Vanilla_ninja Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Hva er det med BMW-eiere og bruk av tåkelys? Hvorfor insisterer så mange på å ha tåkelysene på hele jævla tida mens bilen er på veien? Alle gjør jo ikke sånn, det skal sies. Jeg kan for eksempel ikke huske sist jeg slo dem på annet enn for å sjekke om de fremdeles fungerte, men av biler jeg møter med påslåtte tåkelys er det påfallende mange BMWer... Why, oh why?! LJ -frustrert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikL Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Kanskje folk synes det er tøft med mest mulig lys? Noe av det verste jeg ser er folk som bruker tusenmetrene i grillen som kjørelys! Det ser jo helt idiotisk ut Spesielt de som luffer rundt med AE-ringer i de svære bøttelyktene sine. Hallo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Regner med det er snakk om de foran, og mange BMW-eiere er ganske bilinteressert og gjør det nok for å vise frem AE-ringene og/eller gi bilen et lavere uttrykk med lys nærmere bakken, men det er irriterende mange som kjører med nærlys+grøftelys og om dette er det en ganske omfattende tråd her på forumet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn E39 Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Tror det har en sammenheng med at generelt er sportsbiler lave, disse får da kjørelysene lave og bilen ser meget sportslig ut på avstand. Så kom tåkelysene på flere modeller og mange kjørte da med disse på sammens med parklys for å få en lav profil foran av bilen, ergo likhetstrekk med lave sportsbiler. Siden har det vel vært en trend å kjøre slik. Og det hjelper jo ikke mere at parklysene endres til angeleyes, led osv. Kan godt innrømme at jeg kjører med park + tåkelys frem til gatelys tennes. Da er det såpass mørkt at jeg kun bruker nærlys. Elllers kan jeg også bruke tåkelys isammen med fjernlys, men da slå disse av når man blender ned ved møtende biler, litt tungvint men. Da er man innenfor lovverket.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Det ser pent ut. Endelig har jeg tåkelys igjen, nå skal de brukes! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Dette er det en lang diskusjon om allerede.. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... E5kelysene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Tror det har en sammenheng med at generelt er sportsbiler lave, disse får da kjørelysene lave og bilen ser meget sportslig ut på avstand. Så kom tåkelysene på flere modeller og mange kjørte da med disse på sammens med parklys for å få en lav profil foran av bilen, ergo likhetstrekk med lave sportsbiler. Siden har det vel vært en trend å kjøre slik. Og det hjelper jo ikke mere at parklysene endres til angeleyes, led osv.Kan godt innrømme at jeg kjører med park + tåkelys frem til gatelys tennes. Da er det såpass mørkt at jeg kun bruker nærlys. Elllers kan jeg også bruke tåkelys isammen med fjernlys, men da slå disse av når man blender ned ved møtende biler, litt tungvint men. Da er man innenfor lovverket.... Burde kanskje holde meg, men må bare: Tåke/grøftelys er kun tillatt i kombinasjon med parklys og gjør uansett ikke noe annet enn at du ser mindre hvis du bruker de sammen med fjernlys! For begrunnelse lest den andre diskusjonen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn E39 Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Tror det har en sammenheng med at generelt er sportsbiler lave, disse får da kjørelysene lave og bilen ser meget sportslig ut på avstand. Så kom tåkelysene på flere modeller og mange kjørte da med disse på sammens med parklys for å få en lav profil foran av bilen, ergo likhetstrekk med lave sportsbiler. Siden har det vel vært en trend å kjøre slik. Og det hjelper jo ikke mere at parklysene endres til angeleyes, led osv.Kan godt innrømme at jeg kjører med park + tåkelys frem til gatelys tennes. Da er det såpass mørkt at jeg kun bruker nærlys. Elllers kan jeg også bruke tåkelys isammen med fjernlys, men da slå disse av når man blender ned ved møtende biler, litt tungvint men. Da er man innenfor lovverket.... Burde kanskje holde meg, men må bare: Tåke/grøftelys er kun tillatt i kombinasjon med parklys og gjør uansett ikke noe annet enn at du ser mindre hvis du bruker de sammen med fjernlys! For begrunnelse lest den andre diskusjonen Lovverket har også jeg referert til i mitt innlegg. Godt mulig man ser dårligere ref. kortere avstand fremover, men også greit å se vegskulderen også. Nå er vel ikke det det største problemet for andre bilister da. Måtte bare... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 men også greit å se vegskulderen også. Jaha. Du må gjerne forklare hvorfor du vil ha lys på et sted som er så nærme at du ikke rekker reagere uansett. Ellers er det jo gøy å se hva BMWs skikkelige modeller mangler i fronten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Ellers er det jo gøy å se hva BMWs skikkelige modeller mangler i fronten. Z4-en kunne dog ha trengt tåkelys med all den bokstav-tåken den har rundt seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Mr. Vanilla_ninja.. Jeg kjører med tåkelys+ringer alltid jeg. Hvis det er mørkt kjører jeg med nærlys+tåkelys. Fordi JEG syntes det ser bra ut. Det er så masse tråder om akkurat dette temaet. Og hvis noen sier at man blir blenda av tåkelys, er jeg ikke enig i den.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Tror det har en sammenheng med at generelt er sportsbiler lave, disse får da kjørelysene lave og bilen ser meget sportslig ut på avstand. Så kom tåkelysene på flere modeller og mange kjørte da med disse på sammens med parklys for å få en lav profil foran av bilen, ergo likhetstrekk med lave sportsbiler. Siden har det vel vært en trend å kjøre slik. Og det hjelper jo ikke mere at parklysene endres til angeleyes, led osv.Kan godt innrømme at jeg kjører med park + tåkelys frem til gatelys tennes. Da er det såpass mørkt at jeg kun bruker nærlys. Elllers kan jeg også bruke tåkelys isammen med fjernlys, men da slå disse av når man blender ned ved møtende biler, litt tungvint men. Da er man innenfor lovverket.... Burde kanskje holde meg, men må bare: Tåke/grøftelys er kun tillatt i kombinasjon med parklys og gjør uansett ikke noe annet enn at du ser mindre hvis du bruker de sammen med fjernlys! For begrunnelse lest den andre diskusjonen Lovverket har også jeg referert til i mitt innlegg. Godt mulig man ser dårligere ref. kortere avstand fremover, men også greit å se vegskulderen også. Nå er vel ikke det det største problemet for andre bilister da. Måtte bare... Leste gjennom reglene på nytt nå og skal innrømme at det kan tolkes slik at du har rett, men har tidligere lest at dette ikke er lovlig. Er vel også mulig at dette går under følgende paragraf: Tillatte hjelpelys ikke skal brukes til annet enn de er ment for. Er det en spesiell grunn til å lyse opp veiskulderen et par meter foran bilen mens man kjører i normale hastigheter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Kanskje fordi det ser fint ut? (= Og at det faktisk er lov sammen med parklys om dagen eller hvis det er såpass opplyst at man ikke trenger kjørelys? MEN jeg skrur dem av om kvelden sammen med kjørelys for jeg vet hvor sykt irriterende det er å bli blenda av dem. Noe annet som er enda mer irriterende er ulovlig ettermontert xenon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 men også greit å se vegskulderen også. Jaha. Du må gjerne forklare hvorfor du vil ha lys på et sted som er så nærme at du ikke rekker reagere uansett. Greit å se VEGSKULDEREN også (= Hvis det er litt ekkelt lys er det behagelig å se hvor man er på veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn E39 Skrevet Januar 29, 2009 Share Skrevet Januar 29, 2009 Ofte så kan vegskulderen være det eneste man har å ratte etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå