tmice Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Staten skal nok ha bort DPF om ikke lenge, for nå skal biler straffes for No2 utslipp... ikke Co2..... blir ikke klok på alle måtene de skal straffe bileiere på...
Fredrik Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Det eneste som er sikkert ved økonomien i et bilkjøp... og ikke minst det å ha en bil... er at intet er sikkert. Jeg er ikke overrasket over at det ikke er like økonomisk gunstig å kjøre dieselbiler i dag som for over 10 år siden da jeg kjøpte min første dieselbil. Den gangen var under 5% av antall solgte biler i året dieselbiler (mot over 70% i dag) og hverken oljeselskapene eller myndighetene hadde fokus på dieselbiler. Prisen på både dieselbiler og dieselolje var derfor lav og ekstraordinære avgifter for dieselbiler var det ikke aktuelt. I takt med at dieselbiler ble mer og mer populære og andelen av solgte dieselbiler steg år for år... begynte også elendigheten med at fokuset ble rettet mot markedet for dieselbiler og dieselolje. Prisen på dieselbiler steg mer enn for tilsvarende bensinbiler og prisen på dieselolje steg mer enn for bensin... markedskreftene og myndighetene spilte ut deres kort. Det nærmeste man kommer situasjonen for dieselbiler slik den var for 10 år siden i dag er Liquified Petroleum Gas (LPG)... dette markedet ser så langt ut til å eksistere relativt beskyttet for Akersgaten og PR-kåte politikere på Stortinget...
Diesel power Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Også viktig her å ikke slå alle under en kam. Audi og BMW(?) har vedlikeholdsfrie partikkelfilter. Får du varsel her så er det vel bare å trøkke på over en liten strekke, eller måte man blåse rent? Husker ikke helt. Ihvertfall ikke snakk om noen 6-10.000,- kroner der i gården. I tillegg så leveres jo de aller fleste nye, som nevnt over, dieselbiler i Norge i dag med Webasto eller tilsvarende. Min blir ihvertfall meget kjapt varm, trolig raskere en de Bensinbilene jeg har hatt. Tror ikke akkurat det punktet vil være så utslagsgivende. Det er også vel kjent at bl.a Peugot, Citroen, Koreanere generelt og Mazda som er nevnt i innlegget ikke er helt up to date når det kommer til denne teknologien. Prøv å montere en PowerBox på Huyndai eller Peugot så får dere raskt svar på dette(Ikke at så mange anbefaller powerbox lengre da ). Bilmagasinet Motor testet dette forrige mnd, og det rakk ikke mange km før Peugoten fikk varsel/alarm. Mazda og Huyndai er vel heller ikke meg bekjent for å ha det mest spennende motorprogramet med diesel, så æ skjønner jo selgers ståsted også da. Masse merkelige påstander fra slike som det der. Mulig de ikke vet bedre, at selgerskolen deres rett og slett er sinnsykt god på hjernevasking. Fikk slengt i trynet av en person at BMW hadde falt av lasset fordi de fortsatt hadde runde lykter. Det var jo ssssåååååå gammeldags Han stod og skulle selge meg en Brukt Scorpio med to svære spritdunker av noen lys felt inn i panseret En oppe på Honda påstod at BMW ikke hadde fulgt med i timen når det kommer til Motor. Jeg skal ikke rakke ned på Honda sine motorer, for de er faktisk bra, men han hadde tydeligvis mistet fokus ett sted på veien opp til stillingen som selger Og slik triller det å går. Æ har sansen for selgere som presenterer sitt produkt på en seriøs måte. Hvis de må gå i forsvarsposisjon, for deretter å angripe ett annet svært godt produkt, så sier det meg tvertimot at denne selgeren ikke er helt overbevist rundt sitt eget produkt. Men det er meg da At bensin kommer til få en liten oppsving framover tror også jeg, men de kommer ikke til å ta så store andeler med det første. Om dette skulle skje så måtte regjeringen først slengt ut ett nytt åte for valg av bensin, for deretter igjen å slenge på en avgift eller to. Skal ikke se bort ifra det heller da Det er jo tydelig at vi vil få se flere bensinmotorer med moment helt ned i kjelleren som også drar opp til 6-7-kanskje 8000omdr/min. 335i er vel bare en liten forsmak tenker jeg? Da begynner nok Dieselbygget å få problemer med å forsvare sitt behagelige arbeidsområde? På tampen så må det jo sies at dette er god butikk. Det er ikke sikkert alle bilmerkene ønsker vedlikeholdsfrie filter. Mazda er(var ihvertfall) den store stygge ulven når det kom til delepriser. Glemmer aldri da brodern skulle ha en liten gummiforing til viskeren på sin 626. 980,- kroner takk. Så var det en som sa at Ford og Mazda hadde makan system. Dro så på ford, og jammen hadde de ikke samme foringen, til rundt 50,- lappen. Knekte "vinkeljernet" som førersetet står på, nesten 1800,- kroner takk. Var høyt fokus på Mazda en periode for dette, så det er mulig de har endret seg. Men de var helt forferdelig på delepriser.
Der Barockengel Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Og slik triller det å går. Æ har sansen for selgere som presenterer sitt produkt på en seriøs måte. Hvis de må gå i forsvarsposisjon, for deretter å angripe ett annet svært godt produkt, så sier det meg tvertimot at denne selgeren ikke er helt overbevist rundt sitt eget produkt. Men det er meg da Ja, jeg har opplevd det der - så opptatte forbausende mange bilselgere er med å kritisere navngitte konkurrerende produkter, er det ikke rart det ikke blir tid til å informere om ting som vedlikeholdsrutiner på egne produkter. Forøvrig har jeg sansen for resonnementet ditt over.
Fredrik Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Ja, jeg har opplevd det der - så opptatte forbausende mange bilselgere er med å kritisere navngitte konkurrerende produkter, er det ikke rart det ikke blir tid til å informere om ting som vedlikeholdsrutiner på egne produkter. Forøvrig har jeg sansen for resonnementet ditt over. Jeg har også sansen for resonnementet mhp. at bilselgere som kritiserer andre bilmerker for å fremheve deres eget merke og/eller ikke er objektive i relasjon til deres eget bilmerke... knapt er verdt å bruke mer tid på. Det bør være mulig å f.eks fremheve BMW kvaliteter samtidig som man forsøker å selge en Audi... Audi er ikke best på alt, men det Audi er bedre på kan selvfølgelig fremheves samtidig som man erkjenner at BMW er bedre på andre ting. Dette skaper tillit og lyst til å føre en interessant dialog... som for min del har betydelig større sjanser for et mulig bilkjøp.
Der Barockengel Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Dette skaper tillit og lyst til å føre en interessant dialog... som for min del har betydelig større sjanser for et mulig bilkjøp. Hva du skriver over er selvsagt helt riktig, men jeg har likevel noen problemer med å se dette for meg gjennomført i særlig stor utstrekning. Hvorfor? Hmm, jeg lurer på om det ikke ville være å strekke noens selgere tiltro til eget produkt litt vel langt - eller strekke selgerens tiltro til kundens evne til logisk resonnement ditto langt avgårde. Når dette er sagt, tror jeg nok denne tilnærmingsmåten kunne blitt adoptert med hell - av selgere som kunne bygget opp et fint renommé og en trofast kjøpergruppe - ikke uten å miste noen potensielle kunder, men samtidig kompensert ved å vinne andre, og kanskje i utgangspunktet lite overbeviste, kunder.
Gunnar Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Også viktig her å ikke slå alle under en kam. Audi og BMW(?) har vedlikeholdsfrie partikkelfilter. Får du varsel her så er det vel bare å trøkke på over en liten strekke, eller måte man blåse rent? Husker ikke helt. Ihvertfall ikke snakk om noen 6-10.000,- kroner der i gården.. Samme som Nissan med andre ord, "vedlikeholdsfritt" som plutselig ryker: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel ... tid=525040
hagenisse Skrevet August 25, 2008 Skrevet August 25, 2008 Mest utrolige der er jo at 76% har svart Ja, definitivt på "Ville du heller valgt en bensinbil nå som du vet at dieselbiler krever kostbare reparasjoner?" Så det blir ingen kostbare reparasjoner på bensinbiler? Knall!
Fredrik Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Mest utrolige der er jo at 76% har svart Ja, definitivt på "Ville du heller valgt en bensinbil nå som du vet at dieselbiler krever kostbare reparasjoner?"Så det blir ingen kostbare reparasjoner på bensinbiler? Knall! Fugl eller fisk ?... samma saken... folk flest tar det som er billigst...
Snake Oil Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Diesel motor i privatbiler er i de fleste tilfeller helt fullstendig meningsløst... Spare seg til fant er det også noe som heter
Fredrik Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Diesel motor i privatbiler er i de fleste tilfeller helt fullstendig meningsløst... Spare seg til fant er det også noe som heter Her er det nok ganske mye du ikke har fått med deg... selvom mange ikke helt vet den konkrete økonomiske forskjellen på det å kjøre en bensinbil vs. en dieselbil er det ingen tvil om at dieselbiler så langt har vært tildels betydelig mer økonomiske enn tilsvarende bensinbiler (les: så mange som 70% av nybilkjøperne tar neppe feil). Spørsmålet er hva som blir mest økonomisk i fremtiden.
Kjennern Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Her er det nok ganske mye du ikke har fått med deg... selvom mange ikke helt vet den konkrete økonomiske forskjellen på det å kjøre en bensinbil vs. en dieselbil er det ingen tvil om at dieselbiler så langt har vært tildels betydelig mer økonomiske enn tilsvarende bensinbiler (les: så mange som 70% av nybilkjøperne tar neppe feil). Spørsmålet er hva som blir mest økonomisk i fremtiden. Helt enig med deg, fattern har kjørt diesel bil siden 1986 og eneste grunn er økonomien. Kan si hav man vil om eldre diesel biler men samtidig på den tiden så kosta ikke diesel like mye som bensin heller. Idag så velger han fortsatt diesel pga økonomi. Når du kjører ca 50-60K km i året så tjener man en del på å bruke 0,3-0,4 l mindre på mila......
Andreas1 Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 - Også har det (iallefall til nå og på "vanlige dieselbiler") vært rimeligere å vedlikeholde en dieselmotor enn en bensinmotor.
drturbo Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Skaviseher: Tur retur Hadeland-Majorstua med polo 1,2 bensin, 153 km: 160kr drivstoff Tur retur Hadeland-Majorstua med Golf 1.9diesel, 153 km: 100kr i drivstoff.... Liten tvil om hva som lønner seg.... Polo'n hadde brukt vesentlig mindre bensin ved snillere bruk, men da hadde turen tatt 1t lenger.... Tommy
Fredrik Skrevet August 26, 2008 Skrevet August 26, 2008 Skaviseher:Tur retur Hadeland-Majorstua med polo 1,2 bensin, 153 km: 160kr drivstoff Tur retur Hadeland-Majorstua med Golf 1.9diesel, 153 km: 100kr i drivstoff.... Liten tvil om hva som lønner seg.... Polo'n hadde brukt vesentlig mindre bensin ved snillere bruk, men da hadde turen tatt 1t lenger.... Tommy Det må ha vært med en gammel Polo... dagens Golf 1,4 TSI med 122 HK og 7-trinns DSG gearkasse har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,59 liter/mil. 0-100 Km/t klarer den på 9,4 sekunder og topphastigheten er 197 Km/t. Tilsvarende har Golf 1,9 105 TDI DPF med 6-trinns manuell gearkasse et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på 0,52 liter/mil. 0-100 Km/t klarer den på 11,3 sekunder og topphastigheten er 187 Km/t. Den store finessen med Golf 1,4 TSI DSG er imidlertid dreiemomentet som er 200 Nm ved 1500 rpm... og det er ikke mye dårligere enn de 250 Newtonmeterene Golf 1,9 105 TDI DPF utvikler ved 1900 rpm... og spesielt ikke når man tenker på at Golf 1,4 TSI DSG har 17 HK mer. Golf 1,4 TSI DSG får man også i en utgave som yter 170 HK ved 6000 rpm og 240 Nm ved 1750 rpm, men da stiger det gjennomsnitlige bensinforbruket ved blandet kjøring til 0,73 liter/mil. Bonusen er imidlertid 0-100 Km/t på 7,7 sekunder og en topphastighet på 218 Km/t. Du må opp i en BMW 120i for å få tilsvarende ytelser, men da er prisen dessverre en helt annen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå