Gå til innhold

Ny bensin I4 med turbo fra BMW.


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Her ser det ut som om det endelig er konkret, en I4 turbo med mer effekt enn sine I6 søsken sies det.

Vi har jo snakket om det før (Fredrik) nå ser det ut til å bli en realitet.

:wink:

begynner å bli usikker på fremtiden til I6 motorer nå.

:roll:

http://www.automotorsport.se/news/15548/bmw-chef-bekräftar-ny-turbofyra--starkare-än-sexorna/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje heller motorer med enda flere sylindre og større volum enn I6'erne som går en usikker fremtid i møte. Skulle tro I6 motorene heller vil få tilsvarende høyere effekt som en kommende I4, og da kan gjøre jobben i enda større/sprekere modeller enn hittil på samme måte som I4 motoren hopper noen hakk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Hansh, vil nok tro i4turbo er for små til og ta over i6'ens rolle i de større bilene. F.eks. 5-serie, 6-serie, 7-serie og X-serie.

Men de vil nok komme godt til sin rette i 1-serie og 3-serie der bilene allerede er godt bemanet av i4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Denne tråden har jeg ikke fått med meg, men artikkelen i AMS bekrefter vel egentlig bare hva vi har hatt en mistanke om i lang tid... rekkesekseren slik vi kjenner den uten turbo blir i fremtiden en kuriositet... den er ikke effektiv nok. Dagens rekkefirere er heldigvis noe helt annet enn de gamle uharmoniske, vibrerende og strupede klumpene fra bl.a E34 og E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det går mot slutten med inline6 altså...

Som sagt er det nok andre ting som etter hvert viser seg mer effektive når co2 og forbruk tas med i bildet - og det illusterer jo litt av en utvikling fra 90-tallet, eks;

- Hvor mange andre produsenter hadde 2-litere på 150 (suge)hester når m50b20 ble lansert, og i maaange år fremover?

- Eller, for å ta ett annet eksempel: Mitsubitshi Sigma med 3 liter V6 på 166 hester, mot m3 3.0 på 286...

Eksemplene er mange (kan også ta i4 motoren m42b18 mot andre 1.8 sugemotorer).. Dette viser BMWs evne til å alltid ligge litt i forkant av andre produsenter, og håper de med den nye I4 i det minste kan gjøre det, selv om det kanskje markerer starten på slutten på I6, spess i de mindre bilene. Håper bare at de blir mye mer enn f eks audis a4T-motorer (som for all del, er helt OK motorer :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan motoren leverer kreftene er vel så viktig å ta i betraktning. Jeg er spent, men skuffet over at det blir mindre og mindre lidenskap, og mer og mer miljøkomprosmiss, i den grad det i hele tatt kan kalles kompromiss..

220 4 syl turbohk blir dessverre ikke det samme som 220hk 6 syl hk.

Se bare på Honda.. Der kjører man dieselbil til man passerer 5000rpm. Heldigvis er ikke variabel turbogeometri langt unna dagligbilen :) Forhåpentligvis blir det en revolusjon i kjørbarhet!

USA, EU og utslippspolitikk.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220 4 syl turbohk blir dessverre ikke det samme som 220hk 6 syl hk.

En firesylindret motor med turbo som yter rundt 220 HK har i dag typisk et motorvolum på rundt to liter... en tilsvarende effektiv rekkesekser med 220 HK har typisk et motorvolum på 2,5 liter. Dagens alternativ fra BMW har imidlertid et motorvolum på ca. tre liter. Problemet med en rekkesekser på ca. 2,5 liter er at dreiemomentet vil være i området rundt 250 Nm ved ca. 3500 rpm... mot ca. 280-300 Nm mellom 1700 og 5000 rpm for en turboladet firesylindret motor med turbo. Den nye VW Scirocco med 200 HK er et godt eksempel i denne sammenheng når det gjelder et normalt effektuttak. Dette får betydning for hele kjøreopplevelsen og ikke minst bensinforbruket. En tradisjonell rekkesekser har absolut sine fortrinn, men tiden da M30B35 motoren var state of the art er dessverre forbi. Dette betyr naturligvis ikke at dagens tradisjonelle rekkeseksere er dårligere enn f.eks M30B35, men derimot at dagens rekkefirere med turbo/kompressor er så mye mye bedre enn før. Audi TTS har f.eks en rekkefirer på 1984 cm3 med turbo som yter intet mindre enn 272 HK ved 6000 rpm og 350 Nm mellom 2500 og 5000 rpm... og dette er en ganske så imponerende effekt for en relativt liten rekkefirer... selvom den er tvangsforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor mange andre produsenter hadde 2-litere på 150 (suge)hester når m50b20 ble lansert, og i maaange år fremover?

Opel kadett hadde en 2-liter med akkurat 150hk, og det finnes masse med likt eller mer effekt.

- Eller, for å ta ett annet eksempel: Mitsubitshi Sigma med 3 liter V6 på 166 hester, mot m3 3.0 på 286...

Men tror du 166hk var det absolutt meste de greide presse ut? Kan jo sammenligne M52B28, altså en 2.8 liter med 193 vs honda sin 2-liter med 250... hm.. :wink:

Forøvrig enig med oddis at det blir for mye miljøkompromiss, men på en annen side var el-motor helt ok det... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinforbruk og miljøfaktorer er 4 syl overlegen, skulle man tro..

Men hva skjer så da man man overlader en rekke 6? Hvor havner momentkurva da? Og hvor mye mer CO2 ekstra produserer man? Og hvor mye mer kjørbarhet får man? Hvor mye mer avgass produserer en 4 syl ved hard belastning, kontra en større på 60% last? De som så "racet" mellom M3n og Priusen på Top Gear skjønner litt av hva jeg vil fram til, uansett hvor irrelevant testen var. Man må skreddersy motorer som passer bilene, og deres brukområde.. Jeg er ikke helt enig i at de gjør det idag, men meg om det.. :?

At man stadig får feitere og tyngre biler, som igjen må ha mer krefter er det jo et lite mysterium at de hele tiden bygger ned motorer og heller setter opp vedlikeholdskostnader. Avgiftspolitikken har mye av skylda til denne tilspissingen i motorkonstruksjon, og det er hva jeg har å si om den saken.

Misforstå meg ikke, jeg er kjempeimponert og entusiastisk over de utrolige framstegene innen motorteknologi/teknikk og følger de med argusøyne selv, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til holdbarheten til disse maskinene. Klart at BMWs ingeniører er flinke, men det er en og annen "superkonstruktør" i de ganske land som har prøvd ut slike effekter på motorene før... og holdbarheten..

Vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10 år eller så, kanskje også tidligre, får vi nok se BMW med stort sett "bare" I4 diesel og bensin motorer på det norske markedet.

Majoriteten som blir solgt her hjemme, er biler med under 250hk, og med disse tallene klarer både I4 bensin og diesel å nå disse summene.

Se allerede på 123D, twin turbo med 204 hk og 400+Nm.

:wink:

Fremtiden og dens miljøhensyn tvinger der frem, lik det eller ei - slik ser det ut til å bli.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det går mot slutten med inline6 altså...

Som sagt er det nok andre ting som etter hvert viser seg mer effektive når co2 og forbruk tas med i bildet - og det illusterer jo litt av en utvikling fra 90-tallet, eks;

- Hvor mange andre produsenter hadde 2-litere på 150 (suge)hester når m50b20 ble lansert, og i maaange år fremover?

- Eller, for å ta ett annet eksempel: Mitsubitshi Sigma med 3 liter V6 på 166 hester, mot m3 3.0 på 286...

Eksemplene er mange (kan også ta i4 motoren m42b18 mot andre 1.8 sugemotorer).. Dette viser BMWs evne til å alltid ligge litt i forkant av andre produsenter, og håper de med den nye I4 i det minste kan gjøre det, selv om det kanskje markerer starten på slutten på I6, spess i de mindre bilene. Håper bare at de blir mye mer enn f eks audis a4T-motorer (som for all del, er helt OK motorer :P)

Hva med Toyota Carina E 1.6 med 115 hk som kom i 1992 mot E36 316i med 100 hk som kom i 1991? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor mange andre produsenter hadde 2-litere på 150 (suge)hester når m50b20 ble lansert, og i maaange år fremover?

Opel kadett hadde en 2-liter med akkurat 150hk, og det finnes masse med likt eller mer effekt.

- Eller, for å ta ett annet eksempel: Mitsubitshi Sigma med 3 liter V6 på 166 hester, mot m3 3.0 på 286...

Men tror du 166hk var det absolutt meste de greide presse ut? Kan jo sammenligne M52B28, altså en 2.8 liter med 193 vs honda sin 2-liter med 250... hm.. :wink:

Forøvrig enig med oddis at det blir for mye miljøkompromiss, men på en annen side var el-motor helt ok det... 8)

Hehe, joda, dro bare et par eksempler jeg :P På den annen side kan man fint presse ut mer enn 193 hester av m52b28 også :P

Poenget mitt var ganske enkelt at BMW alltid har ligget langt framme i utviklingen i forhold til konkurrentene (som f eks VW og Audi), men jeg vil ikke si at de alltid har vært suverene, da det ville vært en løgn :)

Og Hansh: Den Carinaen ER sprek, OG holdbar :o Har en kompis som har en slik, og har gått (les blitt voldtatt, HARDT) sikkert 500 000 km...og står ikke tilbake for eksempelvis langt nyere og mindre herja vectra B 1,8 eller audi a4 1,8 (med 125 hestekrefter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det går mot slutten med inline6 altså...

Som sagt er det nok andre ting som etter hvert viser seg mer effektive når co2 og forbruk tas med i bildet - og det illusterer jo litt av en utvikling fra 90-tallet, eks;

- Hvor mange andre produsenter hadde 2-litere på 150 (suge)hester når m50b20 ble lansert, og i maaange år fremover?

- Eller, for å ta ett annet eksempel: Mitsubitshi Sigma med 3 liter V6 på 166 hester, mot m3 3.0 på 286...

Eksemplene er mange (kan også ta i4 motoren m42b18 mot andre 1.8 sugemotorer).. Dette viser BMWs evne til å alltid ligge litt i forkant av andre produsenter, og håper de med den nye I4 i det minste kan gjøre det, selv om det kanskje markerer starten på slutten på I6, spess i de mindre bilene. Håper bare at de blir mye mer enn f eks audis a4T-motorer (som for all del, er helt OK motorer :P)

Hva med Toyota Carina E 1.6 med 115 hk som kom i 1992 mot E36 316i med 100 hk som kom i 1991? :roll:

Har ikke det med 8v og 16v noe å si her da?

Syns forøvrig at bmw skulle produsert biler med r6,overlading og et slagvolum som ikke er "barnslig".

At bmw kan r6 motorer,og motorer generelt er vel ikke til å stikke under en stol.

De var vel også ganske tidlig ute med å bruke turbo.

Jeg krysser fingra for at de tar til vett og lager en motor som gjør at de virkelig viser alvor og muskler.

6 syl,turbo og 3liter ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...