Kjennern Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Hvis du ser litt lenger en enkelt tur så er det ikke så fryktelig gal pris på kollektivt. Betaler 365 kr i uka for 7 dagers stamkort på NSB, SL og Sporveien fra Lillestrøm og hele Oslo. Da kan jeg ta trikk, buss, tog på samme kort.
Morty999 Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 på steder man ikke ha ferjer, bomringe rog alt sånn tul så er kolektiv prisen DYR!!
carlhaakon Skrevet Mai 28, 2008 Forfatter Skrevet Mai 28, 2008 kommer nok helt ann hvor du skal ja, enig i det
Der Barockengel Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Frp er todelt. Du har de som vil ha et balansert samfunn med avgifter etter hva man forbruker og forurenser og er DRIT LEI av politikere som aldri bruker sunn fornuft. Så har du de som bare vil ha billig brennvin, flesk og moro. Det der var en slående god definisjon på Frp. Når det gjelder regjeringen og drivstoffprisene, var de kommende avgiftsøkningen planlagt innført fra 2009, men istedet valgte man å framskynde den med et halvt år. Tilsynelatende vitner dette om en usedvanlig stor selvsikkerhet hos de rød-grønne; i en tid der det er økende oppmerksomhet rettet mot stigende drivstoffpriser og levekostnader generelt, velger man å skru opp avgiftene ytterligere. Her kan det virke som man spiller med høye odds, og satser på at de fleste har glemt at tidlig i dette tiåret ledet Jens Stoltenberg noe som må bli betraktet som en historisk svak regjering, som etter blant annet kraftige protester fra transportnæringen ble tvunget til å senke drivstoffavgiftene så mye at man valgte å gjøre det i to omganger. Dersom transportnæringen igjen kommer på banen - og slik jeg ser det er det kanskje den eneste protestformen som kan føre til at drivstoffavgiftene går ned - og aksjonerer mot at drivstoffutgiftene er for høye til at næringen kan drive lønnsomt; da kan regjeringen bli tvunget til å ty tid avgiftsreduksjoner igjen. Og med en avgiftsøkning rett bak seg ville dette være et politisk nederlag. På forsiden til www.regjeringen.no er det i dag et bilde av en blid Kristin Halvorsen som uttaler følgende; I en tid hvor klimaendringene for alvor begynner å gjøre seg gjeldende, samtidig som de norske CO2-utslippene øker, må vi som politikere tørre å gjøre grep for å møte disse utfordringene. Årsaken til at innføringen av økte avgiftene framskyndes, er nok en anen en at man ønsker å være i forkant av utviklingen på klimafronten: Det er i dag bare litt over ett år til neste Stortingsvalg, og det å øke drivstoffavgiftene fra 1.1.2009 ville være et upopulært trekk overfor mange - ikke minst de gruppene som sliter med dårlig økonomi, de som ikke har råd til å kjøpe seg ny drivstofføkonomisk bil, men som er avhengig av bilen daglig fordi de bor i et område der det ikke er gode kollektivtilbud - hvilket faktisk gjelder store deler av landet. Ved å øke avgiftene nå håper man at sinnet over avgiftene skal være glemt i god tid før valgkampen, slik at de rødgrønne kan kjøre en valgkamp på barnehager, skole, eldreomsorg, sosial trygghet, et styringsdyktig flertall - og alt dette er vel så bra at det gjør ikke om du ofrer noen kroner i avgifter for å få verdens beste land å bo i.... Dessverre er jeg redd for at svært mange vil kjøpe denne argumentasjonen. Jeg gjør det ikke.
Kjennern Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Sant det, kan kun snakke for min egen del når det gjelder priser. Men poenget var at kollektivt ikke nødvendigvis er så dyrt(noen steder i landet).
Os-Racing Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Hvis du ser litt lenger en enkelt tur så er det ikke så fryktelig gal pris på kollektivt. Betaler 365 kr i uka for 7 dagers stamkort på NSB, SL og Sporveien fra Lillestrøm og hele Oslo. Da kan jeg ta trikk, buss, tog på samme kort. Ja, finnes mange rabattordninger som enn kan bruke som mnd. kort og klippekort. Ikkje mange som er klar over dette og dermed ikkje bruker det. Derfor for dei feil inntrykk av kollektivprisen... Ja, ser også poenget der ein ikkje har utgifter til ferjer, tog osv. Da vil eg tru at kollektivprisen er stiv ja... Og tidsbruken er det jo stor forskjell på når det gjelder privat bil og kollektivtilbud. Men litt må ein finne seg i..
