Robbi3 Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 Hmm da er det nok muligens slark i nedre opphengskule fremme hos meg også.. Har en liten vibrasjon i rattet ved nedbremsing. Tenkte kanskje dette var bremseskivene... Skiver og klosser ble byttet på 82.000 nå er bilen gått 95.000.Jeg kan jo si hva som trengs og har blitt gjort på min siden eierskifte på 84.000 Byttet termostat (nålen var litt under midten når bilen garantert skulle vært varm) Byttet da vannpumpen i samme slengen.. den var ikke gåen, men siden jeg først skulle skifte begge reimene også så kostet det meg 500kr. Har sett at radiatoren min har en bananform nederst... hvor lenge den holder aner jeg ikke, men bmw sa at det snart var tid. Bærearmsforinger er kjøpt inn da jeg tipper de begynner å bli dårlige om ikke så altfor lenge. Veivhusventilasjon ble skiftet for ikke så lenge siden. Fant gult gugge under oljepåfyllingslokk og inni den ene slangen. Dette var visst symptomer på tett veivhusventilasjon. Eksakt km på de forskjellige utbedringene har jeg ikke, men la oss si fra 88 og mellom 95km Og til E46Johnny: Hvordan er det å skifte opphengskule fremme? Hvor ligger veivhusventilasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bad_ip Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 Ligger under innsuget. Kanskje du klarer å lokalisere den ved å følge den ene slangen som går inn i motoren... viss du ser bilen forfra så ser du slangen litt under oljepåfyllingslokket ned til høyre. Viss du skjønte noe som helst av det, hehe. Dette gjelder bensing og ikke diesel så vidt jeg vet. For verkstedet som skulle ta jobben på min bil regnet med 1,5 times arbeid. Men så fant de ut når jeg hadde levert fra meg bilen at det var bensing og da ble plutselig det endel mer arbeid. Pga på diesel bilene lå den lettere tilgjengelig og trengte ikke av med innsug. Trenger ikke av med innsug på bensin heller, men blir sinnsykt trangt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Johnny Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Jeg har litt problem med slitasje på sidestøtten på seterygg og litt på sete pute, (gjeller sportstoene) og har sett flere biler med samme problem. Så bytte av komplet skumkjerne og setetrekk på førerstolen er under planlegging. Men dette er kosbare saker så vil også sjekke ut recaro stoler som mulig erstatning. Sportstolene burde hatt justerbar korsryggstøtte helt fra lansering, (Kom vell som ekstrautstyr på face lift) jeg savner dette på min bil når jeg kjører langt på fine veier. Vi har kun standardstolene og det tror jeg er årsaken til at de ikke er slitt på bl.a sidestøttene iom. at støttene ikke stikker så langt frem. Jeg foretrekker standardstolene når jeg kjører så langt som jeg gjør (4-5000 Km i måneden)... sportstolene gir for liten bevegelse til ryggen etter 6-7 timer i bilen. Vi får håpe at BMW tar til vett og tilbyr comfort stolene fra di større modellene også i eks 3 serien. Det burde ikke være så store problemer å få dette til i eks E9X serien for eksempel. Håper at comfortstolene komer som tileggsutstyr i neste genrasjon 3 serie. Da hvet jeg, hva jeg hadde kjøpt neste gang. Var så dum at jeg prøvde en E60 med comfortseter en tur og da var det gjort, det meste av andere seter jeg har prøvd kan ikke sammenlignes, men sportstolen i E 60 er mye bedre på lengre turer en den i min E46 og den som er i E9X Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Vi får håpe at BMW tar til vett og tilbyr comfort stolene fra di større modellene også i eks 3 serien. Det burde ikke være så store problemer å få dette til i eks E9X serien for eksempel. Håper at comfortstolene komer som tileggsutstyr i neste genrasjon 3 serie. Da hvet jeg, hva jeg hadde kjøpt neste gang. Var så dum at jeg prøvde en E60 med comfortseter en tur og da var det gjort, det meste av andere seter jeg har prøvd kan ikke sammenlignes, men sportstolen i E 60 er mye bedre på lengre turer en den i min E46 og den som er i E9X Ja... komfortstolene i 5-Serien er behagelige. Forøvrig ser det ut til at forskjellen mellom 3 og 5-Serien når det gjelder gadgets og ekstrautstyr bare blir større og større... det er åpenbart en helt bevisst politikk fra BMW´s side. E46 virker direkte primitiv i forhold til dagens E60/61. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Hva heter det lille vertikale staget igjen? Kan gi kneppelyder f.eks ved kjøring på brostein. Jeg bytta det på høyre side foran en gang. Kosta kanskje 500 kr. Du mener vel link-armen, også kalt klikk-staget... Det er det som "linker" sammen stab-staget med demperene. Eller så har jeg byttet dempere og fjærer på 95.000km Ikke fordi jeg absolutt måtte, men fordi jeg ville ha på Bilstein og Eibach, men da jeg kjente på de gamle demperene var de bak begynt å bli godt slitt. I år blir det nok bremser og vannpumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Februar 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2009 Har nå funnet ut hva som bør byttes på min kjære e46: -Demperene rundt hele er slitte (kjører orginal understell på vinteren) -Foringene til stab staget fortjener å bli byttet -foringene på nedre bærearmer -Demperene bak fortjener også nye støvkapper. Det var slitne dempere som sto for de ulydene jeg har fått, men det var endel foringer som begynner å bli gamle og slitne, så da bytter vi dette også... Takker for alle tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 8, 2009 Share Skrevet Mars 8, 2009 Så har den første seriøse feilen på vår 2003 E46 318d Touring med 197000 Km på telleren dukket opp. ABS sensoren på venstre bakhjul har sluttet å virke og det medfører at hverken ABS bremsene, ASC (antispinn), forbruksmåleren eller speedometeret virker. Hvorfor ABS sensoren plutselig sluttet å virke er et mysterium, men de isglatte bakkene opp fra Harpefoss til Gålå må åpenbart ha vært litt for mye ASC funksjonen. ABS sensoren blir skiftet i morgen tidlig... og jeg blir 2000 kroner fattigere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Mars 8, 2009 Share Skrevet Mars 8, 2009 Minner også om at styrestagene på E46 består av indre og ytre kule/foring. En ved hjulet(ytre), og en helt inne ved tannstanga(indre). Om de indre er klare for utskifting, må man bytte begge. koster litt over 1000 lappen for høyre og venstre styrestag. Har merket klunkelyder i forstillinga, spesielt når jeg kjører sakte over isklumper og brostein. Dette er typsik endeledd støy. (styrestag). Finni ut at de indre er slitte. Kjørte bilen på bukk og lirket på de helt inne ved tannstanga, kjente og hørte da at det var bevegelse i leddet. De på verkstedet mente at hele tannstanga måtte byttes, men det har jeg vanskeligheter for å tro. De vil vel tjene så mye penger som mulig. Jeg bytter styrestagene Men en nevnte at boltene til tannstanga kan bli løse og må strammes til? edit: Min har akkurat passert 160.000, ellers ingen feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Mars 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2009 I dag fant ejg ut at felger og sidekjørt er en slitedel på e46 Jeg er ihvertfall en felg og ett sideskjørt fattigere etter en liten tur på e6 i dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Mars 8, 2009 Share Skrevet Mars 8, 2009 Hva skjedde? Hull i veien ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Mars 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2009 Hva skjedde? Hull i veien ? Kjempe isklump på e6. Smalt som satan var helt sikker på at nå gikk halve understellet til h***ette, men alt er bra med unntak av en felg som fikk seg ett skikkelig flatt pungt og ett sideskjørt som er knust i underkant... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benger Skrevet Mars 8, 2009 Share Skrevet Mars 8, 2009 Håper ikke dette var med sommerfelgene dine? Uansett, sure penger! Bra det ikke gikk utover bærearmer og sånn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mars 8, 2009 Share Skrevet Mars 8, 2009 Så har den første seriøse feilen på vår 2003 E46 318d Touring med 197000 Km på telleren dukket opp. ABS sensoren på venstre bakhjul har sluttet å virke og det medfører at hverken ABS bremsene, ASC (antispinn), forbruksmåleren eller speedometeret virker. Hvorfor ABS sensoren plutselig sluttet å virke er et mysterium, men de isglatte bakkene opp fra Harpefoss til Gålå må åpenbart ha vært litt for mye ASC funksjonen. ABS sensoren blir skiftet i morgen tidlig... og jeg blir 2000 kroner fattigere... Døde givere og sensorer er stortsett alltid et mysterium! Er overrasket over din erfaring med sportseter i E46. Jeg er selv 190 cm høy og synes jeg må ha sportseter i de fleste BMW for å sitte skikkelig. Kjører selv ganske mye i jobb og slikt (ikke uvanlig med 2000 km på et par dager), og stortrives i sportsetene i begge bilene. Faktisk sitter jeg fastest i sportsetene i E39, delvis pga. de er stoff, men også fordi det er smalere mellom sidestøttene enn i E46 der vi har sportseter i skinn. Der har vi også elektrisk justerbar korsryggstøtte og den er for min del egentlig best å bruke til å justere belastningen på ryggen. Den største forskjellen mellom oss (bortsett fra fysisk bredde muligens) er nok at du for det meste pendler på rette motorveier mens min kjøring foregår på både kronglete vestlandsveier og motorveier og dette har vel en del å si for dine setepreferanser? Ellers vil jeg si at BMW, og spesielt E39 av våre, er utrolig godt egnet for langkjøring. Min erfaring er ellers og at så lenge man tar godt vare på bilen og bruker den på en fornuftig måte så er det ikke mange feil som dukker opp. Eneste utenom normal slitasje som står i forhold til kjørelengde i forhold til Toyota som jeg og har hatt, er egentlig feil på ekstrautstyr o.l. som den uansett ikke hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Mars 8, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2009 Håper ikke dette var med sommerfelgene dine? Uansett, sure penger! Bra det ikke gikk utover bærearmer og sånn Nei, heldigvis ligger hartge felgene i garasjen og venter på polering Her i området har det snødd flere ganger i helga, så det ser ut til at jeg kan se langt etter sommerfelger enda Nå har jeg ikke fått sjangsen til å undersøke bærearmer og slikt, men det er ingen ulyder eller risting, annet enn det fra den skadde felgen, så jeg antar at alt er bra. Skal jekke opp bilen i morgen for å sjekke at alt er bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet April 12, 2010 Forfatter Share Skrevet April 12, 2010 jaja, etter over ett år med problemfritt bilhold har e46'n igjen begynt å lage lyd, denne gangen i bakaskelen. Høres ut som om det er en slarkette del som nærmest slår i karroseriet når bilen fjærer på venstre bakhjul. Kjørte på rudskogen på lørdag, og da ble lyden værre og værre jo hardere jeg presset bilen i høyre svinger. Noen som har en formening og hva som er galt? Har tittet under bilen, og klarer ikke å se noe som helst galt :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå