Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men tåkelysa dine reflekteres i våt typisk våt asfalt og blender meg, det gjør ikke ham som møter meg 20 km/t over fartsgrensen med riktig lys. Tulling.

Hvorfor har ikke jeg, etter 6 år på veien, opplevd noe spesiellt ubehag da jeg møter andre trafikkanter med disse lysene? Greit, noen har selvsagt blendet meg, men det er etter klart feil innstilt lys, uten om det kan jeg ikke si att noen har blendet meg pga att det har reflektert opp fra våt asfalt..! Tulling kan du selv være, sier bare hva jeg har erfart, det må du tåle.

Om det er lov er en helt annen ting

Du misser hele poenget. Bar fordi du ikke har blir blendet av tåkelys+nærlys, så betyr det ikke at ingen andre har blitt det. Alle er ikke som deg.

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Bmwfanatic: At du ikke plages av andres lys er ikke problemet, det er at du plager andre med dine lys.

Og alt i alt; hva vinner du på å ha de på? Det er FORLENGST opplest og vedtatt at det spiller negativt inn på for eks oppmersomhet der hvor du skal se - nemlig fremover..og at lysene lyser 22 meter elns..og i 80 km/t flytter du deg nettopp 22 meter i sekundet eller noe sånt...

Da er det objektivt og ærlig talt tullete å bruke dem sammen med kjørelys/langlys...Så fikk jeg begrunnet det også!

Skrevet

Det vil vel alltid være sånn at enkelte gir helt faen i andre i trafikken.

Det er jo derfor vi har mange av de unødvendige ulykkene.

Så du sier att folk som meg gir totalt faen i trafikken?

Hvis du absolutt må ha på tåke + nærlys i trafikken i alle forhold,og driter i at folk kan bli blendet,så gir du jo faen i andre.

Skrevet

Hvis du absolutt må ha på tåke + nærlys i trafikken i alle forhold,og driter i at folk kan bli blendet,så gir du jo faen i andre.

Dette er egentlig veldig enkelt... det er forbudt... og det er en årsak til at det er forbudt. Så det er helt opplagt at man gir pokker i andre og loven hvis man kjører med lys i en slik kombinasjon.

Skrevet
Hvorfor har ikke jeg, etter 6 år på veien, opplevd noe spesiellt ubehag da jeg møter andre trafikkanter med disse lysene?

Tja, du bor garantert på et sted med bedre vær enn mange andre - selv har jeg bare kommet i nærheten av erfarë blendingsproblemet på kystveier med tilhørende (svært) dårlig vær, og lange strekninger uten gatelys.

Du har garantert også bedre mørkesyn enn mange andre som ferdes langs veien - og du plages mindre av blending siden du har øyne som bedre tilpasser seg skifte mellom lys og mørke.:)

Selv har jeg erfart at eldre bilførere ikke klarer å holde følge med megselv ved kjøring i dagslys over strekninger med mange tunneler - fordi de sliter med å se i tunnelene. Jeg kommer derfor fram vesentlig tidligere, selv om den eldre føreren kjører mye raskere enn meg mellom tunnelene.

Så, for å være grei med dem som ser dårligere enn jeg gjør selv, dropper jeg kombinasjonen tåkelys + nærlys.;)

Skrevet

Søkte litt opp om andre diskusjoner når det gjelder dette temaet..

Det er faktisk SKREMMENDE å se at nøyaktig de samme argumenter og OT kommer igjen tråden jeg linker til, som i tråden her.. Skulle trodd vi hadde diskutert nøyaktig det samme før, på ett annet forum..

http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/57008-endelig-tas-dette-i-media-t-kelys-igjen-2.html

Legg merke til at dette tydeligvis er ett tema som skaper aggresivitet hos folk!

Skrevet

Helsike! :evil: I dag kom det en tulling i en SUV med fjernlys og tålelys og la seg helt oppi ræva mi. Var snakk om under 5meter i ca 80 km/t!

Svei nesten i øynene!

Skrevet

På lørdag kjørte jeg over en fjellovergang i snøstorm (4-5 meter sikt) med nær/tåkelys (grøftlys), er jeg et dårlig menneske?

Skrevet
På lørdag kjørte jeg over en fjellovergang i snøstorm (4-5 meter sikt) med nær/tåkelys (grøftlys), er jeg et dårlig menneske?

Det er jo mest et spørsmål om hva du mener med et dårlig menneske. Hvis du mener at du er et dårlig menneske hvis du får en bot og/eller må vise bilen pga. feil lysbruk, ikke følger loven og blender andre... ja så er du et dårlig menneske. Jeg vil mene at du er lettere retardert hvis du bruker nærlys (hovedlys) i en snestorm med 4-5 meter sikt (les: det er akkurat et slikt vær tåkelysene er konstruert for), men det er en annen sak... :wink:

Skrevet

Dette temaet har vær toppe mange ganger før, men det er bra det blir tatt opp igjen og kanskje kan bevisstgjøre folk.

Godt å høre at flere irriterer seg over slik tåpelig lysbruk. At man sier at "jo, men de som har feiljustert lys da..." Det er en helt annen diskusjon som jeg ikke skjønner hvorfor blandes inn her. Tåkelys+nærlys er forbudt som Fredrik sier.

