Tubi Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Har egentlig aldri vært spes intr i diesel, men ser nå at prisene på 2000+ E39 med diesel har kommet ned på et ok nivå. Tar man en sjanse hvis man kjøper en 2000/2001 E39 520 med diesel med ca 200.000 km på teller'n? Er det mye buzz med disse bilene? Har hatt E39 med bensin og var veldig fornøyd med den
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Har egentlig aldri vært spes intr i diesel, men ser nå at prisene på 2000+ E39 med diesel har kommet ned på et ok nivå. Tar man en sjanse hvis man kjøper en 2000/2001 E39 520 med diesel med ca 200.000 km på teller'n? Er det mye buzz med disse bilene? Har hatt E39 med bensin og var veldig fornøyd med den Nei, styr unna. 4-sylindret diesel motor i en 5-serie er et hån mot et BMW står for. 520 modellene er kun produsert ut ifra den nødvendighet at BMW også må tjene penger og få flest mulig kunder.
sveinis Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Hehe... Har ikke prøvd 520d, men har hørt den kun kommer i kombinasjon med manuell kasse. Det kan bli slitsomt i kombinasjon med en litt svak motor... Ellers har jeg hørt den er billig i drift, det er jo positivt, men billig i drift er jo de større dieselmotorene til BMW også.
Tubi Skrevet Februar 4, 2009 Forfatter Skrevet Februar 4, 2009 Jeg har kjørt 520d med manuell for en stund tilbake, og kan ikke huske at den var helt død. Men det jeg iallefall husker var at min 520 bensin var fullstendig slapp, så jeg nekter å tro at den er like dau som den!!!
hagenisse Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 4-sylindret diesel motor i en 5-serie er et hån mot et BMW står for.. Hva står BMW for?
Espen M33 Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 4-sylindret diesel motor i en 5-serie er et hån mot et BMW står for.. Hva står BMW for? Bayerische Motoren Werke
Otis Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Jeg har en 520D, så jeg er vel litt inhabil... Men en 525TDS går akkurat like bra/dårlig, stryk det som ikke passer, som en 520D, bare at en 525 TDS har en penere gange og lyd. Manuell kassen i denne bilen er ganske bra, i kombinasjon med denne motoren. Men såklart, om du hater å gire, eller har aldri gjort det før, så blir det feil... Det positive med motoren er at den er rimelig sterk, så du trenger ikke gire ned for forbi kjøringer, ikke bestandig ihvertfall. Den går dog veldig rimelig, har fått den på 0,49 liter per mil, ved å bruke CC. Dette var da kun utifra hva kjørecomputer sa. Fordelen med 520D er vel at den er lettere enn en 525TDS, så kanskje man får mer komfort da? I tillegg så er vel holdbarheten rimelig lik, om de får samme service, velger jeg å tro. Avslutningsvis vil jeg sitere noen på et bimmers treff; "Det er en rimelig inngangsnøkkel til 5 serien."
|Andreas| Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Jeg har kjørt en og syns det var en veldig fin og grei motor. Motoren går relativt stillle, ikke så veldig voldsom diesel kakkling. Den drar greit på lavt turtall, som alle diesel biler gjør, og noe av det mest posetive er et bra forbruk av drivstoff! Jeg hadde nok byttet ut den jeg prøvekjørte med min 520ia Om den ikke hadde kostet så mye
Saltkjelen Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Har egentlig aldri vært spes intr i diesel, men ser nå at prisene på 2000+ E39 med diesel har kommet ned på et ok nivå. Tar man en sjanse hvis man kjøper en 2000/2001 E39 520 med diesel med ca 200.000 km på teller'n? Er det mye buzz med disse bilene? Har hatt E39 med bensin og var veldig fornøyd med den Nei, styr unna. 4-sylindret diesel motor i en 5-serie er et hån mot et BMW står for. 520 modellene er kun produsert ut ifra den nødvendighet at BMW også må tjene penger og få flest mulig kunder. Hva du mener om motoren og lyden er i denne sammenhengen her likegyldig. Her spør man om erfaringer med denne bilen - og det har åpenbart ikke du (på bakgrunn av innlegget ditt). Jeg har prøvd en E39 520dT og den syns jeg var helt ålreit. 136hk er nok imidlertid ikke den kvikkeste motoren, men den er økonomisk og passer fint i 5 serien. De kjente E39 problemene er jo riktignok der, så se opp for blandt annet rust i bakluken og bak bensinlokket.
Fredrik Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 520 modellene er kun produsert ut ifra den nødvendighet at BMW også må tjene penger og få flest mulig kunder. Er ikke alle modellene produsert ut ifra den nødvendighet at BMW må tjene penger og få flest mulig kunder ? Forøvrig var M47D20 motoren temmelig langt fremme teknisk da den kom på markedet i 1998... de fleste moderne toliter dieselmotorene på denne tiden hadde rundt 110 HK og 250 Nm... så 136 HK og 280 Nm var faktisk ganske imponerende. I dette perspektivet er det ikke så merkelig at BMW i 2000 valgte å montere motoren i E39 også. Effekten var kun 7 HK mindre enn den gamle dieselrekkesekseren M51D25 (med turbo og intercooler), momentet var det samme (dog ved 1750 rpm istedenfor 2200 rpm) og dieselforbruket mye mindre.
Hawkon88 Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 520 modellene er kun produsert ut ifra den nødvendighet at BMW også må tjene penger og få flest mulig kunder. Er ikke alle modellene produsert ut ifra den nødvendighet at BMW må tjene penger og få flest mulig kunder ? Forøvrig var M47D20 motoren temmelig langt fremme teknisk da den kom på markedet i 1998... de fleste moderne toliter dieselmotorene på denne tiden hadde rundt 110 HK og 250 Nm... så 136 HK og 280 Nm var faktisk ganske imponerende. I dette perspektivet er det ikke så merkelig at BMW i 2000 valgte å montere motoren i E39 også. Effekten var kun 7 HK mindre enn den gamle dieselrekkesekseren M51D25 (med turbo og intercooler), momentet var det samme (dog ved 1750 rpm istedenfor 2200 rpm) og dieselforbruket mye mindre. Hei, du ditt vandrende leksikon!
Dan Skrevet Februar 4, 2009 Skrevet Februar 4, 2009 Det kommer jo helt an på hva du er vant med og hva du trenger. E39 520D er helt greit til sitt bruk. Greit, jeg savner mer power, men dette er nesten kun merkbart ved forbikjøringer. Når det er sagt har jeg tatt flere forbikjøringer i femte gir uten problemer. Syns du skal prøve bilen først for du avskriver den. Du kan bli positivt overrasket
Robbi3 Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Men husk også å sjekke serviceheften, den første versjonen av motoren sies å ha tekniske feil. Som turbohavari og slikt? Bare korriger meg om jeg tar feil, mener å huske det slik ihvertfall.
Fredrik Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Men husk også å sjekke serviceheften, den første versjonen av motoren sies å ha tekniske feil. Som turbohavari og slikt? Bare korriger meg om jeg tar feil, mener å huske det slik ihvertfall. Du husker helt feil... og det er egentlig utrolig som folk "husker" negative rykter. Den første versjonen av M47D20 motoren er rimelig driftsikker, men det har vært rapportert om problemer med høyttrykkspumpen (fortrinnsvis med chippede motorer). Problemer med turboen kom med M47TUD20 motoren, men den motoren ble aldri levert til E39. M47TUD20 finnes kun i E46 320d med 150 HK (fra og med 03/2001) og E46 318d med 115 HK (fra og med 08/2002)... begge med common-rail.
fast Dog Skrevet Februar 5, 2009 Skrevet Februar 5, 2009 Jeg ble positivt overrasket da jeg prøvde en slik! Føler at det er langt mer krutt i denne i forhold til 520i. Er ingen banebil, men så er den ikke konstruert for det heller da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå