Gå til innhold

4er vs 6er :)

LianLi
 Share

Anbefalte innlegg

6ern er helt garantert bedre på alle måter en 4ern hvis man sammenligner 316 318 318is 320 og 325.. Helt klart at 320 og 325 vinner på alle måter.

Bensinforbruk da? :lol:

Jeg er sikker på at eneste argumentet du har for at det er en bedre motor er ytelse, lyd og kjøreopplevelse.

Eller har du noen mer interessante betraktninger for hvorfor det er en slik overlegen motorkonstruksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

320 vinner ikke på alle måter nei, satt opp imot 4 syl utgavene. Skal love deg det er mye med 4- syl som gir en M20B20 og M50B20 en skikkelig fight. Egne erfaringer tilsier også at disse sakker akterut på et par punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toliters sekser får ingen stor stjerne i min bok, enten vi snakker M20 eller M5x. Late maskiner med dårlig gassrepsons som bruker mye mer suppe enn tilsvarende sterke firere.

Men fra to liter og opp blir det mer nyansert. Jeg synes M54B22 er en nydelig motor med fin respons. Jeg har ingen reell erfaring med forbruk på denne.

Fra 2,5 og opp til 3,0-3,5 blir det sekser for min del. Over det igjen V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6ern er helt garantert bedre på alle måter en 4ern hvis man sammenligner 316 318 318is 320 og 325.. Helt klart at 320 og 325 vinner på alle måter.

Uten noen bedre begrunnelser kan jeg også slenge ut påstander om de ikke skal begrunnes videre, at min mondeo er bedre og kjappere enn alle disse du referer til. :D

Poenget mitt er at alle kan si uten vurdere opp mot noe at noe er bedre.

Så på hvilken måte er alle disse du referer gjør at 320 og 325 bedre enn de andre? Hvordan bygger du disse påstander opp på?

Det er fordi jeg har sett MANGE 4er bmwer som tikker, ryker blått og står tilsalgs med feil på motorene, 318is er kjent for en problem motor.

Sett flere tilsalgs som det står slik om at motoren er byttet, gåen topp pakning, knekt veiv, motoren må overhalles før den tas i bruk osv..

Har også hatt bilen på verkstedet før og da har dem sagt det der også at holdbarheten på 6ern er bedre og det er mindre tull med dem en 4ern som 316 og 318!

Er vel kansje en grunn for at bmwen er dyrere med 6er også?

Dem tar ikke nødvendigvis mere bensin, 320 fra 96 og oppover iværtfall tar 0,8 på langkjøring og 0,9 på blandet kjøring.

Hvorfor er det vanskelig og selge fine bmwer som er 318 og en 320-325 blir solgt med en gang hvis 4ern er like bra eller bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toliters sekser får ingen stor stjerne i min bok, enten vi snakker M20 eller M5x. Late maskiner med dårlig gassrepsons som bruker mye mer suppe enn tilsvarende sterke firere.

Men fra to liter og opp blir det mer nyansert. Jeg synes M54B22 er en nydelig motor med fin respons. Jeg har ingen reell erfaring med forbruk på denne.

Fra 2,5 og opp til 3,0-3,5 blir det sekser for min del. Over det igjen V8.

Jeg ville ikke kalt en to liter 6er for lat akkurat!

Den går som ei kule til og bare ha 150 hk hvis du finner en som ikke er herjet i filler, Selv så har jeg kjørt ifra flere med 150hk som har et annet bilmerke, hengt på med biler opp til 180-200hk også et annet bilmerke..

Den fins ikke lat når du tenker på at den kun har 150hk og desutten tar den betraktelig mindre bensin hvis den er manuell kasse, en nyere utgave 320 går like billig som en 318, tro det eller ei men jeg har selv testet det og eid flere 320er og et par 318 og bensinforbruket er så og si det samme. Har også hatt en 320 92 modell som brukte 1,2 på blandet kjøring.

Det varierer, nyeste utgavene går billigere en dem første

For og ikke snakke om utsende på motorene.

316 og 318 har lakkert en gulbronsjefarge fra fabrikk med lakksig, Ser ut som dem alle er dårlig lakkert, 6ern ser mye råere ut med plastdeksel og størrelse :)

Det er vel ikke vitsi og diskutere hva som er best av 316-318 og 320-325?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring fra 518 og 520 e34 er at 1,8 motoren faktisk er sterkere på lavt turtall og det er meget behagelig når en bor i en bakkeby men 6ern våkner til live etter å ha passert 3500rpm men når det gjelder vedlikehold på motoren så er det ikke så morro med m40 når en må bytte reg. reim en gang i året ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nyeste 1 serien diesel hadde jo fått 4 sylindra twin turbo nå

Det er riktig.

Så litt på ytelsene på 123d aut. nå.

4 cyl motor, 1995cm3, 204 HK.

Det mest imponerende er kansje allikevell forbruket, 0,56 L/mil v/blandet kjøring................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det vanskelig og selge fine bmwer som er 318 og en 320-325 blir solgt med en gang hvis 4ern er like bra eller bedre?

Nei, det må jo utelukkende være fordi de med sekser er så mye bedre? Det har nok absolutt ingenting å gjøre med at det er langt flere 316-318 her i landet - samt at når bilene blir eldre utjevnes prisforskjellen og det er da mer interessant med de store motorene.

Vi kan jo snu på det; grunnen til at det er de små motorene som selger mest nytt er at de er best! Absolutt ingenting med pris som betyr noe.. :roll:

Hele greia blir feil når man bare sammenligner enkelte motorer som står i e36. Er motoren fra e46 320 (2,2) en bedre motor enn den som står i e90 320si? Står Honda sine firere tilbake for noe som helst innen motorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vitsi og diskutere hva som er best av 316-318 og 320-325?

Jo det er vel akurat det denne tråden handler om. 4 vs 6. Så derfor vil jo 3 serie også være intressant diskusjons emne. :)

Men bedre innlegg da du begrunnet mere hvorfor du mener det du mener :wink:

Det at folk kjøper mindre motorer er vel av den enkle grunnen som har med økonomi å gjøre. Som oftest billigere drifstoff, billiger innkjøp, forsikring og deler.

En 2,0 liter har nesten den samme f,eks 0-100 som en 1.8 liter er jo litt synd med tanke på flere hk og forbruk. Men gange på 6`ern er jo bedre da helt klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...