevet Mai 24, 2008 Man trenger vel ikke sette opp server selv? Det er jo bare å leie et webhotel e.l? Bare å passe på at det ikke er noen begrensninger på trafikk osv.
rottert Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 Trenger et forum så vannvittig maskinkraft da? 100mbits fiber rulles ut i Trondheim i disse dager og når det er i hus kan jeg godt sette opp en server i bøttekottet her Er det servern eller linjen som er flaskehalsen da?
S.Arnesen Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 rottert skrev: Trenger et forum så vannvittig maskinkraft da? 100mbits fiber rulles ut i Trondheim i disse dager og når det er i hus kan jeg godt sette opp en server i bøttekottet her Er det servern eller linjen som er flaskehalsen da? utifra hva jeg har fått med meg så er det server kapasiteten som begrenser moroa....
Fredrik Skrevet Mai 25, 2008 Skrevet Mai 25, 2008 ChrZZ skrev: Jeg minnes at en av grunnene til f.eks. medlemskap, og generelt mottak av penger (og ikke donasjon av fysisk hardware), er at Gunnar da føler seg mye mer forpliktet til å drifte og vedlikeholde forumet enn idag. Jeg har evt. stor forståelse for dette argumentet (bare se på kritikken som hagler mot BMWCCN hvis medlemsmagasinet "Fahrfreude" skulle være en smule forsinket), men spørsmålet er om selve bimmers på en eller annen måte kanskje burde driftes av noen med mer profesjonelle insentiver. Dette er upløyd mark, men som alt annet vil også div. fora på nettet modnes i et kommersielt marked (i større eller mindre grad). Allerede nå ser vi at trafikken her inne overstiger mange langt mer kommersielle informasjonskanaler... og slikt er interessant i et økonomisk perspektiv. Tro meg... i denne sammenhengen er et par tre state of the art servere og skreddersydd software piece of cake kostnadsmessig. Gunnar har uten tvil mange muligheter med bimmers... jeg er tilfreds hvis jeg får lov til å skrive noen linjer når jeg har ånden over meg...
ChrZZ Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Fredrik skrev: Jeg har evt. stor forståelse for dette argumentet (bare se på kritikken som hagler mot BMWCCN hvis medlemsmagasinet "Fahrfreude" skulle være en smule forsinket), men spørsmålet er om selve bimmers på en eller annen måte kanskje burde driftes av noen med mer profesjonelle insentiver. Dette er upløyd mark, men som alt annet vil også div. fora på nettet modnes i et kommersielt marked (i større eller mindre grad). Allerede nå ser vi at trafikken her inne overstiger mange langt mer kommersielle informasjonskanaler... og slikt er interessant i et økonomisk perspektiv. Tro meg... i denne sammenhengen er et par tre state of the art servere og skreddersydd software piece of cake kostnadsmessig. Gunnar har uten tvil mange muligheter med bimmers... jeg er tilfreds hvis jeg får lov til å skrive noen linjer når jeg har ånden over meg... Hehe. Får skrive noen linjer jeg også Hvis man f.eks. ser på http://www.e46fanatics.com, så ser man et forum som har gått å være ren hobbybasert & "gutteroms"-nettsted, til å bli et meeeeget stort og semi-kommersialisert. Disse gutta har (for en god stund siden, vel og merke) introdusert medlemskap. Her betaler man for å få visse fordeler & rettigheter i forumet, og til gjengjeld, så får man tre søte klistremerker med nettstedets navn (jeg skal forøvrig klistre mine klistremerker på sideskjørtene mine). Her kommer en av de umiddelbare problemene hvis dette skulle ha bli blitt innført på bimmers: fordelene som blir kontrollert (avatar, lengre signatur, etc etc) blir kontrollert av selve forumprogramvaren selv, og, hvis jeg husker korrekt, så har ikke phpBB-forumet denne løsningen (evt en god nok en). Så det betyr da at man kanskje må oppgradere til et annet forumsoftware, som igjen betyr MANGE nervepirrende timer og mye slit. Som en sammenlikning mellom e46fanatics og bimmers: - Bimmers -> Våre brukere har skrevet 784132 innlegg. Vi har 10905 registrerte brukere. - E46fanatics -> (Threads: 531,480,) Posts: 7,753,615, Members: 119,568 Sier seg selv at E46fanatics har klart å stable sammen en grei hardware i bånn for å kunne dra dette rundt. Det går VELDIG fort rundt.
Dr_S Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Men så har jo også e46fanatics gått fra å være et e46-forum til å omfatte alle modellene da...
ChrZZ Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Dr_S skrev: Men så har jo også e46fanatics gått fra å være et e46-forum til å omfatte alle modellene da... Joda, men er bare 1500 tråder om annet der Men det jeg skrev hadde ikke noe med E46 å gjøre. Det var bare prinsippet med at dem har skjønt at man trenger penger inn for å gjøre et nettsted stort, når det står mange besøkende utenfor og banker på døren fordi dem vil inn. Og som du da sier: "omfatter alle modellene", ja det gjør jo bimmers også? Så da kan man ihvertfall sammenlikne E46fanatics med bimmers.
Dr_S Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Du kan sammenlikne det til en viss grad, bortsett fra at e46fanatics er verdensomfattende. (Engelskspråklig) Og derfor da noe større i omfang
Fredrik Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Dr_S skrev: Du kan sammenlikne det til en viss grad, bortsett fra at e46fanatics er verdensomfattende. (Engelskspråklig) Og derfor da noe større i omfang Du må ha lest tankene mine... bimmers er jo i relativ forstand mye større enn E46fanatics når man tenker på at vi kun når ut til norskspråklige entusiaster. Vi har med andre ord kommet opp i en størrelse som gjør at Gunnar bør gå i tenkeboksen...
Dirty Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Isdenenfor å driftere serveren hjemme på eget nett med egen server, vill det vært smartere å fått et firma som leier ut serverplass, problemet er jo at det koster penger igjen, og Gunnar kan jo ikke betale dette alene, og da blir problemet med at bimmers mister brukerer, får er ikke alle som gidder å betale, jeg er mye på bimmer. blir fort noen timer vær dag, og har merket at det er de samme folka som er aktive. at vi som er aktive spytter inn noen penger ser jeg ikke på noe problem, men hva med alle andre? nei tror bare vi må leve med dette men folk sier det er serveren som er problemet ? et phpBB forum krever ikke mye server kapasitet, så tror en bedre linje ville hjelpet betraktelig. Hva er Utlinja til serveren ?
D.C.V Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Tror nok at de fleste aktive brukerne er med på kronerullering
ehrnst Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Er ikke linja som er problemet. Gunnar driver/drev eget hosting-firma og har serverene plassert i egnet lokale. Etter opplysninger i tidligere tråd(er) er det forklart flere ganger hva som er problemet og det er SQL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå