Sir Hofstad Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2009 Var vannvittig fine bilder dette Og man kan fort bli nostalgisk kjenner jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Når det gjelder kjøp og salg så har de et godt system på feks. Avforum.no der du kan legge inn positiv, nøytral eller negativ erfaring av selger/kjøper. Da er det enkelt å se hvem som er "trygge" å handle med og hvem man bør unngå. Vet at dette forumet er drevet av Gunnar himself, så man kan vel ikke kreve alt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Det er stadig gode, og mindre gode, forslag til endringer. Noe av problemet med slike ting er at det ofte fører til at en må bruke tilleggsmoduler til standardkoden til phpbb. Jo flere slike moduler, jo mer jobb er det å administrere og holde ved like. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Synes rang-systemet fungerer helt greit jeg Men er jo klart de kunne vært en "übergeneralmajor" for de med veldig veldig mange innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Når nr.91 stomperud var flink ble han forfremmet til "supersersjant". Med vinkler helt ned til håndleddet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 En tidligere moderator mente at han av og til praktiserte "Nazi" moderering (dvs. han var streng og egenrådig) og dermed begynte vi å spøke litt med å innføre SS-rangeringer som f.eks Gruppenführer, Obersturmführer og Reichsführer-SS, men det er selvfølgelig helt uaktuelt. Jeg går for Gruppensexführer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Når nr.91 stomperud var flink ble han forfremmet til "supersersjant". Med vinkler helt ned til håndleddet. 91. Stomperud ble vel det som før ble omtalt som oversersjant, men den graden har vi ikke i det norske forsvaret mer. USA blandt andre har imidlertid stadig graden Sergeant First Class (E-7 SFC) som tilsvarer oversersjant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2009 Us army har 5 høyere grader sersjant enn E7 så de er kommet litt lengre enn Stomperud og bimmers. Fra tida i forsvaret husker jeg gutta fra Navy seals med sersjantvinkler helt til albuen, og britiske SF med samme. De fikk vel noe vinkler pr 10 år de hadde vært inne osv også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Us army har 5 høyere grader sersjant enn E7 så de er kommet litt lengre enn Stomperud og bimmers.Fra tida i forsvaret husker jeg gutta fra Navy seals med sersjantvinkler helt til albuen, og britiske SF med samme. De fikk vel noe vinkler pr 10 år de hadde vært inne osv også? Amerikanerne har en grad de kaller Sergeant Major (E9 SMA) som er en seniorgrad for en hvervet soldat i US Army. Det er den høyeste underoffisersgraden og det er kun en soldat som til enhver tid har stillingen. Primæroppgaven er å rådgive USA´s øverste hærsjef (Chief of Staff of the US Army). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/United_Sta ... k_insignia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Army_enlisted_rank_insignia http://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Major_of_the_Army Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Februar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Army_enlisted_rank_insignia http://en.wikipedia.org/wiki/Sergeant_Major_of_the_Army Antar du lenket til mer info om Supersjersanten. Jeg lenket til de forskjellige graderingene for å vise at det er mange nivåer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2009 Share Skrevet Februar 12, 2009 Jeg lenket til de forskjellige graderingene for å vise at det er mange nivåer. Det er mange nivåer i bl.a US Army, men i Norge er det faktisk færre nivåer nå enn da jeg var korporal og administrasjonsassistent for stabstroppen i Hærens Sanitet Øvingsavdeling i 1988/89. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Februar 13, 2009 Share Skrevet Februar 13, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/German_Army_rank_insignia Vil nå enda en gang understreke det tyske språks naturlige fortrinn når det gjelder militær og rangterminologi. Selv om jeg vet det er litt for mange grunner til at det er uaktuelt Reichsführer SS.... Ville dette vært en fin tittel, noe en ville ha? Høres jo flott ut, men ettersom den eneste Reichsführer SS var Heinrich Himmler, sjefgrusomnazisten som i tillegg ikke var noe fin å se på, ville nå hvertfall ikke jeg hatt den tittelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 13, 2009 Share Skrevet Februar 13, 2009 Reichsführer SS.... Ville dette vært en fin tittel, noe en ville ha? Høres jo flott ut, men ettersom den eneste Reichsführer SS var Heinrich Himmler, sjefgrusomnazisten som i tillegg ikke var noe fin å se på, ville nå hvertfall ikke jeg hatt den tittelen. Nei... vi skal helt klart ikke ha gamle nazigrader her inne, men i et historisk perspektiv er det interessant å se hvor mye militærterminelogi som egentlig har tysk opprinnelse og f.eks ikke engelsk eller fransk opprinnelse. Dette gjelder alt fra militære grader til organisering og tradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå