Gå til innhold

Interessante miljøbiler (en samletråd)


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt gleden av å kjøre Tesla Roadster (bare bittelitt). Utrolig rask og direkte akselerasjon.

Jeg og noen klassekamerater ved Høgskolen I Gjøvik har forresten bygget om en Boble til eldrift. Gøyalt prosjekt, vi brukte altså ikke ferdig kit, men brukte en gammel elmotor fra en gaffeltruck. Det var i den sammenheng at jeg fikk prøve Teslaen. Var såvidt med på Zero Rally når det var innom Gjøvik også.

Legger ved et par bilder av Boblen. Vi er i søknadsprosessen på å få den godkjent med EL-skilter for tiden, biltilsynet er desverre motvillige, selv om alt arbeidet er gjort ordentlig og vi har nærmere 100 sider med dokumentasjon. Vi håper denne bilen kan være en forløper for mer slik ombygging i fremtiden. Vi har ikke funnet ut hvor langt den kan gå enda, men i teorien skal den holde i omtrent 2 timer med bånn gass. Toppfarten er rundt 70km/t, så den passer best som bybil. Kan komme med flere tekniske detaljer om noen er interessert.

Har sett en del på denna når den har stått inne på skola! Så ut som et artig prosjekt :)

Går maskin du da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror Fredrik er inne på noe her, at dieselmotoren vil slite kraftig sammenlignet med nyere tvangsmatede bensinmotorer. Men så mener jeg også at bmw bensin sekser bør være sugemotor.

Hvorfor er det ingen som prater om hydrogen biler med stempelmotor? jeg vet at bmw har holdt på med dette lenge, tror de begynte å teste allerede på e38. Dette ville vært det ultimate kompormisset for oss bil gale, da man beholder grunnfunksjonen, vi bare endrer drivstoffer.

At hydrogenet slik har en lavere virkningrad, ja, men totalt sett så havner man på omtrent samme vikrningsgrad. Noen som er mer oppdatert på denne saken enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Fredrik er inne på noe her, at dieselmotoren vil slite kraftig sammenlignet med nyere tvangsmatede bensinmotorer. Men så mener jeg også at bmw bensin sekser bør være sugemotor.

Hvorfor er det ingen som prater om hydrogen biler med stempelmotor? jeg vet at bmw har holdt på med dette lenge, tror de begynte å teste allerede på e38. Dette ville vært det ultimate kompormisset for oss bil gale, da man beholder grunnfunksjonen, vi bare endrer drivstoffer.

At hydrogenet slik har en lavere virkningrad, ja, men totalt sett så havner man på omtrent samme vikrningsgrad. Noen som er mer oppdatert på denne saken enn meg?

Jeg har faktisk tidligere (2006) forsøkt meg på en tråd vedr. hydrogen som et alternativ til fosilt drivstoff... :)

viewtopic.php?f=9&t=29408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, se der ja.. visste ikke om den.

Men jeg vil poengtere at en vanlig hydrogen bil med brenselcelle (er det ikke det det heter da? lenge siden jeg hadde fysikk, og siden jeg ikke har noen særlig interesse av det så går slikt i glemmeboka) være totalt uinteressant. Det er tross alt bare en el bil uten batteri.

Dog de som får dette til å fungere i en stempel motor, da snakker vi. Noe nytt rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Batteriene (vi har 8 bilbatterier, men gel-batterier istedet for syrebatterier) kan lades opp til 80% på 2-3 timer, men 100% tar omtrent 12 timer. Siden de er gelbatterier blir de påvirket mindre av kulde, de damper heller ikke av ved opplading (samt at de er tryggere ved kollisjon).

Vi har koblet motoren fra gaffeltrucken rett på den originale girkassen, og med den utvekslingen vi har nå er toppfarten rett over 70km/t fordi elmotoren ikke spinner raskere enn ca. 2000o/min. Vi har fire gir uten clutch (når man slipper gassen blir det ikke overført noe mekanisk energi, så vi trenger ikke clutch) men motoren har såpass mye dreiemoment at man kan starte den i 4. gir uten problemer.

0-toppfart går nok på omtrent 20sek. Den er ikke rask, så den passer dermed best som bybil.

Berndtsson:

Ja, det var et utrolig artig prosjekt! Det var utenfor ordinær skoletid, så det ble mange sene kvelder og helger. Samtidig var det lærerikt og vi fikk 10 ekstra studiepoeng for det, så det ble et supplement til all teorien vi stadig lærer om.

Linja jeg går heter Industriell Design og Teknologiledelse, men de har gått tilbake til å kalle det maskiningeniør nå. Det var litt tynt å kalle linja industriell design, og siden bilen bl.a. skal trekke nye søkere til HiG valgte man å sette Maskin på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik:

Batteriene (vi har 8 bilbatterier, men gel-batterier istedet for syrebatterier) kan lades opp til 80% på 2-3 timer, men 100% tar omtrent 12 timer. Siden de er gelbatterier blir de påvirket mindre av kulde, de damper heller ikke av ved opplading (samt at de er tryggere ved kollisjon).

Vi har koblet motoren fra gaffeltrucken rett på den originale girkassen, og med den utvekslingen vi har nå er toppfarten rett over 70km/t fordi elmotoren ikke spinner raskere enn ca. 2000o/min. Vi har fire gir uten clutch (når man slipper gassen blir det ikke overført noe mekanisk energi, så vi trenger ikke clutch) men motoren har såpass mye dreiemoment at man kan starte den i 4. gir uten problemer.

0-toppfart går nok på omtrent 20sek. Den er ikke rask, så den passer dermed best som bybil.

Berndtsson:

Ja, det var et utrolig artig prosjekt! Det var utenfor ordinær skoletid, så det ble mange sene kvelder og helger. Samtidig var det lærerikt og vi fikk 10 ekstra studiepoeng for det, så det ble et supplement til all teorien vi stadig lærer om.

Linja jeg går heter Industriell Design og Teknologiledelse, men de har gått tilbake til å kalle det maskiningeniør nå. Det var litt tynt å kalle linja industriell design, og siden bilen bl.a. skal trekke nye søkere til HiG valgte man å sette Maskin på siden.

Åja, skjønner. Hørtes bra ut! :)

Samma linja som jeg går det da! Akkurat ferdig med første året. Satse på at vi får et liknende prosjekt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting som har slått meg når det gjelder alle disse småmotorene og "Start stop" systemet. En 1,2 liter med 140 hester eller 1,4 liter med 180 hester kan da umulig ha lang levetid med så mye effekt i liten motor? Hovedårsaken til at de gammle Merce dieselene var uslitelige var jo fordi de tok ut veldig lite effekt av en stor motor, 87 hester på 3 liter og seks sylindre er jo minimalt.

Og nå snakkes det altså om mindre og mindre motorer med stadig mer effekt, detta kan da ikke være bra?

Og man har jo alle hørt at turbomotorer helst ikke skal stoppes tvert etter drift, for å unngå slitasje på Turboen. Hvordan bli dette da om man kjører i aktiv storbytrafikk med mye bruk av motor og i tillegg mange Start og stop om hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Du berører mange interessante problemstillinger/utfordringer med dine spørsmål. Først og fremst er det viktig å klargjøre hva man mener med uslitelig... altså i terminologien at dieselmotorene holdt mange kilometer før i tiden. Den 5 sylindrede treliters Mercedes-Benz dieselmotoren i W123 som du refererer til kunne med godt vedlikehold uten større problemer klare over en million kilometer. Dette er langt og lengere enn langt, men noen relativt moderne dieselmotorer er kjent for å holde nesten like langt.

Franske PSA utvikler dieselmotorer for deler av verden der vedlikehold og fremkommelighet kan være en stor utfordring... Latinamerika, Nordafrika og deler av Midtøsten. Deres tradisjonelle XUD-turbodiesel motorer er nesten mer slitesterke enn tilsvarende motorer fra Mercedes-Benz. Spesielt er XUD11 motoren på 2,1 liter og 110 HK/250 Nm kjent for å holde svært mange kilometer uten ekstra vedlikehold.

Selv om moderne teknikk har medført at toleransegrenser etc. er betydelig mindre enn tidligere når det gjelder indre motordeler (lavere indre friksjon), tror jeg ikke at en moderne dieselmotor som f.eks BMW´s N47D20 dieselmotor på 184 HK/380 Nm holder en million kilometer. Vi har en lavtrimmet variant av denne motoren fra 2002... M47D20 på 115 HK/265 Nm... og samtlige autorisrte BMW verksteder vi har kontakt med er imponert over at vi har klart å kjøre hele 270000 Km uten vesentlige problemer med motoren. Avanserte høytrykkspumper og turboer skaper dessverre ofte kostbare problemer. Motorene krever jevnlig oljeskift og vedlikehold for å kunne klare mange kilometer. Jeg håper å nå rundt 400000 Km med vår motor før de helt store utgiftene kommer.

superturbodiesel.com: Uff... det er akkurat derfor jeg ser frem til å kjøpe en turbobensin neste gang... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at jeg lar meg påvirke av trollinga til superturbodiesel her i denne tråden, men:

http://www.youtube.com/watch?v=EFi7lKUQ ... re=related

hopp til 1:30

amerikanerne ligger "noe" bak europeerne når det gjelder ekstrem trimming av diesler. Selv om de har et fantastisk miljø og marked for slikt der.

Fredrik: er da vel ingeting i vegen med litt svartrøyk? :P

men back on topic så vil dagens miljøfokus påvirke bilparken i stor grad, og muligens i veldig negativ retning for de av oss som elsker bil. Jeg er ikke enig med (han som jeg aldri husker nanvet på men som har "tank car" osv) som mener at miljøbiler vil redde bilene for oss som elsker dem, på samme måte som folk i dag kan bruke hest kun til "gøy". Dette fordi det ikke kreves milliardbedrifter for å fø fram en hest. Dersom bmw mister grunnlaget for å lage kjekke biler, ja da blir det ikke lagd flere kjekke biler. Da er alternatviet å ta vare på gamle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager at jeg lar meg påvirke av trollinga til superturbodiesel her i denne tråden, men:

http://www.youtube.com/watch?v=EFi7lKUQ ... re=related

hopp til 1:30

amerikanerne ligger "noe" bak europeerne når det gjelder ekstrem trimming av diesler. Selv om de har et fantastisk miljø og marked for slikt der.

Fredrik: er da vel ingeting i vegen med litt svartrøyk? :P

men back on topic så vil dagens miljøfokus påvirke bilparken i stor grad, og muligens i veldig negativ retning for de av oss som elsker bil. Jeg er ikke enig med (han som jeg aldri husker nanvet på men som har "tank car" osv) som mener at miljøbiler vil redde bilene for oss som elsker dem, på samme måte som folk i dag kan bruke hest kun til "gøy". Dette fordi det ikke kreves milliardbedrifter for å fø fram en hest. Dersom bmw mister grunnlaget for å lage kjekke biler, ja da blir det ikke lagd flere kjekke biler. Da er alternatviet å ta vare på gamle biler.

Det der var sykt :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal en diesel fungere vet du :P for å sitere hjernen bak disse fantastiske valtra/sisu motorene, på spørsmål om det var tilgangen til test og teknikere fra fabrikken som gjorde at han får det til så bra? (altså de som designer og bygger motorene i sin originale form):

Nei! ingen av de idiotene der nede som kan noe som helst om motor.

Og hvem sier at ikke en diesel låter bra?

back on topic igjen så er det vel nettopp slik moro med dieselmotorer som skaper trøbbel for den frem i tid. Svart røyk er et veldig synlig avfallsstoff, og dermed enkelt å peke fingeren på. (for all del, det er jo ikke veldig heldig akkurat).

forøvrig synes jeg at damplokomotivet ble litt stusselig i forhold :P og et stygt spark i siden å sammenligne et så fantastisk maskineri med et lokomotiv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, skjønner. Hørtes bra ut! :)

Samma linja som jeg går det da! Akkurat ferdig med første året. Satse på at vi får et liknende prosjekt også

Eikerol har akkurat kjøpt en Fiat 600 som visstnok skal yte samme formål, så du får slenge deg på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...