Gå til innhold

danskene lager superbil


///Mysild
 Share

Anbefalte innlegg

først svenskene med Koenigsegg CCX så danskene med denne Zenvo

og norge med super bilen buddy :lol:

mange flinke norske bilbyggere der ute men spørsmålet er jo om noen har økonomi og sponsor nok ;)

uasett tviler jeg på noen nordmenn lager superbil i økonomi krisa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, synes mange elementer ligner litt på andre.

f.eks.

Fronten/grillen ligner litt på Maserati og Aston Martin, og på siden foran litt fra nyeste Audi RS eller S-line, mens panseret minner meg om Lotus Elise, og midtpartiet (cockpiten) litt fra Koenigsegg.

Men ingen tvil om at bilen var stilig fordi :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme stoltheten til norsk bilprosuksjon :roll:

Jeg skulle gjerne ha tatt imot en Troll jeg. Ikke noe er som et glasfiberskråg uten dempere, drevet av en totakter.

Angående danskenes prosjekt så har de fortsatt til gode å faktisk lage den. Det popper opp nye superbil-fabrikanter annenhver uke, men det blir sjeldent noe mer enn store ord ut av det. Jeg er med andre ord ikke helt overbevist enda, men det skal bli spennende å se hva som kommer ut av det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme stoltheten til norsk bilprosuksjon :roll:

nnla4uxv7q2yv2tbzdy7.jpg

På mange måter er designet ganske futuristisk i forhold til at den ble produsert så tidlig som i 1956. Det er mye SAAB 92 (1950) i designet, men coupén virker luftigere med større vinduer og bilen er tydelig designet for å være praktisk fremfor vakker. Motoren fra Gutbrod (en to sylinder vannkjølt totaktsmotor på 700 cm3 som ytet 30 HK) er heller ikke helt ulik SAAB´s tilsvarende alternativ. Bilen veide kun 700 Kg og med tanke på datidens hastigheter var 30 HK tilstrekkelig for en alminnelig bil. Hvis finansieringen hadde vært på plass er det mye som tyder på at gutta fra Telemark på midten av 50-tallet hadde hatt en fair sjanse med Troll. Problemet i Norge er at vi mange ganger tenker for smått... vi må ha visjoner som f.eks Eyde og Birkeland hadde med Norsk Hydro.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=3 ... yde#379171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyk så ikke mye bra ut, den får fyken av meg (hoho:P) men så har vi jo Think da!

den danske var rå!

Så var det det med å ha på seg 2008 briller når man kikker på over 50 år gamle konstruksjoner... det blir bare tullball. BMW 501/501 kom på markedet i 1952 og selvom den ultimativt fikk en 3168 cm3 stor V8 er det liten tvil om at designet allerede var gammeldags ... derav kallenavnet "Der Barockengel" eller Barockengelen på norsk. Citroën DS som kom på markedet i 1955 var som et romskip i forhold... aldri har en bilmodell vært mer moderne... :wink:

BMW 501/502 anno 1952

BMW_501502.jpg

Citroën DS anno 1955

Citroen_DS.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...