Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Om jeg skulle bruke nærmest mulig 10k, så hadde jeg kjøpt denne pakken:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=90223

Så får man heller spare til mer zoom etterpå. Det kamera og den linsen vokser du i alle fall ikke ut av spesielt fort.

Takk :D Jeg gikk inn på elkjøp sin side å glodde litt. D50 koste ca 11 000-

Får prøve den. Er hun ikke fornøyd er det bare å levere den tilbake etter en mnd. :lol: Er jo en mnd returrett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ceylon leser du ikke hva jeg skriver?

Joda, leste det jeg. :D

Men du skriver selv at du ikke har lært deg å bruke det kameraet du allerede har kjøpt selv fult ut. Da blir det vel mest synsing osv fra din side... :wink:

Ikke noe gale i det. Men hvis DU leser hva jeg skriver, så spør jeg om noen som har litt peiling kan gi meg noen råd/ tips. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle bruke nærmest mulig 10k, så hadde jeg kjøpt denne pakken:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=90223

Så får man heller spare til mer zoom etterpå. Det kamera og den linsen vokser du i alle fall ikke ut av spesielt fort.

Takk :D Jeg gikk inn på elkjøp sin side å glodde litt. D50 koste ca 11 000-

Får prøve den. Er hun ikke fornøyd er det bare å levere den tilbake etter en mnd. :lol: Er jo en mnd returrett der.

Genialt det med Elkjøp, gjorde det samme selv når jeg skulle se på kamera.

Så først på en Sony, men ble Canon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 10.000kr på et SLR kamera når du ikke er i fotobransjen er vel litt mye spørr du meg.

hehe, 10k er en grei start hvis man skal ha ordentlig utstyr. :)

Hva man har bruk for er en annen sak... Har noen BRUK for en BMW 330? Eller kunne de klart å kjøre til og fra jobb i en 316? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 10.000kr på et SLR kamera når du ikke er i fotobransjen er vel litt mye spørr du meg.

hehe, 10k er en grei start hvis man skal ha ordentlig utstyr. :)

Hva man har bruk for er en annen sak... Har noen BRUK for en BMW 330? Eller kunne de klart å kjøre til og fra jobb i en 316? ;)

Word...!!!

Bedre med litt for mye enn litt for lite... :lol:

Damen har allerede fått betalt for flere bilder hun har tatt og er veldig interesert i å fortsette med det for å muligens kunne ha det som en ekstrainntekt/hobby. Håper på å selv lære meg noe fra henne om hun vil gå for ett skikkelig kamera. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er jo å starte med et relativt billig DSLR kamera for å finne ut om det er noe å satse på. Er fryktelig mange som "må" ha speilrefleks fordi de tror at de får veldig mye bedre bilder med dette, men så viser det seg jo at det ikke er så lett likevel.

Med et billig speilreflekskamera kan du i det minste begrense tapet dersom du finner ut at det ikke var så greit som du kanskje hadde trodd.

Uansett, det er som regel ikke kamerahuset som setter begrensningen, men heller objektivet. Med utviklingen i fotobransjen i dag kan du jo tenke deg at de billigste kamerahusene i dag er minst like gode som de som ble brukt for 5år siden. Og jeg mener nå at de klarte å ta greie bilder da også :wink:

Bare for å gjenta meg selv; start med et billig kamerahus og kit-objektivet som følger med. Dersom du liker speilrefleks etter noen mnd går du heller til innkjøp av et nytt objektiv, ikke kamerahus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADios, jeg er helt enig og det er det jeg prøver å si til ceylon. Det heter forøvrig også at grensene ligger ikke i kameraet men hos fotografen...er du god kan du få et bilde fra et 3000,- kamera til å se mye bedre ut enn det tatt med et 10 000,- kamera..min mening, bruk pengene på hva du vil for min del ceylon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADios, jeg er helt enig og det er det jeg prøver å si til ceylon. Det heter forøvrig også at grensene ligger ikke i kameraet men hos fotografen...er du god kan du få et bilde fra et 3000,- kamera til å se mye bedre ut enn det tatt med et 10 000,- kamera..min mening, bruk pengene på hva du vil for min del ceylon..

For det første så går det an å levere tilbake kameraet om det er helt bortkastet innen 4 uker uten at det koster meg en dritt på elkjøp. Men du... er det ikke litt kjipt å ta bilde med 3000 kr kamera hvis en er god..?! Tenker meg at den som kan få ett så bra bilde som du mener her med ett 3000kr kamera ganske sikkert hadde fått ett "mega" bilde med 10 000 kr kamera. Eller funker det ikke slik....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle bruke nærmest mulig 10k, så hadde jeg kjøpt denne pakken:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/pr ... plid=90223

Så får man heller spare til mer zoom etterpå. Det kamera og den linsen vokser du i alle fall ikke ut av spesielt fort.

Takk :D Jeg gikk inn på elkjøp sin side å glodde litt. D50 koste ca 11 000-

Får prøve den. Er hun ikke fornøyd er det bare å levere den tilbake etter en mnd. :lol: Er jo en mnd returrett der.

Genialt det med Elkjøp, gjorde det samme selv når jeg skulle se på kamera.

Så først på en Sony, men ble Canon. ;)

Hvilket Canon har du kjøpt deg...?

Er du fornøyd, og kunne du slengt ut noen bilder du har tatt som du er fornøyd med..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så går det an å levere tilbake kameraet om det er helt bortkastet innen 4 uker uten at det koster meg en dritt på elkjøp. Men du... er det ikke litt kjipt å ta bilde med 3000 kr kamera hvis en er god..?! Tenker meg at den som kan få ett så bra bilde som du mener her med ett 3000kr kamera ganske sikkert hadde fått ett "mega" bilde med 10 000 kr kamera. Eller funker det ikke slik....??

