Gå til innhold

Er dagens veisalting grei for deg?  

60 stemmer

1. 1. Er dagens veisalting grei for deg?

• Jada. Forutsigbar salting gir tryggere kjøreforhold.
      6
    • Nja, temmelig skeptisk, men salt er kanskje ikke å unngå på veier med mye trafikk.
      13
    • Nei. Norge er vinterlandet og vi bør lære å mestre kjøring på vinterføre.
      41

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vinteren er over oss, og mange har allerede fått møte det hvite teppet som legger seg på veibanen mange steder hver vinter - nemlig veisaltet.;)

Men hva mener vi egentlig om veisalting?

Er det et definitivt gode som gir trygge, forutsigbare forhold på vinterveiene, eller er det mer et nødvendig onde? Fører det til en falsk trygghet der veiene ikke er så trygge man først tror?

Selv føler jeg veisaltingen er blitt en sovepute for styresmakter som har sovet i timen og ikke klart å bygge ut tilstrekkelig kapasitet på veier og kollektivtrafikk, som trygt kan ta oss dit vi skal, uavhengig av årstid..

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

#-o Det var denne tråden du skulle lage. Omfattende og interessant tema som absolutt burde ta av (eller ikke)..

Enn så lenge er jeg enig.. Saltingen her oppe er håpløs.. Hver dag hele vintern.. Desverre har jeg ikke kjørt etter Rv7 slik den var når det var "vintervei", men jeg har hørt at det var mye mer hensynsfull og vennlig trafikk..

Bra emne.. Setter denne på abbonement..

Skrevet

De har hadd en tendens i Troms og salte bort snøen fremfor skrapa når det har vært kaldvær!!! Men etter mye babs i avisene og lokale proffessorer har de visst skjerpa seg til vår store fordel :) Endelig skikkleige vinterveger.... Da gjenstår bilistene som kjører i 60 i 90 sona selv om føret tilsier at de kan kjøre mye fortere enn det hadde de bare kjent litt etter ;)

Skrevet

Liker ikke salting, vært mye bedre å skrape eller strø sand. Salt tære på understellet. Heldigvis har min bil gått i Tyskland en del år før den kom til Norge, der salter de ikke veiene.

Skjønner jo hvorfor de salter i utgangspunktet, hjelper på snøen å smelte samtidig som det har nesten samme effekt som sand, men hadde de som bestemmer at det skal saltes tenkt litt lengre så hadde de valgt å skrape eller sand.

Så jeg er sterkt imot saltingen, da burde vi heller lære oss å kjøre på vinterføre og heller kjøre noen km/t under fartsgrensen i noen måneder enn at saltet som havner på bilen skal ligge å tære.

Skrevet

Jeg er egentlig mest spent på om de i det hele tatt salt i Mo i Rana. Det er jo snødekte veier hver dag, så ser ikke noe grunn til at de skulle gjør det egentlig..

Du er jo idiot hvis du ikke klarer å kjøre på snø/is. Jeg har de verste vinterdekkene ever, men klarer meg helt fint :D

Skrevet

Syns faktisk salt er helt greit til tider, men unødvendig salting når det ikke er såpeglatt ute irriterer meg hardt!

Vasker heller bilen ofte enn å vrake hele shitn, tar grundig underspyling med bil på bukk i ny og ne :)

Ikke forstå meg feil, liker ikke salt jeg heller, men av og til er det fryktelig greit ;)

Skrevet

Kan det forhindre en dødsulykke i Norge hvert år, så er det jo verdt det hvis man ser sånn på det.

Men å salte vekk snø synes jeg er unødvendig. Stabilt glatt føre er bare å vende seg til. Så for min egen del hater jeg salt, men synes det er riktig å salte våt asfalt som fryser til is og blir såpeglatt.

Skrevet

Salting er helt OK. Bor på et sted der det sjelden ligger snø på selve veien, så slipper problemet med nedsalta, umåkt slaps i veibanen.

Det gir forutsigbarhet, sånn at jeg kan kjøre fort og problemfritt til jobb på de lokale, svingete drittveiene. Hadde vært et helvete å holde 55km/t hele veien på is...

Biler er en bruksgjenstand, så litt rust tåler jeg. Heller rust enn å dra av veien og skade både bil og helse. Mange på sørøst-landet klager over salting, men uten den hadde ulykkesstatistikken gått i taket, med følger det hadde fått for trafikkflyt og forsikringspremier.

Skrevet
Kan det forhindre en dødsulykke i Norge hvert år, så er det jo verdt det hvis man ser sånn på det.

Nå skal man ikke overvurdere verdien av et menneskeliv da. Et menneskeliv er ikke verdt så mye at tusener av andre skal lide for det, men dette sier jeg på mer generellt basis.

Null salting hadde gitt flere ulykker/flere skadde/flere uføretrygdede, som igjen betyr mer skattepenger ut av våres lommer og mindre til andre formål. Så jeg synes man alt i alt skal være fornøyd.

Skrevet
Saltingen her oppe er håpløs.. Hver dag hele vintern.. Desverre har jeg ikke kjørt etter Rv7 slik den var når det var "vintervei", men jeg har hørt at det var mye mer hensynsfull og vennlig trafikk..

Ofte hører vi at det brukes som argument for salting - og mer salting - at hastigheten om vinteren er nesten like høy som om sommeren.

Jeg tror dette kan være å sette situasjonen litt på hodet; når man kjører mye på saltede veier, venner man seg til at man kjører på noe som kan oppleves som sommerføre, og tilpasser farten deretter. Men på de dagene da været er slik at saltet ikke klarer å unna snøen og isen, kan den høye farten skape farlige situasjoner. :shock:

Skrevet

Nå skal man ikke overvurdere verdien av et menneskeliv da. Et menneskeliv er ikke verdt så mye at tusener av andre skal lide for det, men dette sier jeg på mer generellt basis.

Null salting hadde gitt flere ulykker/flere skadde/flere uføretrygdede, som igjen betyr mer skattepenger ut av våres lommer og mindre til andre formål. Så jeg synes man alt i alt skal være fornøyd.

Nei, jeg ser poenget ditt. Skal vi tenke sånn, kan vi jo forby bilkjøring.

Men en mellomting hadde nok vært bedre. Uansett mente jeg sett fra et samfunnspolitisk ståsted, hvis det er noe som heter det.

Problemet med å salte enkelte ganger, er at småveier ofte ikke er saltet, slik at folk blir overrasket over at det er glatt, og kanskje kjører av veien fordi de ikke visste at det var fryst på - nettopp pga de har kjørt på motorveien som har vært salta osv.

Skrevet

Jeg fikk meg en liten overraskelse senest på vei hjem fra jobb, da veiene var saltet med unntak av et stykke lokal fylkesvei på ca 5km. Så lenge man er lokalkjent er det greit nok, men her lå jeg altså og sladdet kontraer i 60km/t på max rpm i 3 gir bortover veien...Det er viktig å ha en bil med god respons som gir tilbakemld på slikt føre, en dårlig bil fører til at man kjører for fort eller altfor sakte.

Vi pratet om skvettlapper i Barockengels E12-tråd, og det var nesten dumt at forbudet ble opphevet på første halvdel av 80-tallet. Det er utrolig praktisk både for din egen bil, og andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...