Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm.. På mitt Nikon har jeg en knapp som (jeg mener å huske) heter "Gaffling"..

Der kan jeg stille inn om kameraet skal ta

1. Ett lyst og normalt

2. Ett mørkt og ett normalt

3. Ett lyst ett normalt og ett mørkt

Dette vet jeg for en fact går direkte på Exposure funksjonen..

Dette er knappen man bruker for HDR bilder..

Interessant å høre andre løsninger da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du stilelr inn på lang/kort lukkertid, med blender feks 6, så ser du hvor lyst elelr mørkt bildet kan bli... som når du tar hdr bilder... da stiller den seg inn på et lyst bilde, ett mørkt, og et vanlig... sant?

det er den pekeren jeg justerer slik at bildet blir litt mørkere... ;-)

Ja, og da tror jeg vi snakker om det samme..

WB er en funksjon der jeg på mitt dusplay kan velge feks Auto, en sol, en glødelampe, ett lystoffrør, overskyet og kelvin innstillinger

Jeg tror vi snakker om det samme, men at du misforstår WB for å være Exposure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. På mitt Nikon har jeg en knapp som (jeg mener å huske) heter "Gaffling"..

Der kan jeg stille inn om kameraet skal ta

1. Ett lyst og normalt

2. Ett mørkt og ett normalt

3. Ett lyst ett normalt og ett mørkt

Dette vet jeg for en fact går direkte på Exposure funksjonen..

Dette er knappen man bruker for HDR bilder..

Braceting tenker jeg du mener. Den smeller da av tre eksponeringer (en over, en midt på, og en under) etter hverandre. Bruker du denne funksjonen for å lage HDR bilder tror jeg ikke resultatet blir spes bra altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble meget fornøyd med disse etter at jeg fikk benyttet meg av stativ. Ikke de mest såpennende vinklene, men av en eller annen grunn liker jeg dem. Hva slags innstillinger jeg har brukt aner jeg ikke.. Jeg vridde på noen hjul og trykket på noen knapper og vips.. :lol:

Noen kommentarer på bildet og evt. til forbedringer ved neste shoot? ;)

h1s6pi8hgd0hrzomdo3j.jpg

tgj8ga650masbqp3es0n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir en fake HDR fordi man kan i utgangspunktet kan lage HDR av ett bilde på denne måten..

Den "riktige" måten å lage HDR på er selvfølgelig å kombinere kort og lang lukkertid.. ;)

Men med lenger lukkertid vil du jo få et annet fokusområde i bildet?

Du må kjøre full manuell da? Sette blendern på fast verdi og justere lukkertiden?

Vil ikke over og undereksponering gjøre akkurat samme nytten, da du får frem detaljene i det lyse på det undereksponerte bildet og detaljene i det mørke på det overeksponerte bildet?

Altså, jeg kan ikke hdr-teknikk, men bare synes det høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvitballanse bruker jeg alltid "custom" inne. Tar bildet av taket (om det er hvitt) og bruker dette bildet som utgangspunkt i custominstillingen. Det blir fantastisk mye bedre enn AWB (auto WB) eller glødelampeinstillinga.

Har også et hvitt a4-ark i fotoveska, til samme bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2njpp6t0]
Nei det blir en fake HDR fordi man kan i utgangspunktet kan lage HDR av ett bilde på denne måten..

Den "riktige" måten å lage HDR på er selvfølgelig å kombinere kort og lang lukkertid.. ;)

Men med lenger lukkertid vil du jo få et annet fokusområde i bildet?

Du må kjøre full manuell da? Sette blendern på fast verdi og justere lukkertiden?

Vil ikke over og undereksponering gjøre akkurat samme nytten, da du får frem detaljene i det lyse på det undereksponerte bildet og detaljene i det mørke på det overeksponerte bildet?

Altså, jeg kan ikke hdr-teknikk, men bare synes det høres logisk ut.

Det er helt korrekt.. Man må låse Aperture.

Exposure, samt gaffling, er en enkel måte å fange mer informasjon i ett bilde på. Allikvel er jeg litt usikker på om det er noe særlig effektivt ifm HDR.. Du kan jo ta en raw fil og photoshoppe over og undereksponering og deretter lage HDR av dette, men det gir ikke samme resultat har jeg skjønt.. Dette blir "fake".. Slik lager man HDR ifølge akam.no

Fremgangsmåte

Under fotograferingen:

* Bruk stativ. Motivet må være likt plassert i bilderuten. Hvis det er bevegelse i motiv eller kamerarystelser, vil områder som ikke overlapper vises som gjennomskinnelige avkygginger.

* Bruk lik blenderåpning og varier lukkertiden på de ulike eksponeringene.

* Eksponer slik at skyggepartiene gjengis som mellomtoner i bildet i den mørkeste eksponeringen. I den lyseste eksponeringen sørger du for at ingen detaljer klippes i skyggepartiene.

Når bildene er tatt og lastet inn på pc-en, sjekker du hvitbalansen og synkroniserer slik at fargetemperaturen er lik på alle eksponeringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...