Gå til innhold

- Frykter dødsbilene på veiene


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke min feil at mongovegvesen ikke har ledig time før om tre måneder. Da driter man heller i godkjenninga.

Hva er det du skal godkjenne som krever timebestilling da? Alt av senkesett, registrering, etc. kan tas på drop-in. Her i Tønsberg har de drop-in to hele dager hver uke. Bare å møte opp og få et kønummer, så venter man til det er gjort. Tipper andre trafikkstasjoner har samme ordning.

Dette har jeg --ALDRI-- hørt om..

De to gangene jeg har snakket med biltilsynet (hovednummret) for å få bestilt senking her i omegn, så har jeg da valget mellom notodden eller drammen (gidder ikke dra lengre i arbeidstiden). Drammen har som regel 2mnd ventetid, mens notodden har 1 mnd. Jeg har aldri hørt om at dem har sagt "men dem har jo dropin, så du kan jo bare stikke bort og høre", eller at jeg har blitt fortalt det på selve stasjonen.. så, kanskje et Tønsberg-fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg skulle ha godkjenningstime på BT her i Sarpsborg. skulle få senkesettet og felgene i vognkortet. Fikk beskjed om å bestille time, neste ledige time var om 7 uker. 7 uker gikk og jeg dro dit med alt av papirer jeg fikk beskjed om å ta med...

hilsa på kontroløren og ga han papirene, han gikk en runde rundt bilen og titta før han avsluttet med å fortelle meg at siden jeg ikke hadde tüv godkjente bolter så kunne han ikke godkjenne det :shock:

Fortalte han at jeg brukte orginalebolter, da de felgene jeg har på har samme innpress som på orginale felgene. Dette spilte ingen rolle :evil:

Enden på visa er at jeg gir blanke f**n i å godkjenne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle ha godkjenningstime på BT her i Sarpsborg. skulle få senkesettet og felgene i vognkortet. Fikk beskjed om å bestille time, neste ledige time var om 7 uker. 7 uker gikk og jeg dro dit med alt av papirer jeg fikk beskjed om å ta med...

hilsa på kontroløren og ga han papirene, han gikk en runde rundt bilen og titta før han avsluttet med å fortelle meg at siden jeg ikke hadde tüv godkjente bolter så kunne han ikke godkjenne det :shock:

Fortalte han at jeg brukte orginalebolter, da de felgene jeg har på har samme innpress som på orginale felgene. Dette spilte ingen rolle :evil:

Enden på visa er at jeg gir blanke f**n i å godkjenne det...

Å HERRE GUD.... :evil::evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er etter min mening at det har blitt for billig å trimme motorer. Før i tiden var prisen for å trimme en motor 600-1000 kroner pr. hestekraft (og motorene ble som regel lite kjørbare for alminnelig kjøring), men med dagens moderne turbomotorer koster det bare en brøkdel. I tillegg har folk flest betydelig mer penger å bruke på biler enn før i tiden. Dette har ført til at det nå er totalt anarki på veiene når det gjelder biler med alt for mange hestekrefter i forhold til hva bilene er konstruert for. Jeg tror heller ikke at arrangementer som f.eks gatebil har gjort situasjonen mindre problematisk iom. at uorganisert motorsport på amatør/gatenivå nå er en viktig del av ungdomskulturen mange steder. Det er en verden til forskjell på en Volvo 240 med kanskje 20-30 ekstra hestekrefter og dagens standardbiler som kan ha 100-200 ekstra hestekrefter. Det er fint nok at bilene evt. kan godkjennes, men fartsressursene bilene får medfører også en stor utfordring i trafikkbildet og ikke minst for sjåføren... som ofte ikke har alt for stor erfaring bak rattet. Det må en formidabel holdningsendring og betydelig strengere straffer skal vi få orden på dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer matnyttig:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742835.ece

Er det bare meg som synes reporteren har mistforstått budskapet og satt feil overskift på denne?: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3742819.ece

Hehe, tror han reporteren har missforstått litt ja..

Ellers så virker det jo ikke som om de folka har peiling på noe som helst,

Skal jaggu ikke forundre meg om en av de har en bil som er chip trimma selv, kanskje forige eier har gjort det og ikke nevnt dette ved videre salg.. Er ikke bare folk i bilmiljøet som kjører med chip i bilene sine, det er vel heller færrest få værsting bygg.

Helt fullstendig tåpelig hele artikkelen, de har ingen som helst innsikt i det i hele tatt.. Men skal stå fram og prate om det, det skal de.

Sendte søknad om godkjenning for 1 år siden snart,fortsatt ikkje fått en tilbakemelding engang...så kansje det er noe av grunnen til at folk gir blaffen?!?

Det der er det flere som sliter med, får aldri svar fra dem eller i værste fall det tar et par år.. Det blir bare teit.. Kunne folk fått tilbake melding på hva som i værste fall må gjøres for å få den godkjent og ting rundt dette hadde det nok blitt til at flere og flere hadde godkjent bilene sine. Men når man aldri får noe svar er det ikke rart folk gir blaffen nei.. Folk gidder ikke stå der nede å bli kjefta huden full av arrogante kontrollører som mener alt er feil og som er sure som faen. Og å vente 1-2år på et svar på en søknad er jo helt bak mål. Så mye har de ikke å gjøre, hvis de absolutt har det får de ansette mer folk.

Ved forrige kontroll, som ble utført på Vålerbanen 28. april i år, var resultatene nedslående.

– Av 688 biler som var inne til sjekk, var 108 uten godkjenning. Det er 108 for mange, mener Strand.

108 for mye ja, men grunnen til det er nok sikkert at de 108 ikke har fått time før om 3månder, eller at de har fått samme svar som S.Arnesen

Fortalte han at jeg brukte orginalebolter, da de felgene jeg har på har samme innpress som på orginale felgene. Dette spilte ingen rolle

Enden på visa er at jeg gir blanke f**n i å godkjenne det...

Da er det ikke rart det er 108 biler som ikker godkjent når det er sånn de driver sjappa si nedpå biltilsynet der...

Og dette er typisk norge som er verste sort av naziland mot motor entusiaster, se bare f.eks på alle bygg som blir dgodkjente hos tuv i tyskland. Eller hvor mange svenske biler som faktisk kjører med reg skilt på rudskogen. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er etter min mening at det har blitt for billig å trimme motorer. Før i tiden var prisen for å trimme en motor 600-1000 kroner pr. hestekraft (og motorene ble som regel lite kjørbare for alminnelig kjøring), men med dagens moderne turbomotorer koster det bare en brøkdel. I tillegg har folk flest betydelig mer penger å bruke på biler enn før i tiden. Dette har ført til at det nå er totalt anarki på veiene når det gjelder biler med alt for mange hestekrefter i forhold til hva bilene er konstruert for. Jeg tror heller ikke at arrangementer som f.eks gatebil har gjort situasjonen mindre problematisk iom. at uorganisert motorsport på amatør/gatenivå nå er en viktig del av ungdomskulturen mange steder. Det er en verden til forskjell på en Volvo 240 med kanskje 20-30 ekstra hestekrefter og dagens standardbiler som kan ha 100-200 ekstra hestekrefter. Det er fint nok at bilene evt. kan godkjennes, men fartsressursene bilene får medfører også en stor utfordring i trafikkbildet og ikke minst for sjåføren... som ofte ikke har alt for stor erfaring bak rattet. Det må en formidabel holdningsendring og betydelig strengere straffer skal vi få orden på dette problemet.

I USA har man holdt på slik i 40 år uten enorme problemer...

Hva er det problemet du maser om? Jeg opplever ingen slike fartsproblemer til daglig - der er det bare masse sølvfargede sotende dieselstasjonsvogner og aldri noen blodtrimmede 600 hk-dyr. De står uansett avskiltet i garasjen pga Biltilsynet og bensinpriser.

Dette er ikke et problem, og hvorfor skal man ha strengere straffer enn dagens vanvittige heksejakt???? Biltilsynet er dem som trenger en holdningsendring, de er like inngrodde som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er etter min mening at det har blitt for billig å trimme motorer. Før i tiden var prisen for å trimme en motor 600-1000 kroner pr. hestekraft (og motorene ble som regel lite kjørbare for alminnelig kjøring), men med dagens moderne turbomotorer koster det bare en brøkdel. I tillegg har folk flest betydelig mer penger å bruke på biler enn før i tiden. Dette har ført til at det nå er totalt anarki på veiene når det gjelder biler med alt for mange hestekrefter i forhold til hva bilene er konstruert for. Jeg tror heller ikke at arrangementer som f.eks gatebil har gjort situasjonen mindre problematisk iom. at uorganisert motorsport på amatør/gatenivå nå er en viktig del av ungdomskulturen mange steder. Det er en verden til forskjell på en Volvo 240 med kanskje 20-30 ekstra hestekrefter og dagens standardbiler som kan ha 100-200 ekstra hestekrefter. Det er fint nok at bilene evt. kan godkjennes, men fartsressursene bilene får medfører også en stor utfordring i trafikkbildet og ikke minst for sjåføren... som ofte ikke har alt for stor erfaring bak rattet. Det må en formidabel holdningsendring og betydelig strengere straffer skal vi få orden på dette problemet.

I USA har man holdt på slik i 40 år uten enorme problemer...

Hva er det problemet du maser om? Jeg opplever ingen slike fartsproblemer til daglig - der er det bare masse sølvfargede sotende dieselstasjonsvogner og aldri noen blodtrimmede 600 hk-dyr. De står uansett avskiltet i garasjen pga Biltilsynet og bensinpriser.

Dette er ikke et problem, og hvorfor skal man ha strengere straffer enn dagens vanvittige heksejakt???? Biltilsynet er dem som trenger en holdningsendring, de er like inngrodde som deg.

Nå starta du den rullende ballen. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må det være mulig å godkjenne noe, om vegvesenet vil at vi skal godkjenne ting...

Det er jeg selvfølgelig enig i, men det er bare en del av problemet slik jeg ser det. At en bil er godkjent er naturligvis mye bedre enn at en bil ikke er godkjent, men det forhindrer ikke at folk utnytter de ekstra hestekreftene på en uforsvarlig måte. Kanskje burde det være betydelig vanskeligere å få godkjent trimmede biler enn det er i dag... slik det er nå virker det mest som om myndighetene har resignert. Kanskje kunne man bruke straffelovens paragraf § 229 i en mer preventiv hensikt slik at den virker mer avskrekkende når folk kjører uforsvarlig i trimmede biler (altså utsetter andre for fare med forsett/overlegg) ?

Straffelovens § 229: Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje burde det være betydelig vanskeligere å få godkjent trimmede biler enn det er i dag... slik det er nå virker det mest som om myndighetene har resignert. Kanskje kunne man bruke straffelovens paragraf § 229 i en mer preventiv hensikt slik at den virker mer avskrekkende når folk kjører uforsvarlig i trimmede biler (altså utsetter andre for fare med forsett/overlegg) ?

Hvilken planet lever du på? Tydelig at du bare har eid A4-biler de siste 20 år, og alri opplevd det helvete det kan være med Biltilsyn eller Politi.

De har da beslaglagt biler i visse tilfeller her til lands. Leste om to menn som kappkjørte og krasjet med annen bilist i Østfold, og stakk fra stedet.

De fikk da fengsel, det får ikke knivstikkende somaliere på khat eller rumenske menneskesmuglere som ødelegger mennskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...