Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

HVA er det egentlig med biler og grustak?

Jeg har en Loacation jeg er fornøyd med.. Og det er når den står på gresset foran Holsfjorden med fjellene i bakgrunnen..

Men det er vel like merkelig at slike biler du referer til står ute på gresset? ;) Synes grustak og gamle industritomter/områder er stilig å benytte til bilbilde fordi de ofte har et strengt og macho preg. Synes ikke en bil gjør seg i forkanten på Brudeferd i Hardanger da det blir kræsj mellom en macho bil og bonderomantiske omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HVA er det egentlig med biler og grustak?

Jeg har en Loacation jeg er fornøyd med.. Og det er når den står på gresset foran Holsfjorden med fjellene i bakgrunnen..

Men det er vel like merkelig at slike biler du referer til står ute på gresset? ;) Synes grustak og gamle industritomter/områder er stilig å benytte til bilbilde fordi de ofte har et strengt og macho preg. Synes ikke en bil gjør seg i forkanten på Brudeferd i Hardanger da det blir kræsj mellom en macho bil og bonderomantiske omgivelser.

Joda.. Er tildels enig.. Hadde vørt bedre om den plassen var asfaltert :-k

Derimot, kan det gjøre bildet ganske kult.. Nymotens gateræser satt inn i en bonderomantisk setting.. Hva med dette:

CAM_0549-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":23ot8xaa]Noen som har testet Lensbaby objektiver her?

http://lensbaby.com/

Kanskje ikke noe til bilfoto, men ser jo litt artig ut. Billigvarianten der går for rundt 700,- i nettbutikker her i landet.

(Og jeg gikk akkurat glipp av en Sigma 10-20mm på finn. Irriterende...)

Du vil bruke det objektivet 2 ganger, så blir det stuet vekk..

Det kan fungere på enkelte bilder, men generelt er det bare et fælt objektiv. Har du ikke Nikon/Canon 50mm f/1.8 fra før, er det er objektiv du vil brukte langt mer en "lensbaby".. (sett at du skyter Canon eller Nikon).. Eller har jo Sigma, Pentax og Zuiko lignende objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah...

I dag har jeg endelig fått rensekittet fra Copperhill.. Lens cleaner kit, sensor cleaner kit og rocket blower..

Har vært veldig plaget av støv på sensoren. en relativt stor svart prikk på de siste bildene jeg har tatt..

Med liten blender blir den skarp

xnr3sr8nmx7h009dsuz1.jpg

men med stor blenderåpning blir den mer uklar..

e1fum3qczbr6l5mijzzq.jpg

Utrolig irriterende var den hvertfall, men nå er det borte :D

Fikk forøvrig helt sjokk når jeg åpnet speilet.. Herregud så mye dritt det var nedi der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil bruke det objektivet 2 ganger, så blir det stuet vekk..

Det kan fungere på enkelte bilder, men generelt er det bare et fælt objektiv. Har du ikke Nikon/Canon 50mm f/1.8 fra før, er det er objektiv du vil brukte langt mer en "lensbaby".. (sett at du skyter Canon eller Nikon).. Eller har jo Sigma, Pentax og Zuiko lignende objektiver.

Jeg har en nydelig sigma 50mm makro 1:1 fra før.

Du har vel et poeng, og ting kan selvfølgelig redigeres i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel like merkelig at slike biler du referer til står ute på gresset? ;) Synes grustak og gamle industritomter/områder er stilig å benytte til bilbilde fordi de ofte har et strengt og macho preg. Synes ikke en bil gjør seg i forkanten på Brudeferd i Hardanger da det blir kræsj mellom en macho bil og bonderomantiske omgivelser.

Joda.. Er tildels enig.. Hadde vørt bedre om den plassen var asfaltert :-k

Derimot, kan det gjøre bildet ganske kult.. Nymotens gateræser satt inn i en bonderomantisk setting.. Hva med dette:

CAM_0549-1.jpg

Synes du har en veldig stilig bil, men når du setter den opp mot en fin og innholdsrik bakgrunn tar bakgrunnen for mye av oppmerksomheten bort fra bilen. I ett grustak er det ikke noe annet å se på enn bilen slik at den heller blir ytterligere fremhevet ;) Det er det jeg liker med bilder av typen Mysild har tatt av den Forden. Men, dette er jo også smak og behag :) Fint å utveksle meninger og synspunkter så blir man mer bevisst med tida og finner sin egen stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det spørs hvilket uttrykk du ønsker å gi..

Klart ønsker du å ha bilen i fokus, må du jo ha en komposisjon der bagrunnen er uinteressant.. Ønsker du å komponere ett bilde der bilen er satt inn i en vakker/rar/røff/frekk (osv) sammenheng, så må jo bakgrunnen stå i stil..

Jeg personlig, syns det faktisk er litt kult med sprøe/rare bakgrunner, slik som bonderomantisk med fjord og fjell, eller gamle laftahus/gammel kirke bak en moderne/rå/stylet bil.. Kanskje en Subaru Impreza WRZ STI foran en gammel kirke e.l. bare for å gjøre det hele litt sprøtt.. Top gear gjør det jo av og til.. En ferrari på en ferje e.l.... Hva med feks dette bildet, det er jo helt rått:

200804mopar_039002_320.jpg

Hvorfor er det rått? Jo personlig mener jeg det er rått fordi det er noe som ikke er hverdagslig. Også er det jo helt sprøtt at noen kjører en SLIK bil på påskeferie på hytta på fjellet? Det skaper tanker rundt bildet MER enn bare "fet bil".. Det er mulig å skape tanker rundt biler i grustak også, men det er bare vanskeligere.. Det fineste bildet er vel det som er tatt bakfra skrått oppover i motlys.. Men der ser du jo ikke grustaket omtrent..

Men skulle jeg tatt bilder til en reportasje eller for en eier, så hadde prøvd å tatt en bakgrunn som er nøytral.. Da er det bilen i fokus, eller i "rett" element som er stikkordet, men sånn bilder gir lite "inntrykk".. Du fremhever bilen, men det i seg selv er liksom ikke noen "mindblower"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...