Gå til innhold

Med BMWen på ferge-tråden

Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

På Bastø Fosen (Horten-Moss) er de skikkelig flinke til å ta snikere. De stopper de nesten alltid og lar de kjøre på helt sist. Så der er det bare å oppføre seg. Der er det også kun visse ferjer (fredag og søndag i "hytterushtiden" f.eks.) hvor det er skikkelig trangt. Ellers er det alltid annenhver rekke på nedre dekk og oppe er det som regel trailere som ødelegger filene slik at man får parkert med god avstand oppe også om man vil. Men vil jo ellers si at jeg håper de får bygd en pokkers tunnel snart. Det påstås at tunnel med "bompenger" tilsvarende ferjeprisen ville ha finansiert seg selv i løpet av 15 år. Få gang på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det jeg hater mest på fergene er folka som jobber der som ikke har oversikt over hvem som kom på ferga FØRST!!! Bruker som oftest å komme 5-10min før for å ungå fergekøen. OG da blir jeg som oftest stilt helt til høyre og kansje nest framerst på ferga. Men når jeg igjen skal ut så må disse fra køen ve siden av kjøre ut først, blir helt forbanna på sånt. Også må jeg selvfølgeli kjøre etter sånne trege folk i køen etter ferja

Er jo ganske logisk att du skal ut til sida i personbilen din om du står først i køa..er vel en fordel å få vogntog å busser i midten med tanke på høgder og stabilitet...Og ofte stopper dei avkjøyringa i midten å slepp personbilane som står på sidene ut først...Dei gjer vel so godt dei kan om bord i fergene, men er vel ikkje enkelt med småhissige bilister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte strekningen Bergen-Stavanger i fjor med senka bil. Ble henvist ned i kjelleren 2 ganger, og begge ganger stoppet jeg og spurte om å få stå oppe pga. lav bil. Det var det full forståelse for så ble vinket videre på hoveddekket uten no problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fergen over hardangerfjorden mot hardangervidden der e d greie folk. Når eg har ankommet fergen med rødglødende bremer samt et glis av dimmensjoner på både bil og fører har eg havnet på mystisk vis helt framme med bommen så eg har klar bane videre over vidden. detter har skjedd 3 ganger i år så kjempeservice der iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte strekningen Bergen-Stavanger i fjor med senka bil. Ble henvist ned i kjelleren 2 ganger, og begge ganger stoppet jeg og spurte om å få stå oppe pga. lav bil. Det var det full forståelse for så ble vinket videre på hoveddekket uten no problem :)

Dette var da meget betryggende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det praktiseres av- og påkjøring av to felter samtidig, vil den ene køen finne veien ned, den andre opp. (Unntaket er vel i perioder med stor mengde lastebiler, da vil endel personbiler fra "øvre dekk"-køen bli sendt ned for å gi plass til større biler oppe.)

Dersom man har spesielle ønsker om å stå på øvre dekk, kan det derfor gjøre utgangspunktet lettere å stille seg i felt på fergeleiet. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at f.eks. når man reiser nordover, sendes høyre fil fra Sandvikvåg ned, venstre opp. Andre vet dette mye bedre enn jeg gjør.;)

I perioder med liten trafikk - f.eks. om nettene eller lørdag kveld utenom utfarts- elller ferie-perioder er nedre dekk ikke i bruk, og alle biler plasseres på øvre dekk.:)

Dette stemmer, og jeg har benyttet meg av dette "teknikken" flere ganger. Det brukes samme ferger over Boknafjorden, og her går alltid rekke to opp, og rekke en ned i kjelleren. Mellom Os og Sandvikvåg mener jeg og huske at på den ene siden er det fil to som går ned, og tre som går opp, men jeg er ikke helt sikker på hvilken ende dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre gangen kom vi i løpet av natten ut for en liten storm i Skagerak og en annen bil trillet bakover og inn i fronten på min Porsche 928S. Årsaken var at mannskapet på Stena-Line ikke anså det for nødvendig å sikre bilene med barduner.

Å stroppe fast personbilene tror jeg aldri har skjedd på denne typen ferje i disse fartsområdene. Jeg jobbet på Kielferja (Color Line) i to år og hørte aldri om noe sånt, og utstyr for å surre personbiler (stropper og fester i dekket) var det ikke. Det vi derimot gjorde var å dytte på alle bilene før vi gikk derfra for å sjekke at brekket stod på. Hadde noen glemt brekket var det bare å få de ned igjen, eventuelt klosse hjulene med trailerkloss dersom brekket var dårlig. Stena = Slendrian, hehe. Fint de ordnet opp hvertfall. Egentlig er det eieren av den løse bilen som har erstatningsansvar.

Husk brekket, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg igjen skal ut så må disse fra køen ve siden av kjøre ut først, blir helt forbanna på sånt. Også må jeg selvfølgeli kjøre etter sånne trege folk i køen etter ferga.

Tidligere hadde fergemannskaper ord på seg for å være flinke til å vinke av de langsomste kjøretøyene sist, slik at faren for køer og farlige forbikjøringer ble redusert. I det siste synes jeg at det har blitt mer vanlig med utenlandske bobiler som blir plassert slik at de blir vinket først avgårde når fergelemmen går ned. Jeg mistenker egentlig at dette kan ha noe med nedbemanninger og krav til effektivisering å gjøre - skal man drive veldig effektivt, blir ting som å planlegge god trafikkflyt etter at bilene har kjørt av fergen sikkert temmelig raskt nedprioritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt på moss-horten ferja flere ganger med min e46 på sommeren, og da er den temmelig lav. Har som regel stoppa og prata med en av karene og spurt om det gikk greit om jeg står oppe, har vel hittils aldri blitt nektet det.

Er rart vettu, men de karene som dirigerer og "stabler" bilene på ferjene er helt vanlige karer som jobber 8 timer om dagen for å tjene penger til livets opphold. Akkuratt som oss andre, og om man er kamerat mot dem så er de kamerat tilbake. Min erfaring ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde fergemannskaper ord på seg for å være flinke til å vinke av de langsomste kjøretøyene sist, slik at faren for køer og farlige forbikjøringer ble redusert. I det siste synes jeg at det har blitt mer vanlig med utenlandske bobiler som blir plassert slik at de blir vinket først avgårde når fergelemmen går ned. Jeg mistenker egentlig at dette kan ha noe med nedbemanninger og krav til effektivisering å gjøre - skal man drive veldig effektivt, blir ting som å planlegge god trafikkflyt etter at bilene har kjørt av fergen sikkert temmelig raskt nedprioritert...

Du er inne på noe der. Å sende iland trafikk på en fornuftig måte er det som regel ikke tid eller folk til å gjøre, det regnes som en luksus du kan tillate deg på rolige dager med lite trafikk. Kjøretøy kommer i mye forskjellige typer og størrelser, og må plasseres etter hvordan de passer dekket, igjen for å få mer utnyttelse og færre biler på kaien, framfor hvordan de burde vært ordnet under ilandkjøring.

Før i tiden var "først ombord, først iland" prinsippet mer rutine. I tillegg til mindre bemanning har jeg og merket at den lave arbeidsledigheten gjør sitt på kvalifikasjonene og. Enkelte lett omskolerte bønder som ikke vet noe om hverken sjømannskap eller service som tidligere aldri ville blitt vurdert, jobber nå ombord... (Jeg har stor respekt for bønder, det var ment som en spissformulering! Off-Topic er jeg og, fy meg.)

Hvordan du oppfører deg har mye å si ja, er du grei med noen er de ofte greie med deg. Spør du pent om å få stå oppe av en eller annen grunn får du som oftest det. Forlanger du å stå oppe av en eller annen grunn er sjansene langt mindre... Viktig språklig nyanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moss-horten er en grei ferge. noe tull er det der også. men går somregel bra. noen ganger virker det som de spiller tetris med bilene og stabbler så tett som over hode mulig. og andre ganger kan man ha en meter eller 2 rundt bilen.

hadde problem med opelen en gang. den er ganske lav og jeg ble sendt ned. jeg kjørte meget sakte ned mot bunnen av bakken. og da mannskapet så jeg kjørte sakte vifta de bare fortere for og få meg ned fortest mulig. men en av de satte seg på huk og vinket forsiktig. dette var snilt tenkte jeg og konsentrerte meg om han og glemte de 2 andre som fifta med armene som om de var gale. men han på huk var ikke til å stole på han heller. for han vinket meg frem helt til det skrapa og knasa litt i fronten. og likevel satt han fortsatt og vinket meg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...