Gunnar Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 Skal man trimme billig så er det ikke noe nytt at man må velge biler som er overladet fra fabrikk, enten det er diesel/bensin eller kompressor/turbo. Sugetrimming, eller turbo/kompressorkonvertering er alltid dyrere. I følge BMW`s opplysninger er det mulig å kjøre intervallet 80-120 km/t i løpet av 6,3 sek som beste tid med en BMW 728I, og i følge samme kilde er det nøyaktig samme tall for 728IA på dette intervallet. 728I-utgaven er forøvrig en del raskere i de fleste andre intervaller så 728Ia har vel sin "sweet-spot" i dette intervallet mellom 80 og 120 km/t. 6.3 hørtes optimistisk ut. Jeg tror det er en mellomting mellom det og Fredrik sitt tall som er realistisk med min bil, men jeg skal teste det når jeg får på vinterhjula. Morsomt å se hvor stor forskjell det er med 20" og 16". Det som er litt interessant er at 730D (2001mod) har sammenlignbare aks.tider som 728I og er litt kjappere enn 728IA i mange intervaller. Jeg må jo si at jeg syns det er interessant andre veien jeg da. At en 5 år eldre 2.8-liters sugebensin holder tritt med en 3-liters turboladet dieselmotor - for ikke å glemme at 728 også har såvidt høyere toppfart.
740d Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 For meg som har sans for både diesel og bensin-utgavene av E-38 ville jeg bidra med litt fakta fra BMW i denne saken og forstår at det er delte meninger om hva som er den beste løsning for den enkelte kunde. De opplysningene som blir gitt herfra kan jeg garantere er realistiske verdier for en E-38 slik den forlot fabrikken. Dette kan avvike noe på en brukt, uorginal eller slitt bil. At noen mener at gamle bensinutgaver holder følge med moderne dieselutgaver er nok riktig men dette betyr ikke at det rent teknisk er slik at bensinmotorer er totalt overlegen. Det er lett å glemme at veldig mye av den hverdagen forbrukeren/kunden ser i denne sammenheng er styrt av både "blåruss", miljø, markedsfaktorer og politiske vedtak hos BMW. Som nevnt liker jeg både bensin og dieselmotorene i E-38 og kjenner prosessene i denne sammenheng fra innsiden av BMW systemet. Som et eksempel er det helt bevisst at man ved introduksjonen av 730D i 1998 velger å gi den en ytelse på 184 hk og øker til 193 i siste fase av E-38 perioden. Man plasserer den derved "riktig" i forhold til konkurenter, egne modeller(740D og 728I) og forsikringsklasser i store marked/land som deler inn disse etter HK-antall i biler. At denne motoren i 730D er designet/konstruert for å kunne levere 230hk allerede på dette stadiet, gjør at man som forbruker kan kjøpe en slik 730D og på en enkel måte få denne til å yte mer enn en 728I. Det er vel en av grunnene til at dette er en populær motor i E-38. Og for de som tar en ekstra runde med hardware kan få ytelser som burde holde til husbruk og norske fartsgrenser. Vi ser også at V8 dieselen fases ut og blir erstattet av den kraftigste varianten av 3.0 dieselen i den nye 7-serien. For å avslutte hvor jeg startet ser jeg veldig greit argumentene for å kjøre 730d samtidig som en 750i eller Alpina B-12 er en favoritt hos mange andre.
Snake Oil Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 den 204 hesters dieselen til bmw er ganske rå faktisk. en trimmet sådan i 3 serien går som et tog.den skyver bra hele veien uten store astmaanfall. må si meg ganske imponert over den faktisk. dieselmotorene har jo en stor fordel på salgsmakedet fordi de er overladet og med de muligheter det åpner.det kan jo ikke nektes for. men hvordan ville den klart seg mot en overladet bensiner med samme effektuttak og trimmingsmuligheter? husk at gamle 200hk bensinere lå å trykkte på 6+sec 0-100 allerede på slutten av 80,begynnelsen av 90 tallet.
Kjennern Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 Over til tema, mutterns Opel Corsa 2007 1,6 CDTI eller noe slikt er brukt for det meste pendling Nannestad - Oslo til og fra arbeid + noe små kjøring i Oslo. Også brukt på en del "lang turer" ned til syd i Vestfold. Denne fikk nå varsel om feil på DPF..... 1 år gammel og ikke rulla 20K km engang. På Opel bare disablet de den i comnputern intil neste service tror jeg. Har ikke helt kontroll på hva som ble gjort men de bytta ikke noe, og det å kjøre en tur med litt høyt turtall hjalp ikke det heller. Skal bli spennende å se hvor mange som kan få slike problemer etter hvert.........
Ron Jeremy Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 Det er en relativ kjent sak at diesel med commonrail motor (bl.a M57) anbefales å ikke lunke kjøre, faktisk er anbefalt turtall 2-2500 rpm. Den nye 3 liter dieselen bruker 0.57 på blandet og har CO på 152g, dette med 245 hk og 520Nm, imponerende tall. Det er lavere Co enn dieselmotorer i hhv Mondeo og Passat som yter 100 hk mindre... Forspranget ligger i teknikken sier jeg bare. På mange måter har vi nok lagt dieselmotorens storhetstid bak oss med tanke på moderne bensinmoterer som f.eks Volkswagens geniale TSI motorer. TSI motoren blir faset ut av VW systemet, for dyrt å produsere i hht VW, så den vil ikke lenger finnes i model programmet dems.
Azeton Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 Det er en relativ kjent sak at diesel med commonrail motor (bl.a M57) anbefales å ikke lunke kjøre, faktisk er anbefalt turtall 2-2500 rpm. Den nye 3 liter dieselen bruker 0.57 på blandet og har CO på 152g, dette med 245 hk og 520Nm, imponerende tall. Det er lavere Co enn dieselmotorer i hhv Mondeo og Passat som yter 100 hk mindre... Forspranget ligger i teknikken sier jeg bare. På mange måter har vi nok lagt dieselmotorens storhetstid bak oss med tanke på moderne bensinmoterer som f.eks Volkswagens geniale TSI motorer. TSI motoren blir faset ut av VW systemet, for dyrt å produsere i hht VW, så den vil ikke lenger finnes i model programmet dems. Forklar det til staten? Når man også har en svakere motor drar man den gjerne mer ut på turtall for og få flyten man ønsker, noe som er ganske anstrengende! Greit med diesel med litt momemt
Snake Oil Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 tsi blir vel levert i scirocco om jeg ikke husker helt feil.ingenting er for dyrt,bare det selger.hva tror dere dieselmotorene har kostet/koster? noen her som har hatt av innsuget på en feks 320d?? ikke noe pent syn.og det teknikkforspranget der tenker eg virker bra etter 90.000km med bykjøring.
Fredrik Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 6.3 hørtes optimistisk ut. Jeg tror det er en mellomting mellom det og Fredrik sitt tall som er realistisk med min bil, men jeg skal teste det når jeg får på vinterhjula. Morsomt å se hvor stor forskjell det er med 20" og 16". 80-120 km/t på 6,3 sekunder er alt for optimistisk... E46 330i Touring med 231 HK klarer disiplinen på 7,3 sekunder i 4. gear. E46 325i Touring med 193 HK klarer disiplinen på 8,2 sekunder i 4. gear. E46 330d med 204 HK derimot klarer disiplinen på 6,4 sekunder i 4. gear. E46 M3 med 343 HK klarer disiplinen på 5,3 sekunder i 4. gear (alle tall iht. BMW)... så kan man jo selv velge hvor man tror en E38 728i med automatgear ligger i forhold til disse modellene. Jeg holder en knapp på rett under 9 sekunder...
Fredrik Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 TSI motoren blir faset ut av VW systemet, for dyrt å produsere i hht VW, så den vil ikke lenger finnes i model programmet dems. Er du sikker på dette og ikke bare det faktum at Golf V er faset ut til fordel for en ny versjon... TSI motoren finnes stadig i bl.a Passat... ?...
740d Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 spørsmål til Fredrik. BMW oppgir at en BMW 728i og 728IA klarer intervallet 80-120 km/t på 6.3 sek. og samtidig sier de at en 728I gjør dette i 4 gir på 8,8 sek. Mener du at dette er feilinformasjon siden du tviler på at en 728IA klarer det på noe særlig mindre enn 9.sek? Mener du at det er 4 gir som er det beste giret å bruke hvis du vil oppnå raskest mulig akselerasjon fra 80 til 120 km/t med en 728I? Jeg ser at dine eksempler for intervallet 80-120 km/t er målt/oppgitt for 4-gir alle disse bilene klarer å kjøre dette intervallet vesentlig raskere ved å bruke 3-gir. Har en 99 modell 728IA i nabolaget, denne er helt original med 155 000km på telleren og i følge GPS`n gjør denne 80-120 km/t på 6,33 sek på flat asfaltert vei. Har en 2000 modell original 730d med 390 000km på telleren som gjør det på 7,00 sek. Dette er de 2 treigeste i 7er klubben hos oss.
Fredrik Skrevet September 9, 2008 Skrevet September 9, 2008 spørsmål til Fredrik.BMW oppgir at en BMW 728i og 728IA klarer intervallet 80-120 km/t på 6.3 sek. og samtidig sier de at en 728I gjør dette i 4 gir på 8,8 sek. Mener du at dette er feilinformasjon siden du tviler på at en 728IA klarer det på noe særlig mindre enn 9.sek? Mener du at det er 4 gir som er det beste giret å bruke hvis du vil oppnå raskest mulig akselerasjon fra 80 til 120 km/t med en 728I? Jeg ser at dine eksempler for intervallet 80-120 km/t er målt/oppgitt for 4-gir alle disse bilene klarer å kjøre dette intervallet vesentlig raskere ved å bruke 3-gir. Du misforstår hva som er poenget med disiplinen 80-120km/t... det er seigdragingsevnen (elastizität på tysk) og ikke maksimal akselerasjon som er poenget. Disiplinen måles normalt i 4. og 5. gear... og ikke 3. gear... nettopp fordi maksimal akselerasjon ikke er poenget. Hvorvidt dette er fornuftig når det gjelder bensinbiler er et annet spørsmål, men slik er nå engang disse målingene i alle oversikter fra BMW og andre bilfabrikanter. På den annen side er målingen for E46 M3 temmelig imponerende også når den skal gjennomføre 80-120 Km/t i 4. gear... den er hurtig i likhet med E46 330d, men man kan jo bare tenke seg hvor hurtig den er hvis den gjennomfører disiplinen i 3. gear. Det er imidlertid som nevnt ikke poenget med disiplinen.
740d Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 Hei Fredrik. Beklager hvis jeg har misforstått dine intensjoner her og du mener jeg kommer med informasjon som er lite relevant. Jeg har jobbet mye med slike akselerasjonstester og motorutvikling i den tiden BMW E-38 var den aktuelle 7-serien hos BMW. Seigdragingsevne er ikke ukjent begrep kan du si, men slik du beskriver det og sammenligner det her var det en litt uvant vinkling.Trodde derfor jeg kunne bidra med litt informasjon i denne sammenheng, da det fra mitt ståsted virket som det "fløt" litt informasjon som ikke holdt BMW-standard her. Jeg har ingen problemer med å følge din tankegang her men jeg ser ikke hvordan 728IA eller andre automater kan sammenlignes i denne sammenheng slik du beskriver det. Hadde vært greit om du forklarte hvordan man skal teste en 728IA på riktig måte i dette intervallet slik du ser det. Fordi 728IA har en annen utveksling i 4-gir i forhold til 728I gjør at det blir litt merkelig sammenligning sett fra mitt ståsted. At to motormessig identiske biler med forskjellig utveksling får forskjellig akselerasjon er velkjent. Dessuten er jo utvekslingen så forskjellig på disse andre modellene du nevner at denne testen med intervallet 80-120 km/t i 4-gir alene ikke gir noe verdifull informasjon når de sammenlines direkte, det må sees i en større sammenheng hvis man skal sammenligne så forskjellige biler med så forskjelig utveksling som du nevner her. Siden dette er et viktig testkriterie i denne diskusjonen kan jeg nevne at ved uttesting av M-67 motoren(740d) hadde vi en testvogn E-38 som vi hadde en "testkasse" i , denne kjørte intervallet 80-120 km/t i 4-gir på 3,95 sek. Riktig nok med en styringsfil som var litt "sterkere" enn det som ble den offisielle versjonen til slutt, men for store gutter var dette moro 750i`en hadde store problemer mot denne i mellomakselerasjonene.
Ron Jeremy Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 TSI motoren blir faset ut av VW systemet, for dyrt å produsere i hht VW, så den vil ikke lenger finnes i model programmet dems. Er du sikker på dette og ikke bare det faktum at Golf V er faset ut til fordel for en ny versjon... TSI motoren finnes stadig i bl.a Passat... ?... Jeg ser denne motoren er å finne i den kommende Golfen også - hmm, tror jeg stikker til Brilleland, trenger sterkere linser kanskje? Men jeg leste det et sted, hvor er jeg mer usikker på, enten Svenske AMS eller Teknikens verden. Har ikke lykkes med å finne artikkelen jeg refererer til dessverre. ved uttesting av M-67 motoren(740d) hadde vi en testvogn E-38 som vi hadde en "testkasse" i , denne kjørte intervallet 80-120 km/t i 4-gir på 3,95 sek. Riktig nok med en styringsfil som var litt "sterkere" enn det som ble den offisielle versjonen til slutt, men for store gutter var dette moro 750i`en hadde store problemer mot denne i mellomakselerasjonene Da begynner vi å snakke. Heftige saker!
Gunnar Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 80-120 km/t på 6,3 sekunder er alt for optimistisk... E46 330i Touring med 231 HK klarer disiplinen på 7,3 sekunder i 4. gear. Gir ned til 2. eller 3., og kutt til 5-6 sekunder. Det samme gjelder alle de andre eksemplene du kom med. så kan man jo selv velge hvor man tror en E38 728i med automatgear ligger i forhold til disse modellene. Jeg holder en knapp på rett under 9 sekunder... Jeg testa min med to pers, full tank og seriøst tunge 20" med 275-bakdekk, og den gjorde 8.1 på første (og eneste) forsøk, og det var fra 80 jevnt på GPS i 5. gir (inkl nedgiring mao.). Det er vel heller mer optimistisk at du tror din 318dT tar en 728ia?
Hansh Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 TSI motoren er jo og på plass i nye Skoda Superb (forøvrig en utrolig kjipt designet bil) også så regner med denne teknologien kommer til å bli enda mer utbredt fremover. Som Fredrik nevner er Golf V allerede på vei til å bli byttet ut med Golf VI, og dette er fordi Golf V er for dyr å produsere i forhold til hva den kan selge den for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå