Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper vinterdekk av høy kvalitet, men jeg kjøper alltid vinterdekk i dimensjonen 195/65-15. Den beste begrunnelsen for å velge f.eks vinterdekk i dimensjonen 195/65-15 er at de koster en brøkdel av dimensjoner beregnet for 17" felger. Ergo kan man kjøpe nye vinterdekk hvert år eller hvert annet år... vinterdekk er absolut ferskvare og utviklingen går hurtig. For min del er det viktigere at bilen er mest mulig sikker enn at den ser fin ut om vinteren.

Vinterdekk i dimensjonen 225/45-17 koster ganske nøyaktig dobbelt så mye som vinterdekk i dimensjonen 195/65-15... ca. 700 kroner pr. dekk mot ca. 1400 kroner pr. dekk - (dekkonline.com). Hvorvidt ca. 3000 kroner er en liten eller stor kostnad er relativt. For meg er det ikke en avgjørende kostnad, men jeg vet om mange andre ting jeg heller vil bruke de samme pengene til... spesielt når vinterdekk i 17" ikke kan gi meg en klar teknisk fordel og/eller bedre kjøreegenskaper på vinterføre. Det handler mest om forfengelighet... og for noen betyr image alt, mens for andre er image mest noe de andre bryr seg om.

Skrevet

Jeg prøvde to biler ifjor med hakkapelita rsi, og begge imponerte stort så jeg har lyst å få tak i de nå før vinteren. Men kunne ikke finne dem sist jeg såg på dekkonline.

Står mellom 15", 16" og 18" felger. Har tidligere kjørt 16" med 205/55-16 Hakkapellita 4 pigg.

Skal iallefall ha piggfrie dekk. Har veldig lyst å ha 18" felgene, men både framkommelighet og økonomien vil nok lide av dette :lol:

Skrevet
Nå er det ikke så alt for lenge til at det er vinterdekk sesong, og i år må jeg ha meg nye dekk.. Har kjørt med Continental winter viking med pigg (195/65-15), de siste sesongene og har i grunn vært fornøyd med disse.. Lurte på hva folk anbefaler.??? Hva slags dekk/merke kjører dere med.?

Nye vinterdekk allerede :P

Ja de siste piggene forsvant sist da du lånte bilen min..!! ;-)

Skrevet
Kjører 225/45/17 Michelin X-ice og er meget fornøyd. Disse er piggfrie. Kjører på alt fra bysørpe til ordentlig vinter på fjellet og holke og fungerer meget bra.

Kjører med samme dekk og dimensjon på samme bil :D

Har ikke hatt noen problemer og kommer meg fram overalt!

Skrevet
Skal iallefall ha piggfrie dekk. Har veldig lyst å ha 18" felgene, men både framkommelighet og økonomien vil nok lide av dette :lol:

Jeg vet ikke hvordan det er med din modell, men min E61 tok se like godt frem med 245/40 R 18, som jeg gjorde med min E60 som rullet på 225/55 R 16.. :)

Skrevet

En avgjørende faktor for valg av dekk er hva slags bil du kjører, bl.a pga ulik vekt på biler kan gi veldig forskjellig kjøreegenskaper på dekk.

Jeg kjøpte Hakkapelitta Q til 323n som jeg syntes var altfor myke til bilen.

Piggdekk kan være bra på is, men dekkene funker ofte dårligere når de blir litt slitt. Jeg har alltid kjørt piggfritt.

Brede dekk er elendig i dyp snø når de begynner å bli en del slitt. Man må gjerne kjøre 15-20 km saktere enn trafikkflyten på det verste føret etter min erfaring når de er slitt. Men man bør jo strengt tatt bytte slitte dekk da.

Tror ikke jeg kommer til å kjøre noe særlig på glatta med M3n i år. Har ganske harde vinterdek.. bakfelgen er 19x10" med 275 ettellerannet :P

Skrevet
En avgjørende faktor for valg av dekk er hva slags bil du kjører, bl.a pga ulik vekt på biler kan gi veldig forskjellig kjøreegenskaper på dekk.

Jeg kjøpte Hakkapelitta Q til 323n som jeg syntes var altfor myke til bilen

De aller fleste vinterdekk i Norge er jo Q-merket da (Som er hastighetskoden) de fleste driver ikke med høyhastighetskjøring på vinteren. Vil tippe at 95% av vinterdekkene vi selger i løpet av sesongen er Q-merket.. Men de siste årene har jo bilene vokst en del og hjulene blir naturligvis større.. Og stort sett når du kommer opp i størrelsen 18" + begynner utvalget og begrense seg og stort sett blir hastighetsmerkingen høyere pga dimmensjonene.. Vekten på bilen spiller jo inn på hvilken LI (Load Indeks) du må ha på dekket..

Kjører selv med Dunlop Graspic DS2 (piggfritt) i 225/45R17 og var veldig fornøyd med de etter sist sesong.. Fikk ikke prøvd de så mye på snø da vi hadde kanskje 3 dager totalt med snø, men de dagene jeg prøvde var det utmerket..

Det jeg derimot fikk testet de en del på var is.. Og dette var de helt fantastiske på etter min mening.

Så kan på det varmeste anbefale disse jeg.

Skrevet

Kjører med Hakkapelita RSi 205/65-15 på min e39.

Dekkene er super på snø, bra på is, ganske myke og dårlige på våt asfalt som det er en del av her i området :shock:

Har kjørt flere ganger over fjellet øst-vest om vinteren uten problemer. Til tross for dårlige våtveisegenskaper tror jeg at det blir RSi neste gang også. Blir kanskje på 16" felger for å få litt bedre kjøreegenskaper.

Ellers er det jo morsomt å se antispinnen jobber i 3. gir under aks på våt asfalt med 520en :D

Skrevet

hakkepelita piggfri funker okei for meg ikke noe problem er det helt holke så får jeg heller ta det mer med ro men er sjeldent så da synes jeg piggfri er greit

Skrevet

Kjørte på Continental piggdekk den gang jeg ikke visste bedre og hadde Saab 9000 :) Lite pigg igjen etter to år.

Ellers var det vel kanskje bilen som skuffet mest på vinterføre :o

Valgte Nokian sist, bla. for å spare en tusenlapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...