Fungerer nok ikke helt slik. Mye av forskjellen på et objektiv til 2tusen i forhold til et til 20tusen er lysstyrken, og er man bare litt flinkere til å ikke ta bilder når det er så mørkt er det ikke noen hindring. Blender er også litt anderledes, men så lenge du tar bilder av bil som står i ro er ikke behovet for høy blender så nøye. Selvsagt vil du merke litt forskjell i bildekvaliteten eller på bilder medså ulike objektiv, men de fleste ville være godt fornøyd med begge delene.

Skal ikke påstå at jeg er noen proff, ikke en gang viderekommende, men vil påstå at jeg klarer å ta et par greie bilder med mitt relativt billige utstyr.

De aller fleste bildene på denne siden har jeg tatt:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... &start=465

Og bildene i denne tråden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=92345&highlight=

Kamerahuset som er brukt her er ikke en gang i salg i butikkene lengre, og du kan få det sammen med kitobjektiv til rundt 3tusen. Objektivet koster ca det samme brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så går det an å levere tilbake kameraet om det er helt bortkastet innen 4 uker uten at det koster meg en dritt på elkjøp. Men du... er det ikke litt kjipt å ta bilde med 3000 kr kamera hvis en er god..?! Tenker meg at den som kan få ett så bra bilde som du mener her med ett 3000kr kamera ganske sikkert hadde fått ett "mega" bilde med 10 000 kr kamera. Eller funker det ikke slik....??

som sagt før, det er linsene som setter mye begrensninger... kjøpt et ok kamera, så må du lære deg å bruke det, kjøp noen nye linser, vidvinkel eller zoom, og lær deg det... når da bildene ikke blir "gode" nok, så kan du invistere i et nyere og bedre kamerahus... (linsene kan du bruke så lenge du holder deg til samme merke)

har nå hatt eos 450 i 6 måneder, og nå har jeg begynt å skjønne litt av hvordan man bruker blender... det eneste jeg merker med kitlinsen, det er når man skal ta bilder uten blits når det er overskyet, da må man ha litt lang lukkertid ved zoom og da blir de ofte uskarpe hvis man tar bilder av mennesker... (siden det er dårlig lys på denne tia av året)

har fått låne en eksternblitz til innebilder, og det kan ikke sammenlignes med vanlig blitz!

så, kamera med kitlinse til rundt 5000 er mer en nok hvis du ikke har vært borti det før... så kan du kjøpe deg stativ, blitz og ei OK linse for de resterende 5000 kronene...

De aller fleste bildene på denne siden har jeg tatt:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... &start=465

Og bildene i denne tråden:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=92345&highlight=

er ikke rart bildene blir bra, når motivene er så gode :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen tror at gode bilder for det meste ligger i kamerahuset kan jeg fortelle dere noe annet.

Et godt bilde ligger for det meste hos fotografen, resten ligger i optikken

Sett at to personer har et speilrefleks (les: stor billedsensor kontra et lommekamera) hvor den ene er rykende fersk i gamet, men er utsyrt med et nytt 50d, mens den andre har fotografert mange bilder med sitt 300d i noen år så vil mest sansynlig personen med sitt gamle og "dårlige" 300d "vinne" kampen om motivene.

Vi snakker innstillinger som blender, lukker, WB, eksponering, komposisjon etc.

dette bildet er tatt med 300d og 18-55mm KIT objektiv!

The_Chase_by_robertmekis.jpg

flere bilder her:

http://robertmekis.deviantart.com/gallery/#_featured

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere tall på blender (mindre blender) gir vel større dybdeskarphet, slik at du får med mer detaljer i bakgrunnen.. Dette igjen krever endel mer lys siden du må ha lengre lukkertid for å oppveie for at det slipper inn mindre lys..

Var vel ikke så vanskelig det sondre.. Er litt usikker på om det er noen vits å bruke over f11 til fotografering av vanlig utstillingsbiler.. Blir vel mer til bruk om du har lyst til å få med deg en 20 meter lang rekke med biler..

ta bilder ute nå er jo shitty uansett da... Kan jo prøve ekstern blitz å "bounce" blitzen av snøen, men som regel er det vanskelig.. Må i såfall ha blitzen på "rear" tror jeg, og muligens stille inn litt på forsinkelsen på blitzen kommer frem i riktig øyeblikk..

Correct me if I'm wrong dere som HAR peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en refleksjon fra en som ikke akkurat er proff fotograf kan jeg nevne at jeg og min samboer kjøpte et Nikon D50 kit for noen år siden fordi vi begge forsåvidt liker å ta bilder, og hadde lyst til å lære mer om kamerainstillinger osv., men et av hovedargumentene våre for speilrefleks var faktisk å slippe å vente på at kameraet slår seg på, og det har vi vært veldig fornøyd med!

Etter vi fikk det har vi også blitt veldig glad i mulighetene RAW-filene gir i ettertid og kvaliteten det som regel blir på bildene bare i Auto-modus og andre programmer, sammenlignet med et vanlig kompaktkamera.

Dessverre har vi ikke fått lært veldig mye om manuelle kamerainstillinger enda..

Likevel har kameraet vært med på mange flotte turer og opplevelser, og sørget for mange bilder ihvertfall vi synes er flotte!

EDIT:

Liten språkforbedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...