Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 www.toll.no Vekt: 1485 KW: 85 Co2: 156 Du må også påberegne å betale mva etter en anslått verdi av bilen.. La oss si de mener den er verdt 80.000kr før import (ikke så langt unna sannheten om man ser på det tyske markedet) samt mva på frakt (3.000kr ved egentransport) pluss norske skilter.. Så du kan plusse på en 20.000,- der. Nå vil selvsagt engangsavgiften gå ned en smule når bilen fyller år da. utgjør ca.5.000,- Jeg personlig ville ikke tatt meg bryet. Spesielt når jeg vet hvor tregt markedet er for tiden. Kan godt hende du ender opp med en pris på 120-140 før du får solgt den her på bjerget. Takk skal du ha for informasjonen. Jeg gidder nok heller ikke bryderiet for så små beløp som det her er snakk om... + at det er en betydelig risiko mhp. hva man ender opp med å få solgt bilen for i Norge. Vel... jeg bytter inn BMW´en hos BMW her i Danmark og kjøper en ny 2009 E91 for import til Norge. Spørsmålet er så hvilken modell jeg bør kjøpe... bensin eller diesel ?... Jeg er litt sugen på en bensinbil igjen og en E91 318i virker som et godt kompromis prismessig. En E91 320i koster over 40000 kroner ekstra og det er den vel ikke verdt ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Uten tvil 320i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 Uten tvil 320i De 27 ekstra hestekreftene koster nesten 1500 kroner stykket... mot godt og vel 1300 kroner stykket ved overgangen fra E91 316i til E91 318i. På den annen side kan det være at E91 320i har mer utstyr som standard og da stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Jeg hefter meg også ved at de 27 hestekreftene som skiller E91 318i og E91 320i først er tilgjengelige høyt opp i turtallsregisteret. E91 320i yter først 170 HK ved 6700 rpm mot 143 HK ved 6000 rpm for E91 318i. En forskjell på kun 20 Nm ved 4250 rpm (maksimalt 190 vs 210 Newtonmeter) er knapt noe å skrive hjem om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Legg heller pengene i en godt utstyrt 318i, enn en dårlig utstyrt 320i. Pass på du får med deg iDrive! Den er jo så snadder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Vi snakker om forholdsvis "små" motorer her. Om du har tenkt å fortsette å kjøre omtrentlig like mye i framtiden som du har gjort med din nåværende bil, og ha mye av samme kjøring (pendling om jeg ikke har forstått deg helt feil) så må jeg bare få lov å spørre deg hvorfor en "liten" bensinmotor frister? Hva kan en slik motor gi som ikke en tilsvarende stor dieselmotor gir? Jeg er ottofantast selv, men små firere som må tynes opp i turtall får jeg ikke til å passe sammen med biler som fort ligger på en 1.500kg og oppover. Det blir rett og slett for masende. Du har sikkert skjønt det. Men i ditt sted så hadde jeg nok valgt å fortsette med oljefyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 Vi snakker om forholdsvis "små" motorer her. Om du har tenkt å fortsette å kjøre omtrentlig like mye i framtiden som du har gjort med din nåværende bil, og ha mye av samme kjøring (pendling om jeg ikke har forstått deg helt feil) så må jeg bare få lov å spørre deg hvorfor en "liten" bensinmotor frister? Hva kan en slik motor gi som ikke en tilsvarende stor dieselmotor gir?Jeg er ottofantast selv, men små firere som må tynes opp i turtall får jeg ikke til å passe sammen med biler som fort ligger på en 1.500kg og oppover. Det blir rett og slett for masende. Du har sikkert skjønt det. Men i ditt sted så hadde jeg nok valgt å fortsette med oljefyr. Jeg er ikke så sikker på om jeg har skjønt det jeg bør skjønne når det gjelder hva slags motor jeg bør ha... det er fordeler og ulemper ved både diesel og bensinmotorer. Jeg er enig med deg i at en liten bensinmotor kan være slitsom hvis den må piskes for å yte nok effekt... dette er helt klart også min bekymring etter fem år med en E46 318d Touring. En av de direkte årsakene til at jeg har holdt ut med denne bilen... som på papiret er relativt effektsvak (115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2300 rpm) er at man nesten aldri føler at man mangler effekt. Gearutvekslingen er perfekt avstemt i forhold til motorens effekt og momentkurver. E46 318d er ikke hurtig, men den er heller aldri direkte langsom i akselerasjonene... og den trenger ikke å piskes for å yte fornuftig med en relativt flat momentkurve så langt nede i turtallsregisteret. Så... det er godt mulig at en E91 318d mer er modellen for meg... helt uavhengig av om jeg skal kjøre langt eller ikke i forbindelse med jobb/hjem. Et annet poeng er at det ikke er rare effekten man trenger for å kjøre på motorveier i en jevn hastighet og derfor føler jeg at en 318i/318d har nok effekt, men det er helt klart at 190 Nm ved 4250 rpm er noe helt annet enn 300 Nm ved 1750 rpm. Det mest fornuftige jeg kan gjøre er vel å prøve de aktuelle modellene én gang til... *sukk*... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Uten tvil 320i De 27 ekstra hestekreftene koster nesten 1500 kroner stykket... mot godt og vel 1300 kroner stykket ved overgangen fra E91 316i til E91 318i. På den annen side kan det være at E91 320i har mer utstyr som standard og da stiller saken seg selvfølgelig annerledes. Jeg hefter meg også ved at de 27 hestekreftene som skiller E91 318i og E91 320i først er tilgjengelige høyt opp i turtallsregisteret. E91 320i yter først 170 HK ved 6700 rpm mot 143 HK ved 6000 rpm for E91 318i. En forskjell på kun 20 Nm ved 4250 rpm (maksimalt 190 vs 210 Newtonmeter) er knapt noe å skrive hjem om. Meget mulig det duger med 318i, særlig hvis man kun tenker økonomi Jeg synes imidlertid forrige versjon av E90 320i som hadde 150 hk må ha såpass med effekt egentlig. "Lat" karrakter som føles helt lineær og "kjedelig" på effektkurven. Med 170 hk må det begynne å hjelpe, selv om sekser står svært høyt på min ønskeliste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 Meget mulig det duger med 318i, særlig hvis man kun tenker økonomi Jeg synes imidlertid forrige versjon av E90 320i som hadde 150 hk må ha såpass med effekt egentlig. "Lat" karrakter som føles helt lineær og "kjedelig" på effektkurven. Med 170 hk må det begynne å hjelpe, selv om sekser står svært høyt på min ønskeliste. Joda... en ny 3-Serie med rekkesekser er sikkert fint det, men når prisen for en E91 325i er minimum 533000 kroner sier jeg nei takk (selvom en E90/91 fortjener en potent rekkesekser). En E91 325i er ikke nesten 190000 kroner bedre enn en E91 318i. Et annet alternativ er å kjøpe en pent brukt nyere E46 330i Touring, men etter fem år med en E46 er jeg ferdig med den modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Joda... en ny 3-Serie med rekkesekser er sikkert fint det, men når prisen for en E91 325i er minimum 533000 kroner sier jeg nei takk (selvom en E90/91 fortjener en potent rekkesekser). En E91 325i er ikke nesten 190000 kroner bedre enn en E91 318i. Et annet alternativ er å kjøpe en pent brukt nyere E46 330i Touring, men etter fem år med en E46 er jeg ferdig med den modellen. Nå må en ikke glemme her at den brukte 325en du en gang skal selge også vil dra inn en god del mer igjen enn en 318i/d, så regnestykket blir ikke så enkelt som at den blir 190.000,- dyrere. Du binder opp 190.000,- mer kapital, men du får igjen mye av det. De siste tusenlappene som går opp i røyk må du vurdere opp mot den ekstra gleden og moroa med å ha en potent rekkesekser med deilig lyd, hvor du vil nyte hver eneste gang du trår på gassen, eller om du fortsatt vil tøffe rundt i en kjip firerutgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Den evige kampen imellom fornuft og følelser.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 2, 2008 Share Skrevet Oktober 2, 2008 Nå må en ikke glemme her at den brukte 325en du en gang skal selge også vil dra inn en god del mer igjen enn en 318i/d, så regnestykket blir ikke så enkelt som at den blir 190.000,- dyrere. Du binder opp 190.000,- mer kapital, men du får igjen mye av det. De siste tusenlappene som går opp i røyk må du vurdere opp mot den ekstra gleden og moroa med å ha en potent rekkesekser med deilig lyd, hvor du vil nyte hver eneste gang du trår på gassen, eller om du fortsatt vil tøffe rundt i en kjip firerutgave. Det er vel også en del (noe?) mer standardutstyr på en 325i enn en 318i, som man da kan trekke ifra denne summen på 190 000,-. Kanskje 40-50 000,- i utstyr som 318i-en ikke har? I'm just guessing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Oktober 2, 2008 Share Skrevet Oktober 2, 2008 Man kan jo selvfølgelig ønske seg en 325 eller 330 og argumentere for at man får igjen endel av den større investeringen kontra en 318/320, men det krever jo at man har den ekstra kapitalen til å begynne med. Dersom jeg i dag skulle kjøpe ny BMW etter mitt budsjett, så hadde det uten tvil blitt en 318d. Tilstrekkelige ytelser og en grei pris som også tillater litt utstyr. Bluewater med M-pakke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 2, 2008 Share Skrevet Oktober 2, 2008 I dette tilfellet her, så er vel det eneste "økonomiske problemet", at Fredrik vil nok kjøpe bilen cash kontant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Oktober 2, 2008 Share Skrevet Oktober 2, 2008 Joda... en ny 3-Serie med rekkesekser er sikkert fint det, men når prisen for en E91 325i er minimum 533000 kroner sier jeg nei takk (selvom en E90/91 fortjener en potent rekkesekser). En E91 325i er ikke nesten 190000 kroner bedre enn en E91 318i. Et annet alternativ er å kjøpe en pent brukt nyere E46 330i Touring, men etter fem år med en E46 er jeg ferdig med den modellen. Nå må en ikke glemme her at den brukte 325en du en gang skal selge også vil dra inn en god del mer igjen enn en 318i/d, så regnestykket blir ikke så enkelt som at den blir 190.000,- dyrere. Du binder opp 190.000,- mer kapital, men du får igjen mye av det. De siste tusenlappene som går opp i røyk må du vurdere opp mot den ekstra gleden og moroa med å ha en potent rekkesekser med deilig lyd, hvor du vil nyte hver eneste gang du trår på gassen, eller om du fortsatt vil tøffe rundt i en kjip firerutgave. Enig! Må alltid tenke på at man skal selge å.. Men ville sett på biler som er ca et år gamle.. En god del å spare på det da biler synker en god del i pris det første året.. Da kan du få en greit utstyrt 325 til en tilnærmet ny pris av 320.. Skal å nevne at den nye 318d ikke går så verst med automatkasse.. Rimelig ssportslig denne kassa.. Særlig vis man å for på en chip.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 2, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2008 Jeg er gjerrig... veldig gjerrig... folk som ikke har gjeld, en TV som er 18 år gammel og kjører rundt i en gammel original E46 318d Touring er normalt veldig gjerrige... Når dette er nevnt er det en kjent sak at verditapet på de mer kostbare BMW modellene er betydelig større enn for de mindre kostbare modellene og når jeg etter fem år og 170000 Km stadig kan få tilbake over 40% av kjøpesummen for vår 2003 E46 318d Touring... er det egentlig meget bra. Jeg tror helt sikkert ikke at dette ville ha vært tilfellet med f.eks en tilsvarende E46 325i Touring lesset med alt utstyr. Kunsten er selvfølgelig å finne balansegangen mellom fornuft og begjær når man skal kjøpe en helt ny bil. Vår nye BMW kommer til å bli vesentlig mer påkostet enn vår nåværende BMW, men leken stopper ved E91 320i/320d... mer kostbare modeller enn det koster mer enn de smaker for min del. På den annen side skal vår kommende BMW har godsaker som Xenonlys, 17" 284 Multiekefelger, Dakotaskinninteriør, klimaautomatikk med to soner mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå