Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer ann på øyet som ser, det er den orginale M-pakken bestående av 225/45 R17 framme og 245/40/17 bak. Noe som sikkert er noe breiere enn det du kjører ;)

Det var bare en tanke som streifet meg at kanskje dekkene kunne være årsaken til forskjellen den marginale forskjellen på våre to biler... som jo skal ha et mer eller mindre identisk forbruk. Jeg kjører på 205/55-16 dekk rund baut, men det er for særinger som meg... :wink:

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Men så kommer alle de andre variablene som fart og last i tillegg. Dette forbruket var målt med høvelig godt sig ca 120-130 med en rekke forbikjøringer.

Selvfølgelig er det mange variabler, men et gjennomsnitlig forbruk er jo et gjennomsnitlig forbruk (det var som nevnt bare en tanke som slo meg). Jeg måler forøvrig bilens forbruk på strekningen Århus-Oslo via Malmø og på den strekningen varierer hastigheten grovt sett mellom 80 og 140 km/t.

Skrevet

Om bilen er helt eske-ny kan det hende den har litt høyt forbruk pga dette. Forbruket går vel litt ned etter at bilen er kjørt noen tusen kilometer...

Skrevet
Om bilen er helt eske-ny kan det hende den har litt høyt forbruk pga dette. Forbruket går vel litt ned etter at bilen er kjørt noen tusen kilometer...

Det er faktisk mulig at det er korrekt... om ikke annet er det lettere å kjøre økonomisk etter at motoren har "løsnet" litt. Jeg hadde for 10-11 år siden en helt ny Peugeot 406 2,1 TDSV stasjonsvogn og da motoren var helt ny var den så "tight" at jeg hadde store problemer med å komme opp rampen på danskebåten uten å kvele motoren. Motoren på vår nåværende E46 318d Touring har aldri vært så "tight", men den har "løsnet" mer og mer med tiden. Jeg merket en tydelig forandring på dette området for første gang rundt 60000 Km og på nytt rundt 140000 Km... litt merkelig egentlig... :?

Skrevet

Som referanse så bruker min 118i 0.56 på langkjøring (rolig), og rundt 0.75 på bykjøring.

Forbruket har gått nedover fra bilen var ny, nå er den gått 6000, første turen over fjellet så brukte den 0.74

Skrevet
Stemmer, rundet nettopp 4000, så kan jo hende forbruket faller litt om noen tusen?

Det var det første selger sa til meg når jeg kjøpte min E90 318i, han mente at man måtte kjøre ca 20.000, men da ville den bruke 5% mindre suppe - enn når bilen var helt ny, den går også litt bedre faktisk.

Selvom å gå bedre blir litt... vel, snedig når man omtaler en 318i...

:roll:

Skrevet

Min har gått 14000km nå, har aldri målt forbruket, men jeg synes bilen har blitt litt "frekkere". Er det slik at biler går bedre når de er innkjørt, eller er det bare jeg som innbiller meg det :)

Kanskje litt OT, meeeeeeeen..

Skrevet
Samme innbillningen har jeg og.;)

Har du sveist enderørene på din selv btw?

Kjøpte Hartge enderør på Strandveien Auto, så fikk jeg Svendsen eksos på Tiller i Trheim til å montere de. Det er de Strandveien også bruker til alt av Hartge eksos..

Skrevet
Gamlingene sin E61 525dat viser 0,2 for mye på litern på kjørecomputeren. Så du burde sjekke forbruket ved å fylle tanken helt, nullstille tripteller, og så kjøre en stund før du fyller opp. Da er det bare å bruke alminnelig matematikk :)

Får teste det på skikkelig måte da :) Hastigheten viser jo høyere enn i virkeligheten på speedometer. Blir vanskelig å få helt rett siden differansen ikke er den samme i prosent i alle hastigheter (målt mot GPS). 50 på telleren er 47 på GPS, 80 på telleren er 76 på GPS, så blir ikke samme prosentvise differanse. For regner med at tripptelleren vil vise samme feil som speedometer?

Skrevet
Vel, nå er jo faktisk forbruket for 2004 E61 530dAT 0,80l/mila på blandet kjøring.. Ved ren bykjøring bruker den 1,11l/mila.. Ergo skal det nok stemme ganske bra med det forbruket du har logget, 04530dat..

Ja høres ut som den ikke ligger så veldig høyt da. Men det er med SNILL kjøring altså. Egentlig er den computeren en plage - går litt sport i å kjøre økonomisk :)

Skrevet
Tung på Labben? Jo, den tanken har slått meg, men jeg synes ikke jeg har vært spesielt tung på labben heller. Har forsøkt å kjøre litt økonomisk noen ganger, men synes den fortsatt spretter over 0.7

Derfor tenkte jeg å høre om noen andre hadde erfaringer med samme motor/girkasse..

Dieselmomentet er morsomt som Saltkjelen helt korrekt påpeker, men dessverre så spretter forbruket relativt mye opp med en gang man begynner å bruke momentet aktivt ved akselerasjoner... :roll:

Ja den gasspedalen den gasspedalen 8)

Aksellerasjon er gøy men prisen er høy :twisted:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...