OLEZZ Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hele feilen er at dere ser på lyset. Kan med sikkerhet si at dere "tvinger" dere selv til å se på lysa. Man skal se langs høyere siden. Jeg kjører xenon i nær og tåkelys når jeg vil, hvor jeg vil. Kan ikke si jeg bryr meg dessverre, og det virker det ikke som imøtekommende gjør heller.
D.C.V Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Håpe du blir stoppa da Kanskje du bryr deg når det begynner og komme noen bøter
Azeton Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hele feilen er at dere ser på lyset. Kan med sikkerhet si at dere "tvinger" dere selv til å se på lysa. Man skal se langs høyere siden.Jeg kjører xenon i nær og tåkelys når jeg vil, hvor jeg vil. Kan ikke si jeg bryr meg dessverre, og det virker det ikke som imøtekommende gjør heller. En god teknink er det og se mot høyreside av veien. Men det blenderforsatt mer enn nødvendig og gjør at jeg som møtende bil ser dårligere framover! Møter du meg på veien da, får du noen Xenon-langlys rett i fleiser! For da setter jeg på langlysa og svinger mot deg.. Er en grunn til at det ikke er lov
Marius2002 Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Bruker AE og tåkelys når det er lyst ute, har som en tommelfinger-regel at jeg skrur på kjørelys og av med tåkelys når gatelysene tennes. Synes ikke det er verdt risikoen for å få bot, selv om det er stilig. Men følger jo ikke denne tommelfinger-regelen til punkt og prikke, hender ofte jeg skrur av tåkelysene og på med kjørelysene lenge før de skrues på. Må se det an, og det spørs veldig(men aldri omvendt, altså AE+tåke etter gatelysene er tent). At andre kjører med park- og tåkelys om kvelden bryr meg ikke stort, det er deres problem om de blir stoppet. Blir ikke blendet eller noe, så akkurat lysbruk er ikke noe jeg henger meg oppi hos andre, bortsett langlys bakfra eller forfra irriterer meg en del fordi jeg blir blendet, men som sagt bortsett ifra det så styrer jeg mitt og legger meg ikke borti andre.
Bimmerchris Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hele feilen er at dere ser på lyset. Kan med sikkerhet si at dere "tvinger" dere selv til å se på lysa. Man skal se langs høyere siden.Jeg kjører xenon i nær og tåkelys når jeg vil, hvor jeg vil. Kan ikke si jeg bryr meg dessverre, og det virker det ikke som imøtekommende gjør heller. Det er sånne kjøtthuer som deg som er problemet. NAF har jo gått ut og sagt at iflg tester som er gjort så har du ca 40% dårligere sikt dersom du møter en bil med tåkelys og nærlys etter mørkets frembrukk og i regnvær. Selv om man ser ned til høyre så minsker sikten din betraktelig. Du bryr deg sikkert den dagen du blir stoppet og får en bot,eller den dagen du møter en person på en mørk,smal og svingete vei på kvelden i regnvær,og personen blir såpass blendet at han trykker Q7`n sin inn i kupeen din.
Stephan.s Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Sett på langlysa. Folk som leker politi får det tilbake Tåkelysa lyser jo 2 meter foran bilen. Kan ikke skjønne at folk blir "blendet". Bilen ser best ut med tåkelys på Grunnen er egentlig ganske enkel hvis du tenker deg om. I våt veibane er det refleksjonen av tåkelysene i veibanen som er plagsom, ikke selve lysene.
Sjøbuse Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 jeg hater å møte biler med nærlys og grøftlys. selv midt på dagen er det irriterende. når jeg møter biler med kjørelys og grøftlys får de alt av lys jeg har tilbake. og tåkelys bak er også irriterende. spesielt i regn. da lyser alle vanndråpene på ruta rødt og man ser ikke noe.
///Mysild Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Jeg må si meg enig med trådstarter her...Tåkelys/kurvelys i fangeren var kuult på 90 tallet, nå ser det bare teit ut stynes jeg.. Tåkelysene blender spesielt når det regner. Håper det blir totalforbud mot på dagen også.. bare fordi du ikke har tåkelys tøffen
BMW-Coupe Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Ha på deg solbriller da, vis du blir blendet av et tåkelys, som lyser 2m foran bilen!
crizi Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 greit nok at sprederene reflekterer på våt veibane og blender.. men xenon på våt veibane er 10x værre blir jo halvveis blind et halvt minutt etterpå. og folk som ikke skal ha av langlys blender mye mer. ser ikke problemet med å kjøre med spreder og park, synes det ser bra ut også lett å se små dumper etc i veien foran bilen, fint for oss med lave biler
Stephan.s Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 også lett å se små dumper etc i veien foran bilen, fint for oss med lave biler Er der jeg ikke får det til å stemme. Tåkelys lyser en distanse på ca 25 meter fremover. I 80kmt beveger du deg 22m/s, og med en reaksjonstid på ca 1 sec, så rekker akkurat å se dumpa, for så å kjøre over den. Du rekker ikke å gjøre stort uten å oppdage den.
BreitBau Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Jada, det blir så mye bedre når alle som hater tåkelys kjører rundt å blender de som kjører med tåkelys med fjernlysa sine.. Er DU egentlig noe bedre da da? Først blir du blendet, så blender du tilbake? Da kan jo like godt du også kjøre med tåkelys! Onkel politi er onkel politi, og du er kun en annen sjåfør i trafikken som hvertfall ikke jeg stresser veldig mye med.. BTW: Neste gang dere er i Hallingdal.. Når dere får en Mondeo trykt opp i rævva, men 2 tusenmetere i grillen som har parklys i, nærlys på og tåkelys nede selv om det er BEK mørkt, så ikke vær så sikker på at det IKKE er politiet..
Saltkjelen Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Møter du meg på veien da, får du noen Xenon-langlys rett i fleiser! For da setter jeg på langlysa og svinger mot deg.. Er en grunn til at det ikke er lov Hvorfor skal du svinge mot vedkommende? For å stoppe bilen i motsatt kjørefelt og leke politi? Hmm.. nei.. Her gjelder det å blende tilbake med komplett bi-xenon sett! Personlig skjønner jeg meg ikke på de som blir blendet av park/tåke på kveldstid. Jeg kjører med dette konstant på opplyste veier. Landeveier forsvinner park/tåke over til xenon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå