Christian Nyegaard Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Greia med P bakpå bilen er at dine pasasjerer umiddelbart vet at du ikke er den erfarne ringreven du later som om du er og kanskje tør og be deg sakke ned litt tidligere enn uten.. Om det absurd nok kan redde 1 liv er det verdt at tusenvis av folk durer rundt med en P bakpå spør du meg. Er vel også mulighet for at andre trafikanter kan vise hakket mer forståelse for folks oppførsel i trafikken dersom de må kjøre rundt med P. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Greia med P bakpå bilen er at dine pasasjerer umiddelbart vet at du ikke er den erfarne ringreven du later som om du er og kanskje tør og be deg sakke ned litt tidligere enn uten.. Du kjører ofte med ukjente folk i bilen eller? siden passasjerene dine ikke vet hvor gammel du er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hedfelt Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Hvorfor skal man henge ut ferske sjåfører? Blir jo som å mate haien med blodig kjøtt. Alle de "kule" gutta som nettopp er ferdig med prøveperioden kommer jo til å spise P-biler levende. En ung bilist trenger ikke kjøre mer uforsvarlig enn en eldre. Det handler om forståelse, det å kunne forutsi hendelser og framtre ydmykt, men likevel konsist og bestemt ovenfor andre. Jeg vil tørre å påstå at unge som tenker over hva de driver med kan være bedre sjåfører enn en eller annen gubbe som kjører til Rema 1000 annenhvert lysår og generelt sett driter i hva han lærte for 30 år siden. Naturligvis er erfaring en del av bildet også, men det hjelper ikke om man ikke bruker det man har lært. Glad jeg er ferdig med prøveperiode i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Greia med P bakpå bilen er at dine pasasjerer umiddelbart vet at du ikke er den erfarne ringreven du later som om du er og kanskje tør og be deg sakke ned litt tidligere enn uten.. Når en har fått lappen skal man kunne kjøre bil. Å ha hatt lappen lenge legitimerer ikke å kjøre som idiot. At passasjerene dine føler det er uforsvarlig burde være nok til at dem sier ifra; Uavhengig av om sjaføren er erfaren eller ei. Om det absurd nok kan redde 1 liv er det verdt at tusenvis av folk durer rundt med en P bakpå spør du meg. Er du konsekvent for alle tiltak som kan redde ett liv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2009 Og det å ha en P bakpå vil bare føre til enda flere farlige stunts. Finnes jo folk som bare MÅÅ kjøre forbi uansett fart så lenge det er en P.. For ikke å snakke om dem som ligger 10 km/t under fartsgrensen, men som absolutt ikke tåler å bli forbikjørt av noen med ferske førerkort? Hvorfor skal man henge ut ferske sjåfører? Blir jo som å mate haien med blodig kjøtt. Alle de "kule" gutta som nettopp er ferdig med prøveperioden kommer jo til å spise P-biler levende. Tanken har slått meg også. Husk at uegnede førere eksisterer uavhengig av hvor lenge den enkelte har hatt førerkort. Kan merking av enkeltgrupper også være med på å få fram det verste i enkelte andre bilførere:? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 For ikke å snakke om dem som ligger 10 km/t under fartsgrensen, men som absolutt ikke tåler å bli forbikjørt av noen med ferske førerkort? Tror dette er et viktig poeng! Ikke vanskelig at noen som ligger i 60 i 80-sonen kan bli veldig provosert av at noen med et slikt merke kjører forbi dem, og derfor anmelde dem egentlig helt uten grunn! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Mulig det. Da jeg tok det var det 35 feil en kunne ha tror jeg. Det som var teit var at du måtte være en racer i å forstå formuleringene. Er vell ikke 35 feil man kan ha og bestå om det er det du mener... Jeg tok Teoriprøva i sommer, og da var det 45spørsmål og man kunne ha max7 feil hvis man skulle bestå. Han mente nok når han tok teoriprøva for 20(?) år siden.. Da kunne flere alternativer være riktig.. Eks: 5 alternativer, du krysser av på 3 av de, men de 2 ANDRE var riktig, da fikk man 5 feil.. Nå er det anderledes.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Litjhaug Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 men hva med yrkessjåfør som kommer ut fra transportlinja som 18åring, å setter seg bak rattet på en 50tonns semi da??? Blir det samme på de å??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viplash Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Kunne blitt litt av et alfabet bakpå der da om riktig perosn(er) tok lappen da. PGMMH (Ny Gammel Mann Med Hatt). Eller PGKMPMS (Ny gammel dame med pms). Ja, innlegget mitt er teit, men er litt for og vise hvor teit jeg syntes hele forslaget er.hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Kunne blitt litt av et alfabet bakpå der da om riktig perosn(er) tok lappen da. PGMMH (Ny Gammel Mann Med Hatt). Eller PGKMPMS (Ny gammel dame med pms).Ja, innlegget mitt er teit, men er litt for og vise hvor teit jeg syntes hele forslaget er.hehe.. Dro til med samme poeng tidligere i tråden Men jeg har bestemt meg for at jeg skal ha cm bak på min, for chickmagnet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Mulig det. Da jeg tok det var det 35 feil en kunne ha tror jeg. Det som var teit var at du måtte være en racer i å forstå formuleringene. Er vell ikke 35 feil man kan ha og bestå om det er det du mener... Jeg tok Teoriprøva i sommer, og da var det 45spørsmål og man kunne ha max7 feil hvis man skulle bestå. Han mente nok når han tok teoriprøva for 20(?) år siden.. Da kunne flere alternativer være riktig.. Eks: 5 alternativer, du krysser av på 3 av de, men de 2 ANDRE var riktig, da fikk man 5 feil.. Nå er det anderledes.. Frekk eller? Jeg har hatt lappen i ca 6 år. Da jeg tok teoriprøven var det avkrysningsspørsmål som du sier. Jeg fikk 5 feil, og fikk smiley av sensoren.. det var vel ganske vanlig å ligge på rundt 15-30 feil pluss/minus.. - Når man har fått lappen så er man ikke ferdig utlært, du har bare fått basisopplæringen og blitt godkjent sånn at du kan øve videre alene. Prøvetiden er også 2 år. Jeg tror alle gutter gjør stygge feil i løpet av de første åra, som de ikke vil gjøre senere i samme grad. Tør ikke tenke på hvordan jeg kjørte da jeg var fersk og blitt varm i trøya. Men det går jo somregel greit... De fleste kjører også av veien, bulker eller kræsjer også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Derfor jeg skreiv (?) bak da:) Bare vilt gjetta når jeg ser på bilene dine:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex88 Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 nok et tullete forslag. Kunne ikke sakt det bedre selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Dette med merkin av ferske sjåfører kan bli negativt. Det er mange som ikke liker å ligge bak ferske sjåfører (spessiellt når man øvelseskjører og det er L skilt bakpå). Da er det en del som bestemmer seg for å kjøre forbi den ferske sjåføren og dette kan føre til at den ferske sjåføren føler seg stresset og handler feil. Det at en P skal hjelpe til å redusere uhell har jeg liten tro på. Kan også nevne ett eksempel til på at det er dumt med P skilt. Hvis det er ett felt, med sperre linje, kan da en hissig person presse denne ferske sjåføren til å kjøre fortere enn ønsket. Og tviler på at en hissig person blir mindre hissig av å se at det er en fersking forran seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Er du konsekvent for alle tiltak som kan redde ett liv? Jeg kan iallefall si at jeg ikke er det. Med så få ulykker som det faktisk er her i landet blir det helt feil å prøve få det enda mer ned. Få opp trafikkflyten heller (bedre veier) og problemet vil i stor grad løse seg selv. At enkelte stryker med er bare sånn det er. Folk dør av de rareste ting, kan ikke hindre alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå