S.Arnesen Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 vær 4-5 bil man møter på veien kjører jo med nær/grøftelys om dagen. Personlig klarer jeg ikke å skjønne hvordan noen kan bli blendet av det. Ser at noen skriver at man ikke blir blendet av park\tåkelys, men blir blendet av nær\grøftelys. Hvordan kan man da legge skylden på grøftelysene? grøftelysene lyser ikke noe sterkere, eller høyere fordi nærlysene står på... Det som virkelig blender er de med xenon kit i grøftelysene, disse lyser jo betraktelig mye sterkere enn orginale grøftelys...
BreitBau Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 He-he - nærlys + tåkelys er jo topp for showoff, da - og showoff får man best utbytte av i godt opplyste gater med tilstrekkelig publikum. Kanskje en idé med en "studietur" til noen regnvåte, mørke veier der man faktisk kan bli blendet, langt, langt unna nærmeste OBS! eller Ikea. Det værste er at jeg tror de som kjører med nærlys og tåke OFTE blir forbanna og irriterte over at de blir blendet av andre biler.. Noen av de skjønner ikke at det er tåkelysene på den møtende bilen som gjør det, mens andre tenker rett og slett ikke over det tror jeg.. Tror du er absolutt inne på noe når du ber folk reise til mørke landeveien å møte noen biler med nærlys og park..
Der Barockengel Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er ikke galt med litt showoff vet du Men ser ikke noen annen nytte av de lysa en til det heller Godt å høre. Tåkelys har forresten en indiskuterbar nytte som kjørelys på dagtid på noen Audier, der du må ha verktøy for å demontere frontlyktene for å skifte nærlyspære, mens tåkelyktpæren blir tilgjengelig for pæreskift bare ved å vippe av et deksel rundt tåkelykten.
Sjøbuse Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 er en bil jeg møter hver morgen. det er en kangoo. den kjører litt forskjellig med lysene. noen ganger er det kunn nærlys. andre dager nær og grøft. andre ganger park og grøft. det er kunn irriterende å møte den bilen med nærlys og grøft lys. den har ikke xenon noe sted. til dere som ikke skjønner hvorfor dette blender mer. jeg vet heller ikke hvorfor. men de blender mer samme F om vi vet hvorfor eller ikke!!! i det siste har den bare kjørt grøftlys og nærlys. og på vei til jobb for noen dager siden ble jeg blendet så jevlig at jeg fikk hjertet i halsen. veiene var tørre, så våt eller tørr vei har ikke noe å si. jeg lå i 60 som er fartsgrensa. og rundt svingen i andre enden av sletta kommer den jævla bilen. jeg ser ikke en dritt for jeg blir blendet. slipper gassen og bilem nin er nede i underkant av 50 når bilen passerer meg. siden jeg ikke ser veien har jeg kommet såppas ut på veikanten at jeg har hjula på den hvite stripa. og noen meter forran bilen går det et par personer i veikanten. når jeg ser de merker jeg at hjertet hopper over et par slag. og jeg får hevi bilen inn i feltet mitt igjen. hadde han jævelen i den andre bilen brukt lysene som han skal så hadde jeg kanskje sett folka i veikanten og slupped ubehagelige overaskelser på veien.
Azeton Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Endelig noen som har skjønt det! Akkurat det problemet jeg støtter på ofte. Og irriterer meg spesielt nå som det er veldig mørkt ute..!
PenguiN- Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 værste som finnes er gamle dritt biler med ettermontert xenon som ser latterlig ut, malplasser ut og ikke minst er lyktene sjeldent justert og det å få 8000k jalla xenon midt i fleisen får meg til å grine nesten.
Captain Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 [...]Ser at noen skriver at man ikke blir blendet av park\tåkelys, men blir blendet av nær\grøftelys. Hvordan kan man da legge skylden på grøftelysene? grøftelysene lyser ikke noe sterkere, eller høyere fordi nærlysene står på... [...] Nei, det er riktig som du sier, tåkelysene lyser ikke noe sterkere om nærlysene er på. Men allikevel blir kombinasjonen nærlys/tåkelys en større mengde lys enn kombinasjonen parklys/tåkelys, eller kun nærlys. Sett på en annen måte; ditt høyre nærlys lyser vel ikke noe sterkere om det venstre nærlyset også er tent? Nei, det gjør ikke det, men allikevel blender 2 nærlys mer enn 1, enig? Det er gjort undersøkelser, både i Norge og i utlandet, på blending ifm. kombinasjonen nærlys/tåkelys. En svensk undersøkelse foretatt i 1994 konkluderer med at sikten til føreren som møter en bil med nærlys/tåkelys tent, får redusert sikten sin med 16%. Det er også en av grunnene til at det er forbudt ved lov i Norge. Som fører av bil med nærlys/tåkelys får man også sin egen sikt redusert. Tåkelysene gir en større mengde lys rett foran bilen, opptil 20 meter (som er ubrukelig om du ikke kjører i 30kmt eller saktere, 80kmt tilsvarer 22m/s), slik at du som sjåfør mister mørkesynet i større grad lenger frem, der det faktisk betyr noe. De som hardnakket påstår at de ser bedre med nærlys/tåkelys enn kun nærlys i mørket i landeveishastighet har enten altfor høyt stilte tåkelys, eller så bygger det på uvitenheten, og at de selv blir lurt til å tro at de ser bedre. De som fortsetter å påstå at nærlys/tåkelys ikke blender, og at det gir dem lengre sikt i mørket har forskning som sier det motsatte mot seg. Hvem tror dere har rett? Og tror dere at de som sier at de blir blendet av nærlys/tåkelys lyver? Hvorfor i all verden skulle en lyve om det? Alle biler som kjører med nærlys/tåkelys føles ikke nødvendigvis blendende, men på mørke veier gjør flertallet det. Og det at det ikke føles blendende betyr ikke at ikke sikten din reduseres.
Scampi Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Merker en oppgang i antall idioter med nærlys+tåke i Moss og omegn. Tilogmed yrkessjåfører bruker denne kombinasjonen, de av alle burde da vite bedre...
S.Arnesen Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 er en bil jeg møter hver morgen. det er en kangoo. den kjører litt forskjellig med lysene. noen ganger er det kunn nærlys. andre dager nær og grøft. andre ganger park og grøft. det er kunn irriterende å møte den bilen med nærlys og grøft lys. den har ikke xenon noe sted.til dere som ikke skjønner hvorfor dette blender mer. jeg vet heller ikke hvorfor. men de blender mer samme F om vi vet hvorfor eller ikke!!! i det siste har den bare kjørt grøftlys og nærlys. og på vei til jobb for noen dager siden ble jeg blendet så jevlig at jeg fikk hjertet i halsen. veiene var tørre, så våt eller tørr vei har ikke noe å si. jeg lå i 60 som er fartsgrensa. og rundt svingen i andre enden av sletta kommer den jævla bilen. jeg ser ikke en dritt for jeg blir blendet. slipper gassen og bilem nin er nede i underkant av 50 når bilen passerer meg. siden jeg ikke ser veien har jeg kommet såppas ut på veikanten at jeg har hjula på den hvite stripa. og noen meter forran bilen går det et par personer i veikanten. når jeg ser de merker jeg at hjertet hopper over et par slag. og jeg får hevi bilen inn i feltet mitt igjen. hadde han jævelen i den andre bilen brukt lysene som han skal så hadde jeg kanskje sett folka i veikanten og slupped ubehagelige overaskelser på veien. Du skal jo ikke si noe Petter, Du blender jo som helvette med park og grøftelys også Og ikke prøv å nekt for det engang, du har ikke kjørt foran deg selv, elelr møtt deg selv noen gang... hehe
Bmwfanatic Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Da er han en trafikkfarlig idiot som ikke bryr seg om andre, det har jo noen her konkludert med så det stemmer sikkert
larserso Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Føler at denne tråden løsnet litt ved at noen faktisk har bokstavelig talt fått et lys tent Tror mange flere ville blitt overrasket om de faktisk testet ut dette. Personer i veikant som man ikke ser er jo et skremmende godt eksempel på hvor utslagsgivende denne forfengeligheten faktisk kan være. Er også enig med det som blir sagt om opplyst vei. Godt oppsummert Captain
Endre Hånde Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Tåkelysene mine er så godt som aldri på!Tror jeg kun hadde de på når jeg tok noen bilder rett etter jeg kjøpte den faktisk og ellers har de vært av. Fullt mulig at de bli erstattet med et deksel fra 135 bare etterhvert. I mine øyne så er det bare ufattelig rånete med tåpelys....
BreitBau Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Føler at denne tråden løsnet litt ved at noen faktisk har bokstavelig talt fått et lys tent Tror mange flere ville blitt overrasket om de faktisk testet ut dette. Personer i veikant som man ikke ser er jo et skremmende godt eksempel på hvor utslagsgivende denne forfengeligheten faktisk kan være. Er også enig med det som blir sagt om opplyst vei. Godt oppsummert Captain Nå brukte ikke jeg tåkelys så mye sammen med nærlys fra før, så jegt føler meg ikke veeeldig truffet, MEN jeg har blitt mer bevisst på problematikken, og i fremtiden tror jeg nok jeg kommer til å slutte helt å bruke tåkelys etter gatelysene er tent.. Når det er sagt har denne tråden BARE gjort meg vondt Dette fordi jeg nå er veldig bevisst på problemet, og derfor føler meg dertil oftere blendet?! Jeg blir blendet av biler med nær og tåkelys, ALLE lastebiler med xenon, og jeg føler ubehag bare jeg ser 1000-metere.. Det virker som om denne tråden gjorde meg 40 år eldre på ett knips..
Hansh Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 På lørdag kjørte jeg over en fjellovergang i snøstorm (4-5 meter sikt) med nær/tåkelys (grøftlys), er jeg et dårlig menneske? Neida, du er bare et uvitende menneske! Det er i akkurat slikt vær du skal kjøre med parkeringslys+tåkelys (foran og bak) for ikke å blende deg selv i refleksen fra snøen. Ja, for enhver situasjon er lik, og krever akkurat de samme midlene høhø, internett Mister litt poenget når du tilfeldigvis dropper de neste par linjene av det jeg skrev, nemlig om at nærlys+grøftelys aldri har noen hensikt å bruke samtidig.. Tviler på du finner en situasjon der denne kombinasjonen hjelper. Ang. hvorfor denne kombinasjonen blender så tror jeg det også, i tillegg til den totale lysmengden, har noe med at grøftelysene lager så mye lys rundt bilen, og på andre steder enn nærlysene, at det totalt sett blir mye mer blendende lys enn om mann skulle finne på å kjøre f. eks. med 4 nærlys som alle var riktig innstilt. EDIT: bare fikset liten leif
larserso Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Når det er sagt har denne tråden BARE gjort meg vondt Dette fordi jeg nå er veldig bevisst på problemet, og derfor føler meg dertil oftere blendet?! Jeg blir blendet av biler med nær og tåkelys, ALLE lastebiler med xenon, og jeg føler ubehag bare jeg ser 1000-metere.. Det virker som om denne tråden gjorde meg 40 år eldre på ett knips.. He-he Det er bare å holde seg borte fra forum så man er lykkelig uviten og ikke krisemaksimerer unødig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå