Gå til innhold

Hvordan er Bmw'ene e39 serien? Samboeren har lyst på

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Angående drivstoff forbruk, vil jeg på peke at dekk har en utrolig stor innvirking på forbruket.

Brukte å kjøre min 520iAT på 0,67-0,75 på langkjøring, da jeg hadde 235 dekk rundt om. Etter at jeg byttet felger og fikk 265 bak ble forbruket 0,75-0,8. Merker også større forskjeller ved våt veibane ol. med breiere dekk.

Uansett det jeg ble mest overasket over er hvor mye den bruker på tomgang i forhold til andre biler

Skrevet

jeg kjører 235/45/17 på alle fire.

vet ikke om chippen har noe å si på forbruket. buker vell kanskje noe mindere med chip, har ikke målt forskjellen.

jeg har målt den på langkjøring UTEN chip til 0,58, og da tenke jeg ikke akkurat på å spare. den går ihvertfall utrolig billig!

lykke til med ny bil!!

Skrevet

Ja, BMW går billig. Hører ofte at BMW liksom bruker så mye. Men kjører man de pent bruker de overraskende lite... Men som med alle andre biler, er det ikke noen problem og få de til å bruke mye... Vist man går inn for det.

Skrevet

ja det er jo klart, kjører man pent så går den billig. Og kjører på e6'n hver dag, og der ligger man jo rundt 110km/t til 120km/t og da går det litt suppe der.

Men vanlig 18" 235/45 skulle vel man holde ut med.

Takk for hjelpa folkens, si fra hvis dere finner noen bra stv med manuell.

Skrevet
3700,- synes jeg også var veldig billig.

Ser at flere kommenterer forsikringspremiene mine her.. hehe.. bare å melde seg inn i norges bondelag det:)

Skrevet

Vel, jeg har en del biler så det lønner seg veldig for min del!

Sakset dette fra kalkulatoren til gjensidige nå:

Beregnet årspris inkludert eventuelle rabatter 2.956 BMW 530d 8000km

Internettrabatt: 156

Sikkerhetsrabatt: 813

Organisasjons-/Fordelsrabatt: 593

593,- i rabatt grunnet medlemskap i norges bondelag. Koster vel rundt 400,- i året.

Jeg har også en X5, 323cab og en Audi A6 - så jeg sparer 3-4000 i året på dette.

Tok en kalkulator på M3 3.0 95 mod

Beregnet årspris inkludert eventuelle rabatter 5.766

Internettrabatt: 304

Sikkerhetsrabatt: 1.585

Organisasjons-/Fordelsrabatt: 1.156

Alle prisene er med full kasko osv..

Skrevet
hei. har selv hatt tre e39. solide biler, men med en så lang årlig kjørelengde som 140-200 km daglig ville jeg satset på noe nyere kanskje. 150 km daglig blir jo over 50000 km i året. Ryker nok med en del slitedeler da. diesel må vel være et must da, hvis ikke drivstoff regningene skal bli høye.

typiske feil jeg har hatt å mine:

pixel feil i instrumentet, ac radiator lekkasje, caster stag foringer fremme, dårlig handbrekk, sub frame foringer bak, hjullager, rust i bakluke, div vibrasjoner pga slitte foringer.

noe av det du nevnte er jo egentlig dyre reperasjoner. som må utføres på verksted???

Er ikke en 520i sånn tålig lønnsom å kjøre med? bruker ved like mye som en 523d eller 525d?

520d blir kanskje litt for slapp? den kommer ofte til å være lastet med minst 100 kg i bagasjen!

Jeg har kjøpt en 520d, og kan ikke si at bilen går merkbart dårligere med 5 personer i bilen, synes den går like dårlig uansett....

Neida, men såklart, den er ikke noen racer, men den duger helt fint. Den spurter ikke, men mer en langdistanseløper....

I tillegg så er den jo forsåvidt rimelig å kjøre med, har brukt 0,51 liter per mil, på det minste på langskjøring, og 0,71 liter per mil på 100% bykjøring. Men på en annen side, så har jeg også brukt 0,98 liter per mil på 100% bykjøring, med mye tomgang, og såklart masse kø kjøring.

Prøvde en 525 TDS før 520D og de er veldig like motormessig, men 520D går bittelitt bedre og er mer fleksibel. 525TDS er mer død på "feil" turtall.

Viktig at du ikke blander inn en 525D, da det er en helt annen motor, som koster vesentlig mer.

Når alt kommer til alt, så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte min 520D, en særdeles behagelig bil, men hadde vært enda bedre med automat og bensin, men det blir for dyrt.

En ting til, du merker at du kjører diesel, mtp. støy, sålenge du kjører under 50-60 km/t, da høres motoren, men aldri plagsomt, synes jeg. Den bare er der.

Skrevet

ok, takker for info. Forskjellen på en 525TDS og 525D er? Sedan eller stasjonsvogn sant?

Åssen fikk du en 520D til å gå bedre enn en 525D, (bare lurer? Pga vekt?

Skrevet

Altså en 525D er jo den nye motoren, som har 163 HK og 310NM??

Mens den gamle 525TDS er den motoren som kom i -92, og har 143hK og 260 NM.

Mens en 520D har 136 HK og 280NM.

Så jeg syntes at en 520D går bittelitt bedre enn en 525TDS, i tillegg til 520D motoren er mer fleksibel og mer turtallsvillig.

Skrevet

Det er to forskjellige motorer. TDS'en er en eldre motorkonstruksjon som er sekssylindra, mens den "nye" 520d er en firesylindra dieselmotor.

Skulle du vurdere 520i (bensin) så vil jeg anbefale å finne en 520i etter 2001 som har M54B22 motoren på 2,2liter som yter 170HK. Denne føles mye bedre enn den gamle 2,0literen.

Skrevet

Veldig enig i ESveen's kommentar om 520i.

Den gamle 2liter'n på 150Hk er ganske slapp i 5'ern. Velger du denne bør du være over snittet glad i å gire 8-[ .

Skrevet
Veldig enig i ESveen's kommentar om 520i.

Den gamle 2liter'n på 150Hk er ganske slapp i 5'ern. Velger du denne bør du være over snittet glad i å gire 8-[ .

Kan ikke si jeg er helt enig her. Den gamle 2 literen på 150 hk har ikke all verdens med bunndrag, men den er veldig fleksibel og vil dra fra tomgang på 3dje gir, og akselererer helt greit fra 2-2.5 tusen, men skal du kjøre forbi må du over 4000. Så kan man diskutere hva som menes med slapt da. 520i seden med manuell gir, gjør ifølge tallene 0-100 på 10.2 s og har en toppfart på 220km/t.

Må legge til at der stor forskjell på en med fungerende vanos og ikke.

Når jeg kjøpte min fungerte vanos svært dårlig og bilen var helt død under 4.000 o/m. Etter bytte av o-ring på vanos stemplet ble bunndraget vesentlig forbedret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...