Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Peugeot-Renault-Volvo V6-motoren kom i en oppgradert utgave rundt 1985.

I denne oppnådde man en mer kultivert gange. Selv om motoren ble tatt i bruk i flere nye modeller, blant annet Peugeot 605 og Citroën XM, begynte årene å merkes, trass i at motoren etterhvert ble utstyrt både med turbo og fireventilsteknikk. Volvo satset etterhvert på sin egen treliters rekkesekser - utviklet med bistand fra Porsche - mens Lancia i de siste årsproduksjonene av Thema fikk bruke konsernsøster Alfa Romeos glimrende V6-motor.

Lancia var uten tvil et fint bilmerke med en stolt historie frem til 90-tallet. Top Gear har et fint innslag i en episode der de hyller nettopp Lancias historie. Dine foreldres Thema må ha vært hurtig og det stemmer at Porsche 911 Turbo (930) med 300 HK klarte 60-120 Km/t på 3-4 sekunder... :)

Jeg antar Turboen er manuelt giret? ;) Å sammenligne en standardisert fleksibilitetsmåling på en bil med mauell girkasse med en mellomakselerasjon på en automatigiret bil, er vel egentlig å sammenligne epler og appelsiner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar Turboen er manuelt giret? ;) Å sammenligne en standardisert fleksibilitetsmåling på en bil med mauell girkasse med en mellomakselerasjon på en automatigiret bil, er vel egentlig å sammenligne epler og appelsiner. ;)

Selbstverständlich... Porsche 911 Turbo hadde firetrinns gearkasse frem til og med 1988 modellen. Fleksibiliteten var med andre ord ikke all verden i forhold til dagens teknikk, men 430 Nm var uansett relativt imponerende i 1986... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fine og interessante innlegg fra din hånd Barockengelen... 8)

Tusen takk - oppmuntrende ord er alltid inspirerende. Jeg får se hva mer jeg kan finne på for deg og de 3-4 andre faste leserne av tråden. :mrgreen:

En vakker dag tar jeg meg sammen og kjøper jeg en C6... :)

Lover du? :D

Renault 16 har jeg hatt, skammer meg enda..

Men det er da glimrende! Blir du med og kikker på en Renault 16 som er til salgs? Neste helg? Fint å ha med en ekspert. :) Akkurat denne er det visst noen som har mekket veldig på slik at akselavstanden på den ene siden er 7cm lengre enn på den andre. Amatører! Tror du jeg kan prute bilen mye ned i pris pga. dette? :lol:

4cu3h82i2rchcjjbm6hz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvølgelig er det litt som å sammenlingne epler og appelsiner. Men det jeg ville frem til er at PRV motoren i senere generasjoner ikke ble så ille, både med tanke på ytelse og kultivert gange.

Og det at Thema 6V hadde en ganske heftig aks. i mellomregisteret har nok overasket mange, synes det var veldig artig å ligge akkurat på 60 km/t i 60 sone og ta en kick-down når det ble 80 når en eller annen "tulliig" lå bak og presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - oppmuntrende ord er alltid inspirerende. Jeg får se hva mer jeg kan finne på for deg og de 3-4 andre faste leserne av tråden. :mrgreen:

Hehehe... det er helt sikkert ganske mange flere som følger tråden... 8)

Nja... gode eksemplarer står i kun ca. 10K Euro i Tyskland. Citroën C6 er uten tvil et fantastisk alternativ til den heller kjedelige porteføljen av Mercedes-Benz, Audi og BMW. Jeg holder dog en knapp på Jaguar XJ og S-Type med stor motor. Wicky er på rett kurs... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CX - bilen som kostet Citroën en formue å utvikle - stod ferdig et drøyt halvår før Renault 30. Bilen var planlagt som en anti-Mercedes, men timingen for Citroën var svært dårlig, og oljekrisen rammet dem hardt. Designet krediteres Jean Giret i Citroëns egen designavdeling, men hvor original var egentlig CX-designet i 1974?

Tid for å quote meg selv fra side 39 i denne tråden:

Morsomt! Det er så lenge siden jeg leste det innlegget på side 39, så det hadde jeg glemt. Bilen er helt klart en nesten identisk prototype for CX... Hele syv år før Citroen lanserte en verdensnyhet som holdt seg godt igjennom hele 80-tallet. Snakk om å være forut for sin tid.

Ironisk nok er Paolo Martin som i 1967 skapte 1800-konseptet i en alder av 24 år, i dag kanskje mest kjent for sitt arbeid med to helt annerledes coupé-modeller.Fiat 130 Coupé:

Rolls Royce Camargue:

Imponerende å skape så fantastiske design i så ung alder. Fiaten er knallfin, men Rollsen har jeg "aldri" likt. Den er for amerikanisert i designet, og ikke like tidløs som andre Rollser.

Vi på jo heller ikke glemme førstegenerasjon av VW Passat som kom i 1973, med det da så moderene "Fastback" designet.

Passat er en legende, selv om mange ikke vil gi den en slik ære. Mitt første minne fra Passat er når jeg satt i baksetet på en 1980 modell, og jeg så rett opp i himmelen pga den strekte/lange bakruten. Det var en 1.6 TD mener jeg, samme motor som i Golf 1.

Flaminio Bertoni (enda en italiener) designet tidlig på 50-tallet bilen som for alltid kommer til å fremstå som en sann revolusjon når det gjelder bildesign. Han var også ansvarlig for den nesten like geniale Citroën Traction Avant fra 1934.

Jeg har noen familiebilder et eller annet sted med en slik Traction Avant. Min bestefar eide en slik på 50-tallet, og kjørte på flere langturer rundt i Norge med min bestemor, onkel og far. Han konverterte til Volvo 140-serie på sent 60-tall, men Citroen-sykdommen ble jo (som nevnt tidligere) overført til sønn gjennom en GS og CX (+ Renault og Peugeot).

Ellers må jeg nevne at jeg har et minne fra 1989 brent inn i hjernen av en grønn Renault 16..Det var en fetter av meg med et ferskt førerkort, og han kom sidelengs ut av en sving på en grusvei rett over gårdsplassen til bestefaren min :lol: Husker både bestefaren min og jeg fikk et stort hakeslepp med "WTF" :lol:

Morsomt hvor nostalgisk jeg blir av denne tråden. Er det rart man vender tilbake til bimmers år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som hadde en Renault 14 på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Bilen husker jeg med glede fordi vi var et par fettere og en kusine (type 12-13 år gamle) som hadde det temmelig morsomt sammen på vei til sommerferie fra Oslo til Lillesand i 1979-80. På vei hjem igjen, 4-5 uker senere, satt jeg på med en onkel. Han hadde en Rover 3500 Vanden Plas med alt... skinn, cruise, klima, takluke, elektriske vinduer og skikkelig stereo. V8 motor... jeg har aldri glemt opplevelsen. Biler som dette var ikke vanlig i Norge for 32 år siden... 8)

b9jfcw4b4euopixlhmja.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fine og interessante innlegg fra din hånd Barockengelen... 8)

En vakker dag tar jeg meg sammen og kjøper jeg en C6... :)

Renault 16 har jeg hatt, skammer meg enda..

Men det er da glimrende! Blir du med og kikker på en Renault 16 som er til salgs? Neste helg? Fint å ha med en ekspert. :) Akkurat denne er det visst noen som har mekket veldig på slik at akselavstanden på den ene siden er 7cm lengre enn på den andre. Amatører! Tror du jeg kan prute bilen mye ned i pris pga. dette? :lol:

4cu3h82i2rchcjjbm6hz.jpg

Det spørs om du ikke kan få ned litt pris der ja :lol:

Min var en TX, svært godt utstyrt, sentrallås, el.vinduer, servo, turteller og 5 gir.

Det var også bytta til R20 motor, så den gikk ikke verst.

Den endte sitt liv i ett sandtak, begynte visst brenne og vi hadde ikke noe å slokke med #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om Rover SD1 så er det en bil som faktisk fasinerer meg litt, ingen vakker bil dessverre med likheten med Ferrari Dayona i fronten gjør den litt småtøff. Må jo ikke glemme at bilen kom i 1976 og var i produksjon helt fram til 1987, så bilen tålte tidens tann meget bra. Var kun enkle facelifter som skulle til for å gjøre den moderene nok til å overleve store deler av 80 tallet også, men Rover 800 som var etterfølgeren klarte aldri å nå opp dit SD1 var :) Lansert som sagt i 1976 etter å ha vært under utvikling av Rover og Triumph (skulle erstatte Rover P6 og Triumph 2500) Under utviklingen så ble bilen desginet slik at den skulle være enkel å produsere, noe forgjengeren P6 ikke var. Disse design elementene som skulle forenkle produskjonen var ikke så synlig men bla dasjbordet var utviklet slik at det var ikke mange komponentene som skulle til for å produsere venstrestyrt eller høyrestyrt. I 1977 ble bilen kåret til årets bil i Europa og i 1979 kom V8-S versjonen, videre ut på 80 tallet fikk bilen oppgraderinger som nytt interiør, kromlister rundt lyktene, vindusvisker bak og nye lister bar under lyktene. V8ern fikk insprøytning og var standard motor i USA utgaven, selvsagt :) Skulle England trukket fram to av sine største produkter i 1976 så hadde det blitt Rover SD1 og Concorden, Rovern for sitt nyskapende og tidløse design og Concorden rett og slett fordi verden aldri hadde sett maken til passasjerfly :)

j1nyll8czu5pampvmu73.jpg

8zyidf6isc0suy32b9up.jpg

Det ble forøvrig også planlagt en stasjonsvogn utgave av SD1 men den ble bare produsert i noen prototyp eksemplarer og den så heller ikke helt bra ut. Politiet i England brukte Rover SD1 flittig i mange år og bilen var ett godt alternativ til Mercedes og BMW i status klassen. Dessverre så var kvaliteten så som så på disse bilene, som på de fleste britiske biler fra denne perioden. Men så ille som det fremgår på Top Gear i BL Callenge var det ikke, der hadde produsern vert til å løsna på diverse skruer og bolter så bilene skulle falle i fra hverandre under filming :wink:

i5jjaayaz65jhk5lq57i.jpg

gf0drgj894mvkm4nz0i5.jpg

Bilen gjorde seg forøvrig også kjent i en musikvideo på 80 tallet, og jammen har ikke en Saab også sneket seg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2167 Nm ved 1600 rpm... 240 Km/t ved 2000 rpm... :)

Jeg husker min onkels SD1 først og fremst fordi den hadde V8 motor. Forøvrig den samme General Motors baserte V8 motoren som britene brukte i en rekke andre bilmodeller fra Range Rover til Morgan. Rover SD1 hadde stil... britiske biler (alt britisk egentlig) hadde stadig stor status på slutten av 70-tallet. SD1 var også en stor bil... samt bred og lav i forhold til mange av alternativene fra konkurrentene. Jeg husker SD1 (årets bil i 1977) også som langt mer moderne enn de tradisjonelle luksusbilene fra f.eks Mercedes-Benz. Liftback/hatchback konseptet var høyeste mote på denne tiden med solide referanser fra Golf til den senere Porsche 928 (årets bil i 1978). SD1 var relativt alene om å tilby karosseriløsningen vedr. større luksusbiler i Europa selv om også Saab 900 og Renault 30 var hatchbacks. SD1 var, med all respekt, disse modellene totalt overlegen... spesielt med V8 motor.

Takk til Fredrik for interessant informasjon om modellen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under utviklingen så ble bilen desginet slik at den skulle være enkel å produsere, noe forgjengeren P6 ikke var. Disse design elementene som skulle forenkle produskjonen var ikke så synlig men bla dasjbordet var utviklet slik at det var ikke mange komponentene som skulle til for å produsere venstrestyrt eller høyrestyrt.

Noe et bilde viser svært tydelig:

v2ak4serojmb0ih6ivds.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengestrømmen var begrenset hos Rovers eierselskap British Leyland, og behovet for å gjøre arvtageren til Rover P6 billigere var sterkt. Ikke bare på lett synlige ting som dashbordet, også hjulopphenget fikk smake sparekniven. P6 hadde hatt et avansert forhjulsoppheng som var unikt for denne bilen, og et påkostet De dion bakhjulsoppheng. Siden Leyland ikke hadde en annen bil som kunne dele hjuloppheng med SD1, måtte man bygge et nytt hjuloppheng fra grunnen av.

Først noen bilder av hjulopphenget i forgjengeren P6. Et snitt som viser det spesielle forhjulsopphenget:

6f9at0bmeberersb03xs.jpg

Og De dion opphenget bak:

7zrawevfl2n8mfm6cvgv.gif

På SD1 ble Rover i stedet nødt til å velge et langt enklere MacPherson-system foran, mens bakhjulsopphenget var basert på en stiv bakaksel med spiralfjærer. :o

ui69rwxtrlpaoe2nm597.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raske bilder av Rover P6; lansert i 1963 med en toliters firesylindret motor. I likhet med sin etterfølger kåret til årets bil i Europa.

Fra 1968 og fram til modellen gikk ut av produksjon i 1977 etter å ha blitt avløst av SD1, ble den også levert med Rovers etterhvert tradisjonsrike 3,5-liters V8

niu0csdf4p73m005xy0r.jpg

Legg merke til plassering av reservehjul.

af60qodfcz76kgxkzog1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...