Der Barockengel Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Kollektivtilbud, stiv pris? Der eg bor er det slett ikkje noko stiv pris på kollektivtilbudet. Dersom du samanliknar det du må betale for kollektiv transport med dei faktiske kostnadane du får ved å bruke bil vil du bli forbausa på kor dyrt det er å bruke bil.... Kan ta eit eksempel: Strekninga Stavanger -Bergen: Dersom du tar kystbussen koster 410 kroner 1 veg. Dersom du køyrer bil: 2 ferjebilleter på tilsammen 320 kroner. Så har du drivstoff, er ca 200 km, Så seier vi at bilen bruker 0,7 på mila, ergo du bruker 14 liter drivstoff til ein pris av ca. 14 kroner.. Dette blir totalt: 196 kroner i drivstoff. Så kostnaden du har der og da blir totalt inkl. ferje: 516 kroner. Da har vi allerede passert kollektivsatsen. Her er då ikkje tatt med slitasje på bilen som dekk, olje osv. Og heller ikkje bompengeringer som du må gjennom, i dette tilfelle blir det vel 2 visst eg ikkje tar heilt feil... Så fatter ikkje at folk kan sitte og påstå at det er so dyrt med kollektivt transportmiddel??? Innlegget over stemmer fullstendig - og setter søkelyset på noen interessante dilemmaer: Bergen-Stavanger må være en av Norges dyreste strekninger å kjøre med bil. I tillegg til fergebillettene - og er det ikke bompengeinnkreving inkludert i begge strekningene? - kommer NOK 85 til Bømlafjordssambandet, NOK 13 til bompengeringen i Stavanger, NOK 15 hvis du må gjennom bompengeringen i Bergen - pluss at ny veg mellom Bergen og Os er planlagt med betydelig bompengefinansiering. Busser i rutetrafikk slipper å betale bompenger. Dette kan i selv være en god spore til å få folk til å reise kollektivt. Men er det riktig at det skal koste mange hundre kroner i "veiskatt" for å reise Bergen-Stavanger? Jeg synes ikke det er det. Problemet er at det nesten blir et statussymbol å ha råd til å kjøre Bergen-Stavanger med bil: -Bompenger? Ja, det har jeg vel råd til. Reise med bussen? Nææh, se på meg da - jeg har vel nok penger til å kjøre selv. Andre kan nok være uenige med meg - og det har de lov til - men jeg synes dagens bompengepraksis fremmer sosiale ulikheter. Er ikke det dårlig rødgrønn politkk, da?
marararius Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Jeg vet jeg stemmer FRP hvertfall. Håper Kristin Halvorsen får et nakkeskudd. Fy faen for en drittkjerring. Jeg blir så forbanna. God natt til hennes regjering. Er for faen ikke alle som bor midt i byen, men det skjønner hun ikke. Helt sykt.
oddis Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Ved å øke avgiftene nå håper man at sinnet over avgiftene skal være glemt i god tid før valgkampen, slik at de rødgrønne kan kjøre en valgkamp på barnehager, skole, eldreomsorg, sosial trygghet, et styringsdyktig flertall - og alt dette er vel så bra at det gjør ikke om du ofrer noen kroner i avgifter for å få verdens beste land å bo i....Dessverre er jeg redd for at svært mange vil kjøpe denne argumentasjonen. Jeg gjør det ikke. Et kanoninnlegg! Det er AKKURAT dette som er problemet. Som jeg også har insinuert tidligere så er det muuligens legitimt å kalle flertallet av nordmenn naive (evt dumme) Jeg er kjempespent på valgresultater i 09, men pessimisten i meg er sterk.. Måtte transportnæringen lage et helvete uten like.
Os-Racing Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Jeg vet jeg stemmer FRP hvertfall. Håper Kristin Halvorsen får et nakkeskudd. Fy faen for en drittkjerring. Jeg blir så forbanna. God natt til hennes regjering. Er for faen ikke alle som bor midt i byen, men det skjønner hun ikke. Helt sykt. Godt eksempel på det eg skreiv i tidlegare innlegg....
Os-Racing Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Kollektivtilbud, stiv pris? Der eg bor er det slett ikkje noko stiv pris på kollektivtilbudet. Dersom du samanliknar det du må betale for kollektiv transport med dei faktiske kostnadane du får ved å bruke bil vil du bli forbausa på kor dyrt det er å bruke bil.... Kan ta eit eksempel: Strekninga Stavanger -Bergen: Dersom du tar kystbussen koster 410 kroner 1 veg. Dersom du køyrer bil: 2 ferjebilleter på tilsammen 320 kroner. Så har du drivstoff, er ca 200 km, Så seier vi at bilen bruker 0,7 på mila, ergo du bruker 14 liter drivstoff til ein pris av ca. 14 kroner.. Dette blir totalt: 196 kroner i drivstoff. Så kostnaden du har der og da blir totalt inkl. ferje: 516 kroner. Da har vi allerede passert kollektivsatsen. Her er då ikkje tatt med slitasje på bilen som dekk, olje osv. Og heller ikkje bompengeringer som du må gjennom, i dette tilfelle blir det vel 2 visst eg ikkje tar heilt feil... Så fatter ikkje at folk kan sitte og påstå at det er so dyrt med kollektivt transportmiddel??? Innlegget over stemmer fullstendig - og setter søkelyset på noen interessante dilemmaer: Bergen-Stavanger må være en av Norges dyreste strekninger å kjøre med bil. I tillegg til fergebillettene - og er det ikke bompengeinnkreving inkludert i begge strekningene? - kommer NOK 85 til Bømlafjordssambandet, NOK 13 til bompengeringen i Stavanger, NOK 15 hvis du må gjennom bompengeringen i Bergen - pluss at ny veg mellom Bergen og Os er planlagt med betydelig bompengefinansiering. Busser i rutetrafikk slipper å betale bompenger. Dette kan i selv være en god spore til å få folk til å reise kollektivt. Men er det riktig at det skal koste mange hundre kroner i "veiskatt" for å reise Bergen-Stavanger? Jeg synes ikke det er det. Problemet er at det nesten blir et statussymbol å ha råd til å kjøre Bergen-Stavanger med bil: -Bompenger? Ja, det har jeg vel råd til. Reise med bussen? Nææh, se på meg da - jeg har vel nok penger til å kjøre selv. Andre kan nok være uenige med meg - og det har de lov til - men jeg synes dagens bompengepraksis fremmer sosiale ulikheter. Er ikke det dårlig rødgrønn politkk, da? Stemmer at det er bompenger inne i bilde i sjølve ferjebilletten. Til dei som vil stemme FRP, så er Os kommune styrt av FRP.. og dei vil altså bompengefinansiere vegstrekninga Bergen-Os... billigare å bruke bil med FRP? neppe
S.Hafsmo Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 vel, jeg har ihvertfall ikke noen kollektiv tilbud som er rimeligere en å kjøre bil. syned du det er dyrt å kjøre bil, kan du jo stappe en person til i bilen --> halv pris. bussen herfra og hjem (12 mil) - 180,- hurtigbåt samme strekning - 200,- burde ikke lønne seg å kjøre alene.. spesiellt ikke med min bil. og bare for å nevne det, bompenger er kanskje unødvendig, men faen så mye bedre enn å være avhengig av ferge!!
Fredrik Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Forby SV sier jeg. Det er jeg helt enig i... SV burde være forbudt av hensyn til din og min lommebok...
Rayen Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Om det stiger mye mere en det allerede har gjort her skal vi ikke se bort ifra at det blir stopp i Transport brasjen.. Mangen Lastebiler vil bare stoppe og då stopper alt litt etter litt..for se ka Kristin sier då.. Folkens stem Frp..ikke sikkert alt di sier er bra men di har aldri fått prøvd seg..så eg er veldig villig til og gi di en sjangse.. Det kan da umulig bli verre en det allerede er her i dette lande vel??!
Mexos Skrevet Mai 28, 2008 Skrevet Mai 28, 2008 Må bare mimre litt. Dette bildet er tatt sent i 2006! 50% økning på 2 år er rått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå