kuanov Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Der Barockengel skrev: Det er nokså paradoksalt å tenke på at mye av ryggraden til vårt desentraliserte befolkningsmønster fortsatt er mulig, hviler på arbeidet til underernærte russiske krigsfanger. Temmelig rart å tenke på når man kjører på veiene de laget... Er ikke nettopp EUROPA??vei136 mellom Vågstanda og Åndalsnes bygd av underernærte russere da?? For å kunne kalle en vei "Europavei", så burde det vært satt visse krav...
mhane Skrevet Mai 29, 2008 Skrevet Mai 29, 2008 Diesel power skrev: ...... Er enig i mye av det du skriver, men langt i fra alt. Kraftmarkedet er jo et soleklart godt poeng, og så vidt jeg husker var det vel en av Bondevik regjeringene som virkelig slapp løs dette, eller husker jeg feil her? Omlegging av avgiftene på biler handler derimot ikke bare om miljø, det handler også om sikkerhet. Mange barnefamilier kjører rundt i gamle vrak fordi nybilprisen og generelle etableringskostnader er skyhøye i Norge. I tilegg forurenser vel nye biler mindre enn de gamle, så her er det jo en vinn vinn situasjon hvis staten ønsker det. Men det gjør de ikke. Sammenlign med Sverige; lønnsnivået der kontra nybilprisen svarer overhodet ikke overens med lønnsnivået her og nybilprisen her i landet slik jeg ser det. Klart man blir provosert, mange steder på Vestlandet handler jo ikke dette bare om kroner og ører, det handler faktisk om liv og død. Steinras, utglidning av veibanen, store hull som dukker opp midt i asfaltbanen osv. her er det flere steder et under at det ikke er gått flere tapt. Når du betaler avgifter i forbindelse med bilbruk burde dette uavkortet gått til veinettet, jernbane (transportsektoren), så får de heller være mann nok til å øke eller innføre helse skatt, skole skatt ol. slik at folk ser hvor pengene går. Tror mange flere ville betalt sin skatt med glede da. Nå betaler jo de som er så uheldig å måtte bruke bil mye, ha to biler etc. mye annet i samfunnet som burde vært delt på alle. Synes det var meget intersangt at SP leder Åslaug Haga sa hun ville trekke seg pga at hun ikke lengre orket å høre flere historier om folk flest. Hun hadde gjennom mange år i politikken distansert seg mer og mer fra vanlige menneskers problemer og hun følte at nå var nok nok. Beundringsverdig. Det er flere på stortinget som burde gjøre det samme. Når man hører de sier at det bra at avgiften på bensin går opp fordi at man da kjører mindre bil, blir jeg mildest talt forbanna. Da ser de bare på seg selv inne i sentrumskjernen av Oslo. Når jeg pendler frem og tilbake og bruker en brutto månedslønn i året på utgifter i forbindelse med dette så er det klart at dette vil merkes. Jeg får ingen utgifter dekket av arbeidsgiver, svært lite blir tilbakebetalt over skatteseddelen. Vel da må jeg kanskje selge min relativt sikre 730d og kjøpe en rimeligere og sannsynligvis mer usikker bil å kjøre med da. Jeg skal love deg at jeg opplever mange nesten situasjoner i løpet av et år! Senest for noen uker siden skjente en bil over i mitt kjørefelt hvor jeg med nød og neppe klarte og unngå frontkollisjon ved å kjøre tett intill autoværnet. Noen uker før det kom en varebil foran meg, i samme kjøreretning som meg, utenfor vei skulderen og tverret over veien. Du kan sette opp så mange gode saker i Norge og resten av verden som du bare vil. Men død er du enten du dør av sult eller ligger flatklistret i en gammel skoda. Avsporing; Snøscooter restriksjonene er jo et annet godt eksempel på at makten sitter i Oslo. På sørlandet og i oslofjorden kan man kjøre så mye båt (vannsport) man bare vill i skjærgården blant dyre og fuglelivet der. Men litt scooter på vidda, nei det er fy fy det. (snøscooter sporene forsvinner faktisk med snøen) Jeg må vel for ordens skyld si til slutt at jeg klarer meg vel alltids uten og måtte selge 730d'n selv med 17 kroner literen Men det er viktig å kunne sette seg inn i andres problemstillinger, det tror jeg mange politikere har sittet for lenge i politikken til å kunne gjøre.
Hansh Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 ///MoePower skrev: carlhaakon skrev: norge er jo et lite land, se på USA hvor mye de slipper ut vi er jo ingen ting i forhold til dem!endrer overskriften til kristin halvorsen nå så trenger du ikke tenkte på det boost skrev: me får stikka hol i dekka å tappa bensin ut av bilen hennas kvar dag:) må nesten lage tappekran på bilen hennes gitt så vi andre kan ta av de som har rå til det Det er bare ett problem i denne sammenheng.. Kristin Halvorsen HAR IKKE BIL SELV såvidt jeg vet!! Da er det jo ikke vanskelig å skru opp drivsttoffprisene!! Endre bedre: Kristin Halvorsen har vel et flak av en bil med privatsjåfør tilgjengelig når hun måtte ønske det, for vår regning! Og forresten så blir den strenge reguleringen av snøscooterkjøring mer passende å sammenligne vannscooterkjøring på sjøen (selv om snøscooter har en mer utpreget nyttefunksjon) siden de ble forbudt først og fremst pga. litt for mange velstående med hytte og hus langs sjøen klagde på at de bråker for mye (selv om hovedargumentene ble påstått å være forurensning og sikkerhet).
carlhaakon Skrevet Mai 30, 2008 Forfatter Skrevet Mai 30, 2008 er greit da og sette opp prisen så lenge det ikke rammer kristin halvorsen selv
marararius Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 Ja, det er jævli greit når det ikke går utover seg selv.. Men kjerringa tenker jo ikke. Skjønner ikke at alt av priser på mat, og alt kommer til å øke.. Men det går vel ikke utover henne det heller.. Æsj.
Der Barockengel Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 oddis skrev: Som jeg også har insinuert tidligere så er det muuligens legitimt å kalle flertallet av nordmenn naive (evt dumme) Jeg er kjempespent på valgresultater i 09, men pessimisten i meg er sterk.. Måtte transportnæringen lage et helvete uten like. Jeg deler din spenning mht. valgresultatet neste høst... Det er langt fra urimelig å forvente at når Arbeiderpartiets Jens-eller-kaos budskap har kimt ut gjennom valgkampen, vil de rødgrønne være i stand til å mønstre en oppslutning på mellom 49 og 51%. Lenge har vi sett at en stor del av befolkningen har vært villig til å akseptere 2 kroner mer i bensinpris, og en ekstra tier i bompenger - så lenge de føler det er offeret myndighetene mener skal til for at Norge skal være verdens beste land å bo i. Samtidig registrerer jeg at det er en gruppe venstreradikale mennesker, særlig i de største byene, som later til å mene at bensinen burde koste 50 kroner literen, og at dette bare ville være et gode. Det begge gruppene ikke innser er at man vil kunne komme til et punkt der drivstoffprisene gjør det vanskelig å leve i et land med store geografiske avstander. Ikke bare vil vanlig sosial aktivitet i distriktene begrense seg selv - og er det bra da, dere urbane SV-ere? - men ikke minst vil transportnæringen få store problemer med lønnsomheten, og se seg nødt til å kreve priser ingen er villige til å betale, for i det hele tatt å overleve. Og uten transportnæringen blir det ingen distribusjon av mat og andre nødvendigheter, og vi kan ikke alle begynne å leve av det vi dyrker selv, sånn over natten. Så, for å tyvlåne et gammelt slagord: Uten (laste)bilen stopper Norge.
