Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser tydlig forskjell, men føler at polarfilter er unødvendig på en måte.

Den forskjellen der kunne man fikset i PS. Et godt objektiv og gode sammensetninger av bilder kommer man langt med. Det er alltid noe å hente uten å måtte ty til ekstrautstyr som filter.

Men på en annen side er ikke sånne filtre dyre, så hvorfor ikke liksom hehe.

Jeg vil tro at det er øverste versjonen som ville vært resultatet uten filter. Altså at en ikke ser inn i bilen. Med filteret fjerner en jo refleksene i vinduet, så det er nok litt vanskelig i PS. De filterne er dyre i nettbutikkene her, men billige på ebay.

Mitt er et slikt:

http://cgi.ebay.com/NEW-HOYA-62-62mm-ci ... 1|294%3A50

De koster mellom 800 og 1100 i Norge... :roll:

Et annet eksempel:

3725092478_5e50050e39.jpg

3725092636_a9a7abd9ea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kc1qxjxasldk3jkom7ia.jpg

Noen som vil dele noen synspunkter?

Synes dette var tøft, men legg merke til horisonten. Vannet bør ligge rett :) Her kan det selvfølgelig være at trærne til høyre er lenger unna enn trærne til venstre, så ikke sikkert det er riktig å rette opp vannet, men alle trærne peker mot venstre også, så trikset her er nok å justere bildet rett etter trærne.

Og noen som kunne skiftet størrelse på bilde nr.2 slik at jeg kan bruke det som avatar? Er jo helt håpløst å få det mindre enn 12kB :roll:

Trikset er å lagre som gif :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_3228.png

Håper på mer svar her enn i prosjekttråden..

Er dette en brukandes location?

Kritikk og tips mottas.. Hva kan man gjøre kult her evt? Hva skal jeg passe på? ELler er bare location helt shitty..

Location er grei. Men ett vogntog og en personbil eller to som kjører blir ikke nok til å skape stemningen. Det blir bare rot i bildet. Men enda lengre lukkertid og mye mer trafikk ville gjort susen. Samtidig blir egen bil veldig anonym i bildet. Litt uskarp, og veldig mørk. Hadde vært supert med en blits til å lyse opp bilen, etterfulgt av laaaang lukkertid. Skal prøve meg på et slikt bilde når mørketida kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kamera bruker du space? :)

Canon EOS 1000d med Tamron 17-50mm 2.8 objektiv. En veldig fin kombo til mitt bruk, selv om jeg gjerne skulle hatt litt mer zoom uten å måtte bytte objektiv.

Tok et bilde her om dagen som jeg ble ganske fornøyd med :) Har ikke redigert noe særlig :)

Skikkelig fin location og komposisjon, men som nevnt burde bilen være skarpere.

Usikker på om jeg kanskje ville hatt vindusrutene i bygget i vater, i stedet for asfaltkanten. Hadde testet det, men usikker på hva jeg hadde valgt til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_3228.png

Håper på mer svar her enn i prosjekttråden..

Er dette en brukandes location?

Jeg syntes du har tenkt ganske riktig. Det er et par ting som gjør at bildet ikke blir helt optimalt etter min mening. Og det er først at det er alt for tett crop rundt bilen - spesielt bak. Også er det det skiltet i bakgrunden som er fyfy. Det kan du enten prøve å klone bort eller (helst) komponere bildet anderledes.

Ellers er bilen kanskje litt mørk. Vanskelig med mørk bil i slikt lys. Og så er det IKKE LOV å lagre slike bilder i PNG format. Bruk JPG med lav kompressjon.

Ser tydlig forskjell, men føler at polarfilter er unødvendig på en måte.

Den forskjellen der kunne man fikset i PS. Et godt objektiv og gode sammensetninger av bilder kommer man langt med. Det er alltid noe å hente uten å måtte ty til ekstrautstyr som filter.

Men på en annen side er ikke sånne filtre dyre, så hvorfor ikke liksom hehe.

Nåvel, alt er relativt. Har man spandert $$$$ på dyrt glass er det forbudt å sette et filter til 100 kr foran. Tror de filtrene jeg bruker ligger på over 1000 kr stk på fotovideo.no. Jeg syntes i alle fall det er dyrt. :)

Og personlig er jeg ikke så fan av å fikse alt i photoshop. Litt småfix som å klone bort søppel er greit + justering av farger/kontraster. Men etter min mening er polariseringsfilter nyttig for bilfoto og gir fine resultater. Selv om bruk av polariseringsfilter er litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...