Gå til innhold

Hvordan finansierer dere bilene deres og oppgraderinger?

Hitokiri
 Share

Anbefalte innlegg

Banken eier nok bilen min.

Service osv kommer fra lønningen.

Min samboer og jeg nettopp kjøpt oss ett hus her i Bergen

Det samme hus og større tomt kunne vi betalt 1.6mill mindre for på Karmøy. (madamen kommer derfra)

Tenkt hvor mye man sitter igjen med av lønningen når man

har 1,6mill mindre i lån som kan gå til bil og andre ting.

Skulle flyttet til Karmøy å fått meg M bil jeg :)

Sitter man bak kassen på en eller annen kjent kjede så vil man tjene ca det samme uansett hvor i landet man jobber , å vil dermed ha mer penger igjen av lønning til å bruke f.eks bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ser egentlig ikke noe galt i å kjøpe stash på kredittkortet. Ei heller service eller verkstedbesøk. Så lenge det er kortsiktig, og du betaler det ned på en måned eller to, så spiller det fint liten rolle. Er mer av typen som tar kostnaden ved å få noe nå enn å spare penger ved å vente en måned eller to.

Handler f.eks heller et kamera i en vanlig butikk for å få det der og da enn å handle det 500-1000 kr billigere på nett for å vente opp mot en uke.

Når det kommer til lån på bilen, så er det vanskelig å unngå det om du uansett ikke har penger i bakhånd. Min E39 er 80% finansiert av lån og atter lån.

Jeg har en grei inntekt, og har i grunn godt med penger til overs de fleste måneder. Da betaler jeg bort ting jeg har handlet på kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt hvor mye man sitter igjen med av lønningen når man

har 1,6mill mindre i lån som kan gå til bil og andre ting.

Sånn 12000,- mindre i låneutgifter i måneden, tenker jeg... Fordelen er selvsagt at du får forholdsmessig mer igjen ved et boligsalg i en større by - så lenge prisene stiger vel og merke...

Likevel, det er nok noen reelle verdivalg som må taes når man velger hvor man vil bosette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke noe galt i å kjøpe stash på kredittkortet. Ei heller service eller verkstedbesøk. Så lenge det er kortsiktig, og du betaler det ned på en måned eller to, så spiller det fint liten rolle. Er mer av typen som tar kostnaden ved å få noe nå enn å spare penger ved å vente en måned eller to.

Handler f.eks heller et kamera i en vanlig butikk for å få det der og da enn å handle det 500-1000 kr billigere på nett for å vente opp mot en uke.

Når det kommer til lån på bilen, så er det vanskelig å unngå det om du uansett ikke har penger i bakhånd. Min E39 er 80% finansiert av lån og atter lån.

Jeg har en grei inntekt, og har i grunn godt med penger til overs de fleste måneder. Da betaler jeg bort ting jeg har handlet på kreditt.

Fin måte å holde på til helt til noe uforutsett dukker opp, og det du ikke klarer å betjene får 22% rente. Enkelt og greit så får du ALDRI mer penger av å holde på sånn! Du er kun i risikosonen for å TAPE penger på å drive slik. Tenk om du hadde klart å spare en måned, så hadde du heller alltid brukt dine egne penger i stedet for andres. Det er snakk om å utsette innkjøpene en måned for å komme ovanpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Mastercardet en gang da jeg måtte bruke det for å kjøpe flybiletter..

Lån har jeg heldigvis ikke enda.. Men drev å regna ut forskjellig huslån på nett, å grøss da det var alt fra 10 000-20 000 ettersom hvor mye man lånte i mnds avdrag.. Å at kun 2000 går til å betale ned lånet og resten er renter hjelper jo heller ikke no særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som mål å ikke ta opp noe lån for å kjøpe bil, så det er hard jobbing som fungerer her. Er student, men klarer likevel minst et halvt årsverk ved siden av i år. Hvis man også tenker litt gjennom hva man kjøper og så undersøker prisene rundt om er det mye å spare!

Og forresten, hvordan kan folk klage så veldig på at de ikke har råd til en frontfanger og lakk, men har råd til å svi av et par tusen på byen hver helg? :lol: Handler bare om å prioritere pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lærling. Har ca 9000,- pr mnd. Går med på ditt og datt. Litt på bil og. Prøver å spare endel på sparekonto slik at jeg kan kjøpe no gromt en dag. Mastercardet blir som regel kun brukt på Koed og CDON da dette er tryggest ved netthandel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt penger av lånekassen hver måned til å betale husleie og mat osv. Da er det som regel tomt etterpå. Så jobber jeg deltid i tillegg til studiene slik at jeg får litt ekstra. Men kjøper jeg noe til bilen da blir det ikke mye til overs til annet. Bilen er finansiert med midler fra sparekontoen så slipper å tenke på låneavdrag og renter. Så Har jeg litt i aksjer jeg håper skal finansiere en bra bil etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin måte å holde på til helt til noe uforutsett dukker opp, og det du ikke klarer å betjene får 22% rente.

Ja, jo. Det kan du si, men det uforutsette måtte i så fall vært at jeg mistet jobben, i og med at jeg er forsikret i hist og her. En E39 får man uansett solgt ;)

Enkelt og greit så får du ALDRI mer penger av å holde på sånn! Du er kun i risikosonen for å TAPE penger på å drive slik. Tenk om du hadde klart å spare en måned, så hadde du heller alltid brukt dine egne penger i stedet for andres. Det er snakk om å utsette innkjøpene en måned for å komme ovanpå.

Sure. Men nå lider jeg jo ikke noen nød heller. Jeg bruker kredittkortet veldig lite, aller mest på reiser rundtom i verden for å holde reiseurtgifter samlet. Eneste problemet er at jeg aldri klarer å somle meg til å få pengene tilbakebetalt før rentene begynner å løpe etter to måneder o<:-P

Problemet mitt er ikke at jeg ikke har råd, men heller at jeg ikke har ro til å spare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke noe galt i å kjøpe stash på kredittkortet. Ei heller service eller verkstedbesøk.

Personlig synes jeg dette er helt feil, du skal ikke kjøpe noe du ikke har penger til er min filosofi.. Men motsier jo meg selv litt iom. at jeg har lån på bilen selv. Men ikke mer enn 25%. Og betaler MYE mer enn jeg hadde trengt for å få det fort betalt.

Som flere her har sagt handler alt om prioriteringer. Jeg velger heller å spare penger enn å bruke de opp på byn innomellom. Ja, det tar lang tid å få ting til bilen, men jeg klarer nå vertfall å holde bilen, følge servicer og spare litt innimellom.. Og jeg har vel en helt normal lønning vil jeg si.

Men nøkkelordet er prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er penger du "låner" av deg selv til neste lønning, så spiller det jo fint liten rolle. Vet du at har råd, så vet du det liksom. Om noe uforutsett i 20 000 kroners-klassen skulle dukke opp, så måtte jeg uansett ty til kredittkortet.

Jada. Sparing er fint. Det er også nye, fine og blank ting når du har lyst på dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15000 utbetalt i mnd.. Ofte mer.. Har 2 år igjen på bilen og Dama har etter ferdig skolegang i vår begynt å jobbe og fått sin første lønning først denne måneden..

Likevel la jeg ut 160 000 i bilen mellom desember 2006 og våren 2008.

Handler om prioriteringer. Jeg lever godt, men har fortsatt 28" tv, ikke noe surroundanlegg, firmamobil, gammel pc, og er sjelden å se sløse bort penger på puben..

Kjenner til det.. Lakkere en fanger så så sinnsykt vanskelig ut å få til.. Sannheten er vel heller at om du ofrer feriepenger og gir f... i ferien din. Holder deg hjemme (les: edru) lørdagene og sparer litt ekstra med forhøyet skatt, så ligger du godt an til å skeie ut på bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...