DieselVegard Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 marararius skrev: Ja, det er jævli greit når det ikke går utover seg selv.. Men kjerringa tenker jo ikke. Skjønner ikke at alt av priser på mat, og alt kommer til å øke.. Men det går vel ikke utover henne det heller.. Æsj. Mat er jo i utgangspunktet MEGET rimelig i Norge, men nå er vi jo kommet i en slik posisjon at priser på mat ikke vil være delvis statlig regulert, men at markedskreftene vil ta over. Er det noe folk trenger, er det vann og mat. Når det nå etterhvert vil bli mangel på dette i kjøpesterke områder ( mellomklassen i Kina og India f.eks) vil dette slå ned som en bombe i den vestlige verden. Jeg synes nå at 15kroner literen er ganske greit i utgangspunktet. I Tyrkia og Bolivia koster bensin over 10,- per liter. Der er en gjennomsnittslønn per måned ca 1500,- DER er det dyrt for bensin der. Vi kan jo ikke forvente at vi skal tjene 15 ganger så mye som andre land og ha de samme utgiftene som de har. For dere som tror det, og stemmer FRP ved neste valg, gå på biblioteket og plukk opp en bok om makroøkonomi. La oss si at man kjører 10000km i året. Bilen min bruker 0.8liter mila sånn ca på blandet kjøring. Det vil si 800liter diesel i året. 800X12kroner per liter er 9600,- 800X15kroner per liter er 12000,- Det vil si 2400,- i forskjell på et helt år. Det er faen meg piss i forhold til alt annet. Ta heller å gå i banken og klag på renta deres. Mer å hente der. For de fleste privatpersoner er en bensinpris på 12 eller 15 kroner uviktig. For transportnæringen i Norge er saken en annen. Scaniaen som bruker 5 liter på mila som skal helt til Hammerfest VIL merke dette.
Sir Hofstad Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 DieselVegard skrev: marararius skrev: Ja, det er jævli greit når det ikke går utover seg selv.. Men kjerringa tenker jo ikke. Skjønner ikke at alt av priser på mat, og alt kommer til å øke.. Men det går vel ikke utover henne det heller.. Æsj. Mat er jo i utgangspunktet MEGET rimelig i Norge, men nå er vi jo kommet i en slik posisjon at priser på mat ikke vil være delvis statlig regulert, men at markedskreftene vil ta over. Er det noe folk trenger, er det vann og mat. Når det nå etterhvert vil bli mangel på dette i kjøpesterke områder ( mellomklassen i Kina og India f.eks) vil dette slå ned som en bombe i den vestlige verden. Jeg synes nå at 15kroner literen er ganske greit i utgangspunktet. I Tyrkia og Bolivia koster bensin over 10,- per liter. Der er en gjennomsnittslønn per måned ca 1500,- DER er det dyrt for bensin der. Vi kan jo ikke forvente at vi skal tjene 15 ganger så mye som andre land og ha de samme utgiftene som de har. For dere som tror det, og stemmer FRP ved neste valg, gå på biblioteket og plukk opp en bok om makroøkonomi. La oss si at man kjører 10000km i året. Bilen min bruker 0.8liter mila sånn ca på blandet kjøring. Det vil si 800liter diesel i året. 800X12kroner per liter er 9600,- 800X15kroner per liter er 12000,- Det vil si 2400,- i forskjell på et helt år. Det er faen meg piss i forhold til alt annet. Ta heller å gå i banken og klag på renta deres. Mer å hente der. For de fleste privatpersoner er en bensinpris på 12 eller 15 kroner uviktig. For transportnæringen i Norge er saken en annen. Scaniaen som bruker 5 liter på mila som skal helt til Hammerfest VIL merke dette. ?
Der Barockengel Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 kuanov skrev: Er ikke nettopp EUROPA??vei136 mellom Vågstanda og Åndalsnes bygd av underernærte russere da?? Korrekt. kuanov skrev: For å kunne kalle en vei "Europavei", så burde det vært satt visse krav... Jeg lurer på at for å få kalle det Europavei må det dokumenteres at minst 95% av krigsfangene som bygget veien var europeiske... Forøvrig skulle jeg tro europaveistatusen i alle fall på papiret var tenkt å hjelpe strekningen til et raskere avansement på listen over veier som er prioritert for utbedringer, påkostninger, nye traseer o.l. Men inntil videre heller jeg mer til at navnet henspiller på opphavet til dem som bygget veien...
Fredrik Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Fredrik skrev: At Kristin Halvorsen er "subsidiert" er en underdrivelse... stortingsrepresentanter har kun 12 års opptjeningstid for å få full pensjon (dvs. 3 hele perioder på Stortinget). Etter 12 år på Stortinget kan man heve 2/3 av stortingslønnen resten av livet... og stortingslønnen før div. tillegg og fradrag mener jeg er 612000 kroner for 2008. Så hvis du som Kristin Halvorsen blir valgt inn på Stortinget som 29 åring (hun er nå 48 år gammel) er du rimelig priveligert. Jeg oppfatter ikke Kristin Halvorsen som en kvinne av folket, men derimot som en del av en økonomisk og politisk elite. Jeg tror også at hennes SV medlemskap mer er en gammel vane enn aktuell politisk oppfatning. Hun har under alle omstendigheter ingen problemer med en bensin/dieselpris på 30 kroner literen eller mer... Hmmm... når man snakker om solen.... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 622324.ece
Fredrik Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 kuanov skrev: For å kunne kalle en vei "Europavei", så burde det vært satt visse krav... http://no.wikipedia.org/wiki/Europavei
S.Nilsen Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 At det er mulig!den kjerringa der kan ikke være med sine fulle 5 i det hele tatt
oddis Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Fredrik skrev: Hmmm... når man snakker om solen.... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 622324.ece Igjen, det burde vært et kontrollorgan for statlige, og ikke minst de "kongelige" på Stortinget og i regjering. Det burde absolutt være lov å tiltale en stortingsrepresentant for f.eks løftebrudd hvis det er alvorlg nok. Kristin Halvorsen kunne utmerket godt blitt avsatt for å lyve på riksdekkende fjernsyn mener nå jeg. Loven må gjelde for alle, selv de som former den.
Der Barockengel Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Fredrik skrev: Hmmm... når man snakker om solen.... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 622324.ece Selv ble jeg lettere paff av denne i dag: - Stortinget må rydde opp nå "Stortinget må umiddelbart rydde opp i pensjonsrotet," krever SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen. Jeg skal forøvrig minne om at Kristin Halvorsen har møtt som fast representant på Stortinget selv siden 1989 , og har derfor hatt god tid på seg til å gripe fatt i pensjonsspørsmålet tidligere.
crizi Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 den tiden jeg tok buss kosta det meg 18kr det var for ca 1,5år siden.. nå koster det 28kr.. nattbuss hjem koster 50kr, taxi koster 150 så er faktisk mer økonomisk å ta taxi hvis man er flere som skal hjem sent. Så i min mening er kollektiv tilbudet i norge en forbanna vits siden det koster meg mere enn å kjøre bil. I den første artikkelen sto det at det var kun 3,5% av forbruket våres som var bensin/diesel, men jeg som jobber i avisen og kjører egen bil 23km om dagen og km.godtgjørelsen er en vits på 3,5kr pr km (oj den har gått opp 50øre, jeg kommer til å bli rik) så går det i tap for alle som er yrkessjåfører med egen bil og bruker dette til "bykjøring". Dekker akkurat bensinen pluss slitasje, årsavgifter, forsikring i tillegg så går det i minus. Selvfølgelig skal det ikke være butikk å ha bil men da man bruker dette i arbeid så svekkes økonomien takket være regjeringen. Tiltak som kan bedre dette er økt km.godtgjørelse (varierende ettersom lang-by-kjøring.) evt kutte ned prisene på bensin. Det hadde vært fint om bensin prisene kunne variere fra folk til folk ettersom hvor de bor.. også at de som bruker bil i arbeid kunne ha fått et tilbud om avgiftsfri bensin eller med mindre avgifter. Men det skal vist ikke lønne seg å bruke egen bil i arbeid og betale for egen bensin i arbeid. Og en ting er at råoljeprisene går opp men samtidig som det skjer så skal staten legge på enda mere avgifter dette er tull og politisk selvmord i mine øyne. Jeg blir overaska om vi får en til sosialist regjering i norge etter alt dette som faktisk påvirker folket og man kan nesten si at regjeringen jobber i mot det norske folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå