Mr.Silver Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 haha..er helt enig med fredrik her..bilene blir på mange måter mindre sportslige..elller mindre kompromissløse..og det stemmer at nye bmw ikke har peilepinn..føler at jeg kan bekrefte det iom at jeg er mekaniker hos bmw.. og disse strekene er til for å regulere maks turtall i forhold til temperatur. og ja, de justeres. i tillegg så reguleres motoreffekten (de er mappet sånn) av motorens temperatur.. (finnes "elektronisk" peilepinne) det eneste som er "mer sportslig" på nye bmwer er vel karosseriets vridningsstivhet. den er mye høyere enn på gamle.. i tillegg er de nye bakstillingene veldig bra. At nye bmw`er ikke har peilepinne er ikke dette ekstrautstyr? Står om det i instruksjonsboka på min 2006 E91 320D, men jeg har peilepinne jeg, å ingen elektronisk peilepinne. Ikke som jeg vet om iallefall.
Fredrik Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 At nye bmw`er ikke har peilepinne er ikke dette ekstrautstyr? Står om det i instruksjonsboka på min 2006 E91 320D, men jeg har peilepinne jeg, å ingen elektronisk peilepinne. Ikke som jeg vet om iallefall. Jeg tror peilepinnen for olje forsvant for godt i forbindelse med overgangen til 2008 modellene. Jeg liker ikke utviklingen med elektroniske overvåkere... eldre biler blir håpløse å holde kjørende og det liker ikke entusiaster som oss. Jeg vet at EU har en handlingsplan som medfører at bilene i fremtiden får en begrenset levetid på ca. 10 år før de av ulike miljøhensyn skal i kværnen. Hvem får regningen ? ... Nettopp... det gjør du og jeg. Hvem er den flinkeste gutten i klassen når det gjelder nye direktiver fra EU ?... Nettopp... det er Norge...
Gjest Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 ser poenget ditt, og er absolutt enig...må bare presisere at når jeg snakker om karosseriets vridningsstyrke så tenker jeg ikke på sikkerhet, men at mindre flex i chassis gir "bedre" (mer stabile) kjøreegenskaper når en begynner å presse rundetider.. her er e30 m3 noe for seg (i forhold til andre biler på den tiden, andre e30 ol) ved at karosseriet der ble sveisa på en annen måte.. og litt andre konstruksjoner..
Fliid Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Blir egen sport for oss som tviholder på og ha målere, vi må begynne og ettermontere som noen guder. For min del, jeg vil ha kontroll på statusen av motor. Helt personlig liker jeg ikke engang denne " så lenge vanntempen er innfor ett visst området så verken synker eller stiger måleren". Denne "pendlingen" av temperatur på f.eks E30 har reddet min motor en gang før.
Bmwray Skrevet August 17, 2008 Forfatter Skrevet August 17, 2008 haha..er helt enig med fredrik her..bilene blir på mange måter mindre sportslige..elller mindre kompromissløse..og det stemmer at nye bmw ikke har peilepinn..føler at jeg kan bekrefte det iom at jeg er mekaniker hos bmw.. og disse strekene er til for å regulere maks turtall i forhold til temperatur. og ja, de justeres. i tillegg så reguleres motoreffekten (de er mappet sånn) av motorens temperatur.. (finnes "elektronisk" peilepinne) det eneste som er "mer sportslig" på nye bmwer er vel karosseriets vridningsstivhet. den er mye høyere enn på gamle.. i tillegg er de nye bakstillingene veldig bra. da kan du ikke ha skrudd mye bmw for min har peilepinne på olja og jeg vet om et par til som har det! kan ikke skjønne hvorfor du motsier at jeg ikke har peilepinne når jeg eier bilen. Dette er grunnen til mye useriøse tråder og for at folk ikke gidder og diskutere ting. Dem er på ingen måte noe mindre sportslige hvis du velger deg en m pakke bil feks, eller en sport.. Mere lydisolert,merker høyre hastigheter mindre og man har 6 gir og man kan ligge i 160 og ha lavt turtall.. Diskusjonen her var ikke om dem nye bmwene er mere sportslig en dem gamle for det vet vel alle som har prøvd litt forskjellige biler. Spørsmålene var litt om hvorfor dem har valgt vekk varmemåleren og litt spørsmål angående kjørecomputeren.
Fredrik Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 ser poenget ditt, og er absolutt enig...må bare presisere at når jeg snakker om karosseriets vridningsstyrke så tenker jeg ikke på sikkerhet, men at mindre flex i chassis gir "bedre" (mer stabile) kjøreegenskaper når en begynner å presse rundetider.. her er e30 m3 noe for seg (i forhold til andre biler på den tiden, andre e30 ol) ved at karosseriet der ble sveisa på en annen måte.. og litt andre konstruksjoner.. Et chassis som er stivt er absolut en fordel mhp. kjøreegenskapene, men eldre bilmodeller kan også være hurtige selvom karosseriet "flekser" mer enn moderne biler. Mercedes-Benz W201 190E var blandt de mest stive bilene man kunne kjøpe på begynnelsen av 80-tallet... og den hadde da også revolusjonerende kjøreegenskaper selvom den nye femdelte bakakselen var hovedårsaken. Allikevel hadde modeller som f.eks Peugeot 405 Mi16 like bra eller bedre kjøreegenskaper enn f.eks Mercedes-Benz 190E 2.3-16... og det tiltross for at knapt noen biler flekser mer enn en eldre Peugeot. Ari Vatanen i en Peugeot 405 Turbo 16GR
Der Barockengel Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Gleder meg den dagen elektronikken begynner å kødde. Får ingen forsvarsel, og da er man i deep shit. Bilene er også såpass lydissolerte, at man knapt hører motorkarakteren. Peilepinne har dem heller ikke... Greit nok at BMW er mestere på teknologi og motorteknikk, men dette er rett og slett for arrogant. Enkelte ganger fatter jeg bare ikke hva BMW holder på med.... Vel og merke fra noen år ut på 2000-tallet. Liker ikke måten dette utvikler seg på.. overhodet. Nøyaktig de samme betraktningene jeg har gjort selv. Det begynner å bli mer og mer tydelig at bilprodusentene baserer seg på et bilhold der man skal kunne bytte ut bilen i en nyere, sikrere modell etter kun få år. Sammenhold dette med moderne motorkonstruksjoner som er så avanserte (og dyre) at dersom et motorhavari oppstår, vil det ofte ikke lønne seg å reparere, siden reparasjonskostnaden vil overstige bilens totalverdi. Det later altså til at produsentene er innstilte på å gå god for at bilens elektronske overvåkningssystemer skal fortelle deg når et problem har oppstått. Når de elektroniske systemene begynner å svikte, er bilen likevel så gammel at du allerede burde ha kondemnert den. Det dette antakelig først og fremst avslører, er at det norske bilavgiftssystemet er alvorlig utdatert, og i utakt med utviklingen i resten av Europa: På grunn av overdrevet høye avgifter på nye biler, holdes bruktprisene kunstig høye, slik at bilen har en tildels betydelig restverdi som bruksgjenstand på et tidspunkt der produsentene mener den burde vært sendt til resirkulering. Sammenlign dette med Japan, der kravene til periodisk kontroll etter ganske få år er så store at selve kontrollen blir så dyr at det lønner seg å kjøpe ny bil. Resultatet er en ung bilpark med få feil - og selvsagt betaler japanerne heller ikke overpris for den nye bilene sine.
oddis Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Ser for meg at vi "entusiaster" om 20 år står å ribber ned havarerte E60er og putter inn de siste non-CANbus motorer og interne karosseri elnettene fra f.eks biler som E34, E32 og E36 Det verste er at det sikkert skjer også..
hagenisse Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Optimist du. Om 20 år er alle former for biler forbudt i Norge.
Der Barockengel Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Ser for meg at vi "entusiaster" om 20 år står å ribber ned havarerte E60er og putter inn de siste non-CANbus motorer og interne karosseri elnettene fra f.eks biler som E34, E32 og E36 Det verste er at det sikkert skjer også.. Når Audis førstegenerasjons helgalvaniserte karosserier hadde vært på markedet i noen år, var det vel noen som spådde at datidens biler på sine eldre dager ville ende opp som hageornamenter - like blanke og rustfrie å se på som da de var nye, men fullstendig ubrukelige siden all elektronikken de var avhengig av hadde sviktet, og siden elektronikken i tillegg var blitt håpløst uttdatert, var det heller ikke mulig å reparere den. Akkurat det med rustfrie hageornamenter fikk mer enn et lite skudd for baugen av Daimler-Benz' lakkroboter en gang på 90-tallet. Men det er nok liten tvil om at framtidens bilentusiaster kommer til å måtte beherske mer enn sveiseapparatet: Kunnskap til årgangselektronikk og hvordan finne omveier for å at bilen fortsatt skal fungere, vil nok være et must. Edit: Referansene i dette innlegget til utendørs pyntegjenstander var ikke ment å være satirisk pek til forfatteren av innlegget rett før meg.
Gjest Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 bmwray, har aldri sagt at din bil ikke har peilepinne.. har sagt at nye ikke har..akkurat når skille var vet jeg ikke...interessant at du påstår jeg skrur lite bmw, mtp at jeg gjør det hver dag.. videre vil jeg si at pug og cit sine konkurranse biler ikke kan sammenlignes med gatebilene.. men nok en gang så ser jeg hvor du vil hen.
Saltkjelen Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 At nye bmw`er ikke har peilepinne er ikke dette ekstrautstyr? Står om det i instruksjonsboka på min 2006 E91 320D, men jeg har peilepinne jeg, å ingen elektronisk peilepinne. Ikke som jeg vet om iallefall. Jeg tror peilepinnen for olje forsvant for godt i forbindelse med overgangen til 2008 modellene... Hmm.. Jeg har peilepinne i min 2008 E61 520dAT..
Fredrik Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Hmm.. Jeg har peilepinne i min 2008 E61 520dAT.. Akkurat... nye BMW´er og peilepinne for olje blir jeg ikke klok på...
Endre Hånde Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 De blir ikke jeg klok på heller.. Min 08 177hk har det.
Gjest Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 stemmer at noen har..men de aller fleste (3ere) jeg får inn har ikke... mulig det har noe med utstyrnivå å gjøre..men mitt inntrykk er at de færreste har..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå