Gå til innhold

bruker du oppvaskmiddel på bilen?  

76 stemmer

1. 1. bruker du oppvaskmiddel på bilen?

• ja, kan man ikke det da?
      4
    • nei, selvfølgelig ikke!
      67
    • bruker det jeg finner, bare det blir rent!
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg anbefaler den Turtle Wax Ice til polering.

Brukes både på karosseri OG plastdetaljer.

dette er jo ikke ordentlig polering da... det er mer en hurtigløsning ;-)

Gjorde like bra resultat som denna fancy flaska til farsan så :P

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

ja... har jo ultimate quck detiler fra meguiars selv... og den er helt topp.... MEN, man bør ha relativt (ca max 6 uker siden vil jeg si) nypolert bil for at lakken skal ha det bra med den på...

ingenting slår ordentlig lakkrens med polering og voks etterpå...

hadde alt det kunne skjedd med ei flaske, så hadde det nok vært funnet opp ;-) (eller hvis du gjør det, kan du tjene gode penger)

Skrevet

Til dere som synes det er heeelt borti natta å bruke Zalo (som er en såpe) istedet for Bilshampo (som også er en såpe). Forklar meg hva som er forskjell evt. hva er det bilshampoen (såpen) inneholder som ikke Zalo(ja såpen) inneholder.? Ser ikke helt problemet her, så lengen det er snakk om vask av bilen. Bruker dere bestandig dyre frisørsalongshampoer når dere vasker håret også.?? Jeg har aldri selv brukt Zalo på bilen, men kunne lett gjort det..... Hvis ikke lakken deres tåler en teskje Zalo utblandet i 10 liter vann, så burde dere ikke lakke(fargelegge) bilen med Crayon fargestifter..!

Skrevet

kan jo gå helt ned på kjemibasis og diskutere... men zalo bryter ned de kjemiske forbindelsene som voksen, og lakken, har i seg... i små mengder da selvfølgelig...

Skrevet
Til dere som synes det er heeelt borti natta å bruke Zalo (som er en såpe) istedet for Bilshampo (som også er en såpe). Forklar meg hva som er forskjell evt. hva er det bilshampoen (såpen) inneholder som ikke Zalo(ja såpen) inneholder.? Ser ikke helt problemet her, så lengen det er snakk om vask av bilen. Bruker dere bestandig dyre frisørsalongshampoer når dere vasker håret også.?? Jeg har aldri selv brukt Zalo på bilen, men kunne lett gjort det..... Hvis ikke lakken deres tåler en teskje Zalo utblandet i 10 liter vann, så burde dere ikke lakke(fargelegge) bilen med Crayon fargestifter..!

Er veldig enkelt, man skal ikke bruke zalo fordi zalo er ikke beregnet for å vaske biler, det er laget for å rense kjøkkenbenker og lignende. Za lo er altfor sterkt til å brukes på lakken, da vil man miste all voks behandlig og polering. lakken blir også veldig mye mer utsatt for oksidering i sollys....

Skrevet

Har ikke vasket med zalo, men har vasket med crc. Og nei, det er ikke snakk om en costaricansk colon... Bilen ble forøvrig veldig ren.

Skrevet

Hva med bruk av avfetting på bilen, vindusspyleveske, veisalt osv.. Tre ting som 99,9 % av alle biler/lakk får kontakt med og som er mye sterkere enn Zalo og som tørker ut lakken.. Nei, som sagt så ser jeg ikke helt det store problemet her, så lenge man regelmessig vokser og polerer lakken.!

Skrevet
Hva med bruk av avfetting på bilen, vindusspyleveske, veisalt osv.. Tre ting som 99,9 % av alle biler/lakk får kontakt med og som er mye sterkere enn Zalo og som tørker ut lakken.. Nei, som sagt så ser jeg ikke helt det store problemet her, så lenge man regelmessig vokser og polerer lakken.!

Zalo er minst 10 ganger sterkere enn avfetting. og spylerveske finnes ikke sterkt eller skadelig for lakken.

Bruker du zalo så trenger du ikke å polere og vokse, da voksen blir vasket bort etter en vask eller to med engang allikevel...

Men jeg syns du skal prøve å vaske bilen i ett halvt år med det, så ser du fort hvordan det blir. Spesielt om du har svart eller rød bil...

Tro meg, jeg brukte zalo på min gamle brilliantrot e34 i begynnelsen..

Skrevet

Zalo er fettløsende og mye sterkere enn bilshampo, og tar derfor voksen.

Den gir ikke så god smørning mot lakken som bilshampo heller.

En av de viktigste oppgavene til bilshampoen, er å være glidemiddel, sånn at sand og dritt som løsner ikke lager riper i lakken når det blir dratt bortover.

Her er eksempel på en bil som har blitt vakset med Ajax. (Og korrigert til venstre)

Bilde lånt fra www.detailersclub.no

S7000631-800.jpg

Det får være opp til hver enkelt om de vil ødelegge verdien på bilen sin, evt bruke en formue hos et bilpleiesenter for å reparerer etter seg.

Jeg bruker bilshampo istedet, så slipper jeg det.

Edit:

Og der fant jeg en 2 år gammel bil som har vært vasket med zalo.

DSC_1131.jpg

Skrevet

Nedeste bil ser ut som det er brukt Jif-skruemiddel på... Men som sagt, har adri brukt Zalo selv, men jeg klarer bare ikke helt å forstå at en skvett Zalo som er utblandet 1:1000 med vann (og av det igjen er det kanskje en 1/50 del som havner på lakken) skal klare å gjøre noe skade på lakken.!

Skrevet

Ville du brukt Zalo som dusjsåpe og sjampo?

Den blir jo utvannet i dusjen uansett ...

Hvorfor? / Hvorfor ikke?

Skrevet

I travle stunder med olje på hendene har det hendt jeg har grepet etter Zaloen.

Au.

Den blå Audien over, ser ikke den også ut til å ha vært noen runder i en gammeldags vaskemaskin med børster?:?

Skrevet

I travle stunder med olje på hendene har det hendt jeg har grepet etter Zaloen.

Au.

Dusjsåpe, ikke håndsåpe. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...