Gå til innhold

Ekstern spiller/radio i E46


Anbefalte innlegg

Jeg har som kjent en 2003 E46 318d Touring og den har en original BMW Business spiller/radio (CD) som jeg begynner å bli skikkelig lei av. Radioen er meget bra, men lyden er... om ikke direkte dårlig... ganske tam og lite inspirerende. Jeg vurderer derfor en ny spiller fra Blaupunkt, Becker eller Alpine... som har en bra radio, Mp3, AUX, og USB. Har en slik spiller standard tilkobling i forhold til E46 (plug & play) eller må jeg ha et adapter eller annet knot ?

Jeg er ikke interessert i mer avanserte løsninger der f.eks ipod med integrasjon til multifunksjonene på rattet er poenget. En aktiv sub er derimot helt klart på programmet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en kobling som går fra BMW til ISO...

Du må jo også selvfølgelig ha adapter så du får cd spilleren til å passe :wink:

Ja... akkurat standard DIN mål på den nye spilleren/radioen var jeg klar over, men du mener også at jeg også må ha en BMW til ISO overgang... følger en slik overgang med en ny spiller/radio eller må jeg kjøpe den ved siden av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du kjøpe ved siden av. Har det liggende som du kan få. Kosta ikke mer en 130,- tror jeg engang i tiden, men jeg har ikke bruk for den uansett.

Har også den ramma til cd spillern liggende en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut hvorfor jeg "plutselig" har blitt lei av Business spilleren/radioen i bilen (etter over fem år)... faderen eller balansen mellom foran og bak virker ikke som den skal. Dette gjør at det er alt for mye lyd foran i bilen og det er slitsomt å høre på i lengden (noe jeg tilslutt reagerte på). Det er klar og fin lyd bak, men alt for svakt... og når man justerer faderen så spilleren kun spiller bak hører man klart at det er alt for svak lyd. Jeg hører mest på radio (P2-nyhetene) så problemet har nok vært der ganske lenge, men hva kan årsaken til problemet være ?... :?

Er det forøvrig noen som vet hva en Blaupunktspiller (f.eks Bremen MP78) koster i Norge fra en fornuftig leverandør ? ... Eller har noen kanskje et forslag til en annen "voksen" spiller/radio ?

Bremen MP78

7648013310_HI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det skal være sånn i touring, men jeg hadde veldig dårlig bak i touringen min i forhold til coupe'en.

Blaupunkt er veldig gode spillere lydmessig, men de har noen forferdelig vanskelige menyer :?

Jeg synes du Fredrik skal kjøpe deg denne pioneer spilleren:

http://www.elprice.no/lyd-mp3/bilstereo ... -deh-p88rs

Her har de lagt vekt på god lyd i stedet for alle fancy duppedingser.

Jeg synes den er pen også, selv om den ikke har bmw interiørfarger. Men igjen så blir det ikke fint med uoriginal spiller i e46 likevel... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt sett inn en Blaupunkt THA 475 PnP forsterker, blir en helt annen lyd og du beholder original looken. Er veldig enkelt å montere.

Får eget kabelsett så den er bare å sette i serie med kabel som går inn i CD spillern din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med en spiller som Blaupunkt Bremen MP78 er at den har Bluetooth noe som gjør at den understøtter A2DP (overføring av audio data) og det gjør at man bl.a kan høre på internettradio i bilen via mobiltelefonen. Jeg vet ikke hva dette koster, men ryktene skal ha det til at det ikke er så dyrt som man skulle tro. Jeg har betalt mobiltelefon uten spesielle begrensninger... så den er grei for mitt vedkommende... :P

Ellers er jeg enig i at en ettermontert spiller i E46 ikke ser så alt for fint ut, men Business spilleren er utdatert rent teknisk og det gjør at jeg har lyst til å prøve noe nytt når spilleren jeg har er ødelagt. Jeg tror noe av poenget i denne sammenhengen er at spilleren er mørk og ikke har for mange "discolys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med en spiller som Blaupunkt Bremen MP78 er at den har Bluetooth noe som gjør at den understøtter A2DP (overføring av audio data) og det gjør at man bl.a kan høre på internettradio i bilen via mobiltelefonen. Jeg vet ikke hva dette koster, men ryktene skal ha det til at det ikke er så dyrt som man skulle tro. Jeg har betalt mobiltelefon uten spesielle begrensninger... så den er grei for mitt vedkommende... :P

Ellers er jeg enig i at en ettermontert spiller i E46 ikke ser så alt for fint ut, men Business spilleren er utdatert rent teknisk og det gjør at jeg har lyst til å prøve noe nytt når spilleren jeg har er ødelagt. Jeg tror noe av poenget i denne sammenhengen er at spilleren er mørk og ikke har for mange "discolys".

Regner med dette er aktuelt for deg når du pendler mellom Norge og Danmark og vær obs på at datatrafikk på mobilen koster en god del mer når du er i et annet land enn det ab. hører til i!

Ellers er det veldig kjekt med A2DP for å spille musikk fra mobilen (har musikken på minnekortet, men nå er bilen og spilleren solgt uansett..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det skal være sånn i touring, men jeg hadde veldig dårlig bak i touringen min i forhold til coupe'en.

Blaupunkt er veldig gode spillere lydmessig, men de har noen forferdelig vanskelige menyer :?

Jeg synes du Fredrik skal kjøpe deg denne pioneer spilleren:

http://www.elprice.no/lyd-mp3/bilstereo ... -deh-p88rs

Her har de lagt vekt på god lyd i stedet for alle fancy duppedingser.

Jeg synes den er pen også, selv om den ikke har bmw interiørfarger. Men igjen så blir det ikke fint med uoriginal spiller i e46 likevel... :roll:

Jeezes...de selger ikke mye bilstereo på elprice om de har 1,5 år gamle spillere liggende! :D DEH-P88RSII heter den nå, og er "new and imporved" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som kjent en 2003 E46 318d Touring og den har en original BMW Business spiller/radio (CD) som jeg begynner å bli skikkelig lei av. Radioen er meget bra, men lyden er... om ikke direkte dårlig... ganske tam og lite inspirerende. Jeg vurderer derfor en ny spiller fra Blaupunkt, Becker eller Alpine... som har en bra radio, Mp3, AUX, og USB. Har en slik spiller standard tilkobling i forhold til E46 (plug & play) eller må jeg ha et adapter eller annet knot ?

Jeg er ikke interessert i mer avanserte løsninger der f.eks ipod med integrasjon til multifunksjonene på rattet er poenget. En aktiv sub er derimot helt klart på programmet... :P

Du trenger denne ISO-overgangen:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Og denne ramma:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut hvorfor jeg "plutselig" har blitt lei av Business spilleren/radioen i bilen (etter over fem år)... faderen eller balansen mellom foran og bak virker ikke som den skal. Dette gjør at det er alt for mye lyd foran i bilen og det er slitsomt å høre på i lengden (noe jeg tilslutt reagerte på). Det er klar og fin lyd bak, men alt for svakt... og når man justerer faderen så spilleren kun spiller bak hører man klart at det er alt for svak lyd. Jeg hører mest på radio (P2-nyhetene) så problemet har nok vært der ganske lenge, men hva kan årsaken til problemet være ?... :?

Er det forøvrig noen som vet hva en Blaupunktspiller (f.eks Bremen MP78) koster i Norge fra en fornuftig leverandør ? ... Eller har noen kanskje et forslag til en annen "voksen" spiller/radio ?

Bremen MP78

7648013310_HI.jpg

Vi har dessverre vært borti en del kluss med blåtann delen til Blaupunkt. Så det er ikke det første merket jeg ville anbefalt om man skal bruke denne funksjonen mye...enda ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør at det er alt for mye lyd foran i bilen og det er slitsomt å høre på i lengden (noe jeg tilslutt reagerte på).

Jeg har ikke noe tips til spiller, men stusset litt på dette. Jeg er nemlig akkurat motsatt. Dette tullet med hauger av høyttalere har jeg aldri forstått, blir helt sprø når lyden kommer fra alle retninger. Den skal komme fra foran meg. Akkurat som ved et normalt anlegg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør at det er alt for mye lyd foran i bilen og det er slitsomt å høre på i lengden (noe jeg tilslutt reagerte på).

Jeg har ikke noe tips til spiller, men stusset litt på dette. Jeg er nemlig akkurat motsatt. Dette tullet med hauger av høyttalere har jeg aldri forstått, blir helt sprø når lyden kommer fra alle retninger. Den skal komme fra foran meg. Akkurat som ved et normalt anlegg hjemme.

Joda... som gammel stereonisse er jeg helt enig i at lydbildet primært skal være sentrert foran lytteren, men ikke kun diskanttoner... og det er det som er problemet i bilen nå. Diskanthøyttalerne i A-stolpene stjeler hele lydbildet og det er slitsomt i lengden. Jeg har forøvrig fått litt skikk på lydbildet etter å ha prøvd meg litt frem med faderen, mer bass og litt mindre diskant... dog har jeg allikevel lyst på en ny spiller/radio i bilen. Jeg må imidlertid sjekke ut prisene i Danmark før jeg kjøper en ny spiller... neste weekend er tiden for dette.

Takk til dere andre for info/opplysninger... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...