Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det blir bare for dumt å sammenligne det med å kjøre noen km over fartsgrensa.

Det er farligere å blende folk på trange,smale,mørke landeveier,enn å ligge i 102km/t på firefelten dersom forholdene tilsier det.

Holder du 102 kmt er du en større idiot enn de som kjører med disse små lampene påtent.

Det er vel å ta litt i.

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Det blir bare for dumt å sammenligne det med å kjøre noen km over fartsgrensa.

Det er farligere å blende folk på trange,smale,mørke landeveier,enn å ligge i 102km/t på firefelten dersom forholdene tilsier det.

Holder du 102 kmt er du en større idiot enn de som kjører med disse små lampene påtent.

Det er vel å ta litt i.

Har per i dag ikke hatt problemer med blending av tåkelys. Men stor fart har mange ganger skapt farlige situasjoner (og nei, jeg holder heler ikke fartsgrensen alltid)..

Skrevet

Så dersom man kjører ett par km/t for fort og følger flyten i trafikken,dersom forholdene tilsier det så er man en større idiot enn en som driter i om han blender folk så dem kan risikere å ikke se bl.a. fotgjengere osv?

Her nede i sør så er det ihvertfall tett befolket = mange biler på veiene = man blir blendet veldig ofte = fare for ulykker er større enn den kunne ha vært.

Skrevet
Så dersom man kjører ett par km/t for fort og følger flyten i trafikken,dersom forholdene tilsier det så er man en større idiot enn en som driter i om han blender folk så dem kan risikere å ikke se bl.a. fotgjengere osv?

Her nede i sør så er det ihvertfall tett befolket = mange biler på veiene = man blir blendet veldig ofte = fare for ulykker er større enn den kunne ha vært.

Hvor det er tett befolket er det i hvertfall ikke noe problem med tåkelys.

De som mener det er greit å kjøre litt fortere enn fartsgrensa er ofte de som kjører fortere oftest..

Jeg kan ikke fatte og begripe at noe som gir et lys fem meter foran bilen kan blende folk til de grader slik som beskrevet.. Det er heller det at det er mer lys som lurer folk til å tro at de blir blendet.

Fjern de ekstra langlysene folk klistrer på bilene, så er mange problemer borte..

Skrevet

et tips! konsentrer om veien!, ikke stirr i lyktan til andre biler! funker fint det..

sjølsagt, det er irriterenes med folk som har feil lys.. men går fint ann å se fordi..

men det som er værst, er når bønda kjem i traktoran sine, og kjører med arbeidslys på. både framme og bak! det er noe dritt! som lyser rett i øya!

Skrevet

De som mener det er greit å kjøre litt fortere enn fartsgrensa er ofte de som kjører fortere oftest..

Jeg kan ikke fatte og begripe at noe som gir et lys fem meter foran bilen kan blende folk til de grader slik som beskrevet.. Det er heller det at det er mer lys som lurer folk til å tro at de blir blendet.

Fjern de ekstra langlysene folk klistrer på bilene, så er mange problemer borte..

Så lag en egen tråd om fart da, så kan vi diskutere det der. Skal det være godtatt å naske også da? Siden man kan kjøre med nærlys/tåkelys grunnet at "alle" kjører litt fortere enn fartsgrensen en gang i blant?

Fjerne de ekstra langlysene? Man kjører da ikke med langlys mot møtende trafikk?

Denne tråden omhandler bruk av tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er bevist at det blender både føreren selv og føreren av møtende bil. Punktum.

Skrevet
et tips! konsentrer om veien!, ikke stirr i lyktan til andre biler! funker fint det..

sjølsagt, det er irriterenes med folk som har feil lys.. men går fint ann å se fordi..

men det som er værst, er når bønda kjem i traktoran sine, og kjører med arbeidslys på. både framme og bak! det er noe dritt! som lyser rett i øya!

Det er riktig det du sier, holder man øynene langs høyre veiskulder er sjelden voldsom blending av nærlys/tåkelys noe problem. Allikevel har man noe dårligere sikt, selv om man ikke nødvendigvis merker det.

Noen ganger er det så lite som skal til, marginene for en ulykke er så små. Bør man ikke da gjøre alt man kan for å unngå at et menneske blir kjørt ned og liv går tapt?

Skrevet

Så lag en egen tråd om fart da, så kan vi diskutere det der. Skal det være godtatt å naske også da? Siden man kan kjøre med nærlys/tåkelys grunnet at "alle" kjører litt fortere enn fartsgrensen en gang i blant?

Fjerne de ekstra langlysene? Man kjører da ikke med langlys mot møtende trafikk?

Denne tråden omhandler bruk av tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er bevist at det blender både føreren selv og føreren av møtende bil. Punktum.

Hva er det du babler om?

Dette er en diskusjonstråd for bruken av tåkelys. Jeg sier hva jeg mener om tåkelys..

Skrevet

Ikke meningen og peke ut deg direkte, men ble en liten avsporing om hvor galt eller ikke galt det er å kjøre et par km/t for fort, og som du sier, dette er en tråd om bruken av tåkelys, så la oss holde oss til dette emnet i denne tråden, så kan de som evt. måtte ønske det lage en tråd om fart, hastighet og speeeeeeeed...

Skrevet

Nei... for noen er det åpenbart vanskelig å skjønne poenget. Tåkelysene reflekterer i veiebanen og det er dette lyset som blender motkjørende biler. Tåkelysene skal med andre ord ikke stråle rett frem som alminnelige hovedlys for da vil tåkelysene blende sjåføren selv når det er tett tåke eller snevær. Ergo lyser tåkelysene ned mot veiebanen og gir en kraftig lyskjegle rett foran bilen. Dessverre så reflekterer denne lyskjeglen motkjørende biler hvis veibanen er våt/fuktig... og det er dette som er problemet.

Skrevet

Nei... for noen er det åpenbart vanskelig å skjønne poenget. Tåkelysene reflekterer i veiebanen og det er dette lyset som blender motkjørende biler. Tåkelysene skal med andre ord ikke stråle rett frem som alminnelige hovedlys for da vil tåkelysene blende sjåføren selv når det er tett tåke eller snevær. Ergo lyser tåkelysene ned mot veiebanen og gir en kraftig lyskjegle rett foran bilen. Dessverre så reflekterer denne lyskjeglen motkjørende biler hvis veibanen er våt/fuktig... og det er dette som er problemet.

Jeg forstår jo at det bidrar til å blende, men relativt sett så mener jeg ikke det er noe hisse seg opp for.. ;)

Og jeg overdriver litt når jeg skriver i denne tråden. :D

Skrevet

diskuteres heftig her ;)

skal ikke si noe om hva jeg mener er/burde være rett eller galt da det kan leses i lover og paragrafer og min mening er uvesentlig, kan derimot nevne at jeg selv kjører med park-tåke på dagtid samt i belyste 30-soner her i sentrum (på kveldstid) men bytter over til nærlys og slår stort sett av tåkelysene når fartensgrensa øker eller det blir mørkere da jeg ikke synes man ser godt nok (park-tåke) og jeg ikke ønsker å irritere de som måtte ha noe mot nærlys-tåkelys kombinasjonen. (trafikk-irritasjon er jo desvere ofte med som faktor i ulykker).

Har selv ingen problem med at folk beholder tåkelysa i komb med nærlysa da jeg ikke synes det hemmer meg. Har heller ikke noe mot ekstralys så lenge de brukes fornuftig, forstår godt trailersjåfører med ekstra lys på trange mørke norske vinterveier.

er det noe jeg blir fortvilt over er det feilstilte lys, fremfor alt xenon da dette ikke er bra for øynene, det blender samt er ett sterkt blikkfang.

• 2 weeks later...
Skrevet

dere kan jo prøve å få meg til å skru av tåkelysene....vi lever fortsatt i et fritt land, og om jeg vil legge 2 høvdinger i bukselomma til kristin så gjør jeg da glatt det... ;)

Skrevet

La være å se i løktene på den møtende bilen og slutt å irritere dere over det så merker dere fort at grøftlys overhodet ikke er noe problem.

Det er da et hav av andre mer vesentlige ting i trafikken å irritere seg over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...