Jeg må le av de som sier de bruker tåkelys for å belyse veien og se bedre :D Stå på en lang rett strekning med nærlys. Se langt fram (plasser evt. et objekt uten refleks). Slå så på tåkelysene... Oi, hvor ble objektet av (også ofte kalt "elg"). Får jo helt ødelagt mørkesynet og evnen til å se langt fram på mørk vei. Veldig skummelt. At dere i tillegg bevisst velger å bruke dette og vet dere blender møtende trafikk slik at de også ser dårlig er respektløst og kan være trafikkfarlig. Regnvåt asfalt og høstmørke kvelder så er det virkelig ille å møte biler med nærlys+tåkelys. Er jo forskjell på hvor mye forskjellige biler blender også, men E-36 har store tåkelys og er av de værre (ergo må de også blende seg selv mer enn andre biler).

Og til ingard som ikke kan forstå at folk blir blenda siden tåkelysene kun lyser opp 2m foran bilen: Har du kjørt etter veien noen gang..? Tåkelys blender omtrent like mye som en bil med 4 nærlys i fronten. Husk at tåkelysene sitter mye nærmere bakken og dermed begrenses muligheten for å lyse opp framover, men ikke opp i synsfeltet til møtende bil.

At noen velger å bruke park+tåkelys i belyste sentrum gjør meg ingenting, men jeg skjønner ikke at de tør for da synes de mye mindre enn ved bruk av nærlys.

Skrevet
Jeg er faktisk så dust så jeg har xenon i sprederene også jeg for att det skal matche nærlysene, for ja, jeg kjører med dem samtidig.. hehe..

bilen min fikk justert lysene hos statens vegvesen (grunninnstilling etter senking, original xenon) så jeg blender ingen.. blender heller ingen med mine spredere da dem er også korrekt innstilt, så hva er det dere syter etter? Hvis man faktisk har perfekt innstilte lys så man ikke blender noen, så spiller det vel ingen rolle for dere åssen lys den dere møter har..

Er nok noe de fleste har hengt seg opp i for dere vet det er ulovelig, og dermed reagerer, men om dere møter en som kjører i 110kmt i 90 sona, blir det laget en tråd om det også? NEI, jeg tror ikke det, men det er enda mer ulovelig, får faktisk høyere bot også

De som derimot har montert xenon på sin nyinnkjøpte volvo 240, dem har jeg ikkeno til overs for

Tror du virkelig på det du sier? Og mener du at f.eks. du har lov til å kjøre fortere enn andre om du monterer bedre bremser? Blir akkurat det samme som at du sier du kan kjøre med ulovlig lys fordi du har justert de...

Kan dere ikke bare være med å gå foran som gode eksempler og kjøre med PARK+tåkelys på dagtid og kun nærlys på kvelden?

Min fulle støtte til trådstarter.

Skrevet

Neida, du er bare et uvitende menneske!

Det er i akkurat slikt vær du skal kjøre med parkeringslys+tåkelys (foran og bak) for ikke å blende deg selv i refleksen fra snøen.

Grøftelys og nærlys skal aldri brukes sammen fordi dette ikke er annet enn meningsløst og får i mine øyne føreren med denne kombinasjonen til å fremstå som like kunnskapsløs som gamle damer med tåkelyset tent bak, en fin sommerdag.

Det som slår meg etter å ha lest hele denne tråden, samt lest og skrevet i flere lignende tråder, er at overraskende mange på dette forumet tydeligvis har en god del mindre erfaring med å kjøre i vårt veimessig svært varierte land, for uvitenheten skinner ganske klart gjennom hos flere. Mange som burde ta seg en kjøretur på en litt avsides vestlandsvei med nylagt asfalt (ja, det finnes faktisk) en mørk, regnfull høstkveld og teste litt hvor godt man ser med park+tåkelys, park+nærlys, nærlys og nærlys+fjernlys. I tillegg vil man trolig i løpet av den samme kjøreturen møte på flere med nærlys+tåkelys slik at man kan prøve hvor lite motlys man har i forhold i de forskjellige situasjonene.

Er dog helt enig i at xenon også kan blende ganske mye og tidvis er plagsomme, men hvorfor skal dette forsvare å plage andre med noe som er ulovlig? -Og parklys+grøftelys i dagslys er både lovlig og ikke plagsomt så det kan folk gjøre så mye de vil for min del!

Til slutt stående aplaus til "larserso" for å skrive det meste av det jeg i utgangspunktet hadde tenkt å skrive!

Skrevet

Til slutt stående aplaus til "larserso" for å skrive det meste av det jeg i utgangspunktet hadde tenkt å skrive!

He-he... Takk, takk, leste innlegget ditt og tenkte at "pokker, det der skulle jo jeg skrevet også" noen steder ;) Helt enig med deg om synet på uvitenhet. Kunne nesten vært interessant å hatt en avstemming som inneholdt mening om effekt av tåkelys, antall år med førerkort og på hvilke veier man kjører.

Skrevet

Lys generelt er blitt en ny trend på biler. Til eksempel har BMW angel-eyes og de nye Audi-modellene har sine spesielle ting når det gjelder lys.

At mange "leke-politier" med gamle biler som maks har ei H- pære med slitte lykteglass skal være så misunnelige på dette og demonstrere så heftig å bruke argumenter om å bli blendet etc blir jo alledeles for dumt :x

Skift ut de gamle bilene deres før dere snakker om trafikksikkerhet og ta inn over dere at lys er en trend som de fleste bilmerkene nå henger seg på. Og sist men ikke minst; er det noe som er MAKS av trafikksikkerhet så er det gode lys nå i vintermørket! Vil også påstå at det er mer farlig i trafikken for dere som kikker rett inn i lyktene på bilen som kommer i mot, i stedet for å kikke foran dere på veien! :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...