Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ny tid møter gammel tid, en familie i en E3 3,0L på Bygdøy i begynnelsen av 70 årene. Legg merke til Mai rosa i grillen, når så du en bil med det sist ;)

attachicon.gifimage.jpg

 

 

 

Godt poeng - jeg innbiller meg at jeg faktisk så en bil med maiblomst i år. Men du har helt rett - de har blitt sjeldnere.  En utdøende tradisjon?

 

Maiblomsten ble opprinnelig solgt for å skaffe midler til hjelp mot tuberkulose.

Norske kvinners sanitetsforening selger fortsatt mailblomst for bil, selv om jeg ser de har fiffet litt opp på fargene:

http://artisti.bits.no/epages/NKS.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/NKS/Products/618  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, er det ikke en....

 

post-44396-0-37173200-1382999975_thumb.j

 

  

Nei, det er nok ikke det.

 

Rometsch Beeskow ble laget i et lite antall - under 200 regner man med - og målgruppen var dem som ønsket en noe mere sporty VW uten å måtte betale så mye som en Porsche 356 kostet.

 

Karosseriet til Rometsch Beeskow var banket i aluminium rundt en ramme av stål, som igjen var strukket rundt en treramme.

Etter hvert som årene gikk begynte alt mulig ugøy å skje med denne konstruksjonen: Treet råtnet, stålet rustet og aluminumen korrorderte pga. kontakt med stålet.  Ikke uten grunn er bilen sjelden i dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har fått med deg, var det i helgen 5 år siden denne tråden ble startet.

 

Jeg vil derfor benytte jubileet til å takke hver enkelt som har lest tråden, og ikke minst de som som har vært med på å bidra så langt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har fått med deg, var det i helgen 5 år siden denne tråden ble startet.

 

Jeg vil derfor benytte jubileet til å takke hver enkelt som har lest tråden, og ikke minst de som som har vært med på å bidra så langt. :)

Gratulerer! :D

Dette er nok definitivt en av de beste trådene her på forumet og ett herlig avbrekk fra skamsenk, turbobygg og soting. Jeg oppdaget tråden forholdsvis sent men den har gitt mye glede og underholdning så langt, håper det fortsetter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, hvilken harmoni. :D

 

 

Gratulerer! :D

Dette er nok definitivt en av de beste trådene her på forumet og ett herlig avbrekk fra skamsenk, turbobygg og soting. Jeg oppdaget tråden forholdsvis sent men den har gitt mye glede og underholdning så langt, håper det fortsetter :)

 

Takk for det. :)

 

Fint du liker tråden, den vil nok fortsette så lenge jeg synes det har noe for seg å skrive i den.  Eller med andre ord: Så lenge noen leser den og finner den interessant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svart norskregistrert Rometsch deltok på veteranbilløpet Sandvika - Sundvollen i sommer. Var borte og tok en titt på denne underlige doningen som jeg verken hadde sett eller hørt om før. Koselig liten bil, med direkte fine linjer. Morsomt at den er så sjelden og at det går en her til lands :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rometsch Beeskow har fått navn etter to personer. Friedrich Rometsch var den ene. Den andre var Johannes Beeskow, som arbeidet hos Rometsch på 1950-tallet, og som var sterkt delaktig i denne bilens tilblivelse.

 

 

Her ser vi Johannes Beeskow på besøk på et VW-treff i Hessisch Oldendorf i 2003, da Beeskow var 90 år. På bildet tar han bilde av bl.a. sin kone foran en Rometsch-produsert VW taxi.

 

 

751704.jpg

 

 

Rometsch-taxien gir oss et inntrykk av hvordan et firedørs VW kunne sett ut.

 

 

 

huckes2.jpg

 

 

Et bilde til fra Hessich Oldendorf, der vi ser Beeskows kamera: Det er litt vanskelig å si helt nøyaktig, men for meg ser det ut som en 35mm Summicron på en Leica M2. Legg merke til den eksterne lysmåleren i tilbehørsskoen.

 

 

751703.jpg

 

 

Leicas M-serie er en av de ultimate kameraklassikerne fra andre halvdel av forrige århundre, og det er kanskje ikke veldig overraskende en slik var i bruk etter 35-45 år etter at den var produsert. Jeg synes heller ikke det er veldig overraskende at en Leica M var Johannes Beeskows foretrukne kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeskow forlot Rometsch i 1956 og tok imot en stilling hos Karmann i Osnabrück, der han arbeidet til 1976.

Hos Karmann var bl.a. Beeskow involvert i konstruksjonen av Opel Diplomat Coupe.

 

 

1965_Opel_Diplomat_V8_Coupe__A__classic_

 

 

Diplomat Coupe er ved første øyekast en imponerende bil, med bl.a. V8-motor.

 

 

pictures_opel_diplomat_1965_1.jpg

 

 

Teknisk sett var den likevel ganske konservativ, og ting som stiv bakaksel med bladfjærer var med på å gjøre at den virket langt mindre dynamisk og framtidsrettet enn BMWs  E9, som også ble produsert hos Karmann mens Beeskow var aktiv hos karosserifabrikanten. Opelen ble også en langt mindre salgssuksess enn BMWs coupe..

 

 

bmw_e9_1971_pictures_6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok spiller Karmann en rolle i begivenhetene som gjorde at Rometsch Beeskow aldri ble noen storselger. Rometsch kunne nok solgt bilen i langt høyere antall, men Volkswagen ønsket ikke at karosserifabrikanter skulle produsere biler basert på et VW-chassis: VW ønsket selv å produsere en mere sporty bil basert på Boblen, og nektet derfor å selge rene chassis til Rometsch. Sistnevnte ble derfor tvunget til enten å kjøpe komplette nye Folkevogner og demontere dem, eller å kjøpe brukte Folkevogner og bruke dem som basis for sin Beeskow.

 

I mellomtiden arbeidet VW videre med det som skulle bli deres egen sportsbil.Det ble tilslutt det italienske designstudioet Ghia som stod for formgivingen, Produksjonen av bilen foregikk i Tyskland, hos Karmann i Osnabrück. Navnet på bilen var som de fleste alt har gjettet, Volkswagen Karmann Ghia.

 

 

1957_volkswagen_karmann_ghia-pic-39502.j

 

Vår.

 

 

En venn av meg mener at Karmann Ghia er en av de vakreste bilene som er laget. Blant masseproduserte biler innehar den en litt spesiell posisjon: Italiensk design, standard tysk mekanikk.

 

 

 

volkswagen_karmann-ghia_1955_images_2.jp

Sen Karmann Ghia med sorte striper i støtfangere og store baklykter.

 

 

Dette er greit hvis man skal reparere, siden motordeler er standard hyllevare. Ikke fullt så eksotisk at kjøreegenskaper og ytelser tilsvarer en standard Boble, sett bort fra at Karmann Ghiaen hadde fordel av lavere luftmotstand.

 

 

wallpapers_volkswagen_karmann-ghia_1957_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...