Lars89 Skrevet September 25, 2008 Skrevet September 25, 2008 Opplever likevel å bli forbikjørt i 60-soner til stadighet, selv om speedometer viser ca 67km/t og reell fart gps 62km/t. DET burde vel ikke komme om et sjokk etter noen år i trafikken i Norge. Trafikken går å godt som aldri i under 70... ofte oppimot 90 her på Sørlandet. Man er en sinke hvis man ligger i under 110 i 80-sona. (noen) Norske bilister har fått nok og tøyer grensene for å beholde lappen hver eneste dag, hadde grensa hvert 10 eller 20km/t høyere hadde de kanskje holdt grensa...
Torbjørn E39 Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Sjokk nei. Det er vel en grunn til 60 soner da, fotgjengerfelt, gangsti, flere av/på-kjørsler. Skulle da en fotgjenger starte å gå over veien og man kommer i 70-80 så får vel den fotgjengeren en gratis tur langs E6 på panseret eller en aldri så liten flygetur. Kan umulig være noen god følelse å stoppe bilen og gå for å se hvordan det gikk med fotgjengeren. Har funnet ut for mange år siden at å kjøre for fort for å komme 10-15 min tidligere til målet ikke har noe for seg. Bedre å kjøre jevnt, rolig og smidig. Da blir man mindre stresset, ikke så sliten etter å kjørt mil etter mil og sist men ikke minst man kommer trygt til målet. Alle som kommer borti nesten ulykker bør evaluere sin kjøring før man kaller den andre en idiot. Mulig han/hun er en idiot men siden vi andre er mye bedre bilister burde vi forutsett at han andre er en idiot og planlagt vår kjøring i forhold til han/hun. Mange har problemer med å få gitt tegn tidsnok, plassert seg riktig osv. Har sett en del som gir på før forbikjøring for å komme seg veldig nært forankjørende før de legger seg ut, hvis da den personen man skal kjøre forbi ser i speilet sitt 3 sek før du blinker deg forbi så kan man fort få 3 biler side om side. Gir alltid tegn med blinklys i god tid før forbikjøring og så skifter felt. Det handler om å bli sett slik at andre bilister ser hva du er i ferd med å foreta deg. Jeg er ingen skolebil-lærer. Men mange skylder på de andre bilistene. Mulig de har rett, men bevisstgjør din kjøring for å gjøre deg selv tryggere. Det er noe man kan gjøre, å påvirke andre til å kjøre bedre er verre....
Hansh Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Sjokk nei. Det er vel en grunn til 60 soner da, fotgjengerfelt, gangsti, flere av/på-kjørsler. Skulle da en fotgjenger starte å gå over veien og man kommer i 70-80 så får vel den fotgjengeren en gratis tur langs E6 på panseret eller en aldri så liten flygetur. Kan umulig være noen god følelse å stoppe bilen og gå for å se hvordan det gikk med fotgjengeren. Har funnet ut for mange år siden at å kjøre for fort for å komme 10-15 min tidligere til målet ikke har noe for seg. Bedre å kjøre jevnt, rolig og smidig. Da blir man mindre stresset, ikke så sliten etter å kjørt mil etter mil og sist men ikke minst man kommer trygt til målet.Alle som kommer borti nesten ulykker bør evaluere sin kjøring før man kaller den andre en idiot. Mulig han/hun er en idiot men siden vi andre er mye bedre bilister burde vi forutsett at han andre er en idiot og planlagt vår kjøring i forhold til han/hun. Mange har problemer med å få gitt tegn tidsnok, plassert seg riktig osv. Har sett en del som gir på før forbikjøring for å komme seg veldig nært forankjørende før de legger seg ut, hvis da den personen man skal kjøre forbi ser i speilet sitt 3 sek før du blinker deg forbi så kan man fort få 3 biler side om side. Gir alltid tegn med blinklys i god tid før forbikjøring og så skifter felt. Det handler om å bli sett slik at andre bilister ser hva du er i ferd med å foreta deg. Jeg er ingen skolebil-lærer. Men mange skylder på de andre bilistene. Mulig de har rett, men bevisstgjør din kjøring for å gjøre deg selv tryggere. Det er noe man kan gjøre, å påvirke andre til å kjøre bedre er verre.... Synes det er veldig fornuftig det du sier her, men vil rette det til at mange har problemer med å gi tegn - punktum! Vet ikke om det skyldes manglende IQ, manglende bevegelsesevne eller bare aroganse, men hvis folk lærte seg at de var blant andre folk ute på veien og forholdt seg til normal høflighet (noe mange nordmenn er skremmende dårlige på) så tror jeg mange ulykker hadde vært ungått. Er fortsatt også for at man med jevne mellomrom (5 år?) må ta en ny kjøretest for å vise at man husker regler, er oppdatert på nye regler og kjøremønstre og at man er i stand til å forholde seg til hele trafikkbildet. Sertifikatet er ingen menneskerett! Hvis man også endrer alle hovedveier til forkjørsveier og merker tydelig hvor man har vikeplikt så tror jeg det etter hvert kan begynne å ligne på noe. Tror og at det kan være en idé med en del kjøretimer der man virkelig lærer på en trygg måte med veileder hvor grensene går og hvordan bilen oppfører seg når man bryter disse grensene. Skader ikke om dette foregår i en litt eldre bil med dårligere kjøreegenskaper enn de fleste skolebilene (de hadde en stund en gammel Scorpio på glattkjøringsbanen på Voss, slik at de som kjørte der kunne få prøve den til slutt og oppleve forskjellen på gammel balje og moderne bil). 60-soner og lavere er de stedene, spesielt på langkjøring, der jeg alltid er forsiktig, nettopp fordi det er der det er størst sjanse for at noe uforrutsett dukker opp og ikke minst er det størst sjanse for at politiet har kontroll der. For å provosere enda mer enn trådstarter kan jeg til slutt komme med følgende påstand: Alle som kjører Audi (inkludert de av VW sjåførene som ønsker at de egentlig har en Audi) og store SUV'er skulle hatt krav om ekstra opplæring og oppfølging i folkeskikk og egne/bilens begrensninger.
Marius2002 Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Hmm, minner meg om her forleden da en eldre kvinne kom bak meg i en gul Nissan Micra i ei sinnsyk fart i 60 sonen, jeg holdt 60 og hun lå å presset bak meg leenge helt til hun fant en luke å kjøre forbi meg på.. Hun tjente vel ikke noe spesielt på dette hun havnet bare foran meg og resten var kø. Jeg lå bak henne et godt stykke og begge svingte av en vei mot der det var 80 sone, jeg tok henne på aksellerasjonen og kjørte forbi henne da jeg hadde 60 på speedometeret, hun kunne ikke hatt mer enn 40/50 på vei oppover. Jeg fikk langlysene hennes i speilet mitt og noe av det verre hornbrukene jeg har hørt. Kanskje jeg ikke skulle ha kjørt forbi, men jeg brøt ingen fartsgrense, ingen biler imot og brukte blinklys på at jeg la meg ut.
marararius Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Hmm, minner meg om her forleden da en eldre kvinne kom bak meg i en gul Nissan Micra i ei sinnsyk fart i 60 sonen, jeg holdt 60 og hun lå å presset bak meg leenge helt til hun fant en luke å kjøre forbi meg på.. Hun tjente vel ikke noe spesielt på dette hun havnet bare foran meg og resten var kø. Jeg lå bak henne et godt stykke og begge svingte av en vei mot der det var 80 sone, jeg tok henne på aksellerasjonen og kjørte forbi henne da jeg hadde 60 på speedometeret, hun kunne ikke hatt mer enn 40/50 på vei oppover. Jeg fikk langlysene hennes i speilet mitt og noe av det verre hornbrukene jeg har hørt. Kanskje jeg ikke skulle ha kjørt forbi, men jeg brøt ingen fartsgrense, ingen biler imot og brukte blinklys på at jeg la meg ut. Vært borti noe av det samme, men da var det en gammel gubbe i en 240 som såvidt hang sammen!
Torbjørn E39 Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Staten satser heldigvis mere og mere på 4felts vei med 2 filer i hver retning med midt-deler. Dette mener jeg er fornuftig med tanke på trafikksikkerhet og burde vært standard ved fartsgrenser 70 og høyere. Slipper å tenke på idiot- forbikjøringer. Front mot front er fortsatt mulig da noen ikke klarer å finne rett påkjørsel og kjører da mot kjøreretning og helst i den fila det går fortest. En ting er ihvertfall sikkert at krabbefil slik de har i Sverige ikke ville fungert i Norge. I Norges land er det viktig å ligge godt inntil midtstripa og ikke gi særlig plass.... Synd å si at Norge faktisk har noe å lære av svenskene når det gjelder bil og trafikk.
skisseper Skrevet September 26, 2008 Forfatter Skrevet September 26, 2008 Alle som kjører Audi (inkludert de av VW sjåførene som ønsker at de egentlig har en Audi) og store SUV'er skulle hatt krav om ekstra opplæring og oppfølging i folkeskikk og egne/bilens begrensninger. hehehe. jeg har også merka meg audi-sjåfører! Jeg tror mye av grunnen til at audi-sjåfører setter bilen sin så høyt er fordi de aldri har kjørt en bmw. Jeg lot en kollega låne bilen min engang, og det var noe ganske annen enn den trøtte A4`en
Lars89 Skrevet September 26, 2008 Skrevet September 26, 2008 Hmm, minner meg om her forleden da en eldre kvinne kom bak meg i en gul Nissan Micra i ei sinnsyk fart i 60 sonen, jeg holdt 60 og hun lå å presset bak meg leenge helt til hun fant en luke å kjøre forbi meg på.. Hun tjente vel ikke noe spesielt på dette hun havnet bare foran meg og resten var kø. Jeg lå bak henne et godt stykke og begge svingte av en vei mot der det var 80 sone, jeg tok henne på aksellerasjonen og kjørte forbi henne da jeg hadde 60 på speedometeret, hun kunne ikke hatt mer enn 40/50 på vei oppover. Jeg fikk langlysene hennes i speilet mitt og noe av det verre hornbrukene jeg har hørt. Kanskje jeg ikke skulle ha kjørt forbi, men jeg brøt ingen fartsgrense, ingen biler imot og brukte blinklys på at jeg la meg ut. Det der er så utrolig "klassisk". Folk som klikker totalt i trafikken og ikke har motor til å følge med. Har egentlig aldri forstått de som kal klikke med tuta/fjernlysa. Det som har skjedd har skjedd, sjåføren visste sannsynligvi at han gjorde noe "galt" og så lenge det gikk bra uten fare for andre ser jeg ikke poenget med å klikke totalt. Sannynligheten for å møte personen igjen, ihvertfall i trafikken er minimal. Er faktisk usikker på om tuta i bilen min virker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå