Gå til innhold

Til de som har e-39 med diesel motor og Webasto.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Ville bare si følgende til alle dere som har E-39 med diesel motor og Webasto ovn og muligens 16:9 navi, sikkert også 4:3 navi.

Om dere ikke har et meny valg på OBC som heter Auxillary heat så kan altså BMW programmere om deres OBC til å få dette valget. Tar ikke så lang tid, og kostet meg 850,-

Når de har programmert OBC med til dette valget, så får man 2 timer funksjoner og en direct start knapp.

Dette er meget genialt og fungerer kjempebra.

OBS: De fleste av 530d og 525d har allerede dette valget, da gjerne i kombinasjon med fjernkontroll, men det visste dere vel allerede...?

Min bil er importert, så der hadde kjøper i Tyskland valgt å kjøpe bilen med Webasto, men ikke alle import biler har Webasto.

Skrevet

Dette trodde jeg var enkelt også, helt til de fortalte meg på Bavaria at jeg trengte ett eget monteringssett dersom jeg skulle bruke webastoen min til parkeringsvarmer. ( Altså uten at motoren er i gang )

Trengte visst noe ekstra slangegreier pluss en egen sirkulasjonspumpe!

Synes det virker litt rart at disse blir levert med flere forskjellige muligheter orginalt, der noen bare kan legge inn programvare, mens andre igjen må montere diverse deler!

Mulig jeg har blitt lurt av noen som ikke har peiling!? :?

Skrevet

Det skiller muligens noe på prefacelift 530d og facelift 525/530d?

Jeg har prefacelift og kan sette på timerene via kjørecomputeren. Har også fjernkontroll.

Skrevet

Som trådstarter skriver, fikk min e39 en software oppdatering og vips var webastoen en parkeringsvarmer også. Jeg fikk beskjed at dette kun gjaldt bilene (forutsetter selvfølgelig at Webasto er montert som tilleggsvarmer) med stor navi/skjerm. Om det er forskjell på pre facelift og facelift vet jeg ikke.

Var ikke behov noe monteringssett, men skal du ha fjernkontroll til Webastoen da trenger du litt mer deler.

Skrevet

Detg som sondre skriver er slik jeg også har forstått tingenes tilstand.

Men jeg er ikke 100% sikker, slik nevnt i første posten.

Endog syntes jeg at det var greit med en slik liten notis på forumet om akkurat dette, da slik det er nå, så er det endel tråder, men alle er spredd rundt omkring...

Skrevet

Jeg har facelift med stor skjerm da min er en 2002 mod.

Skulle da tro at det kun var nødvendig med softwareoppgradering.

Skjønner hvertfall ikke hvorfor jeg skulle trenge noe ekstra sirkulasjonspumpe selv om jeg vil ha fjernkontroll, kontra styring via skjerm.

Skrevet
Jeg har facelift med stor skjerm da min er en 2002 mod.

Skulle da tro at det kun var nødvendig med softwareoppgradering.

Skjønner hvertfall ikke hvorfor jeg skulle trenge noe ekstra sirkulasjonspumpe selv om jeg vil ha fjernkontroll, kontra styring via skjerm.

Da skal det bare være behov for å monterer radiosender til Webastoen i tillegg til fjernkontrollen og softwareoppgraderingen slik som jeg har forstått det. Sirkulasjonspumpa skal være der, i hverfall om du finner dette merket i motorrommet (tror det var i motorrommet, husker ikke akkurat hvor - var ikke jeg som tok bildet.):

PICT0139.JPG

Skrevet
Det merket står på venstre støtdempertårn.

Ja merket har jeg, ingen tvil om det. Og varmeren fungerer utmerket som hjelpevarmer når motoren går, slik den skal gjøre. Helt ny er den til og med.

Det som forbauser meg litt, er da at de på Bavaria tilsynelatende ikke har helt kontroll, på hva som trengs for at jeg skal kunne starte varmeren uavhengig av om motoren går.

Skrevet

har en bruksanvisning på svensk til disse webastoene og på forsiden står det:

thermo top Z

tillsatsvarme

thermo top C

parkeringsvarme

typ thermo top Z/C - B

bensin

typ thermo top Z/C - D

diesel

Så hvis det står thermo top Z/C på merkelappen skal den også kunne brukes som parkeringsvarme, slik jeg forstår det, uten at motoren trenger å startes. Jeg har forøvrig en Thermo Top Z/C - D til min 530D 1999. Med fjernkontroll.

Skrevet
Det merket står på venstre støtdempertårn.

Ja merket har jeg, ingen tvil om det. Og varmeren fungerer utmerket som hjelpevarmer når motoren går, slik den skal gjøre. Helt ny er den til og med.

Det som forbauser meg litt, er da at de på Bavaria tilsynelatende ikke har helt kontroll, på hva som trengs for at jeg skal kunne starte varmeren uavhengig av om motoren går.

På din bil, så skal det være nok med software oppgradering eller omprogramering av OBC for å få timer på Webastoen.

Ingen BMW fra E39 ble levert med WEbasto uten sirkulasjonspumpe, fordi den ville jo da ha vært nyttesløs, om ikke motoren og kupèen hadde helt forskjellige varmesystemer. Noe de ikke har.

Rart at BMW ikke vet dette...?!

• 3 months later...
Skrevet
Hallo

Hei ser du holder til i Trondheim. Hvor fikk du gjort SW oppgraderingen av OBC?

Ville bare si følgende til alle dere som har E-39 med diesel motor og Webasto ovn og muligens 16:9 navi, sikkert også 4:3 navi.

Om dere ikke har et meny valg på OBC som heter Auxillary heat så kan altså BMW programmere om deres OBC til å få dette valget. Tar ikke så lang tid, og kostet meg 850,-

Når de har programmert OBC med til dette valget, så får man 2 timer funksjoner og en direct start knapp.

OBS: De fleste av 530d og 525d har allerede dette valget, da gjerne i kombinasjon med fjernkontroll, men det visste dere vel allerede...?

Min bil er importert, så der hadde kjøper i Tyskland valgt å kjøpe bilen med Webasto, men ikke alle import biler har Webasto.

Skrevet
Hallo

Hei ser du holder til i Trondheim. Hvor fikk du gjort SW oppgraderingen av OBC?

• 7 months later...
Skrevet

Jeg tror det skal gå an å programmere inn på biler med MID skjerm også.

Jeg kjøpte et brukt speedometer fra tyskland til min 98 530d (speedometeret var fra en 2000 modell). Når jeg satte i dette, fikk jeg styring av webasto inn på kjørecomputeren.

Desverre er webastoen min ødelagt, så jeg fikk aldri prøvd om det fungerte før jeg presterte å slette funksjonen med diagnoseutstyr.

Coupeviften ble ivertfall styrt som den skal, så jeg tror webastoen også ville fungert hvis den var i orden.

Min bil er forøvrig levert med Thermotop C som tilleggsvarmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...